Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kerrostalon piha yksityinen alue?

Vierailija
27.04.2006 |

Olen kulkenut erään kerrostalon pihan läpi kotiini, koska se lyhentää kotimatkaani merkittävästi. Samoin olen nähnyt monien muidenkin tekevän.

Eräänä päivänä pihalla oli pari mummoa, jotka aloivat huutaa, että " ei tästä saa kulkea!"

Eikö saa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot olivat oikeassa

Vierailija
2/26 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voi olla että on vuokratontti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiöt joko omistavat tontit tai maksavat niistä vuokraa.

Vierailija
4/26 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se on vuokrattu tietylle taholle. Eihän vuokra-asunnotkaan ole kaikkien vuokraa maksavien käytössä vaan vain niiden jotka juuri siitä asunnosta vuokraa maksavat.

Vierailija
5/26 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eipä se tähän kuulu. Kerrostalossa asujat eivät omista palaakaan siitä maasta/tontista, jolla talo seisoo!

Vierailija
6/26 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontin vuokraaminen merkitsee oikeutta hallita tonttia. Moni omakotitalokin on vuokratontilla!

Vierailija
7/26 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelisitkö sinä omakotipihan läpi? Mikset?

Vierailija
8/26 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ne ovat taloyhtiön omaisuutta. Tämäkään ei muuta tonttia yleiseksi alueeksi.

Vierailija
9/26 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuka sen pihan läpi kulkee, mutta ilmeisesti häiritsee kovasti. Mulle kyllä on ihan sama kulkeeko meidän pihalla naapuri vai joku ihan vieras.

Mutta ei kai sellainen läpikulku yleisesti mitenkään suositeltavaakaan ole.

Vierailija
10/26 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on omistusosake.

Vierailija
11/26 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketään haittaisi. Alue on ankea betonipiha ja yksikään asunto ei ole lähellä sitä kohtaa, mistä kävelen. Itse en jaksaisi edes kiinnittää asiaan huomiota, jos meidän kerrostalon pihalla joku ulkopuolinen kävelisi...

ap

Vierailija
12/26 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asunnon hallintaan oikeuttavat osakekirjat. Että tarkennuksena vaan :-)

Vierailija
13/26 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ketään haittaisi. Alue on ankea betonipiha ja yksikään asunto ei ole lähellä sitä kohtaa, mistä kävelen. Itse en jaksaisi edes kiinnittää asiaan huomiota, jos meidän kerrostalon pihalla joku ulkopuolinen kävelisi...

Ehkäpä asukkaita ärsyttää se että useat, jopa kymmenet ihmiset (oletettavasti et ole nähnyt kaikkia jotka siitä kävelevät) käyttävät heidän pihaansa läpikulkutienä. Vanhoille ihmisille se tuottaa myös tiettyä turvattomuuden tunnetta. Ihan aiheesta sanoivat.

Vierailija
14/26 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sä kuljet ihmisiks niin kaikki ei sitä tee, helpompi ottaa yleinen käytäntö ettei pihojen poikki kuljeta, oli se sit kerrostalo, rivari, paritalo tai okt.

Vierailija
15/26 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on läpikulku kielletty, niin se on kielletty. Ei voi mitään

Vierailija
16/26 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennetäänpäs tämä nyt: kerrostalossa jokainen todellakin omistaa omat osakkeensa, mutta ei sitä asuntoa. Niiden osakkeiden omistaminen oikeuttaa hallitsemaan sitä huoneistoa, jota käsittämään ne osakkeet on merkitty. Asunnot kuitenkin omistaa taloyhtiö. Samoin tontin omistaa taloyhtiö, ellei taloyhtiö ole vuokrannut sitä. Taloyhtiön sitten omistavat osakkaat. 

Minä asun talossa, jonka pihasta kuljetaan mielellään läpi. Syitä, miksi se on kielletty on monta.

1. Jos joku kaatuu pihalla, taloyhtiö voi joutua siitä vastuuseen. Läpikulkukielto lieventää sitä vastuuta, mutta ei välttämättä poista sitä. Juu tiedetään että asukkaat...mutta ilman kieltoa trafiikki on todella kovaa.

2. Jatkuva ohikulkeminen häiritsee mm autoilijoita, kun pihaa ei ole tarkoitettu läpikulkitieksi.

3. Ohikulkijat roskaavat jatkuvasti.

Ap sanoi, että moni muukin kulkee, no siksi juuri! Se trafiikki on hermoille käypää; ei oman talon asukkaita siinä niin paljon ravaa mitä ohikulkijoita olisi, jos sallittaisiin. Piha on tarkoitettu meidän asukkaiden pihaksi, ei oikopoluksi. Kysymykseen onko se yksityisalue, kyllä on. 

Vierailija
17/26 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2006 klo 22:25"]

Olen kulkenut erään kerrostalon pihan läpi kotiini, koska se lyhentää kotimatkaani merkittävästi. Samoin olen nähnyt monien muidenkin tekevän.

Eräänä päivänä pihalla oli pari mummoa, jotka aloivat huutaa, että " ei tästä saa kulkea!"

Eikö saa?

[/quote]

Ei saa kulkea. Taloyhtiön alue on yksitisaluetta.

Vierailija
18/26 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön piha on julkista aluetta, jolla kuka vain saa kulkea tai vaikka ottaa aurinkoa, jos siltä tuntuu.

http://yle.fi/uutiset/keinulaudasta_pitaa_olla_maahan_38_senttimetria/6072981

Vierailija
19/26 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielellään kuljettaisi yhtiön pihan läpi. Meidänkin yhtiön pihassa kulkee hoidettu polku joka johtaa parkkipaikoille ja roskiksille. Tässä on 4 pienkerrostaloa. Ulkopuoliset käyttävät reittiä lenkkipolkuna koirineen. Lasten kanssa kulkevat pysähtyyvät leikkimään leikkipaikalle kuin yleiseen puistoon. Jo muutenkin vilkas reitti, niin kyllä ärsyttää että siinä kulkevat myös ulkopuoliset. Voisi sen verran kunnioittaa myös toisten yksityisyyttä ja miettiä haittaisiko jos oman pihan läpi kuljetaan. Aika pikkujuttu josta en jaksa kenellekään valittaa, mutta ymmärrän mummoja hyvin.

Vierailija
20/26 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 22:30"]

Taloyhtiön piha on julkista aluetta, jolla kuka vain saa kulkea tai vaikka ottaa aurinkoa, jos siltä tuntuu.

http://yle.fi/uutiset/keinulaudasta_pitaa_olla_maahan_38_senttimetria/6072981

[/quote]

isännöitsijälle tiedoksi, että on väärässä.