Missä arjen asioista säästät tietoisesti?
Järkytyin kun luin että saunominen (sähkö) maksaa euron/kerta. Ennen käytiin saunassa melkein joka ilta, nyt kerran viikossa säästöä noin 300 e/v. En tilaa tai osta lehtiä muuta kuin kirppikseltä max 0,50 e kpl. Miten muilla?
Kommentit (61)
En koskaan osta uusia vaatteita. En edes muista milloin olen käynyt vaatekaupassa. Pärjään entisillä, ja jos oikein pula tulee niin suuntaan kirppikselle. En käy koskaan kampaajalla, vaan laitan pitkät hiukseni nutturalle.
Teen ruoat töihin. Teen isoja satseja ruokaa ja syön niitä.
- Myytiin auto pois vuosi sitten ja kuljetaan vain julkisilla, säästetään 100-150€/kk.
- vertaillaan kaupassa kilo-, kappale- ja litrahintoja. Lopulta valitaan hyvää hinta-laatu suhdetta, mutta ei olla ennakkoluuloisia halpoja tuotteita kohtaan.
- noin puolet vaatekaapin sisällöstä hankittu kirppareilta
- huonekalut ostetaan Facebook kirpparilta tai torista, harvoin uutena.
Säästän ruuassa. Teen tarkan ruokalistan ja kaikki syödään, mitä ostetaan.
Ostan vaatteet lähes pelkästään alennuksista. En käy kampaajalla, tukkani on helpoin tasapitkänä ja osaan raidoittaa itse. Pärjään parilla meikillä. Pirkka-ihovoiteet on hyviä. Liikuntani on hyötyliikuntaa. Haen kiinnostavat kirjat kirjastosta (tai ostan halpoina e-kirjoina Amazonista).
En ikinä käy kampaajalla tai matkustele ulkomailla.
Te jotka ette käy kampaajalla, mahtaa olla haarahiuksia.
- En tilaa mitään lehtiä, nettipalveluita tms.
- Vältän joutumasta ostamaan muovipusseja (pidän mukana jotain kassia).
- En käy kampaamoissa, kosmetologilla tms.
- En harrasta mitään maksullista, en käy salilla.
- En ikinä osta kirjoja, leffoja, lehtiä tms. mitä käytetään vain kerran ja voi lainata/lukea ilmaiseksi kirjastossa.
- Halppikset hygieniatuotteet.
- Jos en jaksa syödä jotain loppuun, saatan laittaa sen sämpylätaikinaan tai paistaa lettuna kananmunan ym. kanssa.
- Asumisen sijainti sellainen, etten tarvitse autoa enkä julkista liikennettä käydäkseni kaupassa ym. paikoissa, joissa pitää käydä usein.
- Joissain tilanteissa saatan tuhlata kerralla enemmän säästääkseni pitemmällä aikavälillä, esim. kun Lidlissä sai kaksi pähkinäpussia vitosella (normaalisti taisi olla yli 3,5 e/kpl).
- Päihteettömyys.
- Ei lemmikkejä.
- Etsin vaatteet ensin kirppareilta - jos ei löydy, niin sitten vasta kaupasta uutena.
- Laitan rahat säästöön etukäteen (enkä vasta lopuksi ylimääräisiä). Aina voi kuitenkin ottaa takaisin, jos laittoi liikaa säästöön.
- Lenkillä pidän tyhjää hedelmäkassia mukana siltä varalta, että löydän tyhjän tölkin. :D
(En sano että nämä kaikki olisi järkeviä tai tuottoisia tapoja säästää.)
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette käy kampaajalla, mahtaa olla haarahiuksia.
Leikkaan itse.
Käännän alushousut ja sukat käytön jälkeen ja käytän sen toisenkin puolen ennenkuin laitan pesuun. Hammaspesuveden käytän viiteen kertaan . Hirveästi ei voi hammastahnaa käyttää kun purskutteluveteen tulee vaahtoa liikaa. Hiihdon pytyn kerran viikossa. Kerään sadevettä siihen hiuuhteluun, talvella sulatan lumesta. Juomaveden haen lähteestä, talousveden järvestä.
Miksi te säästätte? Onko oikeasti merkitystä jos säästää jossain satunnaisessa ostoksessa euron tai pari? Toki näillä on pitemmän päälle merkitystä, mutta itse havahduin juuri että tililleni on kertynyt 12 000 euroa ja asuntokin on kohta maksettu. Osakkeissa pari tonnia, auto on luonnollisesti velaton. Tuntuu, että olen säästänyt koko elämäni (olen 37) ja pikkuhiljaa voisin alkaa käyttää rahaa edes vähän rennommin. Mutta jotenkin päähän on iskostunut se ajatus, että aina pitää katsoa hintoja eikä tuhlailla turhuuksiin. Edelleen mun on todella vaikea ostaa normihintaisia vaatteita - tuntuu niin tuhlaukselta.
Säästättekö muut siis siksi, että se on tapa vai olosuhteiden pakosta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi te säästätte? Onko oikeasti merkitystä jos säästää jossain satunnaisessa ostoksessa euron tai pari? Toki näillä on pitemmän päälle merkitystä, mutta itse havahduin juuri että tililleni on kertynyt 12 000 euroa ja asuntokin on kohta maksettu. Osakkeissa pari tonnia, auto on luonnollisesti velaton. Tuntuu, että olen säästänyt koko elämäni (olen 37) ja pikkuhiljaa voisin alkaa käyttää rahaa edes vähän rennommin. Mutta jotenkin päähän on iskostunut se ajatus, että aina pitää katsoa hintoja eikä tuhlailla turhuuksiin. Edelleen mun on todella vaikea ostaa normihintaisia vaatteita - tuntuu niin tuhlaukselta.
Säästättekö muut siis siksi, että se on tapa vai olosuhteiden pakosta?
Kotoa opittu malli ja säästän pahan päivän varalle. Kenellä on varma työpaikka enää? Mitä teet kun tili on tyhjä ja potkut tulee? Lisäksi ja kaikkein tärkein asia on, että rahalla saa riippumattomuutta, olet oman itsesi herra etkä kelatätien pompoteltavissa.
Itse tehty ruoka, ei eineksiä tai pikaruokaa. Karkit, sipsit ym on myös kalliita ja turhia. Vältän kioskeja ja taksin käyttöä. En polta, ryyppää enkä matkustele. Ei ole autoa eikä lemmikkejä. Vertailen kilo ja litrahintoja. Marjaankin haluaisin mutta julkisen liikenteen varassa elävän on vaikea löytää hyviä marjapaikkoja. Hammaslääkäri kuluista säästää, kun hoitaa hampaansa niin hyvin että ne eivät reikiinny.
Miten te muut autottomat kaupunkilaiset pääsette marjapaikoille?
Miten kirpparilta löytää oikean kokoisia vaatteita? Olen pluskokoinen nainen ja turhauttaa ajatuskin tonkia neulaa heinäsuovasta.
Onko vaatteiden ompeleminen itse taloudellisesti kannattavaa?
Ostan melkein kaikki vaatteet ja kengät netin alennuksista, samaa hintaluokkaa kuin kirppareilla.
Säästän sähköä. Minulla on vintti pimeänä koko ajan.
Perheessä vain yksi auto, sekin kohtuuhintainen.
Kyttään nettikauppojen tietyt tarjoukset ja ostan silloin lapsen talviasun alesta ja muuta lähtöhinnaltaan kallista.
Käytän paljon kirjastoa.