Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan äyskivä ja epäystävällinen kommunikaatiotyyli

Vierailija
01.07.2018 |

Ihmettelen uutena työntekijänä työpaikkani kommunikaatiota. Silmien pyörittelyä, äyskimistä, tiuskimista, ja kun esim. minä nyt uutena haluan kysyä jotain työhööni liittyvää, reagoidaan "mitä nyt taas?!?!?"
Välillä kahvitellaan kaikessa rauhassa ja sovussa ja yhtäkkiä on taas ärhäkkä päällä. Konflikteja ei pureta tai käsitellä jälkeenpäin mitenkään.
Olen täysin hämilläni tällaisesta kommunikaatiotyylistä.
Onko teillä kokemusta tällaisesta?
Naisvaltainen työpaikka, hoitoala.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkolla nuorenamiehenä naisten keskellä olleena voin sanoa kokeneeni vastaavaa. Minä olin nuorempana huomattavasti nykyistä herkempi ja sovinnollisempi ja yritäpä siinä sumplia kolmen ilmiriidoissa olevan klikin keskellä. Kaikkien kanssa onnistuin jollain ilveellä pysymään väleissä, mutta kyllä se oli kuluttavaa.

Vierailija
2/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylhäältä päin tuota ilmapiiriä luodaan sinne. Jos töissä on kivaa niin ei siellä kenenkään tarvitse sättäröidä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee tunnustus. Minä hoitoalalla työskentelevä ihminen saatoin tänään pyöritellä silmiäni muutaman kerran, kun työparini seisoi ja katsoi vieressä kun tein töitä. Ärsyttää, kun hommat ei suju kun toinen vaan seisoo. Työparini näytti hyytyvän loppupäivää kohden, mikä näkyi sitten seisoskeluna. Kun ei viittis aikuista ja selkeästi hommansa osaavaa tyyppiä patistellakaan.

Vierailija
4/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele kommunikoimaan sanallisesti.

Vierailija kirjoitti:

Nyt tulee tunnustus. Minä hoitoalalla työskentelevä ihminen saatoin tänään pyöritellä silmiäni muutaman kerran, kun työparini seisoi ja katsoi vieressä kun tein töitä. Ärsyttää, kun hommat ei suju kun toinen vaan seisoo. Työparini näytti hyytyvän loppupäivää kohden, mikä näkyi sitten seisoskeluna. Kun ei viittis aikuista ja selkeästi hommansa osaavaa tyyppiä patistellakaan.

Vierailija
5/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen passiivisaggressiivinen lähestymistapa onkin varsin toimiva. Kyllähän toinen toisen silmien pyöräyttelystä tietää, miten toinen onkin niin turhautunut juuri tiettyyn asiaan. Haloo? Aikuisen ihmisen kuuluu osata sanoa asiasta kuin asiasta ääneen, varsinkin hoitoalalla, jos toinen ei esimerkiksi hoksaa jotakin. Myös palautetta pitää pystyä antamaan asiallisella tavalla. Tuollaisella silmien pyörittelyllä ei tee kuin pellen itsestään ja se kertoo myös käytöstapojen puutteesta. Sinun itsesikin kannalta olisi varmasti ollut helpompaa avata se suu ja vaikka jopa patistaa sitä toista hommiin silmien pyörittelyn sijaan. Mitä ongelmanratkaisukykyä tuollainen on? 

Vierailija
6/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin just. Toinen voi tulkita silmien pyörittelyn "älä vaan tule nyt tähän sotkemaan".

Vierailija kirjoitti:

Opettele kommunikoimaan sanallisesti.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
7/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitkö tämän vielä uudelle ihmiselle, jollekin harjoittelijalle? Ja tiuskit vähän muutenkin pitkin päivää ja viikkoa. Nyt on olis aika katsoa peiliin ja opetella käytöstavat ja kommunikointitaidot sekä miettiä sitä oletko se dinä, joka omalla käytökselläsi myrkytät työpaikan ilmapiiriä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
8/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda paikkaa! Hoitoalalta löytyy myös mukavia työyhteisöjä. Itse olen keikkaillut hoitoalalla, ja juuri sellaisia lyhyitä, maks viikon keikkoja. Sitä silmien pyörittelyä en siedä ollenkaan, yleensä olen kysynyt suoraan, että missä nyt mennään/onko kaikki hyvin. Kaikenmaailman v*ttuilijoita on tullut vastaan, ja heistä olen aina valittanut keikkojen järjestäjälle ja kohteen esimiehille. Yleensä vastaus on, että 'se henkilö nyt vaan on sellainen, ei siitä kannata välittää'. Eli työyhteisön pitää vaan hyväksyä nämä työilmapiirin myrkyttäjät. Suosittelen etsimään paikkaa muualta, mikään ei ole niin rasittavaa, kuin töihin meno sotavalmiudessa.

Vierailija
9/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien pyörittelijä voisi myös miettiä omaa asennettaan muihin ihmisiin. Silmien pyörittelyyn sisältyy sisäinen oletus, että se toinen ihminen on jotenkin sinun alapuolella ja että hänellä on jotenkin huonompi työmoraali kuin sinulla. Kannattaa ajatella niin, että jokainen haluaa tehdä työssä parhaansa, aivan niinkuin sinä itsekin haluat. Jos jostakin on huomautettavaa, puhu työkaverille aivan samalla tavalla kuin ihmiselle, jota kunnioitat, esim. esimiehellesi. Tuskin pyörittelisit silmiäsi esimiehellesi. Kaikille yhtä kunnioittava ja kohtelu ja selkeä kommunikointi.

Hoitoalalla varsinkin harjoittelijat saattavat kokea kaikenlaista tiuskimista ja henkistä väkivaltaa. Sellaisessa ilmapiirissä ei ole helppo työskennellä. Älä sinä jatka tätä kierrettä.

Vierailija
10/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojaa, jos toisella on siinä selkeä työtehtävä nokan edessä ja hän valitsee silti seisoa, niin en minä ala sitä käskyttämään. Oli siinä jo sanallisesti sovittu, että hän hoitaa homman. Ei ole uusi ihminen. Ja siis kyse ei ollut samasta asiasta kuin mitä minä tein, että ois kaveriksi pitänyt alkaa. Enkä mä nyt herranjestas päin sen naamaa niitä silmiä muljautellu, yritin pitäytyä kohteliaana 😅 Kyllä se vaan niin on, että joskus saa itekseen hampaita kiristellä, mutta en kyllä tiuski kellekään.

Vierailija
11/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojaa, jos toisella on siinä selkeä työtehtävä nokan edessä ja hän valitsee silti seisoa, niin en minä ala sitä käskyttämään. Oli siinä jo sanallisesti sovittu, että hän hoitaa homman. Ei ole uusi ihminen. Ja siis kyse ei ollut samasta asiasta kuin mitä minä tein, että ois kaveriksi pitänyt alkaa. Enkä mä nyt herranjestas päin sen naamaa niitä silmiä muljautellu, yritin pitäytyä kohteliaana 😅 Kyllä se vaan niin on, että joskus saa itekseen hampaita kiristellä, mutta en kyllä tiuski kellekään.

Siitä huolimatta tuo ei ole asiallinen ratkaisu. Olisit ihan hyvin voinut asiallisesti huomauttaa asiasta tai antaa vain olla. Ihan turhaa ja ääliömäistä käytöstä tuollainen silmien pyöräyttely, vaikka kuinka puolustaisit sitä. Kyllä yleensä ihmiset nuo silmien muljauttelut huomaa, ellet sitten satu olemaan yksinään eri huoneessa. Enkä kyllä jaksa uskoa että ensimmäinen tai viimeinenkään kerta kyseessä.

Vierailija
12/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole seisoskellut, vaan painanut töitä koko ajan. Mutta en voi tietää, mitenkään, missä vähän erikoisempia välineitä säilytetään. On ollut pakko kysyä. Pitää oikein vetää henkeä mielessään, kun lähestyy kollegaa kysymyksellä. Kertaakaan en ole täysin neutraalin asiallista vastausta saanut.

Toisilleenkin tiuskivat ja palaverit melkein riitaa, joskus ilmiriitaa.

Kun olen väsynyt töissä, ei tulisi mieleenikään alkaa riidellä työkavereiden kanssa. Sehän veisi viimeisetkin voimat. Kun väsähtää, nimenomaan se me-henki auttaa jaksamaan!

Ap

Vierailija
13/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä huolimatta tuo ei ole asiallinen ratkaisu. Olisit ihan hyvin voinut asiallisesti huomauttaa asiasta tai antaa vain olla. Ihan turhaa ja ääliömäistä käytöstä tuollainen silmien pyöräyttely, vaikka kuinka puolustaisit sitä. Kyllä yleensä ihmiset nuo silmien muljauttelut huomaa, ellet sitten satu olemaan yksinään eri huoneessa. Enkä kyllä jaksa uskoa että ensimmäinen tai viimeinenkään kerta kyseessä.

Siinä mielessä negatiivisessa mielessä taitavaa (puuh!!), ettei koskaan jää kiinni mistään sanomisista, kun huokailee, pyörittelee silmiään jne, mutta vaikutus on sama kuin tiuskisi ja äyskisi. Tällainen ihminen ei osaa kommunikoida kypsästi ja rakentavasti, eikä osaa kunnon tiimityöskentelyn alkeitakaan.

Vierailija
14/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta tullaan salaa kysymään töissä (sijaiset) neuvoja kun.osa vakituisista niin ilkeitä tai ilmapiiri muuten huono.

Vierailija
15/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta tullaan salaa kysymään töissä (sijaiset) neuvoja kun.osa vakituisista niin ilkeitä tai ilmapiiri muuten huono.

Just tämä.

Ja sitten vielä sanotaan, että kysy ihmeessä. Hah. Nää tyypit eivät tajua ollenkaan, millaisia ovat.

Vierailija
16/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan pelkäävät, että uusi ja energinen työntekijä onkin parempi kuin vanhat hapannaamat.

Vierailija
17/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen passiivisaggressiivinen lähestymistapa onkin varsin toimiva. Kyllähän toinen toisen silmien pyöräyttelystä tietää, miten toinen onkin niin turhautunut juuri tiettyyn asiaan. Haloo? Aikuisen ihmisen kuuluu osata sanoa asiasta kuin asiasta ääneen, varsinkin hoitoalalla, jos toinen ei esimerkiksi hoksaa jotakin. Myös palautetta pitää pystyä antamaan asiallisella tavalla. Tuollaisella silmien pyörittelyllä ei tee kuin pellen itsestään ja se kertoo myös käytöstapojen puutteesta. Sinun itsesikin kannalta olisi varmasti ollut helpompaa avata se suu ja vaikka jopa patistaa sitä toista hommiin silmien pyörittelyn sijaan. Mitä ongelmanratkaisukykyä tuollainen on? 

Olisit voinut pyytää avuksi mutta silloin et voisi valittaa av:lla.

Vierailija
18/32 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi, että naisvaltaisilla aloilla on tätä pelkästään, kyllä miehetkin osaa äyskimisen ja epäasiallisen käytöksen, mutta naisvaltaisilla työpaikoilla on usein vielä se, että työ on huonosti palkattu, töitä ihan liikaa ja näiden ilkeilijöiden työnilo kadonnut uupumuksen ja turhautumisen alle, ehkä jo vuosia sitten.

Vierailija
19/32 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli uusi työtekijä,joka aloitti heti pahanpuhumisen muista työntekijöistä. Hän oli agressiivinen muille työntekijöille ja aiheutti työpaikalla suurta hämmennystä omituisella käytöksellään. Hän kiukutteli ja oli ylimielinen. Lopulta hän itse sanoi itsensä irti.

Vierailija
20/32 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuteen työhön mennessä eniten jännittää uusi työyhteisö, ei ne työtehtävät. Niistä kyllä selviää, mutta miten selviää työporukassa, joka voi olla ihan mitä vaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi