Koska alkaa keski-ikä?
Nelikymppisenä? Ennen, jälkeen? Vai onko se henkinen tila? En tiedä ja kun olen kysynyt minulle on naurettu. Onko minulle puute ylessivistyksessä?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
40-55v.
55-65 on myöhäiskeski-ikä ja sitten vanhuus.
Näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45- vuotiaana.
Joittenkin mielestä 55-vuotiaana.Minkäs ikäinen sinun mielestäsi sitten 44-vuotias on jos ei keski-ikäinen? Onko hän mielestäsi nuori aikuinen? Reps :) Saati sitten 54 -vuotias jos keski-ikä alkaisi vasta 55-vuotiaana. Hohoi, maa kutsuu. Nuoruuden jälkeen tulee keski-ikä eikä se nuoruus takuulla kestä 44-vuotaaksi saati 54-vuotiaaksi asti.
Mielestäni aikuisuus on nuoruuden ja keski-ikäisyyden välissä vielä.
Ja esim. 24-vuotias voi olla nimitykseltään myös nuori aikuinen.
Aikuinen voisi olla 25-40-vuotias?
Mikä sinua siinä keski-iässä niin pelottaa? On pikkuisen teennäistää sanoa, että aikuinen on 24-40-vuotias kun aikuinen on 18 -vuotta täyttänyt ihminen. Tuo määritelmä 24-40 v. poissulkee muut ikäryhmät, ikään kuin he eivät olisi aikuisia. Ja kyllä he ovat, ihminen tulee aikuiseksi 18-vuotiaana ja on siitä lähtien aikuinen kuolemaansa saakka. Ja keski-ikäistyminen alkaa pikkuhiljaa nuoruuden jälkeen kolmekymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa 4-kymppisenä ja kestää johonkin 5-kymppiseksi.
Poikkeuksia on.
Perheelliset voi keski-ikäistyä aikaisemmin ja lapsettomat taas myöhemmin. Enkä tällä tarkoita kaikkia vaan joitain. On siis kyse myös elämäntilanteesta ja elämänasenteesta, ei vain iästä.
50-vuotiaasta eteenpäinkö on sitten jo vanhus, vai?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
35, suunnilleen. Nuori aikuinen ei voi olla yli 35. Keski-ikä on ihan hyvää aikaa, turha sitä sanaa on pahana pitää.
Ai hyvää aikaa. Ulkonäkö vanhenee, vastakkainen sukupuoli ei enää kiinnostu, seksihalut vähenee, kolotukset kropassa lisääntyy, fyysinen suorituskyky heikkenee.
Höpö höpö, lapsikulta. Nuo vaivat alkavat vasta vanhana. Jos olet pitänyt itsestäsi huolta niin keski-iässä ei nuo mainitsemasi asiat vaivaa ollenkaan. Keski-ikä kun alkaa jo 35-vuotiaana ja harva nyt on tuollaisia kokenut silloin vielä kokenut.
Minkä helvetin takia koko ajan sekoitatte keski-iän vanhuuteen??
Vastaukset tekivät minusta vain tyhmemmän. Ennen luulin etten tiedä koska keski-ikä alkaa mutta nyt en enää edes tiedä mitä se on.
Onko se oma tunne, fyysinen tila vai joku hetki elämässä joka pystytään määrittämään kuoleman jälkeen? Onko se pelkästään sitä että tulee vanhaksi vai ennen sitä?Ap, joka ei enää tiedä edes mikä itse on
Psyko-fyysis-sosiaalinen ikäkausi kriiseineen ja kehitystehtävineen.
Ja kyllä sen moni tajuaa, esim. 4-kympin kriisi on monelle se pahin ikäkriisi, koska silloin tajuaa, miten moni ovi on lopullisesti sulkeutunut, koska aikaa ei voi kelata taaksepäin ja vanheneminenkin jo näkyy peilikuvasta, mikä tekee asiasta hyvin konkreettisen.
Naisilta lähtee hedelmällisyys ja miehet eivät enää viehäty samoin kuin nuorena - mikä on toki ongelma lähinnä vain sinkuille. Turha tätäkään on kiistää.
Ja tuo kriisi alkaa siinä kolmevitosena kun huomaa että nuoruus jää taaksi ja nelikymppiset lähestyy. Mutta tuosta olen eri mieltä etteikö miehet viehättyisi. Jos on pitänyt itsestään huolta ja on elämäniloinen, niin kyllä ne miehet kummasti edelleen viehättyy. Aika paljon asenteesta kiinni tuokin.
Niin mutta kun kuulevat oikean iän - eli ei siinä nuorekas ulkonäkö auta, jos on sinkku siis. Useinhan yli 30-vuotiaat miehetkin luulevat hyvinsäilyneitä 4-kymmpisiä ikäisiksiin - mutta luulo ei ole tiedon väärti.
Ja vanhemmissa miehissä ei paljon tarjontaa edes ole.
Mulla on hyvä ystävä, joka seurustelee itseään huomattavasti nuoremman miehen kanssa hyvin onnellisesti. Tämä mies on oikein komea ja ystäväni kaunis nelikymppinen, eikä yhtään ikäistään nuoremman näköinen. Hoikka tosin ja itsestään huolen pitävä terve nainen. Ja mies kyllä tietää hänen ikänsä. Minusta tuo on kivaa, että nykyään menee näinkin päin.
Mutta kun naisena kuitenkin tietää, että se totaalirupsahdus on jo alkanut, kun 40v. on tullut mittariin ja vaihdevuosissa viimeistään sitten pläjähtää kunnolla - eli jossain vaiheessa nainen näyttää sitten pikemminkin miehen äidltä. Aika moni nuorempi mies lähtee kuitenkin litomaan jossain vaiheessa ja etenkin jos hän haluaa lapsia. Eikä kestäisi kaikkien naisten ego sitä, että kaikki vaan tuijottaisivat, kuinka vanha muija jollakin nuorella miehellä onkaan ;)
Ei heillä perheen perustaminen olekaan mielessä eikä ystäväni ole lainkaan rupsahtanut. Karismaattisen näköinen pikemminkin. Ja jos mies lähtee litomaan, niin sitten lähtee. Voisihan se vanhempikin mies lähteä. Ja tujotuksista ei kannat välittää, ahdasmielisiä idiootteja on maailma pullollaan, onneksi nykyajan nuoret ovat jo vähän parantuneet siitä.
Keski-ikäiset ei enää flirttaile, eikä seksuaalisia jännitteitä synny.
Naiset punnitsevat miehen kumppanikelpoisuutta ja miehet naisen painoa.
Ainoastaan hormooneilla kiihdytetyt kuusikymppiset ovat innoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
35, suunnilleen. Nuori aikuinen ei voi olla yli 35. Keski-ikä on ihan hyvää aikaa, turha sitä sanaa on pahana pitää.
Ai hyvää aikaa. Ulkonäkö vanhenee, vastakkainen sukupuoli ei enää kiinnostu, seksihalut vähenee, kolotukset kropassa lisääntyy, fyysinen suorituskyky heikkenee.
Höpö höpö, lapsikulta. Nuo vaivat alkavat vasta vanhana. Jos olet pitänyt itsestäsi huolta niin keski-iässä ei nuo mainitsemasi asiat vaivaa ollenkaan. Keski-ikä kun alkaa jo 35-vuotiaana ja harva nyt on tuollaisia kokenut silloin vielä kokenut.
Vastaukset tekivät minusta vain tyhmemmän. Ennen luulin etten tiedä koska keski-ikä alkaa mutta nyt en enää edes tiedä mitä se on.
Onko se oma tunne, fyysinen tila vai joku hetki elämässä joka pystytään määrittämään kuoleman jälkeen? Onko se pelkästään sitä että tulee vanhaksi vai ennen sitä?Ap, joka ei enää tiedä edes mikä itse on
Ja kyllä sen moni tajuaa, esim. 4-kympin kriisi on monelle se pahin ikäkriisi, koska silloin tajuaa, miten moni ovi on lopullisesti sulkeutunut, koska aikaa ei voi kelata taaksepäin ja vanheneminenkin jo näkyy peilikuvasta, mikä tekee asiasta hyvin konkreettisen.
Naisilta lähtee hedelmällisyys ja miehet eivät enää viehäty samoin kuin nuorena - mikä on toki ongelma lähinnä vain sinkuille. Turha tätäkään on kiistää.
Ja tuo kriisi alkaa siinä kolmevitosena kun huomaa että nuoruus jää taaksi ja nelikymppiset lähestyy. Mutta tuosta olen eri mieltä etteikö miehet viehättyisi. Jos on pitänyt itsestään huolta ja on elämäniloinen, niin kyllä ne miehet kummasti edelleen viehättyy. Aika paljon asenteesta kiinni tuokin.
Niin mutta kun kuulevat oikean iän - eli ei siinä nuorekas ulkonäkö auta, jos on sinkku siis. Useinhan yli 30-vuotiaat miehetkin luulevat hyvinsäilyneitä 4-kymmpisiä ikäisiksiin - mutta luulo ei ole tiedon väärti.
Mulla on hyvä ystävä, joka seurustelee itseään huomattavasti nuoremman miehen kanssa hyvin onnellisesti. Tämä mies on oikein komea ja ystäväni kaunis nelikymppinen, eikä yhtään ikäistään nuoremman näköinen. Hoikka tosin ja itsestään huolen pitävä terve nainen. Ja mies kyllä tietää hänen ikänsä. Minusta tuo on kivaa, että nykyään menee näinkin päin.
Mutta kun naisena kuitenkin tietää, että se totaalirupsahdus on jo alkanut, kun 40v. on tullut mittariin ja vaihdevuosissa viimeistään sitten pläjähtää kunnolla - eli jossain vaiheessa nainen näyttää sitten pikemminkin miehen äidltä. Aika moni nuorempi mies lähtee kuitenkin litomaan jossain vaiheessa ja etenkin jos hän haluaa lapsia. Eikä kestäisi kaikkien naisten ego sitä, että kaikki vaan tuijottaisivat, kuinka vanha muija jollakin nuorella miehellä onkaan ;)
Ei heillä perheen perustaminen olekaan mielessä eikä ystäväni ole lainkaan rupsahtanut. Karismaattisen näköinen pikemminkin. Ja jos mies lähtee litomaan, niin sitten lähtee. Voisihan se vanhempikin mies lähteä. Ja tujotuksista ei kannat välittää, ahdasmielisiä idiootteja on maailma pullollaan, onneksi nykyajan nuoret ovat jo vähän parantuneet siitä.
Luulisin, että useimmiten nainen haluaa olla se suhteen kauniimpi osapuoli ja ihailun kohde. En väitä, etteikö näin voisi olla silloinkin, kun mies on selvästi nuorempi, mutta useimmiten haastavampaa noin päin.
Olen 48, mutta tunnen itseni 15-20 -vuotiaaksi. Rakastan Marvelin leffoja, luen mangasarjakuvia, hypin innosta, kun näen eläimiä jne.
Iän huomaa lähinnä vain siitä, että kroppa alkaa vähitellen hajota, tulee kaikenlaisia outoja vaivoja ja hormonitkaan ei enää pelaa kuten ennen.
Mutta enköhän minä silti keski-ikäinen ole. Kai.
Olen aina ajatellut että keski-ikä alkaa kun täyttää 40 vuotta. Nyt olen 40 ja tunnen itseni vanhaksi, mutta kaupassa kysytään papereita kun ostan kaljaa ja vanhukset pojittelevat töissä. Tässä iässä on huonot puolet kummastakin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 48, mutta tunnen itseni 15-20 -vuotiaaksi. Rakastan Marvelin leffoja, luen mangasarjakuvia, hypin innosta, kun näen eläimiä jne.
Iän huomaa lähinnä vain siitä, että kroppa alkaa vähitellen hajota, tulee kaikenlaisia outoja vaivoja ja hormonitkaan ei enää pelaa kuten ennen.
Mutta enköhän minä silti keski-ikäinen ole. Kai.
Monesti katson peilikuvaani ilman laseja ja hyvältä näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisin, että useimmiten nainen haluaa olla se suhteen kauniimpi osapuoli ja ihailun kohde. En väitä, etteikö näin voisi olla silloinkin, kun mies on selvästi nuorempi, mutta useimmiten haastavampaa noin päin.
Joo noin se yleensä menee. Ja niin menee tässäkin suhteessa. Ystäväni on selkeästi se kauniimpi osapuoli vaikka onkin vanhempi. Kuten sanoin, hän on ikääntynyt kauniisti ja on edelleen kaunis vaikka ilkeämieliset palstalaiset täällä sitä kuinka yrittäisivät muuksi muuttaa. He ovat onnellisia, koittakaa kestää.
Setä 44+ kirjoitti:
Keski-ikäiset ei enää flirttaile, eikä seksuaalisia jännitteitä synny.
Naiset punnitsevat miehen kumppanikelpoisuutta ja miehet naisen painoa.
Ainoastaan hormooneilla kiihdytetyt kuusikymppiset ovat innoissaan.
Ja tämä kaikki on jo niin turhaa. Täysin turhaa.
Mielestäni keski-ikä alkaa 35-vuotiaana. 18-34 on nuori aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni keski-ikä alkaa 35-vuotiaana. 18-34 on nuori aikuinen.
Kyllä se 40 on parempi. Nuori aikuinen on ennemmin 18-28 (18 on kyllä ihan pentu, jos katsoo nelikymppisen silmin). Aikuinen on 29-39.
En tiedä mutta se alamäki alkaa yleensä siinä 25-vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta se alamäki alkaa yleensä siinä 25-vuotiaana
Riippuu vähän mitä tarkoitetaan alamäellä. Itse koen olleeni parhaimmillani 34-38 ikävuosina, ja olen mies.
35
Markkinatutkimuksissa yms ikäporras menee tuossa. Ei niiden tutkimusten tekijät ihan tyhmiä ole, vaan asiaa on tutkittu.
Lisäksi 35 on piste, jossa 50 on lähempänä kuin 20.
t.nimim. M45
Vierailija kirjoitti:
Mun keski-ikä alkoi baaritiskillä, kun nuori tyttö kutsui mua sedäksi, olin 44-vuotias.
En haluaisi olla ikiteini, mutta jään kaipaamaan flirttailua ja seksuaalisia jännitteitä.
Kuka on käskenyt lopettamaan flirttailun keski-iässä?