Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lievästi ylipainoinen odottaja, onko neuvolassa huomautettu?

Vierailija
30.06.2018 |

Olen elänyt huonoilla elämäntavoilla pari viime vuotta elämäntilanteestani johtuen, ja olen 165/77. Häpeän itse painoani ja ymmärrän miten se vaikuttaa terveyteen, enkä viihdy vartalossani.
Jätimme miehen kanssa ehkäisyn pois ja vauva oli todella tervetullut. Nyt onnellisesti plussasin pari viikkoa sitten ja on aika ensimmäiselle äitiysneuvolakäynnille ensi viikolla.

Kuinka helposti painosti huomautetaan ja onko minun ylipainoni teidän mielestä kovin vakavaa raskauden kannalta? Minua oikeasti jännittää mennä, koska pelkään "noottia", niin hassulta kuin se kuulostaakin. Mikä on bmi:n raja sokerirasitustesteille nykypäivänä? Vai riippuuko se verikokeen sokereiden tuloksesta?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni painosi ei ole vielä sellaista ylipainoa, että siitä tulisi raskaudelle ongelmia.

Olin itse 160/68 eikä siitä ainakaan huomautettu, vaikka navan alla oli iso makkara

Vierailija
2/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja onnea ap! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole huomautettu. Ylipainoa 20 kg.

Vierailija
4/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole huomautettu. Itse kyllä muistin asiaa voivotella, kun paino nousi raskauden edetessä ja silloinkin th vaan sanoi, ettei ole huolta. Sokerirasitukseen pitää mennä, jos BMI on yli 25 tai ikäraja ylittyy. Rasituskoetta ei tarvitse hävetä, se on vain vauvan hyväksi.

Vierailija
5/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki käyvät sokerirasituksessa. Mullakin diabetesriski 0 testin mukaan, mutta olisi tarjottu tuota (158/48). Muuten en osaa sanoa, onnittelut raskaudesta!

Vierailija
6/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon terveydenhoitajasta. Jotkut ovat hanakampia puuttumaan painoon, niin lapsen kuin äidinkin. Lisäksi, toiset terkat osaavat ottaa liikapainon hyvin hienovaraisesti esille, kun toiset töksäyttävät suoraan, jopa loukkaavasti. 

Vierailija
7/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaikki käyvät sokerirasituksessa. Mullakin diabetesriski 0 testin mukaan, mutta olisi tarjottu tuota (158/48). Muuten en osaa sanoa, onnittelut raskaudesta!

Ei kaikki joudu.

Vierailija
8/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vakavaa. Ylipainon raja on tutkitusti liian korkealla, joten lieväkin on merkittävä riski. Anna edes lapselle hyvä alku.

Vierailija
9/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu jos ei mene sokerirasitustestiin? En halua pilata karppausta.

Vierailija
10/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna edes lapselle hyvä alku.

Mitähän tämäkin tarkoittaa?

Vierailija
11/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä sanottu mitään. Ainoastaan kerran kysyi hoitaja olenko syönyt, koska paino oli tippunut kahdella kerralla putkeen.

Lääkäri sanoi että hyvä ettei paino ole noussut enempää loppuraskaudessa.

Tuli 5kg lisää koko raskauden aikana. Sokerirasitustestissäkin arvot erittäin hyvät.

Vierailija
12/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna edes lapselle hyvä alku.

Mitähän tämäkin tarkoittaa?

Tarkoittaa, että lapsen terveyden vaarantaminen on huono alku elämään.

Vierailija
13/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli ylipainoa 40kg ja painoni ei noussut raskauden aikana ollenkaan ja jouduin sitten usein käymään ultrassa kun seurattiin että lapsi kasvaa normaalisti ja syntyi kolme kiloisena 50cm pitkänä.

Vierailija
14/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesti tullut raskaaksi koossa 165/82, ainoa mitä on vahdattu on nouseeko paino riittävästi ja kasvaako vauva.

Vierailija
15/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon normipainonen 177cm/65kg ja siltikin sokerirasitukseen jouduin :D

Vierailija
16/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuutonta hankkiutua ylipainoisena raskaaksi. Ap:n olisi pitänyt laihduttaa ensin. On se lapsellekin hirveää, jos äiti on ylipainoinen. Jotain vastuuta.

Vierailija
17/22 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on nyt elämäsi tilaisuus päästä kiinni terveellisiin elintapoihin!

Vierailija
18/22 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, myös trolleille :D Kiitos myös onnitteluista, olen aivan onneni kukkuloilla

-Hieman jo rauhoittunut ap

Vierailija
19/22 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa. Vaimoni oli aikoinaan huomattavasti isompi (115kg, sama pituus). Ylipaino on tietyn pisteen jälkeen aina jonkinlainen riski eri asioiden takia ja tämän takia terveysammattilaiset saattavat mainita asiasta.

Asioiden tiedostaminen kuuluu heidän työhönsä eivätkä ne riskit, ym. poistu hiljenemällä asioista tai jättämättä ne mainitsematta potilaalle.

Sinä olet kuitenkin ihan normaalin kokoinen, joten tiedosta että isommatkin ovat saaneet lapsia ilman ongelmia ja yritä jätää painosta stressaaminen.

Vierailija
20/22 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoissa ollu, ei mullekaan oo koskaan mitään neuvolassa sanottu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän