Hääkutsu ja rahat tiukilla. Kumpi parempi vaihtoehto näistä??
Serkkuni jonka kanssa en ole kovin läheinen menee naimisiin. Meiltä tuntejen matka häihin eli rahaa palaa siihen ja budjetti on nyt pieni. Meidän kuitenkin odotetaan tulevan muiden sukulaisten taholta..
Eli kumpi parempi
Mennään (2 aikuista 3 lasta) ja annetaan 80e häälahjatilille
Tai keksitään syy miksi ei päästä jolloin voidaan laittaa 150e häälahjatilille.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Onhan omista häistäni aikaa mutta onko tosiaan niin että täytyy miettiä millainen lahja on tarpeeksi? En edes muista mitä saatiin lahjoiksi, mutta muista loppuelämäni miten mukavaa oli ja miten erityistä oli kun niin moni oli meitä juhlimassa! Varsinkin se, että ihmiset viitsivät tulla pitkänkin matkan takaa, ja rakas kummini suoraan syöpähoidoista jaksoi paikalle! Eli menkää jos haluatte mennä, kukaan järkevä ei pidä lahjoista kirjaa tai arvostele teitä niiden kautta. T. 23 vuotta aviossa
Toisille se on kovinkin tärkeää, äitini 79v muistaa jokaisen vieraan tuoman lahjan ja on mennyt 20v naimisiin, vieläkin välillä sanoo jostain kiposta, että se ja se toivat.
Itse en muista kuin, että hirveästi saatiin rahaa ja lapsuuden kodin vanhapoika naapurilta, 60v, kaksi arabian uunivuokaa, oli mielestäni häneltä outo lahja, tosi hyvä tosin, samoja myydään vieläkin ja nuo 30v vanhat on vielä kuin uusia, vaikka on niissä makaronilaatikko poikineen tehty.
Vanhemmilla ihmisillä on ajatus, että nuori pari perustaa perheen ja tarvitsee rahaa ja kodintarvikkeita, äitini kauhisteli siskon pojan häitä, joissa oli paljon hääparin ystäviä, eikä tädinsedänkumminkaimanmummoja, eihän nuorilla ole varaa tuoda kunnon lahjoja oli äitini ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelit, että 80€ olisi liian vähän? Mä oon ottanut linjan, että 50€ on sopiva määrä, jos rahaa annan lahjaksi. Ylimääräistä rahaa ei oikeasti ole juurikaan. Tosi läheisiin ihmisiin voin panostaa enemmän, jos rahatilanne sen sallii. Yleensä silloin olen ostanut jotain heidän toivomaansa.
Mutta en kyllä itsekään ole odottanut keneltäkään sen enempää rahaa lahjaksi. Yllätyin itse viime syksynä, et moni laittoi jopa 100€ lahjaksi, kun mentiin naimisiin.
Siksi aattelin kun meitä menee kuitenkin 5 ihmistä niin heille maksaa jo meidän kestitseminen paljon kun on ruuat ja kahvittelut pitopalvelusta. Olen kuullut että lahjan pitäisi kattaa ainakin "omat kulut".
Ap
Monen häät maksavat 5000-10 000 €, mutta harva saa samaa summaa lahjaksi. Eli ei lahjan tarvitse kattaa omia kuluja.
Mun täytyy sanoa, että meidän suvussa vanhoille tädeille ja heitä on 4, on kunnia asia antaa vähintäin 1000€ morsiusparille. Lisäksi heidät on kutsuttava esim lapsen rippijuhliin, vaikka ei siis niin läheisiä oltaisikaan, no saapa lapsi sitten yhdeltä isotädiltä 200-500€.
ETTE KUMPAAKAAN. Ilmoitatte että rahat on tiukilla. Ei kenenkään tarvi laittaa mitään rahaa hääparille. Naurettavaa touhua. Jos on varaa pitää häät niin on varaa muuhunkin. Naurettavaa paskaa rahastaa vieraita jotka eivät saavu paikalle saati ylipäätään vaatia rahaa. Jos ei kortti riitä ja joku pieni lahja ni koko hääpari voi suksia toistensa'''no mutta kuitenki
Itse olen antanut kirjalahjoja, jos vaikka tiedän häämatkakohteen, niin matkaoppaan tai muuta sopivaa lukemista.
Meilläkin oli tuo rahafraasi, koska emme halunneet enempää kotivälineitä. Emme seuranneet oikeastaan mitä sinne kertyi ja kuka mitäkin laittoi, ja lahjaksi tuli kivoja itse tehtyjä juttuja.
Emme me lahjojen toivossa naimisiin menneet. 50e kuulostaa tosi hyvältä summalta, ainakin meidän piireissä, mutta tapoja on monia.