Lopetin karppaamisen, aloin laskea kaloreita - ihanaa, kuinka paljon saan taas syödä ja paino vaan putoaa!
Olen pitkään yrittänyt pyristellä hiilarikammostani eroon, kun karppaus ei vaan enää toiminut minulla yhtä hyvin kuin ensimmäisellä kierroksella. Repsahtelinkin jatkuvasti, joten kun ruokavalioon kuului ajoittain sekä paljon rasvaa että hiilihydraatteja, niin arvaatte varmaan, miten siinä vuosien mittaan kävi...
Yritin jo vähähiilarisella ollessani laskea kaloreita ja järkytyin aina ruokieni kalorimääristä. Joskus laskin syöneeni työpaikan lounasruokalassa yli 1000 kaloria vaikka jätin hiilarit väliin (kalorit tulivat mm. broilerin koipireidestä, öljystä, siemenistä ja kermakahvista). Tässä vaiheessa voisi tietenkin viisastella, että ei karpatessakaan saisi syödä yli tarpeen. Enkä minä tahallani syönytkään, mutta kun minulla karppiruoka ei koskaan pitänyt kunnolla nälkää pois muuten kuin jättiannoksina!
Muutama kuukausi sitten sisuunnuin ja päätin pistää ruokavalioni uusiksi. Himmailen vieläkin pahimpien höttöhiilareiden kanssa, mutta syön esimerkiksi kaurapuuroa, tummaa riisiä, uusia perunoita ja 100% kauraleipää. Lisäksi syön runsaasti vähärasvaista proteiinia, kasviksia ja hedelmiä.
Kermat, normaalirasvaiset juustot, metukat, rasvaiset lihat ym. olen jättänyt kokonaan pois, ja tämä on ollut avain painon putoamiseen, vaikka vannoin kymmenen vuotta rasvan nimeen. Niissä on yksinkertaisesti liikaa kaloreita omaan ruokavaliooni.
Nyt saan syödä 5 kertaa päivässä aiemman 3 sijaan, ja aiemmin sekaisin ollut nälänsäätelyni pelaa taas normaalisti. Repsuja ja ahmimista ei enää ole ollut, kun ruokailuvälit eivät veny ja hiilari auttaa pysymään kylläisenä (kyllä vaan - en olisi tätä uskonut). Syön usein aamuisin kaurapuuron raejuustolla ja marjoilla, lounaaksi ja illalliseksi esim. kanaa ja riisiä lämpimillä kasviksilla ja salaatilla sekä välipalaksi ja illalla rahkaa hedelmillä tai marjoilla. Jostain syystä aiemmin kuivana pitämäni kana-riisi-kasvis-lautasellinen pitääkin nälän paremmin poissa kuin rasvainen koipireisi ja juustossa ja kermassa kokatut kasvikset, vaikka vielä pari vuotta sitten en olisi tätä uskonut.
Olen käyttänyt ruokavalion tukena kalorilaskuria ja pitänyt päivittäiset kalorit n. 1600 kalorissa. Karkeasti arvioiden makrot ovat päivittäin olleet n. 150 g/hh, 100 g/prot. ja 50 g/r. Kokonaan rasvaton tai tosi runsashiilarinen ruokavalioni ei siis ole vieläkään. Vatsa toimii pitkästä aikaa normaalisti aiemman vessassa juoksuttamisen sijaan, nukun paremmin kuin ennen, jaksan taas liikkua ja verenpaineeni on laskenut.
Kaikista parasta on, että painoni on tähän tyyliin laskenut helposti 10 kiloa - vielä toiset 10 pitäisi pudottaa. Mukaan on mahtunut myös muutama ravintolaillallinen ja kesäjuhla, joiden aikana en ole joutunut potemaan huonoa omatuntoa hiilaripitoisista syömisistä kuten ennen vanhaan, ja siksi niistä ei ole lähtenyt hillitöntä mässyputkea päälle kuten karppiaikana. Kalorien rajoittamisen lisäksi muutoksessa onkin ollut tärkeää se, että nälänsäätelyni on normalisoitunut. Aineenvaihduntani pelaa taas normaalin ihmisen tavoin ja ylipäänsä hiilarin lisääminen palautti tietynlaisen lämmön kroppaan. Yllättäen en ole potenut esim. väsymystä tai ilmavaivoja vaan voinut niiden osalta paljon paremmin kuin ennen.
Eli jos palstalla on kaltaisiani hiilarinpelkääjiä ja ikuisuuslaihduttajia, suosittelen rohkeasti kokeilemaan karppaajien kammoamaa rahka-raejuusto-kaurapuuro-dieettiä. Itse olin loppuvaiheessa niin kyllästynyt aiemmin herkkuna pitämiini juustoihin, pähkinöihin ym. että muutos oli oikeasti tosi virkistävä.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon vedät protskua päivässä. Tai tietysti riippuu painostasi kun suositus taitaa olla 1g/painokilo.
Ai että kun arvasin, ettei kannata laittaa ruokamääriä esille tänne - AV: tuntevana tiedän, ettei täällä voi syödä koskaan oikein ;) Mutta asiaan: olen taas alkanut liikkua lenkkeilyn ja salitreenin muodossa, koska olen saanut energiani ja elämäniloni takaisin. Proteiini auttaa pysymään kylläisenä hiilarin lisäksi. Suositusten mukaan en sitä kyllä syö, sen myönnänkin. AP
Ylimääräinen proteiini varastoituu rasvaksi eli ei sitä kannata hirveästi yli suosituksen syödä.
Pidetäänpä mielessä, jos paino lakkaa joskus putoamasta ja sentit hupenemasta. AP
Mua naurattaa tälle kommentille annetut alanuolet. Niinku oikeesti, jos ap:n paino on pudonnut ja senttejäkin lähtee, niin minne nää alapeukuttajat ajattelee proteiinin hällä kertyvän rasvaksi? Vai harmittaako, kun ap syö heidän uskomuksiaan vastaan ja kuitenkin laihtuu, niin alapeukku sille? Vai enkö nyt ymmärrä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon vedät protskua päivässä. Tai tietysti riippuu painostasi kun suositus taitaa olla 1g/painokilo.
Ai että kun arvasin, ettei kannata laittaa ruokamääriä esille tänne - AV: tuntevana tiedän, ettei täällä voi syödä koskaan oikein ;) Mutta asiaan: olen taas alkanut liikkua lenkkeilyn ja salitreenin muodossa, koska olen saanut energiani ja elämäniloni takaisin. Proteiini auttaa pysymään kylläisenä hiilarin lisäksi. Suositusten mukaan en sitä kyllä syö, sen myönnänkin. AP
En halua isoasi pilata, mutta sanompa kuitenkin. Liika proteiini muuttuu rasvaksi, tiesitkö? Eli tekeekin tepposet ja laihtuminen hidastuu. Tämä 1-2 g/painokilo on liioittelua. Maksimi on tuo 1g/painokilo ja sekin jos oikeasti liikut niin paljon. Yli yhden tarvitsevat vain ja ainoastaan kehonrakentajat. Eli olet oikeassa siinä mielessä että liiallinen rasvan syönti oli se syy miksi et laihtunut. Lisäksi söit ns. piilorasvaa. Kannattaa kokeilla vähentää proteiinin syöntiä. Se on myös osittain tottumiskysymys millä ruualla pärjää ja nälkä pysyy. Pitkään nälkää pitävät juurikin ne hyvät hiilarit. Proteiini toki pitää myös, mutta sen idea syömisessä on lihasten ylläpito. Se on lihasten kasvuaine ja keho ei käytä sitä määräänsä enempää, ylimääräinen muuttuu rasvaksi.
Kenellä pitää, kenellä ei. Jos on sokeriaineenvaihdunnan ongelmia, hiilarit ei pidä nälkää. Itselläni puuroaamiaisen jälkeen on lähes heti nälkä, mutta munakkaalla nälkä pysyy pitempään loitolla.
Syön kyllä hiilareita, mutta itse syön niitä iltapainotteisesti, sillä ne väsyttävät ja tuovat siten hyvän unen. Lisäksi syön suuremman annoksen hiilareita treenin jälkeisellä aterialla, sillä silloin lihakset on herkimmillään ottamaan ne vastaan.
Proteiinit (aminohapot) ei ole pelkästään lihasten kasvuaine, vaan ne muodostavat kehossa myös muita soluja ja hormoneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kultainen sade kirjoitti:
Funtsikaa miten mahtavia erilaisia ruokia on maailmassa ja sitten jotkut hölmöt kituuttaa elämänsä jollain rahkalla vain miellyttääkseen jotain narsistia parisuhde markkinoilla :)
Niinpä, kaikki ihanat croissantit, pastat ja risotot jää väliin kun pitää karpilla kituuttaa
Karppaus ei ole kituuttamista ja rahkaa eivät karppaajat edes syö.
Kyllä mä syön vähän rahkaa.
Se, kermavaahto ja mustikoita ilman sokeria on hyvä jälkkäri.
Mutta ei sitä kauhalla syödä.No mutta sittenhän sinä et ole oikea karppaaja ja pilaat meidän muiden maineen tuolla rahkanmussuttamisella. Rahka ei kuulu karppaukseen vaan kitudieetteihin.
Not sure if serious or a troll
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimääräinen proteiini varastoituu rasvaksi eli ei sitä kannata hirveästi yli suosituksen syödä.
Mutta jos aloittaja on laihtunut 10 kiloa syömällä noin niin mikä oikein on ongelmana??
Silloin proteiinin saanti on kunnossa. Ap oletettavasti liikkuu erittäin paljon. Se on silti hyvä muistaa, kun nykyään sitä proteiinin syöntiä hehkutetaan niin paljon.
Ei se mihinkään varastoidu, jos kalorimäärä on muuten maltillinen. Se käytetään energiaksi.
"Aktiivisesti liikkuvan lihaskasvuun tähtäävän ihmisen proteiinintarve on n. 1,4-1,8 g / painokilo proteiineja ja suuremmasta proteiininsaannista yli jääneet proteiinit käytetään lähinnä energiaksi, ei lihasten rakennusaineiksi. Sekaravintoa syövät saavat Suomessa proteiinia päivittäisestä ravinnosta jo yleensä ilman kiinnittämättä asiaan sen kummempaa huomiota n. 1-1,5 g / painokilo. Hieman korkeampi proteiininsaanti on kieltämättä silti hyödyllistä tässäkin tapauksessa siinä mielessä, että se korvaa mm. kylläisyysvaikutuksensa avulla yleensä jotain lihottavampaa ja epäterveellisempää ravintoa ruokavaliosta, kuten sokereita. Proteiinin tarve ei olekaan synonyymi optimaaliselle saannille. Optimaalinen saanti riippuu mm. yksilöstä, lajitaustasta ja tavoitteista. Yli 3-4 g / painokilo proteiinia ei ole kuitenkaan suositeltavaa ylittää."
https://lihastohtori.wordpress.com/2012/04/26/ravinnon-proteiinit-lihas…
Lihastohtorin kirjoitus keskittyy toki tavoitteellisiin liikkujiin, mutta myös laihduttajien on tärkeää saada riittävästi proteiinia, jotta kroppa ei polta lihaksia laihduttaessa. Jonkin verran lihaskatoa tapahtuu laihtuessa joka tapauksessa.
Kannattaa kaikkien tutustua Lihastohtorin kirjoituksiin, jos tieteellinen tieto näistä asioista kelpaa vauvapalstan asiam tuntioiden sijaan.
"Kun tavoitteena on rasvanlähtö ilman lihashävikkiä, niin melko korkeaproteiininen ruokavalio (n. 20–30 % energiasta) on suositeltavaa monestakin syystä. Kun syödään melko paljon proteiinia, tyypillisesti kylläisyys on suurempaa, kestää pidempään ja päivän aikana kaiken kaikkiaan syödään vähemmän (Skov ym. 2009, Dhillon ym. 2016). Proteiinin syöminen lisää myös energiankulutusta huomattavasti rasvoja ja hiilihydraatteja enemmän (Hulmi ym. 2005, Hackney ym. 2010, Bray ym. 2015). Jos proteiinien lisäämisen sijaan vastaava energiamäärä otetaan hiilihydraateista, rasvojen pilkkoutuminen rasvavarastoista ja käyttö energiaksi (=rasvanpoltto) vähenee (Acheson ym. 2011, Hector ym. 2015). Yksi mahdollinen lisäselitys rasvan lähdön kiihtymiselle on myös se, että korkeaproteiininen ruokavalio näyttäisi vähentävän lisäksi (ainakin rotilla) lipogeneesiä eli rasvan muodostusta maksassa (Chaumontet ym. 2015). Tällöin muodostuu vähemmän rasvaa, jota keho varastoi. Vaikka proteiinin menetys ulosteisiin on pientä, niin eläinkokeiden perusteella proteiinia voi hieman hukkua sinnekin tavallista enemmän kun syödään paljon proteiinia (Nässl ym. 2011)."
https://lihastohtori.wordpress.com/2016/03/25/dieetti-lihasmassan-saast…
Tässä alemmassa linkissä vielä erikseen proteiinista ja laihduttamisesta.
Ja kas kun tutkimustieto ei karppaususkovaisille kelpaa. Ullatus!
Jos ap laihtuu muuten, kuin karppaamalla, niin hän laihduttaa ihan varmasti jotenkin väärin. Väärin sammutettu.
Kaiken maailman dosentit, akatemiatutkijat ja liikuntatieteiden tohtorit tietää muka mammaa paremmin, miten ihminen toimii. Pyh!
Vierailija kirjoitti:
Jokainen syö itselle parhaiten sopivalla tavalla. Ei ole parasta tai huonointa ruokavaliota tai syömistapaa.
Olet aivan oikeassa, mutta laihtuminen perustuu kuitenkin aina kalorivajeeseen, joten jos lasket syömiset niin voit olla VARMA että laihdut.
Maxwell kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen syö itselle parhaiten sopivalla tavalla. Ei ole parasta tai huonointa ruokavaliota tai syömistapaa.
Olet aivan oikeassa, mutta laihtuminen perustuu kuitenkin aina kalorivajeeseen, joten jos lasket syömiset niin voit olla VARMA että laihdut.
Periaatteessa näin. Et kuitenkaan voi olla varma siitä, miten ruoka imeytyy suolistosta ja siitä, minkä verran elimistösi lopulta kuluttaa. Vain sisään menevästä kalorimäärästä voi olla varma.
Kalorien laskeminen on kuitenkin aivan hyvä ja turhaan aliarvostettu tapa laihtua.
Juuri tutkimustulos kertoi, että paljon hiilareita syövät ovat laihempia kuin muut. Ja kyllä, syön hiilareita ja kaikkea hyvää ja liikun, bmi 22 ja kyllä jaksaa:)
Vierailija kirjoitti:
Maxwell kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa näin. Et kuitenkaan voi olla varma siitä, miten ruoka imeytyy suolistosta ja siitä, minkä verran elimistösi lopulta kuluttaa. Vain sisään menevästä kalorimäärästä voi olla varma.
Kalorien laskeminen on kuitenkin aivan hyvä ja turhaan aliarvostettu tapa laihtua.
Niin no se pitääkin tehdä niin että joka päivä syö saman kalorimäärän, Jos ei laihdu niin taas vähentää esim. 200kcal. Jos laihtuu liian nopeasti niin taas lisätään kaloreita.
Minä karppaan yksinkertaisesti siitä syystä, että olen hiilihydraattiherkkä ja vhh-ruokavalio pitää minulla verensokeriarvot suhteellisen tasaisina. Sen vuoksi minun ei edes kannata miettiä muita vaihtoehtoja. Onneksi satun myös pitämään tästä ruokavaliosta, joten sitä on helppo noudattaa, ja painokin pysyy ilman sen kummempia ponnisteluja normaalina. Eli minun tapauksessani karppaus toimii oikein hyvin, mutta näin ei varmaankaan ole kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kultainen sade kirjoitti:
Funtsikaa miten mahtavia erilaisia ruokia on maailmassa ja sitten jotkut hölmöt kituuttaa elämänsä jollain rahkalla vain miellyttääkseen jotain narsistia parisuhde markkinoilla :)
Niinpä, kaikki ihanat croissantit, pastat ja risotot jää väliin kun pitää karpilla kituuttaa
Karppaus ei ole kituuttamista ja rahkaa eivät karppaajat edes syö.
Kyllä mä syön vähän rahkaa.
Se, kermavaahto ja mustikoita ilman sokeria on hyvä jälkkäri.
Mutta ei sitä kauhalla syödä.No mutta sittenhän sinä et ole oikea karppaaja ja pilaat meidän muiden maineen tuolla rahkanmussuttamisella. Rahka ei kuulu karppaukseen vaan kitudieetteihin.
Höpöt sulle! Rahkassa on hh 3g/100g
Aivan mitätön määrä, älä mulle rupee isottelemaan.
Mä vedän hiilareita 25-30 päivässä, se on mun karppausta.
Suurin osa tulee vihreistä kasviksista.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkään yrittänyt pyristellä hiilarikammostani eroon, kun karppaus ei vaan enää toiminut minulla yhtä hyvin kuin ensimmäisellä kierroksella. Repsahtelinkin jatkuvasti, joten kun ruokavalioon kuului ajoittain sekä paljon rasvaa että hiilihydraatteja, niin arvaatte varmaan, miten siinä vuosien mittaan kävi...
Yritin jo vähähiilarisella ollessani laskea kaloreita ja järkytyin aina ruokieni kalorimääristä. Joskus laskin syöneeni työpaikan lounasruokalassa yli 1000 kaloria vaikka jätin hiilarit väliin (kalorit tulivat mm. broilerin koipireidestä, öljystä, siemenistä ja kermakahvista). Tässä vaiheessa voisi tietenkin viisastella, että ei karpatessakaan saisi syödä yli tarpeen. Enkä minä tahallani syönytkään, mutta kun minulla karppiruoka ei koskaan pitänyt kunnolla nälkää pois muuten kuin jättiannoksina!
Muutama kuukausi sitten sisuunnuin ja päätin pistää ruokavalioni uusiksi. Himmailen vieläkin pahimpien höttöhiilareiden kanssa, mutta syön esimerkiksi kaurapuuroa, tummaa riisiä, uusia perunoita ja 100% kauraleipää. Lisäksi syön runsaasti vähärasvaista proteiinia, kasviksia ja hedelmiä.
Kermat, normaalirasvaiset juustot, metukat, rasvaiset lihat ym. olen jättänyt kokonaan pois, ja tämä on ollut avain painon putoamiseen, vaikka vannoin kymmenen vuotta rasvan nimeen. Niissä on yksinkertaisesti liikaa kaloreita omaan ruokavaliooni.
Nyt saan syödä 5 kertaa päivässä aiemman 3 sijaan, ja aiemmin sekaisin ollut nälänsäätelyni pelaa taas normaalisti. Repsuja ja ahmimista ei enää ole ollut, kun ruokailuvälit eivät veny ja hiilari auttaa pysymään kylläisenä (kyllä vaan - en olisi tätä uskonut). Syön usein aamuisin kaurapuuron raejuustolla ja marjoilla, lounaaksi ja illalliseksi esim. kanaa ja riisiä lämpimillä kasviksilla ja salaatilla sekä välipalaksi ja illalla rahkaa hedelmillä tai marjoilla. Jostain syystä aiemmin kuivana pitämäni kana-riisi-kasvis-lautasellinen pitääkin nälän paremmin poissa kuin rasvainen koipireisi ja juustossa ja kermassa kokatut kasvikset, vaikka vielä pari vuotta sitten en olisi tätä uskonut.
Olen käyttänyt ruokavalion tukena kalorilaskuria ja pitänyt päivittäiset kalorit n. 1600 kalorissa. Karkeasti arvioiden makrot ovat päivittäin olleet n. 150 g/hh, 100 g/prot. ja 50 g/r. Kokonaan rasvaton tai tosi runsashiilarinen ruokavalioni ei siis ole vieläkään. Vatsa toimii pitkästä aikaa normaalisti aiemman vessassa juoksuttamisen sijaan, nukun paremmin kuin ennen, jaksan taas liikkua ja verenpaineeni on laskenut.
Kaikista parasta on, että painoni on tähän tyyliin laskenut helposti 10 kiloa - vielä toiset 10 pitäisi pudottaa. Mukaan on mahtunut myös muutama ravintolaillallinen ja kesäjuhla, joiden aikana en ole joutunut potemaan huonoa omatuntoa hiilaripitoisista syömisistä kuten ennen vanhaan, ja siksi niistä ei ole lähtenyt hillitöntä mässyputkea päälle kuten karppiaikana. Kalorien rajoittamisen lisäksi muutoksessa onkin ollut tärkeää se, että nälänsäätelyni on normalisoitunut. Aineenvaihduntani pelaa taas normaalin ihmisen tavoin ja ylipäänsä hiilarin lisääminen palautti tietynlaisen lämmön kroppaan. Yllättäen en ole potenut esim. väsymystä tai ilmavaivoja vaan voinut niiden osalta paljon paremmin kuin ennen.
Eli jos palstalla on kaltaisiani hiilarinpelkääjiä ja ikuisuuslaihduttajia, suosittelen rohkeasti kokeilemaan karppaajien kammoamaa rahka-raejuusto-kaurapuuro-dieettiä. Itse olin loppuvaiheessa niin kyllästynyt aiemmin herkkuna pitämiini juustoihin, pähkinöihin ym. että muutos oli oikeasti tosi virkistävä.[/
Kuin minun kynästä! Aivan sama kokemus.
Liika energia estää laihtumisen, tuli se sitten hiilarista, rasvasta tai proteiinista.
Nälänhallinta on sitten asia erikseen.