Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pleikan antaminen lapselle oli virhe?

Vierailija
29.06.2018 |

Lapsi alkoi osoittaa peliriippuvuuden oireita jo melko heti. Rajoituksia ei osaa itsenäisesti noudattaa (lopettaminen vaikeaa) ja olen väsynyt aina vahtimaan, kehottelemaan, neuvottelemaan ja komentelemaan. Pitkiä pelitaukojakin on ollut sekä pelittömiä päiviä kokonaan, mutta samaan palataan taas sitten myöhemmin.
Mistä ratkaisu? Pitäisikö peli ottaa kokonaan pois? Olen yrittänyt ryhdistäytyä sääntöjen vahtijana, mutta väsyn kerta toisensa jälkeen ja ote alkaa lipsua. Kotona ei ole rentouttavaa, kun pelaamista täytyy vahtia. Lasta on myös vaikea aktivoida muuhun toimintaan - joskus sopii vaikka tapaavansa kaverin ja meneekin mielellään uimaan, mutta kotona on mielessä aina vaan ne pelit.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sovitut pelipäivät ja rajallinen peliaika. Toisinaan täytyy sanoa, että nyt täytyy lopettaa, yleensä lopettavat itse ennen sitä. Selkeät rajat ja säännöt pelaamiseen ja niistä ei neuvotella.

Vierailija
2/6 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun antaisin pelata sydämen kyllyydestä ensimmäiset päivät, että menee suurin alkuinnostus. Sen jälkeen jonkunlainen sovittu systeemi.

Meillä niin, että läksyt pitää olla tehty ja omat pienet kotihommat hoidettu, sitten voi pelata. Tunti- tai päivärajoituksia ei ole, sadepäivänä voi pelata paljonkin ja nyt kesällä pleikka ollut monta viikkoa koskemattomana kun leikkivät ulkona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan missään konsolissa lapsilukko, jonka voisi ajastaa niin, että se sallii tietyn peliajan päivää kohti?

Vierailija
4/6 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat tekee siinä virheen että ostaa näitä vimpaimia lapsilleen "etuajassa". Johtuu siitä että suurin osa ihmisistä on tyhmiä. Maalaisjärjen pitäisi sanoa että lapselle itse maailma ja sen ihmettely, antavat lapselle riittävästi virikkeitä, eikä tarvi konttaavalle työntää tablettia hypsteltäväksi, mutta kun se idioottien mielestä on somaa kun piltti osaa 2vuotiaana surffata. Se että pikkulapsella on mediavälineet ei kasvata hänestä koodaria, päinvastoin heikentää hänen mahdollisuuksiaan, ei sosiaaliset taidot kehity, ei tunne-elämä kehity.

Lapselle voi antaa pelikoneen liian aikaisin ja liian aikaisin tarkoittaa että vanhempi on asiassa aloitteellinen eikä lapsi. 

Jos lapsi on sitä sorttia että pelaaminen maistuu niin sille ei sitten voi vanhempi yhtään mitään.

Vierailija
5/6 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sovitut pelipäivät ja rajallinen peliaika. Toisinaan täytyy sanoa, että nyt täytyy lopettaa, yleensä lopettavat itse ennen sitä. Selkeät rajat ja säännöt pelaamiseen ja niistä ei neuvotella.

Onko peliaika tiettyyn aikaan päivästä vai siten, että ajankohdan saa valita kunhan lopettaa ajoissa?

Vierailija
6/6 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi samoin. Ihan se peli vie.

Oli pakko vaan pistää rajat. Peli on lukkojen takana ja se saa sitten joskus. Muuten se oikeesti vie koko elämän.

Eihän kaikilla käy niin, mutta meillä ihan selvästi riippuvuus eikä. MItään omia rajoja.

Siinä on vanhemman oltava tosi asialinjalla vaan. Tai sitten säännöt: ensin ne harrastukset, hygienia, ruokailu ja muut pitää hoitaa ja sitten voi pelata tietyn ajan.

Kiukkua tulee niskaan, mutta ei auta. Voisihan ne tehdä kirjallisetsikin. Yhdessä.

Pleikkatauko vaikka pari viikkoa/ kuukausi ensin, voisi olla hyvä tilanteen rauhoittava.