Kokemuksia munuaistulehduksesta?
Onko kellään tullut virtsatietulehduksen seurauksena munuaistulehdusta? Mulla oli tuossa noin kuukausi sitten vti:n takia antibiootit ja ne auttoivat hyvin, mutta nyt on ruvennut pari päivää sitten jomottamaan alavatsaa ja vasenta nivusta ja välillä selkää, kirvelee myös virtsatessa taas. Kuumetta ei ole ollut eikä kipu ole ollut mitenkään niin kovaa että päivystykseen olisi tarvinnut mennä. Kuinkakohan nopeasti vti nousee munuaisiin? Ja meneekö se munuaisiin, jos en hae taas antibiootteja? Voiko se olla ilman kuumetta? Kertokaa kokemuksianne, että mistä tietää että on munuaistulehdus.
Kommentit (34)
Joo näin oon lukenut, että usein kova kuume ja pahassa munuaistulehduksessa oksentelua. Selän kipu siis ns. ”sahaa” keskiselästä alaselkään ja myös alavatsaa ja vasen nivusta särkee.
Vierailija kirjoitti:
Joo näin oon lukenut, että usein kova kuume ja pahassa munuaistulehduksessa oksentelua. Selän kipu siis ns. ”sahaa” keskiselästä alaselkään ja myös alavatsaa ja vasen nivusta särkee.
Ahaa, no kyllähän se voisi olla, että on munuaisjohtimia pitkin nousemassa. Ehkäpä siellä lääkärissä voisit noilla oireilla käydä?
Kokemusta on. Munuaistulehduksessa nousee korkea kuume (tai sahaa edestakaisin). Mulla kipu tuntunut tosiella puolella selkää, säteillyt kylkeen. Ja sellainen yleiskipeä ja väsynyt olo. Kuulostaa selkeältä VTI:ltä eli ehdottomasti lääkäriin, ettei mene munuaisiin. Mulla VTI:t pysyy poissa vain sillä, että muistan juoda joka päivä sen pari litraa vettä ja otan joka aamu karpalokapselin (sellaisen, jossa on maitohappo mukana).
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on. Munuaistulehduksessa nousee korkea kuume (tai sahaa edestakaisin). Mulla kipu tuntunut tosiella puolella selkää, säteillyt kylkeen. Ja sellainen yleiskipeä ja väsynyt olo. Kuulostaa selkeältä VTI:ltä eli ehdottomasti lääkäriin, ettei mene munuaisiin. Mulla VTI:t pysyy poissa vain sillä, että muistan juoda joka päivä sen pari litraa vettä ja otan joka aamu karpalokapselin (sellaisen, jossa on maitohappo mukana).
Joo mä oon juonut reilusti nyt tuon viimesimmän vti:n aikana ja jälkeenkin yrittänyt. Karpalomehua myös. Kaippa se on sitten uusiutunut, vaikka tosiaan ab kuurin söin noin kk sitten vti:n takia.
Joo usein on tosiaan kuumetta ja oksentelua. Mutta ei tuokaan hyvältä kuulosta.
No mä säikähdin tnä aamuna kun menin vessaan. Virtsa kohtalaisen tummaa, ja kuplakerros pinnalla. Siis kuplia hyvin hyvin paljon.
Vierailija kirjoitti:
No mä säikähdin tnä aamuna kun menin vessaan. Virtsa kohtalaisen tummaa, ja kuplakerros pinnalla. Siis kuplia hyvin hyvin paljon.
Mullakin aika tumnaa, mutta onks sulla muita oireita? En usko et noi kuplat nyt mitenkään kertoo mistään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin aika tumnaa, mutta onks sulla muita oireita? En usko et noi kuplat nyt mitenkään kertoo mistään
Todennäköisesti vaahtoaminen kertoo siitä, että on proteiinia virtsassa. Eli mene ap lääkäriin.
Itsellä oli aikanaan akuutti munuaistulehdus, vaikken edes muista (joko ei ollut, tai niin lieväoireinen, etten huomannut) vti:tä sitä ennen sairastaneeni. Alkoi alaselän/ristiselän kivulla, joka sitten alkoi säteillä alavatsaan niin, että tuntui, kuin puukolla olisi isketty ja vielä käännelty haavassa. Pahimman kipupiikin aikana taipui väkisinkin kaksinkerroin ja henki salpaantui. Mutta alkuoireet olivat tosiaan "vain" selkäkipu, joka sitten paheni parin päivän aikana todella koviksi oireiksi. Koko ajan oli kamala jano, iho alkoi kuivua jne., kuume ei noussut missään vaiheessa kovinkaan korkeaksi, mutta CRP huiteli päälle 200:ssa. Parani lopulta hoidosta huolimatta eli jatkuvasta parin kuukauden lääkärissä ravaamisesta ja näytteiden antamisesta huolimatta syytä (bakteeria tai virusta) ei koskaan saatu selville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuplia aivan helvetisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti vaahtoaminen kertoo siitä, että on proteiinia virtsassa. Eli mene ap lääkäriin.
Itsellä oli aikanaan akuutti munuaistulehdus, vaikken edes muista (joko ei ollut, tai niin lieväoireinen, etten huomannut) vti:tä sitä ennen sairastaneeni. Alkoi alaselän/ristiselän kivulla, joka sitten alkoi säteillä alavatsaan niin, että tuntui, kuin puukolla olisi isketty ja vielä käännelty haavassa. Pahimman kipupiikin aikana taipui väkisinkin kaksinkerroin ja henki salpaantui. Mutta alkuoireet olivat tosiaan "vain" selkäkipu, joka sitten paheni parin päivän aikana todella koviksi oireiksi. Koko ajan oli kamala jano, iho alkoi kuivua jne., kuume ei noussut missään vaiheessa kovinkaan korkeaksi, mutta CRP huiteli päälle 200:ssa. Parani lopulta hoidosta huolimatta eli jatkuvasta parin kuukauden lääkärissä ravaamisesta ja näytteiden antamisesta huolimatta syytä (bakteeria tai virusta) ei koskaan saatu selville.
Okei, kuulostaa pahalta :/ Mulla ei missään vaiheessa kuumetta oo ollut. Ja eniten tosiaan sattuu tuohon vasemman lonkan kohdalle ja myös tuntuu jotenkin säteilevän vasempaan jalkaan? Onko mahdollista?
Olitko sä muuten sairaalassa pitkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuplia aivan helvetisti.
Ai no sitten
Yleensä siinä on niin kovat kivut että pakko lähteä päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Nestehukka aiheuttaa tummaa virtsaa.
Monta vuotta sitten oli munuaistulehdus nuorena. Oli ollut toistuvia virtsatientulehduksia. Yhtäkkiä sitten vaan pukkasi ihan hirveä väsymys. Yritin käydä kävelyllä ja tuntui, että olisi tehnyt mieli mennä istumaan tai makaamaan keskelle matkaa ja istahdin bussipysäkille. Nukahdin jopa autoon , kun tuntui etten jaksanut kävellä sisälle ajon päätteeksi. Sitten iski heikotus, vilu ja kuume alkoi nousta. Se ei silti tuntunut flunssalta. Kuume nousi 40 asteeseen. Selässä oli outo tunne.
Menin päivystykseen jossa sai odottaa tunteja. Makasin kuumetokkuroissa. Vihdoin kun pääsin lääkäriin, hän koputteli munuaisten seutuvilta ja se sattui. Otettiin verikokeet ja CRP päälle 300. Minut otettiin sairaalaan ja makasin muutaman päivän siellä. Antibioottia suoraan suoneen. Muistan että piti juoda paljon ja kokoajan joku kävi kyttäämässä olinko juonut nestettä riittävästi. Ruokahalu oli kateissa ja oksetti ajatus ruoasta. Olin aika heikossa kunnossa ja en jaksanut edes kävellä. Muistan kokoajan nukkuneeni ja olleeni jossain ihme kuumepöhnissä.
Lopussa munuaiset ultrattiin ja ei näkynyt onneksi mitään vahinkoa. Kesti jonkun aikaa, että energiatasot palasi. Otin sen jälkeen jokaikisen virtsatietulehduksen oireen paljon vakavammin. Minulla oli jonkun aikaa estolääkitys virtsatietulehdusta varten. Jälkikäteen pääsin onneksi virtsatientulehduskierteestä pois ja opin keinot niiden välttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nestehukka aiheuttaa tummaa virtsaa.
Jep, mutta kun mä (ap) oon juonut hyvin eikä nestehukkaa pitäisi olla
Itsellä ei ollut ollenkaan virtsatieinfektion oireita. Munuaisaltaan tulehdus alkoi pienellä palelulla ja olon heikkenemisellä. Kuume alkoi nousta ja se pysyi koko ajan 39-40 asteen tienoilla. Toisena päivänä oli pakko lähteä lääkäriin, jossa tulehdusarvot paukkuivat pikamittauksen tappiin ja lähete suoraan sairaalaan tippaan. Sairaalassa kuumeessa meni vielä pari päivää ennenkuin lääkkeet alkoivat tehota. Neljä päivää kaikenkaikkiaan sairaalassa tulehdusarvojen keikkuessa neljänsadan tienoilla.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei ollut ollenkaan virtsatieinfektion oireita. Munuaisaltaan tulehdus alkoi pienellä palelulla ja olon heikkenemisellä. Kuume alkoi nousta ja se pysyi koko ajan 39-40 asteen tienoilla. Toisena päivänä oli pakko lähteä lääkäriin, jossa tulehdusarvot paukkuivat pikamittauksen tappiin ja lähete suoraan sairaalaan tippaan. Sairaalassa kuumeessa meni vielä pari päivää ennenkuin lääkkeet alkoivat tehota. Neljä päivää kaikenkaikkiaan sairaalassa tulehdusarvojen keikkuessa neljänsadan tienoilla.
Oi, kuulostaa pahalta :/ Sulla ei siis ollut vti:tä ennen munuaisaltaantulehdusta? Toivottavasti mulle ei kuume nouse...
Oletko sama, joka on aloittanut tästä noin 20 keskustelua kesän aikana? Mene, hyvä ihminen, lääkäriin. Siellähän se selviää. Kyseinen tulehdus voi olla jopa oireeton.
Munuaiset on tuolla keskiselässä eli munuaisaltaantulehduksessa ei satu alaselkään vaan keskiselkään. Mulla on muutaman kerran ollut ja aina on kuumetta, keskiselkä TODELLA kipeä ja oksentelua. Mutta kuulostaisi virtsatietulehdukselta nuo sinun oireesi, koita juoda paljon vettä, ottaa c-vitamiinia ja mene huomenna lääkäriin jos ei mene ohi.