Mansikoiden myyjät
Ostinpa taas litran kotimaisia mansikoita, kun ovat niin hyviä. En vain jaksa ymmärtää sitä typerää perinnettä, että hienot, upeat - ja kalliit - marjat pitää myydä sellaisesta laarista, jossa niitä pyöritellään ja muussataan ympäri ämpäri. Sitten niitä mätetään ja tungetaan muovilapiolla peltipurkkiin: älä tule hyvä kakku, tule paha kakku... Lopuksi muovipusseihin pakatut survotut marjat vielä mätkäistään laarissa vielä olevien myymättömien (!) marjojen päälle: - Se olis sitte kolmetoista euroo, kiitos.
Citymarketista sai kesäkuussa upeannäköisiä, huolellisesti ja esteettisesti puulaatikkoon yksitellen aseteltuja virheettömiä espanjalaisia mansikoita, jotka on tuotu tuhansien kilometrien päästä. Mauttomiahan ne olivat ja halpoja kuin mitkä, mutta ne sai sentään ehjänä kotiin saakka. Hinta oli jotain 5 € / kg.
Miten voi olla, että Suomessa, jossa on maailman kalleimmat ja parhaat mansikat, marjoja ei saa ehjänä kotiinsa, ellei omista autoa ja osta koko 10 kg laatikollista? Mikseivät tuottajat pakkaa suoraan pienempiä myyntipakkauksia, esim. 2 kg?
Kommentit (3)
Kyllähän siellä on aina niitä valmiiksi tietynkokoiseen pakkaukseen pakattujakin, miksi et osta niitä?
Kyllä tuoreetkin marjat voi pilata huonolla käsittelyllä. Fiksut myyjät pakkaavat marjat valmiiksi litran rasioihin ja esillä olevista voi sitten valita sen, mikä näyttää houkuttelevimmalta. Tuo lapiointi on ihan turhaa ja epähygieenistäkin. Joskus olen nähnyt 2 kg pahvilaatikoita, jotka tulevat kai suoraan tuottajalta.
Vähän isoja laatikoita tulee halvemmaksi kuin paljon pieniä laatikoita. Minulla ei ole koskaan ollut ap:n kuvailemia ongelmia mansikoiden kanssa, mutta minä ostankin mansikat tuoreina enkä puolimätinä.