Jos sairastuisit syöpään mikä aiheuttava tekijä tulisi ensimmäisenä/todennäköisimpänä mieleen?
Onko elintavoissasi jotain mikä tuntuisi todennäköiseltä syyltä?
Kommentit (77)
Ammatti, tietyt syövät ovat alallani ammattitaudeiksi luokiteltuja.
Varmaan riippuisi siitä mikä syöpä tulisi. Jos kilpirauhassyöpä niin siitä varmaan syyttäisinkin itseäni ja sitä että otan lääkkeen miten sattuu enkä aina todellakaan ennen aamukymmentä! Olen miettinyt että täytyy tsempata tuon kanssa.
Keuhkosyöpä jos tulisi niin keuhkot vaan ovat minun akilleen kantapää. Siitäkin varmaan syyttäisin itseäni vaikken tupakoikaan. Minulla on varmaan jonkinasteinen astma jota ei ole hoidettu. En saa aikaiseksi mennä tutkimuksiin oireettomana aikana. Yskässä käytän miehen astmalääkkeitä ja omaa avaavaa suihketta.
Muut syövät olisivat vaan huonoa tuuria, niin kuin oikeastaan nuo muutkin kyllä.
Suvussa ei syöpää ole ollenkaan paitsi serkulla aivokasvain joka ei liity mihinkään sukurasitukseen.
Jos syöpä tulisi niin elintavat muuttuisi eli ruokavalio puhtaammaksi ja liikuntaa lisää.
Geenit ja tupakka. Sekä ketjupolttajavanhempieni savujen hengittäminen 18v ajan ja omat lyhytaikaiset sauhutteluni.
No äidillä joku suolisto polyyppijutti, mikä kai lisää riskiä sairastua syöpään huomattavasti.
OT/Syövän syntymekanismit ovat niin monimutkaisia, ettei niilla kannata maallikon juuri päätään vaivata.
Karsinogeenit, perintötekijät, altistumat, mutaatiot jne. Syy- ja seuraussuhteet ovat ennaltaarvaamattomia. Ei kannata pohtia, paitsi tiedenaisten ja -miehien.
Aspartaamicolan päivittäinen lipitys.
Vierailija kirjoitti:
Sokeri ja vähäinen liikunta.
Sama. Yritän kompensoida sillä, että olen raitis enkä polta.
Aikaisin alkaneet kuukautiset, ei lapsia, alkoholi, suuri osa elämästä ylipainoisena (nyt normaalipainossa) -> rintasyöpä
Pitkä, onneton avioliitto. Se on jo päättynyt ja voin hyvin, mutta en tiedä mitä tuhoa jatkuva murhe teki elimistölleni. En edes tiedä, onko se todellinen riski - mutta kyllähän pitkäkestoinen stressi altistaa syövälle? Muuten ei pitäisi olla huolta, en polta, olen kasvissyöjä ja hyötyliikun paljon.
Vierailija kirjoitti:
OT/Syövän syntymekanismit ovat niin monimutkaisia, ettei niilla kannata maallikon juuri päätään vaivata.
Karsinogeenit, perintötekijät, altistumat, mutaatiot jne. Syy- ja seuraussuhteet ovat ennaltaarvaamattomia. Ei kannata pohtia, paitsi tiedenaisten ja -miehien.
Tietenkin kannattaa vaivata, itse teemme omat arkipäiväiset valintamme. Jos suvussa on paljon jotain tiettyä syöpää, esim. iho- tai keuhkosyöpää, niin kyllä omaan riskiin pystyy vaikuttamaan.
Varmaan paksusuolensyöpä liiasta karkinsyönnistä tai melanooma liiasta auringosta.
En tupakoi enkä käytä alkoholia ollenkaan.
Elintavat: vähäinen liikkuminen, sokeri, alkoholi, ylilihavuus, glukoosi-fruktoosisiirappi, maissisiirappi, palmuöljy ja kaiken maailma E-ekkoset mitä mitä ruuat joiden pitää pysyä hyvänä viikko-jos toinenkin ovat täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan riippuisi siitä mikä syöpä tulisi. Jos kilpirauhassyöpä niin siitä varmaan syyttäisinkin itseäni ja sitä että otan lääkkeen miten sattuu enkä aina todellakaan ennen aamukymmentä! Olen miettinyt että täytyy tsempata tuon kanssa.
Nyt en ymmärrä, mikä lääke? Kilpirauhassyövän riskiä aiheuttaa lähinnä jodinpuute ja perimä.
Vierailija kirjoitti:
Rintasyövästä tulisi mieleen perimä. Rintasyöpä on ollut äidilläni, mummollani ja mummon parilla sisaruksella. Kerran löysin itseltäni patin. Sain todella nopeaa ja hyvää hoitoa ja nopeasti leikkauksen, vaikka patti paljastuikin hyvälaatuseksi.
Omaan suht' terveelliset ja liikunnalliset elämäntavat, enkä polta enkä juo. Sokeriherkkuja tulee puputettua kyllä liikaa. Mistäpä tuota tietää, mikä vaikuttaa.
Ootko miettinyt perinnöllisyysriskin tutkituttamista?
Mulla on paljon luomia, syyttäisin sitä jos saisin ihosyövän ja syöpä osuisi luomeen. Lapsena tuli myös otettua aurinkoa ja poltettua itsensä aika useinkin.
Usein ihmettelen sitä miksi kukaan ei ajattele lääkkeiden aiheuttavan syöpää? Syövän mekanismeista keskeistä on immuunipuolustuksen pettäminen ja immuunipuolustukseen vaikuttaa suolistobakteereista lähtien todella monet asiat, esimerkkinä https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969718303413
Huonot elämäntavat ja se, että tupakoin aikoinaan monta vuotta kuin korsteeni. Myös geenini on surkeat. Välillä sitä miettii, näin 36-vuotiaana, että kannattaako tässä edes yrittää parantaa tapojaan. Kuolo korjaa kumminkin nuorena, niin kuin korjasi vanhempani ja näiden vanhemmat.
Tupakoinnin sentään lopetin 10 vuotta sitten.
Lapsuudessa toistuva altistuminen ihon palamiselle auringossa. Äitini ja mummoni olivat molemmat sitä mieltä, että ruskettuminen kesällä on terveellistä. Minun vaalea ihoni vain paloi, mutta auringossa oli oltava. Äitiä turhautti kun en vain ruskettunut jo palanut iho kuoriutui pois. Tästä on myöhemmin äidin kanssa puhuttukin ja hän sanoi olevansa nykyään pahoillaan. Muuten suvussa ei syöpää ole, mutta tähän mennessä jokainen on kuollut jossain vaiheessa. En stressaa.