Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin ikänäkö rupesi vaivaamaan? Mikä on normaalia?

Vierailija
28.06.2018 |

Milloin te rupesitte tarvitsemaan lukulaseja?

Mulla huomattiin näöntarkastuksessa "ikänäköä" toisessa silmässä 27-vuotiaana. Nyt olen 30v ja tarvitsen lukulaseja. Tilanne on pahentunut huomattavasti viimeisen vuoden aikana. Näen kauas kuitenkin ihan hyvin. Pitäisiköhän huolestua? Onko tämä normaalia tässä iässä?

Plussakysymys... Millaisia lukulaseja suositte? Itselläni on sellaiset kapeat, joiden yli näkee helposti kauemmas. Tykkään mulkoilla ihmisiä niiden yli töissä. Näytän ihan toopelta. 8) Mulla on kokoelma semmoisia halpoja Tokmannin laseja.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä. Kai asia jotakuta koskettaa kuitenkin...

Vierailija
2/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli ikänäkö kertarysäyksellä sinä kesänä kun olin täyttänyt 42 vuotta. Aika tavallinen ikä. Yhtäkkiä ei vaan nähnyt pientä tekstiä ja piti viedä tavarat kauemmas silmistä. Kyllä kävisin lääkärissä, jos noin nuorena ilmenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

44-vuotiaana. On kyllä syvältä.

Vierailija
4/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. :)

Isääni iski myös ehkä 45-50 -vuotiaana. Ajattelinkin, että olen ehkä liian nuori tähän. Mulla myös tuntuu olevan huonompia päiviä asian suhteen. Ehkä pitäisi tutkia asiaa.

ap

Vierailija
5/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle nelikymppisenä alkoi lähinäkö huononemaan. 

Vierailija
6/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 38-v suunnilleen.

Kannattaa käydä tutkituttamassa silmät.

Vierailija
7/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 45 enkä ole vielä huomannut. Tosin mulla kaukonäkö heikko joten se ehkä kompensoi.

Vierailija
8/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. :)

Isääni iski myös ehkä 45-50 -vuotiaana. Ajattelinkin, että olen ehkä liian nuori tähän. Mulla myös tuntuu olevan huonompia päiviä asian suhteen. Ehkä pitäisi tutkia asiaa.

ap

Kuivat silmät?

Vierailija
9/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

43 tänä vuonna ja pelkillä miinuslaseilla mennään. Tarvitsisin ehkä monitehot kaikkein pienimmällä lähikorjauksella, mutta piilokarsastuksen takia lähilisää ei laseihin laitettu. Olen joskus kuullut / lukenut, että miinuslasien käyttäjät tarvitsisivat lukulasit myöhemmin kuin he, joilla ei aiemmin ole ollut laseja. Tiedä sitten, onko totta, mutta siltä lähipiirissä vaikuttaisi.

Vierailija
10/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tänään tuumasin että vois kevyt lähilisä olla hyväksi, ikää 41. Näen kyllä lukea pienetkin tekstit ilman käytössä olevilla kaukolaseilla ja ilman mutta terävämmin näkyi lähilisällä.

Vierailija
11/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 vee hommasin lasit, koska pää kipeytyi tarkkaavuutta vaativassa työssä ja tuntui etten enää näe tarkasti. Päätin heti etten ala lukulasien käyttäjäksi vaan ostan sellaiset jotka voi olla päässä aina. Mulla on siis monitehot olleet siitä asti. Ainoastaan urheillessa en pidä laseja.

Ihme, ettei optikko suositellut sinulle lääkäriä. Itse menisin kyllä silmälääkäriin jos noin merkittäviä muutoksia. Eihän kyse ole esim silmänpainetaudista?

Vierailija
12/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 vuotta ja nyt alkaa tuntumaan ettei hämärässä näe enää pientä tekstiä niin kuin ennen.

Vierailija
13/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta hyperopia. Ihan perusoireita nuo

Vierailija
14/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen näköjään hypännyt tähän kelkkaan toidellakin aikaisin.

Ehkä kokeilen jotain silmätippoja vielä niinä päivinä, kun näen huonommin.

Suvussa on muuten myös "siunauksena" aikaisin huonontuva kuulo. Sitä odotellessa...

ap

Vierailija
15/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 68 vuotias, enkä tarvitse silmälaseja. Isäni oli samanlainen. Luki sanomalehden yli 80 vuotiaana ilman laseja ja ajoi autoa. Eli kuten yleensä aina, on yksilöllistä.

Vierailija
16/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin käyttää lukulaseja 43-vuotiaana. Alkuun käytin Tiimari-laseja, mutta melko pian tarvitsin  jo monitehot, kun en nähnyt hyvin  kauas katsoessakaan. Hajataittoakin tuli ja nyt on useamman vuoden ajan lukuosan vahvuus ollut jo +5. Saa nähdä, vieläkö näkö heikkenee. Silmälääkärikin vähän ihmetteli näön nopeaa heikkenemistä.

Vierailija
17/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna tilaisin ajan silmälääkäreille, jotta silmäsairaudet poissuljettaisiin.Itsellä alkoi ikänäkö vaivaamaan jotain 42-vuotiaana.

Vierailija
18/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse paria kuukautta vajaa 43 v. Ja arvioisin olevani parin vuoden päässä moniteholaseista. Näen nykyään aivan lähelle paremmin ilman silmälasejani.

Vierailija
19/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

43 tänä vuonna ja pelkillä miinuslaseilla mennään. Tarvitsisin ehkä monitehot kaikkein pienimmällä lähikorjauksella, mutta piilokarsastuksen takia lähilisää ei laseihin laitettu. Olen joskus kuullut / lukenut, että miinuslasien käyttäjät tarvitsisivat lukulasit myöhemmin kuin he, joilla ei aiemmin ole ollut laseja. Tiedä sitten, onko totta, mutta siltä lähipiirissä vaikuttaisi.

Mulla alkoi 58-vuotiaana, mut silti näen vielä lukea aika pientäkin tekstiä. Olet oikeassa, likinäkö myöhentää ikänäön alkamista, silmissä on ikään kuin lukulasit, jotka kumoavat ikänäön vaikutusta.

Vierailija
20/27 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 45 paikkeilla. Mieheni hommasi juuri ensimmäiset ja ikää on 48.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän