Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kodinhoito 70- ja 80-luvulla vs. nyt

Vierailija
02.07.2018 |

Olin lapsi 70- ja 80-luvulla. Molemmat vanhempani kävivät töissä ihan normaalisti. Äiti oli 3-vuorotyössä, isä pääasiassa aamuvuorossa 8-16 ja oli kotona työmatkan vuoksi joskus 17 jälkeen. Olen muistellut lapsuuttani, miten ihan tavallisissa lapsiperheissä, meillä ja kavereillani koti oli siisti oli sitten omakotitalo tai kerrostaloasunto. En muista koskaan nähneeni pyykki- tai tiskivuoria, leluja ympäri koko kotia ja sellaista sekasortoa, jollaisia nykyään näkee. Mistä tämä mielestäsi johtuu? Ei ainakaan siitä, että nykyään äidit olisivat töissä ja silloin olisivat olleet kotona. Perhekootkin olivat mielestäni hieman suurempia kuin nykyään ja tilaa oli vähemmän. Nyt taas tilaa on keskivertoa enemmän, mutta niin taitaa olla tavaraakin? Itse muistan, että lapsena oli ihan normaalia, että leikin jäljet jouduttiin korjaamaan pois leikin jälkeen, ellei nyt sitten ollut oikeasti joku lego-maailman kasaaminen, jota oli tarkoitus jatkaa seuraavana päivänä.

Olen huomannut, että melkein kaikissa lapsikodeissa on aina jonkinlainen kaaos. Eteiset täynnä kenkiä ja vaatteita hujanhajan ja ylimääräistä tavaraa joka paikassa. Kylpyhuoneissa pyykkivuoria, kuivaustelineiden päällä puhtaiden pyykkien läjiä, leluja kaikkialla ja sellainen yleinen sekasorto päällä. Eikö ihmiset enää korjaa jälkiään vai mistä kiikastaa? Mitä mieltä olet?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa tavaraa järjettömiä määriä, sitä se on. Ja sitä ettei jakseta korjata jälkiään kun "on niin kiire".

Vierailija
2/18 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sulle kuuluu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sulle kuuluu?

Kumpi? Se että 70-80 -luvulla kodit oli pääsääntöisesti siistejä ja nyt kaaoskodit on yleisiä?

Vierailija
4/18 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivonnut asuntoani, ja samalla muistelin, miten ehkä 1950-luvun emännänoppaan mukaan suursiivous tehtiin muutamassa päivässä. Täysiksi työpäiviksi muutettuna aikaa on minulta varmaan tosta viikkoa.

Mutta silloin oli tyhjää lattiaa, eikä läjittäin kirjoja ja muuta tavaraa.

Vierailija
5/18 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut siistiä, myös silloin kun lapset olivat pieniä. Ihmisistä kiinni kuinka laiskoja tai viitseliäitä ovat.

Vierailija
6/18 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somen takia kukaan ei viitsi enää siivota, leipoa tai hoitaa kotia.  Ennen ei ollut muuta tekemistä.

Vierailija
7/18 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin yksi syy on se, että ennen äidit puunasivat kotia aika lailla kaiken vapaa-aikansa. Lasten kanssa ei leikitty, ei kuskattu harrastuksiin eikä nykyajan intensiteetillä vahdittukaan. Ei ollut sosiaalista painetta esimerkiksi urheilla, paine kohdistui enemmänkin kodinhoitoon.

Vierailija
8/18 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 7 jatkaa. Jotkin kotityöt ovat lisääntyneetkin. Esimerkiksi vaatteiden määrä ja pesutahti ovat räjähtäneet käsiin. Omassa lapsuudessani samat vaatteet kelpasivat 3-4 päivää, jos eivät kauheasti sotkeentuneet. Nykyään pyykkikone pyörii nelihenkisessä perheessä joka päivä.

Vierailija
9/18 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70 -l lapsi. Meiltä löytyi tuolloin pyykkivuori, mikä on kummaa, koska vaatteita oli vähän ja niitä vaihdettiin harvoin (viikonloppuna). Edes sukkia ja alushousuja ei vaihdettu. Nykyisin meillä ei ole pyykkivuorta, kiitos ison pesukoneen ja kuivausrummun.

Leluja ei tuolloin ollut ympäriinsä, koska niitä ei juurikaan ollut eikä niiä harvoja saanut tioda pois huoneestaan. Lapset leikkivät pääsääntöisesti ulkona keskenään. Sisään ei edes saanut tulla jos ok ilma.

Vanhemmat eivät kuskanneet lapsia harrastuksiin tai muutenkaan tehneet juuri mitään lastensa kanssa, toisin kuin nykyään. Tv ja netti eivät vieneet aikaa. Ei muöskään kuntoilu tai peseytyminen (suihku ja sauna vain kerran viikossa).

Vierailija
10/18 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 70 -l lapsi. Meiltä löytyi tuolloin pyykkivuori, mikä on kummaa, koska vaatteita oli vähän ja niitä vaihdettiin harvoin (viikonloppuna). Edes sukkia ja alushousuja ei vaihdettu. Nykyisin meillä ei ole pyykkivuorta, kiitos ison pesukoneen ja kuivausrummun.

Leluja ei tuolloin ollut ympäriinsä, koska niitä ei juurikaan ollut eikä niiä harvoja saanut tioda pois huoneestaan. Lapset leikkivät pääsääntöisesti ulkona keskenään. Sisään ei edes saanut tulla jos ok ilma.

Vanhemmat eivät kuskanneet lapsia harrastuksiin tai muutenkaan tehneet juuri mitään lastensa kanssa, toisin kuin nykyään. Tv ja netti eivät vieneet aikaa. Ei muöskään kuntoilu tai peseytyminen (suihku ja sauna vain kerran viikossa).

Johan tuli kirjoitusvirheitä...

Kenkävuorta eteisessä ei ollut, koska kenkiä oli vain muutamat per nenä (minulla kumpparit, lenkkarit ja juhlakengät).

T.9

Vierailija
11/18 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan tuli kirjoitusvirheitä...

Kenkävuorta eteisessä ei ollut, koska kenkiä oli vain muutamat per nenä (minulla kumpparit, lenkkarit ja juhlakengät).

T.9

No huh, ei meillä kyllä tuollaista ollut. Todellakin peseydyttiin suihkussa päivittäin, vaatteita vaihdettiin ja leluja riitti. Kaupungissa asuttiin.

Vierailija
12/18 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some vie paljon aikaa sekä telkkari. Iltaisin valitaan mielummin sohva (tai oma harrastus) kuin alettaisiin viikkaan pyykkiä.

Oma äitini laittoi kodin kaiken edelle. Naureskelee nyt, kun puhutaan ”omasta ajasta” ja kysyy mitä se on.

Vierailija
13/18 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aina siisti ja kaunis koti vaikka ei mikään palatsi ollutkaan. 

Meillä kävi myös siivooja kerran viikossa joka tamppasi matot, imuroi ja pesi lattiat ja kuurasi vessan ja pyyhki pölytkin.

Myös minun oma kotini on aina siisti ja kiva.

Vierailija
14/18 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kodit missä kävin 70- ja 80-luvulla olivat siistejä ja ei ollut mitään kaaosta tai likaista.

Mutta sitten kun me 70-luvun lapset muutimme omaan kotiin n. 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa niin osalla alkoi olla näitä törky/rämppäkämppiä ja syynä oli ihan kädettömyys ja laiskuus eikä mikään sairaus/masennus.

Itse olen aina pitänyt oman kodin puhtaana ja siistinä koska en kertakaikkiaan viihdy paskan ja romujen keskellä.

Vierailija
15/18 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempieni koti ei ollut mitenkään erityisen puhdas tai sisustettu, mutta ei sotkuinenkaan. Viisihenkinen perhe, 120 neliötä tilaa 5 h + k omakotitalossa, ja ulkorakennuksia useita. Ulkorakennuksiin kannettiin pahvilaatikoissa vanhat koulukirjat, rikkonaiset televisiot ja kulahtaneet vaatteet. Siellä ne edelleen ovat odottamassa perikuntaa. Vaatteita nyt ei tietenkään ollut niin paljon kuin nykyään. Ruokaa tehtiin isossa kattilassa kahdeksi päiväksi kerrallaan, yleensä keittoja.

Itselläni on myös viisihenkinen perhe. Asumme 85-neliöisessä kolmiossa. Varmasti meillä on enemmän sotkua kuin lapsuudenkodissani. Meillä on myös monipuolisempaa ruokaa, huonekasveja ja muuta kaunista turhuutta, sekä perheen yhteisiä harrastuksia. En aio ruoskia itseäni sotkusta.

Vierailija
16/18 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sulle kuuluu?

Kumpi? Se että 70-80 -luvulla kodit oli pääsääntöisesti siistejä ja nyt kaaoskodit on yleisiä?

Kenenkään muun koti kuin omasi.

Vierailija
17/18 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kodit missä kävin 70- ja 80-luvulla olivat siistejä ja ei ollut mitään kaaosta tai likaista.

Mutta sitten kun me 70-luvun lapset muutimme omaan kotiin n. 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa niin osalla alkoi olla näitä törky/rämppäkämppiä ja syynä oli ihan kädettömyys ja laiskuus eikä mikään sairaus/masennus.

Itse olen aina pitänyt oman kodin puhtaana ja siistinä koska en kertakaikkiaan viihdy paskan ja romujen keskellä.

Hyvin jännää, että se sukupolvi, joka oli lapsena niin näppärä pitämään itsestään huolta avain kaulassa, ei aikuisena jaksa edes roskia viedä. Tai sitten ei yhtään jännää.

Vierailija
18/18 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lapsi 70- ja 80-luvulla. Molemmat vanhempani kävivät töissä ihan normaalisti. Äiti oli 3-vuorotyössä, isä pääasiassa aamuvuorossa 8-16 ja oli kotona työmatkan vuoksi joskus 17 jälkeen. Olen muistellut lapsuuttani, miten ihan tavallisissa lapsiperheissä, meillä ja kavereillani koti oli siisti oli sitten omakotitalo tai kerrostaloasunto. En muista koskaan nähneeni pyykki- tai tiskivuoria, leluja ympäri koko kotia ja sellaista sekasortoa, jollaisia nykyään näkee. Mistä tämä mielestäsi johtuu? Ei ainakaan siitä, että nykyään äidit olisivat töissä ja silloin olisivat olleet kotona. Perhekootkin olivat mielestäni hieman suurempia kuin nykyään ja tilaa oli vähemmän. Nyt taas tilaa on keskivertoa enemmän, mutta niin taitaa olla tavaraakin? Itse muistan, että lapsena oli ihan normaalia, että leikin jäljet jouduttiin korjaamaan pois leikin jälkeen, ellei nyt sitten ollut oikeasti joku lego-maailman kasaaminen, jota oli tarkoitus jatkaa seuraavana päivänä.

Olen huomannut, että melkein kaikissa lapsikodeissa on aina jonkinlainen kaaos. Eteiset täynnä kenkiä ja vaatteita hujanhajan ja ylimääräistä tavaraa joka paikassa. Kylpyhuoneissa pyykkivuoria, kuivaustelineiden päällä puhtaiden pyykkien läjiä, leluja kaikkialla ja sellainen yleinen sekasorto päällä. Eikö ihmiset enää korjaa jälkiään vai mistä kiikastaa? Mitä mieltä olet?

Tavarapaljous on ongelma. Ennen sai palkalla vähemmän mutta kestävämpää tavaraa. Karkki ja muut mässyt olivat kalliita jne. Vaatteita kierrätettiin sukulaisten ja ystävien kesken. Ennen ei ollut yhtä suuria paineita olla trendikäs.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi