Täällä kun lukee työttömien viestejä niin tulee mieleen että aktiivimalli I ja II saisi olla pienenpieni askel oikeaan suuntaan
Aika merkittävä osa ei tule ikinä työllistymään nykyisellä asenteella.
Kommentit (61)
Vittuuko yleistätte. Jotku narkit on hätää kärsimässä mutta ei muut. Kyllä te trollit kaadutte omaan paskaanne vielä kaiken tän mustamaalaamisen ohella
Mutta tätä Sipilän hallitus ja heidän toimeksiantajansa CIA haluaa, että sillä saadaan vähennettyä köyhyyttä. No tottakai aina kun jokainen köyhä onnistuu lopulta tappaa itsensä, niin hänen kustannukset valtiolle ovat sen jälkeen enää puhtaat nolla euroa ja hallitus vähentää tällä köyhyyttä jota se kutsuu täksi aktiivimalliksi.
Sillä tämän aktiivimallin todellinen tarkoitus ei ole luoda työttömille työpaikkoja. Vaan sen tarkoituksena on lisätä massiivisesti huonoja oloja Suomen työttömille, jotta he ajautuisivat lopulta sosiaaliturvan rappiolle ja tappaisivat itsensä. Mutta myös päihteiden käytön lisääntyminen on suoraan yhteydessä tämän talouden nollakasvun kasvulukemiin.
Jos et ole siis vielä tiennyt, että massatyöttömyys on poliittinen ohjelma, jonka tarkoituksena on kasvattaa ja luoda massatyöttömyyttä, jonka seurauksena on lisääntyvä köyhyys sekä henkinen väestön rappio päihdeongelmineen jne.
Monikansallisten yhtiöiden ahneet kapitalistisiat näkevät työttömät hyödyttöminä suursyömäreinä joista tulisi päästä eroon keinolla millä hyvänsä. Koska nämä työttömät eivät tuota näille monikansallisille yhtiöille voittoa olemalla tämän länsimaalaisen pienipalkkaisen työmarkkina-alueen ulkopuolella.
Oikeasti työhaluton kyllä keksii ne paikat, joihin hakemuksen rustaamalla ei taatusti työllisty. Valtaosalle työttömistä eli työhaluisille tämä taas aiheuttaa sen, että vähätkin avoinna olevat mahdolliset ja järkevät työpaikat menevät piiloon, jotteivät ne huku hakemustulvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten aktiivimalli asian muuttaa? Lisääkö se työpaikkoja alueilla, jossa työpaikkoja ei ole? Tekeekö se työkyvyttömistä työkykyisiä? Poistaako se nollatuntisopimukset ja palkattoman työn markkinat?
Ei, mutta tekee ehkä osasta työHALUTTOMISTA työhaluisia. Ja siksi onkin pieni askel. Lisäksi ehkäpä muuttaa ilmapiiriä terveempään suuntaan jossa ei enää ole tuilla eläminen hyväksyttävää.
Tutkimusten mukaan työhaluttomia on todella, todella pieni osa työttömistä. Miksi kaikki työHALUISIA ihmisiä pitää rangaista sen takia että on joitakin työhaluttomia? Koska töitä ei koskaan enää tule riittämään kaikille on hyvä vaan kun jotkut ovat vapaaehtoisesti pois pelistä ja tyytyvät elämään 500€:lla kuukaudessa.
Viime vuonna työttömänä oli n. 700 000 suomalaista, joista 3kk aikana työllistyi n. puolet ja lopuistakin 6kk sisään n. puolet, vain pieni osa on työttömänä vuoden tai kauemman, ja heistäkin suurin osa haluaa töihin, heitä vaan työnantajat eivät jostain syystä huoli. Vain joka neljäs avoin työpaikka täytetään työttömällä työnhakijalla, eli suurin osa työpaikoista on sellaisia joissa samat työssaolevat ihmiset vaihtelee paikkoja keskenään. Työikäisiä on n. 3 miljoonaa ihmistä, ja jos siitä liki kolmannes on vuoden sisään jonkin aikaa työttömänä ja iso osa vaihtaa työpaikkaa lennossa toiseen, käy työmarkkinoilla kova kuhina koko ajan, aika harva on pitkiä aikoja samassa työpaikassa.
Julkisesti työhaluttomia on ehkä murto osa, ja sitten vielä isompi osa on näitä tekosyiden keksijöitä, ettei voi edes hakea jotain työpaikkaa. Ja en tiedä YHTÄÄN työtöntä jolle tuet olisi vain 500 euroa/kk yhteensä.
No, minä noin suunnilleen. Olen tehnyt yli 20 v. työuran, asuimme ulkomailla muutaman vuoden joka aiheutti sen, että työssäoloehtoni ei täyttynyt palatessamme Suomeen, vaikka maksoin koko ajan YTK:n maksua. Tiesin toki tilanteen, ei tullut yllätyksenä.
Sain vain ja ainoastaan työmarkkinatuen ja lapsilisän nuorimaisestamme, joka oli silloin alle 17-vuotias. Työmarkkinatukeen sain sen lapsikorotuksen, sain muistaakseni n. 600 € käteen.
En tiedä millaista porukkaa tunnet, mutta suurin osa vanhemmista työttömistä ei todellakaan saa mitään asumistukia tai sossutukia, koska heillä on työssäkäyvä puoliso ja ehkä omistusasunto usean kymmenen työssäolovuoden jälkeen.
Jos olet kovin nuori ja tunnet vain jotain 25-vuotiaita elämäntapatyötömiä, niin uskon. Mutta esim. asumistukimenoissa nopeimmin kasvava joukko ovat työssäkäyvät, joilla ei tulot riitä kattamaan asumista. Mä en taas tunne yhtäkään ihmistä joka olisi ikinä saanut toimeentulotuksea - tai siis ei ainakaan julkisesti puhu saavansa toimeentulotukea, enkä kyllä usko ystäväpiiristäni kenenkään saavankaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti työhaluton kyllä keksii ne paikat, joihin hakemuksen rustaamalla ei taatusti työllisty. Valtaosalle työttömistä eli työhaluisille tämä taas aiheuttaa sen, että vähätkin avoinna olevat mahdolliset ja järkevät työpaikat menevät piiloon, jotteivät ne huku hakemustulvaan.
Totta puhut. Siksi meidät vapaaehtoiset työttömät pitäisikin vapauttaa esim. työkyvyttömyyseläkkeelle, sillä töihin meitä ei saa ja sanktiot eivät tule koskaan ulottumaan meihin pro-työttömyydestä nautiskeleviin. Suon mielelläni vähäiset vapaat työpaikat muille niitä haluaville ja minulle jää tämä elämästä hifistelijän rooli, halusi sitä joku muu tai ei.
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ on juuri koko hemmetin mallin isoin ja suurinpiirtein ainoa ongelma. Jos siis raha ei ole se kysymys, koska säästöjähän tämä ei tuo, lisää vaan kustannuksia. Mutta eihän tällä mitään säästöjä haetakaan. "Minä elätän sinut veroeruroillani" -tyypit vaan tietty menee kuin pässit narussa että onpas ihanaa että loppuu se loikoilu MINUN rahoillani. Ei väliä että ne samat eurot ja vähän enemmän menevät kalliin systeemin pyörittämiseen.
Only in Finland. Työssäkävijä kadehtii työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta puhut. Siksi meidät vapaaehtoiset työttömät pitäisikin vapauttaa esim. työkyvyttömyyseläkkeelle, sillä töihin meitä ei saa ja sanktiot eivät tule koskaan ulottumaan meihin pro-työttömyydestä nautiskeleviin. Suon mielelläni vähäiset vapaat työpaikat muille niitä haluaville ja minulle jää tämä elämästä hifistelijän rooli, halusi sitä joku muu tai ei.
Jep, kannatan, mutta tasoa voisi leikata noin 50% nykyisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kannatan, mutta tasoa voisi leikata noin 50% nykyisestä.
Mitä tasoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nina88 kirjoitti:
näissä tulisi paremmin ottaa huomioon se että työttömät ovat monissa tapauksissa sosiaalisesti ja psykiatrisesti huonokuntoisia jolloin heidän psykiatriset erityistarpeet on ensin huomioitava. muutoin he eivät käytännössä työllisty pysyvästi
Mitä ihmettä? Suurin osa nykytyöväestöstä on jossain kohtaa elämäänsä työttömänä, esim. heti opiskelujen jälkeen lyhyen pätkän. Missä maailmassa sä oikein elät?
Tämä Nina puhuu selvästi pitkäaikaistyöttömistä, eli niistä jotka ovat olleet pitkään pitkäaikaistyöttömiä. Ei normaaleista työttömistä jotka ovat yleisimmin työttömänä alle 3 kk.
Pitkäaikaistyöttömät ovat myös suurilta osin "normaaleja". Työpaikkoja ei riitä kaikille ja työpaikan löytyminen on lähes mahdotonta jos on työttömänä yli 3kk. Kukaan ei halua palkata pitkäaikaistyötöntä.
Useita vuosia työttöminä olleista alkaa suurempi osa olla sellaisia joista ei heti töihin olisikaan, on paljon henkisiä ongelmia, fyysisiä sairauksia tai päihdeongelmia tai ihan vaan se ettei tarvittavaa koulutusta ole enää nykyisiin työpaikkoihin joissa esim. tietokonetta joutuu käyttämään lähes joka paikassa. Kaikilla kuusikymppisillä työttömillä ei ole itsellä edes tietokonetta kotona, saati älypuhelinta, heille on korkea kynnys hakea työtä jossa pitäisi osata käyttää tietokoneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustulo olisi ratkaisu tähän. Ja siihen varmasti mennään jollain aikavälillä kun tajutaan ja hyväksytään se, että koneet tekee suurimman osan töistä, siksi ne on keksitty alunperin. Se mikä tuottaa työllä hyötyä pitää verottaa, ennenvanhaan se oli ihmistyötä, tulevaisuudessa suurimmaksi osaksi koneen tekemää, eli koneita pitää alkaa verottaa, ja ihmisille jotka koneet ovat tehneet tarpeettomiksi työmarkkinoilla pitää kustantaaa niillä verovaroilla ihmismäinen elintaso.
Täällä av:lla on trollipeikkoja, jotka tahallaan mustaavat työttömien mainetta ja lietsovat vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika merkittävä osa ei tule ikinä työllistymään nykyisellä asenteella.
Miksi siis rasittaa firmoja sellaisten tyyppien hakemuksilla, jotka eivät ikinä tule työllistymään? Onko sinulla jotain yrittäjiä vastaan, kun sellaisen riesan heille haluat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nina88 kirjoitti:
näissä tulisi paremmin ottaa huomioon se että työttömät ovat monissa tapauksissa sosiaalisesti ja psykiatrisesti huonokuntoisia jolloin heidän psykiatriset erityistarpeet on ensin huomioitava. muutoin he eivät käytännössä työllisty pysyvästi
Mitä ihmettä? Suurin osa nykytyöväestöstä on jossain kohtaa elämäänsä työttömänä, esim. heti opiskelujen jälkeen lyhyen pätkän. Missä maailmassa sä oikein elät?
Tämä Nina puhuu selvästi pitkäaikaistyöttömistä, eli niistä jotka ovat olleet pitkään pitkäaikaistyöttömiä. Ei normaaleista työttömistä jotka ovat yleisimmin työttömänä alle 3 kk.
Minä olin pitkäaikaistyötön. Sen statuksen saa kun on 12 kk työttömänä. Takana voi olla erittäin, erittäin pitkä ja hyvä ura, mutta esim. ikä estää tylöllistymisen.
Olen nyt vuoden ollut töissä, palkkani on yli 4500 € ja vastaan aikalialla itsenäisesti isoista kokonaisuuksista. Ennen työttömyyttä olin tehnyt 20 vuotta töitä ja pääsin harjoittelun kautta ikäiselleni todella vastuulliseen ja myös julkisuudessa näkyvään tehtävään 24-vuotiaana. Sen ikäisenä olisin voinut ajatella just näin kuin alkuperäinen lainattu, että jos on työttömänä, pitää ihmisessä olla jotain vikaa. Ja silloinkin Suomi oli vasta nousemassa historiansa syvimmästä lamasta. Nuori ja naivi ajattelee noin. En tajua mietn mulle annettiin se homma, mutta kiva että annettiin ja siitä ponnistinkin seuraavat 20 vuotta.
En ole ikinä kärsinyt mistään psykiatrisesta ongelmasta, en edes työttömyysaikana, vaikka se olikin ylivoimaisesti kamalin ja henkisesti kuormittavin jakso elämässäni. Aivan siis ylivoimaisesti kammottavinta aikaa. Olen suorastaan yltiösosiaalinen.
Silti on koettu pitkäaikaistyöttömyys. Kun ikää on lähelle 50 niin valitettavasti sitä tietää useita kaltaisiani. Ihymisiä jotka haluaisivat töihin, takana on kansainvälinen pitkä ura, mutta YT:t osuivat sitten viimein omalle kohdalle. Miehet ja naiset parhaassa isässä, lapset jo aikuisuuden kynnyksellä ja osaamista vaikka muille jakaa, keittävät kahvia ja tekevät linnunpönttöjä kuntouttavassa työtoiminnassa sosionomi AMK:n opastamana (joka on uudelleenkouluttautunut työttömyyden vuoksi)
Vierailija kirjoitti:
Täällä av:lla on trollipeikkoja, jotka tahallaan mustaavat työttömien mainetta ja lietsovat vihaa.
Vain yhteiskunnalle haitallinen henkilö provosoituu meistä työttömyydestä nautiskelevista. Ihan turhaa kenenkään pahoittaa mielensä, kun kukaan ei pysty minun "lusmuiluuni" vaikuttamaan. Kiitos kuuluu saikutukselle. Opettele arvostamaan meitä vapaaehtoisia työttömiä.
Oletteko koskaan kysyneet työttömältä, että miksi hän on työtön, mutta naapurin Mirkku sai töitä?
Vastaukset ovat aina sellaisia, jotka liittyvät Mirkkuun tai yhteiskuntaan, ei koskaan sellaisia, jotka liittyisivät siihen vastaajaan itseensä.
Siksi hän on työtön ja Mirkku ei. Töitä on tarjolla, joka huomenna maanantainan työllistyy taas muutama sata uuteen työpaikkaan, vaikka on heinäkuu.
Minä täytän pian 52. Takana monipuolinen työkokemus ja akateeminen tutkinto. Olen ollut työttömänä yli vuoden, eli olen se pahamaineinen pitkäaikaistyötön. Ei ole pahemmin haastattelukutsuja näkynyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nina88 kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömät ovat myös suurilta osin "normaaleja". Työpaikkoja ei riitä kaikille ja työpaikan löytyminen on lähes mahdotonta jos on työttömänä yli 3kk. Kukaan ei halua palkata pitkäaikaistyötöntä.
Useita vuosia työttöminä olleista alkaa suurempi osa olla sellaisia joista ei heti töihin olisikaan, on paljon henkisiä ongelmia, fyysisiä sairauksia tai päihdeongelmia tai ihan vaan se ettei tarvittavaa koulutusta ole enää nykyisiin työpaikkoihin joissa esim. tietokonetta joutuu käyttämään lähes joka paikassa. Kaikilla kuusikymppisillä työttömillä ei ole itsellä edes tietokonetta kotona, saati älypuhelinta, heille on korkea kynnys hakea työtä jossa pitäisi osata käyttää tietokoneita.
Siis elätkö sä nyt ihan oikeasti edes tässä päivässä??? Minkä ikäinen oikein olet jos ajattelet, ettei kuusikymppinen olisi joutunut käyttämään tietokonetta työssään? Jos omaa konetta ei ole, niin se johtuu enemmän siitä, ettei ole rahaa hankkia konetta ja ohjelmia kuin siitä, ettei sitä osaisi käyttää.
Hyvänen aika, suurella osalla 75-vuotiaista on koneet ja älypuhelimet, ovat muistaakseni esim. Facebookin nopeiten kasvava käyttäjäryhmä ja sinä kirkkain silmin väität etteivät vuonna 1958-syntyneet ihmiset osaisi käyttää tietokonetta...kaikkea sitä.
Netin käyttö, sähköposti työssä ja kaiken kirjoittamisen ja datan käsittely alkoi olla Suomessa aika normi tyyliin vuonna 1994. Olen valmistunut silloin ja muistan kun yksi ihminen kurssiltamme teki gradunsa kirjoituskoneella ja me muut ihmettelimme että ei voi olla totta.
Nyt kuusikymppiset olivat tuolloin vähän reilut kolmekymppisiä, parhaassa työiässä ja taatusti käyttivät jo silloin tietokonetta työssään. Kassajärjestelmnätkin olivat siirtyneet EAN-aikaan jo vuosikausia aikaisemmin, tehtaissa oli tietokoneet ohjaamassa jne.
Tottakai ohjelmistot ja muut muuttuvat jo vuodessa, mutta jos ei kukaan enää halua perehdyttää työntekijöitään, niin aika väärään suuntaan olemme menossa. Harva ohjelmisto vaatii viikkoa pidempää koulutusta että sitä osaa käyttää työssään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nina88 kirjoitti:
Pahin aika on kun on ollut noin vuoden työttömänä, mikä näyttää huonolta papereissa. Kun on ollut yli 2 vuotta työttömänä, saa usein jo työllistymis tukea. Osa yrittäjistä luonnollisesti hyödyntää tätä, ja etsii nimenomaan näitä henkilöitä, joilla on esittää palkkatakuu paperit tuista.
Olisin itse saanut töitä, mutta en sitten ollut tarpeeksi työtön tuohon kyseiseen paikkaan. Tämä paikka ei ollut siis missään haussa, vaan ihan suusta suuhun haulla etsittiin palkkatuettuja ihmisiä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan kysyneet työttömältä, että miksi hän on työtön, mutta naapurin Mirkku sai töitä?
Vastaukset ovat aina sellaisia, jotka liittyvät Mirkkuun tai yhteiskuntaan, ei koskaan sellaisia, jotka liittyisivät siihen vastaajaan itseensä.
Siksi hän on työtön ja Mirkku ei. Töitä on tarjolla, joka huomenna maanantainan työllistyy taas muutama sata uuteen työpaikkaan, vaikka on heinäkuu.
Jaa. Minä en tiedä, miksi en saa työpaikkaa. Voin vain arvailla. Jos tietoa haluaa, pitää kysellä paikoista, joihin olen hakenut. Kiinnostaisi kyllä. Harvemmin niistä mitään palautetta saa. Joskus kun jotain sanotaan, se on tyyliä "meillä oli paljon hyviä hakijoita". Yhden kerran tuli ihan tekosyytä, kuulemma arvelivat etten ole pätevä SQL-osaaja (eivät asiaa mitenkään testanneet, ja juuri tuon homman satun osaamaan). Toisen kerran, että C++-osaamiseni taitaa olla vähän vanhentunutta. Sen myönnän kyllä.
Mä olen yrittänyt hakea duunia hakuroboteista piittaamatta. Lopputulos oli nolla. Jotenkin ne siivosi mut ulkopuolelle. Aina.
Sain lopulta nykyisen työni headhuntterien kautta.
Merkittävä osa ei tule työllistymään, koska työpaikkoja on vähemmän kuin työttömiä. Et taida olla ihan penaalin terävin kynä?