Laihdutuksen aloittaminen
Kuinka pääsen alkuun laihdutuksessa?
Kuinka te olette onnistuneet?
Mä vaan lihon ja lihon. En saa itseäni liikkeelle. Syön mitä sattuu ja en liiku yhtään.
Ennen liikuin paljon, mutta nyt on kaikki jäänyt.
Antakaa neuvoja ja ohjeita. Neuvokaa myös ruokavalion kanssa.
Kommentit (13)
Minä aloitin sunnuntaina. Syömisen säännöllisyys on mun avaintekijä eli aamupala, lounas, päivällinen, iltapala. Jätin ylimääräiset herkut pois kokonaan ainakin toistaiseksi. Yritän myös liikkua, mutta pääpaino on ruokavaliossa. Olen syönyt aamu- ja iltapaloilla ennen tosi leipäpainotteisesti, nyt korvaan leipiä puurolla, marjoilla, maustamattomalla jogurtilla ja hedelmillä. Tavoitteenani on tiputtaa 12-14kg.
Ainoa mikä mulla auttaa, on kalorien laskeminen. Kirjaan niitä sulamo.fi:ssa, johon olen tottunut. Mulla ongelma on tosiaan pääasiassa syömisessä, jonkinlainen ahmimishäiriö on, mutta eipä näihin tunnu aikuinen saavan apua mistään :(
Kun lasken, alan aika nopsaan taas syödä säännöllisesti, riittävän pieniä annoksia ja paljon kasviksia, koska muuten alkaa kalorimäärät paukkua yli tavoitteen. Kun lopetan, vanhat tavat palaa,
Pudotin liki 20kg hitaasti 2013-2015 vuosina. Kahdessa vuodessa ei kuitenkaan uudet elämäntavat jääneet päälle. Vuoden päästä, eli 2016 oli tullut 12kg takaisin ja vuosi lisää, niin olin lähtötilanteessa. Arvaapa vituttiko. Vuosi sitten, taas lähtöruudussa, aloitin uudestaan ja pudotin 8kg kolmessa kuukaudessa. Tänä kesänä taas samassa lähtöpisteessä.
Ylipainoa on se 20kg ja taas aloitin uudestaan, viikko sitten. Ns. rennolla syömisellä ei putoa paino, mulla ei tule normaalia kylläisyyden tunnetta. Liikunta ei myöskään auta merkittävästi. Aika ahdistunut olo on tälläkin hetkellä.
Ex oli tässä aloittamisessa todella taitava. Harjoitteli joka viikko eri ohjelmalla. Ei koskaan laihtunut, koska mitä ilmeisimmin tykkäsi aloittamisesta niin paljon.
Anna olla, ei sinusta kuitenkaan ole siihen.
Ennen kanssa liikuin todella paljon, mutta sitten kroppani tilttasi enkä enää pysty kuin kävelemään koiran kanssa. Kun liikunta jäi niin kiloja alkoi heti tulla huomattavasti ja ainoa mitä pystyin tekemään oli ruokavalion muutos. Joten jätin kaiken viljan ja riisin pois. Perunaa ja bataattia syön harvoin ja kaiken tuon korvasin juuresilla ja kasviksilla. Hedelmiä myös syön todella paljon ja töissä tauolla pari leipää. Puuroa, marjoja, juureksia, lihana vaaleaa lihaa, vihanneksia, kasviksia, hedelmiä. ja ruokaa syön tasaisin väliajoin, nälkääni kuunnellen, välillä menee paljon ruokaa ja välillä vähemmän. Painoni on alkanut putoamaan tällä ruokavaliolla :)
Katse ihan ekana ruokailuun. Jotta liikunnalla saa painoa alas, pitää liikkua ihan älyttömästi joten tärkeämpää (ja helpompaa) on katsoa, mitä laittaa suustaan alas.
Älä yritä mitään pikakuuria, vaan mieti, mistä voit nipistää, jotta pystyt pitämään sen LOPPUELÄMÄSI. Laihdutus ei ole mikään kuuri, vaan loppuelämän projekti ja siksi se usein epäonnistuu (ja johtaa jojoiluun) kun ei mietitä, miten pystyy elämään loppuelämänsä.
Yritä vaikka niin, että syöt 6pva/vko "kurinalaisesti" ja yhden päivän vapaammin. Ei kuitenkaan järjettömästi mässäillen.
Ja joo, itse aloitin maanantaina laihduttamisen ja siirsin katseeni lautaselleni. Löysin laatikostani sellaisen ruokasuunnitelman ja olen syönyt sen mukaan. Ruokamäärät ovat VALTAVIA kun syö järkeviä ruokia, eli paljon vihanneksia! Perunaa, leipää jne. saa syödä myös kohtuudella.
2pva olen syönyt tuon mukaan ja paino nyt -1,1kg (joo joo, nesteitä!) nälkää ei ole tarvinnut nähdä ja toi on ollut helppoa, kun on selkeä lista, mitä saa ja mitä ei saa syödä.
Ihan noin kurinalaisesti tuskin pystyn loppuelämääni syömään, mutta toivon ainakin, että tämä on sellainen, mistä pystyn ammentamaan itselleni pysyvän ruokavalion ja että vikaa kertaa elämässäni painan näin paljon.
Itse teen korjausliikkeen aina suurinpiirtein kun ylipainoa on se 10kg, eli jojoiluni menee 10kg + - ärsyttävää!!
Niin... syö USEIN! 5-6krt/päivä
Joka aterialla vähintään 100g hedelmiä (vähemmän näitä) tai vihanneksia, lounaan ja päivällisen yhteydessä 200-300g nuo jo vie tilaa mahasta sen verran, että sitä muuta tulee automaattisesti syötyä vähemmän.
- Laske kalorit
- Syö vähemmän kaloreita kuin päivittäin kulutuksesi on
-> Laihdut
Voit syödä vähemmän kerralla, tai syödä harvemmin. Yksi ateria päivässäkin on ihan ok, vaikka muotia on rummuttaa aikaa vievää 5-6 aterian tahtia (mikä kuluttaa myös hampaita paljon enemmän).
Välillä on täysin ok pitää paastopäiviä. Se on ihmiselle luontaista, ettei joka päivä löydy syötävää. Nälkää toki pitää oppia käsittelemään ja sietämään. Nälkä on osa ihmisen luontaista elämää.
Olen itse pudottanut about 25 kg, ja kyllä kyse on perusasioista ja ruokavalion kokonaisuudesta. Eli parhaiten pääset alkuun kun aloitat ihan tasaisen syömisen (aamupala, lounas, päivällinen, iltapala ja tarvittaessa välipalaa). Sinun arkeesi sopivia ruokia, maltilliset annoskoot ja ruokien fiilaaminen vähemmän kaloripitoisemmiksi, jos on tottunut tekemään kovin tuhteja ruokia. Ja hyvä, tasapainoinen ruokavalio myös sallii ajoittain pienen herkuttelun, eli ei ole mikään tarkoitus, että elät tietyn ajanjakson mahdollisimman kurinalaisesti: muutosten vakiinnuttaminen on sitkeää hommaa, mutta silti pyrkimys on siihen, että uusi ruokavalio istuu omaan arkeesi ja on riittävän mielekäs.
Pahinta, mitä voit tehdä, on ryhtyä nyt jättämään aterioita välistä ja vähentämään sudennälkään asti, tai sännätä kylmiltäsi hikijumpalle: tällä tavoin todennäköisesti vain lietsot nykyisiä ongelmiasi. Tälle prosessille kannattaa oikeasti varata aikaa ja kärsivällisyyttä, ja mahdollisuuksien mukaan ulkopuolista tukea laihdutukseen (laihdutus ryhmässä, ryhmäliikuntatunnit, ystävien tuki...).
Vierailija kirjoitti:
- Laske kalorit
- Syö vähemmän kaloreita kuin päivittäin kulutuksesi on
-> Laihdut
Voit syödä vähemmän kerralla, tai syödä harvemmin. Yksi ateria päivässäkin on ihan ok, vaikka muotia on rummuttaa aikaa vievää 5-6 aterian tahtia (mikä kuluttaa myös hampaita paljon enemmän).
Välillä on täysin ok pitää paastopäiviä. Se on ihmiselle luontaista, ettei joka päivä löydy syötävää. Nälkää toki pitää oppia käsittelemään ja sietämään. Nälkä on osa ihmisen luontaista elämää.
En suosittelisi ihan joka laihduttajalle yhden aterian periaatetta. Syy: laihduttajalle tästä voi tosi helposti tulla kierre, että isoksi äitynyttä nälkää paikataan tuhdilla syömisillä, jota taas "hyvitellään" syömällä seuraavana päivänä entistä vähemmän. Kyllä tällä tavalla voi laihtua, sitä en kiellä - mutta onko tästä järkeväksi painonhallinnaksi pidemmällä aikavälillä? Ottaen kuitenkin huomioon, että sitä omaa juoksevaa arkea ei välttämättä jaksa sillä yhdellä tai kahdella aterialla: vai ihanko tosissaan valtaosa normaalipainoisista, työssäkäyvistä ihmisistä elää päivänsä työpaikan lounaalla ja kahvilla...?
Olen ikäni jojoillut painoni kanssa. Olen saanut painoa paljon alas lyhyessä ajassa mm. Painonvartijoissa, mutta en minä jaksanut jatkuvasti laskea pisteitä (tai kaloreita aiemmin), joten pikkuhiljaa paino hilautui takaisin lähtöpisteeseen ja ylikin.
Nyt olen muutaman kuukauden ajan tehnyt ruokavaliooni vain yhden muutoksen, syön paljon kasviksia ja hedelmiä. Muuten syön kuten ennenkin. Lämmin ruoka meillä on töiden jälkeen klo 16-17, mutta illalla en syö enää muuta kuin noita hedelmiä ja kasviksia. Jääkaapissa on kulhoissa pestyinä ja pilkottuna tomaattia, viinirypäleitä, melonia. Oma kompastuskiveni on juusto ja ruisleipä, noita syön enää aamulla. Paino on tippunut pari kiloa kuukaudessa, melko hitaasti, mutta nyt ei tunnu siltä että laihduttaisin, kun ruoka ei pyöri koko ajan mielessä. Olen laiska liikkuja, mutta eiköhän sekin ala kiinnostaa, kun saan painoa alaspäin.
Itse kuvittelen, että tämä on sellainen muutos, mitä voisin jatkaa loppuelämäni, koska muuttuneita asioita on vain yksi eli ne kasvikset.
Mulla on ruokavalio kunnossa, joten liikunnan kautta. Teen joka päivä tunnin jotain reipasta; käyn kävelyllä, menen portaisiin, teen pitkän fillarilenkin, jotain. Pääasia että tekee jotain, eikä ota alussa stressiä. Ei tarvitse heti tehdä verenmaku suussa, kunhan on liikettä.
Ruokavalion sain kuntoon 6kk aikana pienillä muutoksilla kerrallaan. Just eilen huomasin, että kaikki on kuin huomaamatta onnistunut, eli niistä pienistä muutoksista on tullut päivittäisiä tapoja.
Ennen grillikauden päättymistä ei kannata aloittaa, koska olut ja grillimakkara on liian hyvä yhdistelmä jätettäväks pois.
Syksymmällä sitte...
Mikä olisi tuo superdieetti simple? Kellään kokemusta siitä?
Ap