Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koska alkaa keski-ikä?

Vierailija
04.07.2018 |

Nelikymppisenä? Ennen, jälkeen? Vai onko se henkinen tila? En tiedä ja kun olen kysynyt minulle on naurettu. Onko minulle puute ylessivistyksessä?

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti keski-ikä (middle adulthood) on tosiaan 40/5-60/5. Kyseessä ei siis ole keski-ikä koko elämästä, vaan aikuisuudesta. Muttatoski jokainen saa tunteva itsensä keski-ikäiseksi jo 30v. Ja sitten vanhukseksi 42v. Kunnes kupsahtaa 54v. 🙄

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Middle_age

This time span has been defined as the time between ages 45 to 65 years old.[1][2] Many changes may occur between young adulthood and this stage.[6][7] The body may slow down and the middle aged might become more sensitive to diet, substance abuse, stress, and rest. Chronic health problems can become an issue along with disability or disease. Approximately one centimeter of height may be lost per decade.[6] Emotional responses and retrospection vary from person to person. Experiencing a sense of mortality, sadness, or loss is common at this age.[8]

Those in middle adulthood or middle age continue to develop relationships and adapt to the changes in relationships. Changes can be the interacting with growing and grown children and aging parents. Community involvement is fairly typical of this stage of adulthood,[8] as well as continued career development.

Vierailija
122/137 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun keski-ikä alkoi baaritiskillä, kun nuori tyttö kutsui mua sedäksi, olin 44-vuotias.

En haluaisi olla ikiteini, mutta jään kaipaamaan flirttailua ja seksuaalisia jännitteitä.

Kuka on käskenyt lopettamaan flirttailun keski-iässä?

Flirttailu kuuluu nuoruuteen, Keski-iässä naisilla on kumppanihaku päällä. Siinä on leikkimielisyys kaukana.

Se ei vaan tunnu luontevalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

30- 45v on keski-ikää. Moni kuolee 60v.

Vierailija
124/137 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 54, mutta en keski-ikäinen. Vain väsynyt.

Vierailija
125/137 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmälleen nelivitosena.

Miehillä 38-vuotiaana.

Vierailija
126/137 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikä on pitkä ja laaja elämänvaihe, joka alkaa 35-vuotiaana ja kestää 65-vuotiaaksi asti. Se voidaan jakaa kolmeen osaan: 35-45 on varhaiskeski-ikäinen, 45-55 sydänkeski-ikäinen ja 55-65 myöhäiskeski-ikäinen.

Vierailija
127/137 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

35-vuotias tuntuu/kuulostaa hieman liian nuorelta keski-ikäiseksi, sillä monet huippu-urheilijat ovat tuon ikäisinä vielä ihan hyvässä vedossa. Sen sijaan yli nelikymppisistä harva on enää kovin tehokas (tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta, kuten esim. Teemu Selänne), joten 40 voisi olla ihan looginen alku keski-iälle. Ja jos ajatellaan, että keski-ikä on aikuisiän puoliväli ja aikuisuus alkaa siinä lukion/amiksen jälkeen eli 19-20-vuotiaana ja ihmiset elävät keskimäärin n. 80-vuotiaiksi, niin tällöin se kestäisi 60-vuotiaaksi asti.

Vierailija
128/137 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveitä sellaiset 50+ miehet jotka alkaa pukeutua kuin teinit ja ostaa moottoripyörän tai urheiluauton ja luulee olevansa nuoria.

Vierailija
129/137 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni 40 ja 50 ikävuoden välillä. Alle 40 v ei ole keski-ikäinen, 50 v täyttänyt on. Ehkä jossain 45 iässä sitten...

Vierailija
130/137 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät olevasi keski-ikäinen, kun työnteko ei tunnu hauskalta, mutta hauskanpito tuntuu työltä.

Vierailija
131/137 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 - 20 v. (1/4) nuori

20 - 40 v. (2/4) aikuinen

40 - 60 v. (3/4) keski-ikäinen

60 - x v. (4/4) vanhus

:-)

Vierailija
132/137 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli keski-iällä tarkoitetaan kirjaimellisesti tilastollista keski-ikää, niin onhan se vähän hassua sanoa yli 50-vuotiaita keski-ikäisiksi, harva kuitenkaan elää satavuotiaaksi. Sen sijaan 70-80-vuotiaana kuolee moni, joten ei se 35 niin kaukaa haettua ole.

Vierailija
133/137 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäinen on 40-60-vuotias. En ole ikinä ajatellut, että keski-ikä tarkoittaisi kirjaimellisesti keskimääräisen eliniän puoliväliä, vaan ennemminkin aikuisiän keskivaihetta.

Vierailija
134/137 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 kuulostaa vielä liian nuorelta keski-ikäiseksi. 35:kaan ei ihan vielä ole, mutta kovaa vauhtia sitä lähestymässä. Sen sijaan 40 on jo selvästi keski-ikäinen. Loppupäässä puolestaan 55 kuulostaa vielä keski-iältä, mutta kutosella alkava luku ei kyllä enää. Ehkä sopiva kompromissi keski-iälle voisi siis olla 38-58?

Vierailija
135/137 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vaihtarit alkoi, ihoon tuli muutoksia ja tukka harmaantui, väsyttää ja lihoo, totesin että olen keski-iässä.

alkoi 44-48v.

Täytän tänä vuonna 50 vuotta ja olen keski-ikäinen. En vain ole vielä huomannut noita sinun listaamia keski-iän merkkejä.  

Vierailija
136/137 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan tämä hieman sellainen asia, että mielipiteeseen vaikuttaa myös oma elämäntilanne? Jos on perheellistynyt jo parikymppisenä, niin helposti sitä mieltää itsensä jo 35-vuotiaana keski-ikäiseksi, kun taas myöhemmin vakiintuneet ajattelevat keski-iän alkavan vasta myöhemmin. Toisaalta, paljon on olemassa myös lapsettomia ihmisiä, joten milloin he sitten ovat keski-ikäisiä?

Vierailija
137/137 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan tämä hieman sellainen asia, että mielipiteeseen vaikuttaa myös oma elämäntilanne? Jos on perheellistynyt jo parikymppisenä, niin helposti sitä mieltää itsensä jo 35-vuotiaana keski-ikäiseksi, kun taas myöhemmin vakiintuneet ajattelevat keski-iän alkavan vasta myöhemmin. Toisaalta, paljon on olemassa myös lapsettomia ihmisiä, joten milloin he sitten ovat keski-ikäisiä?

Tällainen tuntuu aika hassulta määritelmältä. Keski-ikä tarkoittaa nimenomaan ikävaihetta eikä liity mitenkään elämäntilanteeseen jne. Esim. 45-vuotias voi ikänsä puolesta olla aivan yhtä hyvin niin isovanhempi kuin myöskin alle kouluikäisen lapsen vanhempi, mutta eihän se mitenkään hänen ikäänsä vaikuta eli keski-ikäinen hän on joka tapauksessa.