Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tampere on synnyinkaupunkini ja olen aina halunnut palata - nyt kävin siellä ja huomasin, ettei kaupunki enää "resonoi"

Vierailija
01.07.2018 |

Olen syntynyt Tampereella ja asunut siellä opintojeni loppuun asti, kunnes valmistuttuani muutin Helsinkiin. Olen aina aidosti pitänyt Tamperetta vihreämpänä, mukavampana, kotoisampana kaupunkina, jonne tahdon jonain päivänä vielä palata.

Nyt käydessäni Tampereella tunnelma oli outo. Esimerkiksi:

Keskusta on ruma ja sekaisin ratikka-
ym. työmaista, kävelyreitit missä sattuu.

Lähdin Kaupin metsään lenkille, mutten meinannut edes löytää perille, kun jouduin kiertämään työmaita jokaisen isomman tien kohdalla.

Aamulehteä lukiessani silmään osui tulevista tornitaloista ja muista rakennushankkeista kertova otsikko "nostureiden kaupunki" ja mietin, mitä järkeä. Tampere-talon kyljessä valtava railo Marriottille, suuruudenhullu kansi-hanke, ratikka, kaikki projekteja joista päättäjät ja paikallinen media puhuvat kuin ne olisivat Hienointa Edistystä mitä kaupunki voi saada aikaan. Siitä tuler vähintään... juntti olo. Mikä on arvo tavalliselle tamperelaiselle? Eivät edes kaikki suurkaupungit kohoa ylöspäin, ja Tampere on pieni. Minä pidän matalaan rakennetusta keskustasta, metsän läheisyydestä - siitä että Tampere nimenomaan ei ole Helsinki (jossa ei muuten sielläkään ole keskustassa montaa tornitaloa, ja keskusta kuitenkin levittäytyy paljon laajemmalle).

Rakastin yliopisto-opintojeni aikaan kaupungin hieman hipahtavaa ja rentoa henkeä, mutta nyt yliopistokaan ei enää tunnu vetovoimaiselta, sekasotkulta lähinnä, kiitos viimeaikaisten poliittisten päätösten.

Karkeasti sanottuna Tampere ei enää resonoi. Se keskittyy vääriin asioihin ja yrittää olla jotain mitä se ei ole.

En olisi ikinä uskonut, että sanon joskus näin, mutta en enää halua palata.

Kokeeko joku muu samoin?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere on tällä hetkellä kaupungin kokonen raksatyömaa, sitä ei käy kieltäminen. Toisaalta esim. Hämeensilta oli huonossa kunnossa, joten sen korjaamisen aiheuttamaa epämukavuutta täytyy vaan sietää.

Ratikasta voidaan olla montaa mieltä, mutta se nyt on vaan sitten tulossa. Jatkuvasti muuttuvat liikennejärjestelyt kiristävät hermoa, mutta Hämeenkatu palaa uusine puineen lähelle sitä mitä se on ollutkin sitten kun raiteet saadaan tehtyä. Havainnekuvien perusteella Hämeenkadusta tulee aika hieno, on tilaa pyöräillä niin, ettei kävelijöiden ja pyöräilijöiden tarvitse enää riidellä tilasta keskustassa.

Tykkään rantatunnelista, se rauhoitti liikennettä huomattavasti. Kaikki autoliikenne voisi minun puolestani olla maan alla. :)

Vierailija
2/7 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grynderit ja vapaamuurarit ovat pilanneet Tamperetta ja romuttaneet sen talouden vuosiksi eteenpäin, ja köyhä kansa maksaa sen selkänahastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rakastin yliopisto-opintojeni aikaan kaupungin hieman hipahtavaa ja rentoa henkeä"

Olisikohan niin että olet tullut vanhaksi? Kun ikää tulee alkaan havainnoida hieman muutakin kuin ne rennot opiskelijakuppilat ja Hämeenkadun Approt. Löysä nahka ei enää resonoi.

Vierailija
4/7 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Rakastin yliopisto-opintojeni aikaan kaupungin hieman hipahtavaa ja rentoa henkeä"

Olisikohan niin että olet tullut vanhaksi? Kun ikää tulee alkaan havainnoida hieman muutakin kuin ne rennot opiskelijakuppilat ja Hämeenkadun Approt. Löysä nahka ei enää resonoi.

Noh, mä oon 26 v, ja onhan sitä löysää nahkaa enemmän kuin toivoisi;) vanhaksi en ehkä pariin vuoteen vielä uskalla sanoa itseäni.

Ap

Vierailija
5/7 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malttakaa odottaa. Tampereesta tulee entistä upeampi! Äidilläni on aina ollut tapana sanoa, että herroille ja hulluille ei saa näyttää keskeneräistä. 😄

Vierailija
6/7 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella vain rahalla, ulkokuorella ja blingillä on merkitystä, aivan kuten nousukkaan arvomaailmaan kuuluukin. Sivistys on jossain muualla. T: vasten tahtoaan (toistaiseksi vielä) tamperelainen.

Vierailija
7/7 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampere on tällä hetkellä kaupungin kokonen raksatyömaa, sitä ei käy kieltäminen. Toisaalta esim. Hämeensilta oli huonossa kunnossa, joten sen korjaamisen aiheuttamaa epämukavuutta täytyy vaan sietää.

Ratikasta voidaan olla montaa mieltä, mutta se nyt on vaan sitten tulossa. Jatkuvasti muuttuvat liikennejärjestelyt kiristävät hermoa, mutta Hämeenkatu palaa uusine puineen lähelle sitä mitä se on ollutkin sitten kun raiteet saadaan tehtyä. Havainnekuvien perusteella Hämeenkadusta tulee aika hieno, on tilaa pyöräillä niin, ettei kävelijöiden ja pyöräilijöiden tarvitse enää riidellä tilasta keskustassa.

Tykkään rantatunnelista, se rauhoitti liikennettä huomattavasti. Kaikki autoliikenne voisi minun puolestani olla maan alla. :)

Asun lähellä Rantatunnelin toista suuaukkoa ja mun mielestä täällä ainakin liikenne ruuhkautuu ja jonoutuu liittymästä tulevilla kaduilla selvästi enemmän kuin ennen tunnelia. Ne ovat vielä aika pieniä katuja. Varmasti tunneli sujuvoitti Kekkosen-Paasikiventiellä ajoa jos ei tarvitse muuta kuin posottaa siitä läpi, mutta eikö siitä matkalta hävinnyt ainakin yksi liittymä keskustaan? Nyt autot joutuu sumplimaan ajoreittejä ja menemään eri kautta kiertääkseen tunnelin, kun sieltä ei pääse pois ennen putken toista päätä. Eli pakokaasut ja liikennemelu ovat asukkaiden ilona :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi