Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä arjen asioista säästät tietoisesti?

Vierailija
29.06.2018 |

Järkytyin kun luin että saunominen (sähkö) maksaa euron/kerta. Ennen käytiin saunassa melkein joka ilta, nyt kerran viikossa säästöä noin 300 e/v. En tilaa tai osta lehtiä muuta kuin kirppikseltä max 0,50 e kpl. Miten muilla?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te säästätte? Onko oikeasti merkitystä jos säästää jossain satunnaisessa ostoksessa euron tai pari? Toki näillä on pitemmän päälle merkitystä, mutta itse havahduin juuri että tililleni on kertynyt 12 000 euroa ja asuntokin on kohta maksettu. Osakkeissa pari tonnia, auto on luonnollisesti velaton. Tuntuu, että olen säästänyt koko elämäni (olen 37) ja pikkuhiljaa voisin alkaa käyttää rahaa edes vähän rennommin. Mutta jotenkin päähän on iskostunut se ajatus, että aina pitää katsoa hintoja eikä tuhlailla turhuuksiin. Edelleen mun on todella vaikea ostaa normihintaisia vaatteita - tuntuu niin tuhlaukselta.

Säästättekö muut siis siksi, että se on tapa vai olosuhteiden pakosta?

Minulle säästämisestä on tullut tapa. Jonkin asteinen säästäminen on mielestäni kyllä pakkokin, mutta ehkä menen siitä vähän ylikin, eli pärjäisin myös vähemmällä säästämisellä.

Euron tai parin säästö satunnaisessa ostoksessa ei kuulosta tärkeältä säästöltä, mutta kun niitä "satunnaisia ostoksia" on paljon, niin sillä on suuri vaikutus, että on yleisesti ottaen periaate säästää.

Säästäminen on tullut mulle helposti tavaksi, koska mulla on aika köyhä vertailukohta (lapsuus), niin ei itsestä tunnu että luopuisin kovin paljosta. Aluksi tarkoitus oli luoda turvallisuutta, sitten vain innostuin siitä, että rahamäärähän kasvaa ja tulee aina vastaan summia, joita mulla ei ole koskaan ennen ollut. En tiedä varmuudella mihin säästäisin. Pitäisinkö joskus huvikseni autoa, menisinkö lomalle, teettäisinkö jonkin kauneusleikkauksen... Kun rupeaa miettimään mitä kaikkea arkea suurempia asioita haluaisi tehdä, niin tajuaa ettei mikään säästö ole oikeastaan tarpeeksi. Toisaalta taas välillä tuntuu, että kun ei kuitenkaan varmaan ikinä saa tarpeeksi säästöön niin paljon että voisi tehdä monia isoja asoita (yhden tai pari ehkä, mutta on vaikea valita mitä valitsee), niin voisi yhtä hyvin vaan tuhlailla enemmän ja luopua mahdottomista haaveista... 

Vierailija
42/61 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En matkustele ulkomaille, en käy koskaan syömässä ulkona, automatkalle teen perheelle omat eväät, mies leikkaa hiuksemme, ostamme tarjousruokaa, seuraamme tarjouksia ja ostamme paljon esim. vessapaperia silloin kun se on halpaa. Meillä ei ole lemmikkejä. Teen itse lahjat ja kortit. Emme tuhlaa vettä eikä sähköä. Kauppaan aina mukaan omat kassit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti aiemmin, että säästää vähän kaikessa. Minulla on aika sama. Listaan asioita, joita olen tietoisesti muuttanut säästävämpään suuntaan. Isoimpana niistä on yksityisautoilusta luopuminen sekä muuttaminen pienempään ja halvempaan asuntoon. Olen vähentänyt julkistenkin käyttöä, ja varsinkin näin kesällä pyöräilen arjen matkat. Heräteostoista olen myös luopunut, kun ostan vain mitä olen aikaisemmin suunnitellut ja kirjannut ostoslistalle. Suosin kauppojen omia merkkejä. Monet Pirkka- ja Rainbow-tuotteet on ihan yhtä hyviä, jos ei parempiakin, kuin vastaavat kalliimpien merkkien tuotteet. Ennen ostin jatkuvasti, harkitsemattomasti vaatteita, kenkiä, kosmetiikkaa, kirjoja... Nyt ostan vaan tarpeeseen. Opettelen käyttämään vaatteet ja kengät loppuun. Myyn itselleni sopimattomia nettikirppiksellä.

Vierailija
44/61 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te muut autottomat kaupunkilaiset pääsette marjapaikoille?

Kävin viime vuonna kaupungin reunamilla olevassa metsässä, menin sen laidalle pyörällä vaikka kävellenkin olisi päässyt. Poissa tietenkin autotieltä, mutta siinä oli lenkkipolkua ympärillä. Tuntui vähän tyhmältä kökkiä siellä, kun joku ihminenkin kulki välillä ohi. En tiedä oliko se mikään "oikea" marjastuspaikka. Mutta kyllä sieltä vaan mustikoita löytyi.

Vierailija
45/61 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan lähes kaikki vaatteet Kirppareit. Alusvaatteet ostan alennusmyynneistä. En pahemmin meikkaa ja laita hiuksia. Hirveetä rahastusta naisena oleminen joskus.

Vierailija
46/61 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käännän alushousut ja sukat käytön jälkeen ja käytän sen toisenkin puolen ennenkuin laitan pesuun.

Hammaspesuveden käytän viiteen kertaan . Hirveästi ei voi hammastahnaa käyttää kun purskutteluveteen tulee vaahtoa liikaa.

Hiihdon pytyn kerran viikossa. Kerään sadevettä siihen hiuuhteluun, talvella sulatan lumesta.

Juomaveden haen lähteestä, talousveden järvestä.

En usko.

Vierailija
47/61 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te säästätte? Onko oikeasti merkitystä jos säästää jossain satunnaisessa ostoksessa euron tai pari? Toki näillä on pitemmän päälle merkitystä, mutta itse havahduin juuri että tililleni on kertynyt 12 000 euroa ja asuntokin on kohta maksettu. Osakkeissa pari tonnia, auto on luonnollisesti velaton. Tuntuu, että olen säästänyt koko elämäni (olen 37) ja pikkuhiljaa voisin alkaa käyttää rahaa edes vähän rennommin. Mutta jotenkin päähän on iskostunut se ajatus, että aina pitää katsoa hintoja eikä tuhlailla turhuuksiin. Edelleen mun on todella vaikea ostaa normihintaisia vaatteita - tuntuu niin tuhlaukselta.

Säästättekö muut siis siksi, että se on tapa vai olosuhteiden pakosta?

Säästän, koska on pakko jos haluaa päästä reissuun tai ostaa uusia huonekaluja tai käyttää koiraa eläinlääkärissä. Olen nuori, pätkätöissä, eikä mulla ole pahemmin säästöjä tai omaisuutta. Taitaa olla mun sukupolven normi.

Vierailija
48/61 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Säästän" vapaa-ajassani, eli en vietä sitä. Teen viikkottain mahdollisuuksien mukaan ylimääräisä vuoroja, joten tuntimäärällisesti tulee 50-60h. Kaupassa ei tarvitse sitten miettiä mitä ostan. Muuten olen nolife, joten harrastukista maksaa vain salijäsenyys n 20e/kk. Ylimääräisiä kuluja ei ruuan ja perustarvikkeiden ja kosmetiikan lisäksi tule

Vierailija
49/61 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoisesti säästän siinä että ostan kaikki vaatteet ja kengät alesta, Lidlistä tai H&M:stä. Mielellään miinus 50 % alehinnasta ja harvoin. Ihan tavaksi on muodostunut etten ikinä osta hedelmiä, vihanneksia tai muuta turhaa.  Ostan vain sen verran ruokaa mitä syömme. Jääkaapissa on maitoa, margariinia ja ehkä ketsuppia. Leipää on kaapissa vain lauantain aamupalaksi, ei muulloin. Töissä syön päivässä 2 ruispalaa jollain päällisellä. Se on sekä aamiainen että lounas samassa. 

En säästele yhtään skumpassa ja sähkötupakkatarvikkeissa, vaan niitä on aina hyvät varastot. Matkustan pari kertaa vuodessa halpaan Berliiniin ja ostan vaatteita ja kosmetiikkaa 20 kilon matkalaukun täyteen. 

Pystyn säästämään vuodessa ehkä 6000-8000 eur. Ne on tarkoitettu käytettäväksi eläkkeellä 10 vuoden päästä, koska eläke tulee olemaan surkea, eikä sillä pärjää. Tiedostan senkin että ehkä kuolen ennen, mutta en uskalla olla säästämättäkään. 

Vierailija
50/61 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietoisesti säästän siinä että ostan kaikki vaatteet ja kengät alesta, Lidlistä tai H&M:stä. Mielellään miinus 50 % alehinnasta ja harvoin. Ihan tavaksi on muodostunut etten ikinä osta hedelmiä, vihanneksia tai muuta turhaa.  Ostan vain sen verran ruokaa mitä syömme. Jääkaapissa on maitoa, margariinia ja ehkä ketsuppia. Leipää on kaapissa vain lauantain aamupalaksi, ei muulloin. Töissä syön päivässä 2 ruispalaa jollain päällisellä. Se on sekä aamiainen että lounas samassa. 

En säästele yhtään skumpassa ja sähkötupakkatarvikkeissa, vaan niitä on aina hyvät varastot. Matkustan pari kertaa vuodessa halpaan Berliiniin ja ostan vaatteita ja kosmetiikkaa 20 kilon matkalaukun täyteen. 

Pystyn säästämään vuodessa ehkä 6000-8000 eur. Ne on tarkoitettu käytettäväksi eläkkeellä 10 vuoden päästä, koska eläke tulee olemaan surkea, eikä sillä pärjää. Tiedostan senkin että ehkä kuolen ennen, mutta en uskalla olla säästämättäkään. 

Et osta hedelmiä, vihanneksia tai muuta turhaa? Terveytenne vuoksi suosittelen, että muutat ajattelutapasi.

Vierailija
51/61 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin viime vuonna kaupungin reunamilla olevassa metsässä, menin sen laidalle pyörällä vaikka kävellenkin olisi päässyt. Poissa tietenkin autotieltä, mutta siinä oli lenkkipolkua ympärillä. Tuntui vähän tyhmältä kökkiä siellä, kun joku ihminenkin kulki välillä ohi. En tiedä oliko se mikään "oikea" marjastuspaikka. Mutta kyllä sieltä vaan mustikoita löytyi.

Totta kai se oli oikea marjapaikka, jos siellä kerran oli marjoja! Ne ohikulkijatkin todennäköisesti ajattelivat että voi kun itsekin saisin aikaiseksi.

Vierailija
52/61 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on kertynyt velkaa ja nyt elän hyvin säästeliäästi.

- en tilaa lehtiä, osta kirjoja tai elokuvia, en käy kuntosalilla. Hyödynnän kirjaston, Netflixin ilmaiskuukaudet, harrastan kävelyä ja muuta ilmaista hyötyliikuntaaa

- ostan ruokakaupassa paljon halpismerkkejä kuten Rainbow, Euroshopper jne. Käyn edullisimmissa kaupoissa kuten Lidl ja S-Market, harvemmin kalliimmissa City- tai K-Marketeissa

- jos tekee mieli vaikka makeaa niin ostan 0,49 euron jäätelön enkä yli kahden euron Daim-tuuttia, hyödynnän muutenkin tarjoukset

- osallistun netin kyselytutkimuksiin, joilla saa lahjakortteja esimerkiksi Zalandoon, josta ostan vaatteita. Vaatteissa kuitenkin panostan mieluummin laatuun, eli pyrin ostamaan puuvillavaatteita. H&M:ssä olisi edullisia vaatteita, mutta ne ovat pääsääntöisesti niin huonolaatuista keinokuitua, että ovat jo parin kerran jälkeen nuhjuisia ja sähköistyvät koko ajan.

- asun kaupungin vuokra-asunnossa ja kuljen metrolla töihin, jos matka olisi lyhyempi (nyt lähemmäs 20 km suunta) niin pyöräilisin tai kävelisin

- otan aina oman kangaskassin kauppaan mukaan

- otan omat eväät töihin, joskus harvemmin käyn syömässä lounaan jossain lounasravintolassa, lähinnä jos joku työkaveri pyytää ja ei viitsi aina kieltäytyäkään

- minulla on helppo hiusmalli, joten en käy kampaajalla koskaan

Vierailija
53/61 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Itse olen päässyt mm. bussilla, kaverin kyydillä (maksamalla "vain" osan polttoainekuluista) ja polkupyörällä. - Jos laskee auton kuluja niin pelkästään auton pakollisten vakuutus yms. vuosimaksujen e. kustannuksilla, joita muodostuu rekisterissä ja katsastettuna olevasta autosta, vaikkei ajaisi vuoden aikana autolla metriäkään niin saman suuntaisella hinnalla saattaisi kulkea aika pitkän matkan vaikka taksilla.(..)

Seikkailusta taas saaattaisi käydä yrittämällä liftatat marjapaikalle ja takaisin.

54/61 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vaatteiden ompeleminen itse taloudellisesti kannattavaa?

Pääsääntöisesti ei.

Mutta jos et laita vetoketjua, nappeja ja muuta erikseen ostettavaa, niin pystyt tekemään laadukkaita vaatteita edullisesti.

Et kuitenkaan niin halvalla kuin -70% alessa voit ostaa.

Vierailija
55/61 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim näissä:

- Pesen kasvot Erisanin hoitavalla pesuaineella. -> ei tarvitse montaa eri tököttiä tunkea naamaan.

- Otan reissuihin mukaan yhden pesuaineen (esim. Lactoline) jolla voin pestä koko vartalon, kasvot ja hiukset -> säästää sekää rahaa että tilaa matkalaukussa.

-Suljen suihkun pesuaineiden levityksen ajaksi-> säästän vettä.

-pidän patterit pois kesällä. Jos tarvitsee lämmittää kotia poltamme pari pesällistä puita takassa-> säästämme sähköä.

-En tilaa enkä osta lehtiä. Käyn lainaamassa/lukemassa ne lähikirjastossa-> jälleen säästöä.

-poljen kesäisin työmatkat-> säästyy bensaa ja näin ollen rahaa.

-pidän hiukset luonnollisen värisinä ja pitkinä-> säästyy rahaa kun ei tarvitse käydä parturissa.

-Otan kauppaan aina kestokassin mukaan-> säästän rahaa että luontoa kun ei tarvitse joka kerta ostaa uutta pussia kaupasta.

-Käytän kestokassit uudelleen esim. pyykkikassina.

Ainakin näin säästän arjessa. Laitan myöhemmin lisää jos muistuu mieleen.

Vierailija
56/61 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästän lähes kaikessa. Ostan pääosan ruoista Lidlistä tai tarjouksista. Puhelinliittymäni maksaa 5 e/kk, hitain netti on riittävä. En tilaa lehtiä. Hiusmallini on pese ja pidä -tyyliä. Kampaajalla en ole käynyt yli 10 vuoteen. Tuttavani lyhentää latvoja joskus. Kerään itse mustikat pakkaseen. Vaatteet ostan myös alennuksella tai Lidlistä. En tilaa lehtiä, saan siskoltani niitä. Uutiset luen netistä. Pyöräilen 15 km työmatkan usein. Säästän vettä käyttämällä merimiessuihkua ja käymällä töissä suihkussa. Sähköä säästän sammuttelemalla turhat valot ja laitteet. Lahjatoiveiksi vinkkaan vain oikeasti tarpeellisia asioita. Harrastukseni ovat pääosin ilmaista liikuntaa.

Mikä on merimiessuihku?🤔

Vierailija
57/61 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän lähes kaikessa. Ostan pääosan ruoista Lidlistä tai tarjouksista. Puhelinliittymäni maksaa 5 e/kk, hitain netti on riittävä. En tilaa lehtiä. Hiusmallini on pese ja pidä -tyyliä. Kampaajalla en ole käynyt yli 10 vuoteen. Tuttavani lyhentää latvoja joskus. Kerään itse mustikat pakkaseen. Vaatteet ostan myös alennuksella tai Lidlistä. En tilaa lehtiä, saan siskoltani niitä. Uutiset luen netistä. Pyöräilen 15 km työmatkan usein. Säästän vettä käyttämällä merimiessuihkua ja käymällä töissä suihkussa. Sähköä säästän sammuttelemalla turhat valot ja laitteet. Lahjatoiveiksi vinkkaan vain oikeasti tarpeellisia asioita. Harrastukseni ovat pääosin ilmaista liikuntaa.

Mikä on merimiessuihku?🤔

Aa okei, joku kerkesikin jo vastata tähän. Mutta mistäköhän moinen nimitys on oikein tullut.....täytyypä googlettaa.

Vierailija
58/61 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppia

Vierailija
59/61 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisessa 230€/kk+laina, kilpailutettu sähkö, lainat ja vakuutukset (isot omavastuut) sekä rahastot. Ostan vaatetta ja tavaraa vain tarpeeseen. Sitten kun ostan, se saa maksaa jos oletan kestoiän olevan vuosia. Arkipäivän ostoksia en niin mieti, haen cittarista sen mitä olen suunnitellut enkä ravaa tarjousten perässä, toki vastaan tulevat tarjoukset otan mukaan.

Joskus laskin, että ostamalla aina 5 penniä litralta halvempaa bensaa, säästää lopulta puoli tankillista bensaa vuodessa....ei siis kannata ajella halvimman hinnan perässä.

Vierailija
60/61 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän turhaa autolla ajoa, en käytä hiusväriä enää, käytän xtran pesu- ja tiskiaineita, ostelee herkkuja vain juhlapyhinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän