Voiko yliopiston orientaatioviikot jättää väliin?
Tai ajattelin käydä ekassa tapaamisessa, Ops- ja Atk-infoissa, ja tiedotustilaisuudessa, mutta kaikki muu vaikutti joltain muuten vaan toisiinsa tutustumiselta eikä mua itteäni ne innosta. Hankala kun ei käynyt ihan selvästi ilmi kaikista päivistä että onko siellä jotain tärkeetä infoa vaiko vaan ns. huvittelua. Voinko jättää orientaatioviikoista kaikki muut käyden vaan noissa kolmessa selkeemmin infojutussa? Ja jos jotain jää kuulematta niin eikö sen voi sitten kysyä erikseen jossain opinto-ohjaajan luona? Vai paheksutaanko mua suuresti jos jää vahingossa kuulematta joku tärkeempi infojuttu ja kysyn sitä myöhemmin erikseen?
Mitä siellä ylipäätään infotaan tarkemmin tietääkö joku? Eikös kuitenkin ihan se riitä yliopistossa että suorittaa kaikki tarvittavat kurssit ja tekee kursseilla annetut tehtävät ja kerää opintopisteet? Tai tällä tavoin mä oon avoimessa suorittanu etukäteen jo perusopinnot, mut erooko tää siitä miten?
Kommentit (10)
Ne "tärkeät" infoasiat ovat a) approbileet b) approbailut ja c) approkemut. Ja mistä merkkejä haalareihin.
Vierailija kirjoitti:
Verkostoituminen on tärkeää, jos mielit töihin päästä opintojen jälkeen.
Varmasti joka alalla voi auttaa, mutta uskon että psykologina löytää töitä ilmankin.
Meillä nuo kuului pakollisiin opintoihin. Vaikea ne on suorittaa jos niitä ei käy. Kysy koulustasi, siellä osataan kertoa tarkemmin.
Voi kyllä. Tunnarit ja opiskelun käytännön asiat on tärkeät mutta muuten voi osallistua miten kiinnostaa. Ekana vuonna yleensä muutenkin järkätään enemmän kuin tarpeeksi sekalaisia tilaisuuksia ekan vuoden opiskelijoille tutustua toisiinsa ja muihin opiskelijoihin.
Ihan kaikesta ei kannata lintasata vaikkei huvittaisikaan. Joskus on mentävä oman mukavuusalueen ulkopuolellekin jotta oppii jotain.
Orientaatiossa käydään luultavasti läpi mm. missä eri tilat, toimistot jne sijaitsee joten kannattaa käydä ne ainakin tsekkaamassa. Usein viikolle on ohjelma etukäteen tehtynä, kannattaa siis kysyä tutoreilta minä päivänä mitäkin on ja valkata ne mitkä tuntuu oleellisilta. Sosialisointiin ei kukaan varmaan pakota, mutta kannattaa ainakin kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Ne "tärkeät" infoasiat ovat a) approbileet b) approbailut ja c) approkemut. Ja mistä merkkejä haalareihin.
Siis tätä just mäki pelkään ja siksi en jaksa mennä. Koen sen itelleni ajanhukaksi. Ennemmin vaikka opiskelen kursseja etukäteen kotona.
Ap
Kannattaa niissä infopläjäyksissä käydä, niissä joissa sulle luodaan tunnukset ja kerrotaan kirjaston käytöstä, HOPSin tekemisestä, YTHS:stä, tutkintorakenteista, sivuaineista jne. ja yleensä noi on pakollisiakin ja niistä tulee sulle opintopiste tai pari.
Jotkut approt, bileet ja tutustumisiltamat ja hölynpöly-tuutoritapaamiset voi huoletta jättää väliin.
Vierailija kirjoitti:
Orientaatiossa käydään luultavasti läpi mm. missä eri tilat, toimistot jne sijaitsee joten kannattaa käydä ne ainakin tsekkaamassa. Usein viikolle on ohjelma etukäteen tehtynä, kannattaa siis kysyä tutoreilta minä päivänä mitäkin on ja valkata ne mitkä tuntuu oleellisilta. Sosialisointiin ei kukaan varmaan pakota, mutta kannattaa ainakin kokeilla.
Joo noita kampustutustumisia oli siellä myös. Mulle toinen kampuksista on jo melko tuttu, toinen vähän vieraampi mutta en jaksa matkustaa tuntia/suunta paikanpäälle päästäkseni vaan tekemään kierroksen kampuksella johon voin tutustua hyvin vaikka itsekin vaikkapa luentoa ennen.
Jätä väliin. 99% on turhaa pölinää tyyliin kampuksen ja koko opettajakunnan esittelyä, ja sen yhden prosentin saa selville yksin itse myöhemminkin.
Verkostoituminen on tärkeää, jos mielit töihin päästä opintojen jälkeen.