Hääkutsu ja rahat tiukilla. Kumpi parempi vaihtoehto näistä??
Serkkuni jonka kanssa en ole kovin läheinen menee naimisiin. Meiltä tuntejen matka häihin eli rahaa palaa siihen ja budjetti on nyt pieni. Meidän kuitenkin odotetaan tulevan muiden sukulaisten taholta..
Eli kumpi parempi
Mennään (2 aikuista 3 lasta) ja annetaan 80e häälahjatilille
Tai keksitään syy miksi ei päästä jolloin voidaan laittaa 150e häälahjatilille.
Kommentit (44)
Aloittaja kirjoitti:
Tuon 80e lisäksi voisin tietty viedä jotain pientä itse käsintehtyä jos tiedustelisin muilta jotain heidän harrastuksiin tms liittyvää, olen näppärä käsistäni ja tarvikkeita löytyy kyllä..
Ap
Jos keksit jonkun sopivan jutun, niin tuollainen on kyllä varmasti mieleenpainuvaa. Kortinkin voi tehdä itse ja johonkin varta vasten tehtyyn juttuun voi esim. laittaa pariskunnan nimen esille tai hääpäivän tai sitten jotain ihania rakkaussanoja tai symboleja.
Mutta kyllä tavallinen korttikin ja tililahjoitus riittää, jos itse värkkääminen rupeaa tuntumaan paineelta.
On se kokemus myös lapsille. 70-80 euroa riittää. Eikä tarvitse selitellä mitään.
Jos ei kerran ole läheinen niin en menisi. Ja vaikka menisikin niin 80 e on aivan riittävä lahja. Ei kellään ole velvollisuutta osallistua juhliin jos se on rasitus omalle budjetille. Erityisestikään silloin jos juhlija ei ole kovin läheinen.
Kaikkein ärsyttävintä on joutua osallistumaan melkein vieraiden ihmisten juhliin, maksaa itsensä kipeäksi juhlavaatteista, lahjasta ja matkoista ja sitten jos juhlissa on vielä kaupanpäälle tylsää ja koko ajan täytyy miettiä milloin kehtaa lähteä, niin eihän siinä ole mitään järkeä. Senkin rahan voisi käyttää tekemiseen joka on itse valittua ja oikeasti kivaa.
Aloittaja kirjoitti:
Pois jäänti olisi noloa koska muu suku odottaa meitä paikalle 😕 Mutta 80e on siis liian vähän jos mennään paikalle? se on ihan maksimi mitä pystytään laittamaan kulujen lisäksi. Onpa nolo tilanne 😩
Aika moni jo sanonnut että 80 riittävästi, mielestäni jopa 50 euroa riittää
Muistelisin, että me ei saatu lahjarahaa serkultani (työtön, yksinasuva). Ihan satavarma en ole, kun ei meillä nyt mitään mustaa listaa ole. Myöskään kavereista useat jättivät laittamatta tai laittoivat kympin-kaksi. Eikä se oikeasti haittaa. Meillä oli ihan mahtavat häät.
Jos olet kätevä käsistäsi, niin ompele vaikka kauniit tyynyliinat/keittiöpyyhkeet, jos vielä osaat kirjailun tai kankaanpainannan niin se on siinä!
Korttiin kiva teksti tyyliin näitä tarvitaan häämatkan jälkeenkin tms.
Ei tarvitse laittaa rahaa tilille.
Mutta ylipäätään oken sitä mieltä, että menette vain, jos teistä on kiva mennä, muusta suvusta viis.
Minusta 30e riittää, 50e on tosi hyvä lahja jo!
No me mennään sitten 😊 Laitan sen 80e, teen itse kortin ja jonkun heihin liittyvän käsityön.
Ap
Bdkg kirjoitti:
Serkkuni jonka kanssa en ole kovin läheinen menee naimisiin. Meiltä tuntejen matka häihin eli rahaa palaa siihen ja budjetti on nyt pieni. Meidän kuitenkin odotetaan tulevan muiden sukulaisten taholta..
Eli kumpi parempi
Mennään (2 aikuista 3 lasta) ja annetaan 80e häälahjatilille
Tai keksitään syy miksi ei päästä jolloin voidaan laittaa 150e häälahjatilille.
Omassa suvussa ymmärrettäisiin se, että joillakin on tiukempaa ja pääasia olisi se, että vain tulisi mukaan juhliin. Kyllä itse näkisin, että lastenkin kannalta juhliin meno olisi tärkeää ja toissijainen asia olisi se, että kuinka suuri se lahjaraha on. Juhlat on lapsille elämyksiä.
Aloittaja kirjoitti:
No me mennään sitten 😊 Laitan sen 80e, teen itse kortin ja jonkun heihin liittyvän käsityön.
Ap
Neulo mätsäävät villasukat tai jotain vastaavaa.
Miksi ajattelit, että 80€ olisi liian vähän? Mä oon ottanut linjan, että 50€ on sopiva määrä, jos rahaa annan lahjaksi. Ylimääräistä rahaa ei oikeasti ole juurikaan. Tosi läheisiin ihmisiin voin panostaa enemmän, jos rahatilanne sen sallii. Yleensä silloin olen ostanut jotain heidän toivomaansa.
Mutta en kyllä itsekään ole odottanut keneltäkään sen enempää rahaa lahjaksi. Yllätyin itse viime syksynä, et moni laittoi jopa 100€ lahjaksi, kun mentiin naimisiin.
Onhan omista häistäni aikaa mutta onko tosiaan niin että täytyy miettiä millainen lahja on tarpeeksi? En edes muista mitä saatiin lahjoiksi, mutta muista loppuelämäni miten mukavaa oli ja miten erityistä oli kun niin moni oli meitä juhlimassa! Varsinkin se, että ihmiset viitsivät tulla pitkänkin matkan takaa, ja rakas kummini suoraan syöpähoidoista jaksoi paikalle! Eli menkää jos haluatte mennä, kukaan järkevä ei pidä lahjoista kirjaa tai arvostele teitä niiden kautta. T. 23 vuotta aviossa
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelit, että 80€ olisi liian vähän? Mä oon ottanut linjan, että 50€ on sopiva määrä, jos rahaa annan lahjaksi. Ylimääräistä rahaa ei oikeasti ole juurikaan. Tosi läheisiin ihmisiin voin panostaa enemmän, jos rahatilanne sen sallii. Yleensä silloin olen ostanut jotain heidän toivomaansa.
Mutta en kyllä itsekään ole odottanut keneltäkään sen enempää rahaa lahjaksi. Yllätyin itse viime syksynä, et moni laittoi jopa 100€ lahjaksi, kun mentiin naimisiin.
Siksi aattelin kun meitä menee kuitenkin 5 ihmistä niin heille maksaa jo meidän kestitseminen paljon kun on ruuat ja kahvittelut pitopalvelusta. Olen kuullut että lahjan pitäisi kattaa ainakin "omat kulut".
Ap
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi aattelin kun meitä menee kuitenkin 5 ihmistä niin heille maksaa jo meidän kestitseminen paljon kun on ruuat ja kahvittelut pitopalvelusta. Olen kuullut että lahjan pitäisi kattaa ainakin "omat kulut".
Ap
Monen häät maksavat 5000-10 000 €, mutta harva saa samaa summaa lahjaksi. Eli ei lahjan tarvitse kattaa omia kuluja.
Mun tulee huonon ihmisen tunnustus. Minä tykkään viettää aikaa läheisten ja vähän vähemmänkin läheisten kanssa. Mielelläni siis menen juhliin jos kutsutaan (ja järjestän niitä vuorollani), nyt seuraavaksi vuorossa sukujuhlat 400 km:n päässä. Mutta kun siihen kuitenkin menee rahaa matkoihin, ulkona syömiseen, hotelliyöhön ja lasten juhlavaatteisiin, niin kolminumeroiset lahjasummat lannistaa kyllä jo vähän juhlatunnelmaa. Tulee se "kiva mennä MUTTA...".
Toivon ettei meille kukaan koskaan tule lahjan kanssa jonka antaminen kirpaisee. Mieluummin vaikka tyhjin käsin! Meidän juhliin ei ole pääsylippuja.
Mun mielestä 50e on sopiva summa. Lapset syö niin pieniä annoksia, etten laskisi niitä mukaan ”ruokakuluihin”.
Aloittaja kirjoitti:
Ap
Viettäkää hauska juhla hyvillä mielin koko perhe!
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Ap
Neulo mätsäävät villasukat tai jotain vastaavaa.
Tuo olisikiva lahja, molemmille villasukat joiden värit sopivat yhteen.Sen lisäksi itsetehty kortti ja korkeintaan 50euroa.Rahankin voi jättää pois, muistaminen riittää.Mukavia juhlia.
Sanamuoto antaa ymmärtää - että pari todella toivoo vieraiden tulevan, eikä välttämättä ole lahjojen perään!
Kyllä se on lopulta tärkeintä, ellei aivan ahneista ja kiittämättömistä ihmisistä ole kyse. Hyvät juhlat ja hymyt, siitä paeri nauttii.
Laita jotain ihanaa korttiinkin - se jää muistoihin enemmän kuin raha. Ja kehu paria ja juhlia, joko parille itselleen tai näiden vanhemmille tms. - niin jää hyvä mieli.