Milloin ikänäkö rupesi vaivaamaan? Mikä on normaalia?
Milloin te rupesitte tarvitsemaan lukulaseja?
Mulla huomattiin näöntarkastuksessa "ikänäköä" toisessa silmässä 27-vuotiaana. Nyt olen 30v ja tarvitsen lukulaseja. Tilanne on pahentunut huomattavasti viimeisen vuoden aikana. Näen kauas kuitenkin ihan hyvin. Pitäisiköhän huolestua? Onko tämä normaalia tässä iässä?
Plussakysymys... Millaisia lukulaseja suositte? Itselläni on sellaiset kapeat, joiden yli näkee helposti kauemmas. Tykkään mulkoilla ihmisiä niiden yli töissä. Näytän ihan toopelta. 8) Mulla on kokoelma semmoisia halpoja Tokmannin laseja.
Kommentit (27)
Tosiaan alkaa taas tuntua siltä, että silmälääkäri olisi oikea osoite. Yksikään lähellekään ikäiseni ei ole ilmoittautunut. Äiti myös on koittanut patistaa silmälääkäriin kun huomasi, etten pystynyt selvästi lukemaan tietokoneen näyttöä ilman lukulaseja. Mun silmät on myös hyvin valoherkät. Sekään ei ole ihan normaalia ehkä...
ap
Mulla silmät alkaneet kuivua ja punoittaa ja sitten en näe mitään lähelle selvästi. Voiko olla Sjögrenin syndrooma. Silmiä kirvelee koko ajan ja punoittaa. Vai allergia? Olen kyllä jo 46v
Just nyt on iskemässä. Ihan parin kuukauden sisällä on tullut hankalammaksi lukea esim. voiputkiloiden tekstejä. Tämä on yllättänyt, kun se muutos tapahtu yhtäkkiä. Ei vielä tarvetta lukulaseille, mutta selvä heikkeneminen tapahtui taannoin. Täytän elokuussa 42.
Mulla on ollut 15-vuotiaasta asti kaukolasit. Ilman laseja näen vieläkin lukea 55-vuotiaana. Kaksiteholinssit hankin noin 45-vuotiaana sen takia, ettei tarvitse ottaa lukiessa koko ajan pois kaukolaseja.
Jos luen pidempään, otan lasit pois ja luen ilman laseja, koska näen niin paremmin kuin kaksitehoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
43 tänä vuonna ja pelkillä miinuslaseilla mennään. Tarvitsisin ehkä monitehot kaikkein pienimmällä lähikorjauksella, mutta piilokarsastuksen takia lähilisää ei laseihin laitettu. Olen joskus kuullut / lukenut, että miinuslasien käyttäjät tarvitsisivat lukulasit myöhemmin kuin he, joilla ei aiemmin ole ollut laseja. Tiedä sitten, onko totta, mutta siltä lähipiirissä vaikuttaisi.
Mulla alkoi 58-vuotiaana, mut silti näen vielä lukea aika pientäkin tekstiä. Olet oikeassa, likinäkö myöhentää ikänäön alkamista, silmissä on ikään kuin lukulasit, jotka kumoavat ikänäön vaikutusta.
Yksilöllistä. Silmäni räpsähtivät likinäköiseksi joskus 25-vuotiaana. Jossain vaiheessa oli sitten luku-, tietokone- ja kaukolasit. Yhdellä tietokonekurssilla sieppasi, kun täytyi kaikkia käyttää vuorotellen. Itse asiassa ikänäkö pelasti. Pikkuhiljaa lasien käyttö väheni ja 60-vuotiaana ajokorttitarkastuksessa lääkäri sanoi etten enää tarvitse laseja ratissa.
Rapiat 4kyt ja huonontut kokoajan ..mut ulkonäkö vaan paranoo, tai sit katoin peilin sijasta Elviksen julistetta.