Onko paikalla työkkärin virkailijoita tms? Voiko karenssin välttää?
Vuosi sitten minulle myönnettiin 24 kuukaudeksi oikeus opiskella työttömyysetuudella. Sainkin täksi kesäksi työpaikan, mutten jaksanut työtä kerta kaikkiaan, taustalla masennusta, sosiaalisia pelkoja ja tuolla paikassa työilmapiiri ja työt olivat kamalia. Työnkuva ei myöskään vastannut sitä, mihin luulin hakeneeni. Mielenterveysoireet alkoi pahentua niin paljon, että pelkäsin tulevien opintojenkin päätyvän lopulta keskeytykseen, jos olen työn päätyttyä syksyllä ihan rikki. Päätin, että terveys ja opintojen loppuun saattaminen on nyt kaikista tärkeintä ja lähdin koeajalla pois. Tuleeko tästä nyt sitten myös 90 päivän karenssi, vai voiko tuohon myönnettyyn 24kk omaehtoiseen opiskeluun (=koulutuksessa oleminen) vedota karenssin välttämiseksi? Työkkäristä varmaan kuuluu joskus viikon sisään, mutta ajattelin täältä kysellä, jos jollain on kokemusta, kun tuntuu, että sekoan tästä ahdistuksesta ja stressistä. =(
Kommentit (5)
Eihän sitä voi tietää. Aina ne katsotaan tapauskohtaisesti. Käytännössä kuitenkin luulen, että ongelmia tulee olemaan. Olet varmaan joutunut keskeyttämään sen työttömyystuet nyt kesätyön ajaksi? Eihän se ole mitenkään varmaa, että sitä sulle myönnettäisiin uudelleen, etenkin jos sulla nyt on tuollainen syy, ettet mielenterveyssyiden vuoksi pysty käymään töissä. Pystyisinkö hakemaan ammatillista kuntoutusta rahoittamaan opintojasi?
Hanki itsellesi nopeasti päihdeongelma ja myönnä se avoimesti. Polta vaikka pilveä ja todista ongelma kusemalla purkkiin. Pilvi näkyy kauan, joten se on hyvä valinta. Näin saat vedenpitävän suojan aktiivimallilta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin silloin kun opiskelin tuolla 2 vuoden työttömyystuella, niin siinä ei ollut mitään kesätaukoja, vaan opintosuoritukset katsottiin koko vuoden ajalta. Ei siis oletettu että olisin käynyt kesällä töissä (vaikka kävinkin), joten tältä pohjalta luulisin että karenssia ei tule.
Minullekin myönnettiin 2 vuodeksi sama homma, ja päätöksessä luki myös, ettei ole mitään lomia taikka kesätaukoja opiskelusta. En vain kuitenkaan löydä mitään virallista tietoa aiheesta? Jostain olin lukevinani, että ainakin jonkinlaiset työvoimakoulutukset ja -kurssit purkavat karenssin, niin jospa tämäkin. Kiitos vastauksestasi :) t.aloittaja
Psykopossu on ainaskin joutunut karanteeniin vaikka oli mielenterveyden oireita.
Ainakin silloin kun opiskelin tuolla 2 vuoden työttömyystuella, niin siinä ei ollut mitään kesätaukoja, vaan opintosuoritukset katsottiin koko vuoden ajalta. Ei siis oletettu että olisin käynyt kesällä töissä (vaikka kävinkin), joten tältä pohjalta luulisin että karenssia ei tule.