Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YO-kokeiden rajaton uusiminen, missä järki?!

Vierailija
02.07.2018 |

Olenko ainoa, jota tosissaan huolestuttaa tämä YO-kokeille tulevaisuudessa asetettava painoarvo?

Vastikään valmistuneena voin sanoa, ettei ylioppilaskoeruljanssi ole nytkään helppo, se on oikeasti aika kaukana siitä. Itse olin riittävän onnekas ja pääsin nyt opiskelemaan, vaikka kirjoitin vain vähän keskivertoa paremmin. Entäs sitten tulevina vuosina, kun osa on ehtinyt uusia kokeitaan jo vuositolkulla, kun osa vasta kirjoittaa ensimmäistä kertaa?

Sanokaa nyt, että mä olen ymmärtänyt tän jotenkin väärin. Siis eihän ekaa kertaa kirjoittavalla ole siinä tilanteessa pian enää mitään mahkuja, kun toisilla on jo vuosikausien ajan hiottu rivi pelkkiä laudatureja? Ja ideana oli ilmeisesti "nopeuttaa korkeakouluihin pääsyä"? Annas olla, kun vedetään vielä pääsykokeetkin veks, ettei kukaan vaan pääsisi senkään oljenkorren avulla sisään.

Ei vaan mene jakeluun tää homma, onneksi pääsin pois alta ennen kuin tämän uudistuksen vaikutukset alkaa näkyä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin kukaan viitsii maksaa ja hinkata jotain kirjoituksia niin kauan, että kaikissa on L.

Jos todistuksessa on rivi A:ta ja B:tä niin kyllähän silloin pitää olla mahdollisuus korottaa. Kilpailu koulupaikoista on kovaa ja luulen, että nuoret sen kyllä tietävät. Kouluun kannattaa panostaa aina kun on sen aika, jälkikäteen on hankalampaa.

Vierailija
2/6 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näytä oma tilanteeni hirveän hyvältä. Pääsin ylioppilaaksi viime keväänä ja pidin... tai no jouduin pitämään välivuoden monen syyn takia, ja hain nyt ensimmäistä kertaa opiskelemaan. En päässyt mihinkään. Yo-todistukseni on keskinkertainen, eli jos en pääse ensi vuonna mihinkään niin se on melkeinpä moikka mahdollisuuksille päästä yhtään mihinkään ikinä. Ellen sitten lähde korottamaan, mikä ei näin lievästi lukihäiriöisenä ja masennuskierteisenä ole mikään kaikista helpoin asia. :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako niitä muka rajattomasti korottaa?

Vierailija
4/6 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako niitä muka rajattomasti korottaa?

On tulossa semmonen uudistus että voi korottaa rajattomasti

Vierailija
5/6 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-kokeet on sinänsä eri asia kuin esim oikiksen pääsykokeet (käytän esimerkkinä, koska en ole käynyt muissa), koska yo-kokeessa paljon enemmän on mielestäni kiinni tuurista. Oikiksessa luet ne n 3 kirjaa ja saat jonkun tehtävänannon sieltä etkä edes saa soveltaa kirjojen ulkopuolista tietoa, mutta yo-kokeessa joko on hyviä tehtävänantoja juuri sulle tai sitten ei ole, koska se on paljon löyhemmin kiinni opiskelumateriaaleissa, lukioiden välillähän käytetään ihan eri kirjojakin.

Mulla oli esimerkiksi 15 pisteen ero äikän prelin ja varsinaisen esseen välillä, koska varsinaiseen esseeseen sattui se just mulle osuva tehtävänanto. Muistan katsoneeni sitä paperia salissa ja hymyilleeni itsekseni ihan psykopaatti-ilmeellä, koska toisinkin olisi voinut käydä. Ei sitä mikään kehittyminen selitä, ja molempiin kokeisiin käytin samat 3,5h aikaa. Ei kukaan voi loputtomiin olla niin yleissivistynyt ja yhdistelykykyinen intellektuelli, että voisi olla varautunut kaikenlaisiin tehtäviin.

Vierailija
6/6 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on helpotus. YO-kokeet muutenkin ovat arpapeliä onnistuuko vastaamaan siten miten lautakunta haluaa ja saa uusia sitten jos surkeasti meni. Tutulla oli surkea matikan arvosana eikä meinannut päästä minnekään. Kävi uusimassa sen yhden sallitun kerran mutta sai sairaskohtauksen eikä päässyt kokeeseen. Lautakunta ei suostunut mitätöimään koetta ja nyt tuttu on surkean matikan arvosanan loukussa. Moneen paikkaan kun esim. matikan arvosana vaikuttaa paljon mahdollisuuksiin päästä sisään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi