Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä säästätte lapselle muistoksi?

16.07.2008 |

Haluan tietysti, että lapsellani on vauvakirjan ja valokuvien lisäksi jotain konkreettista muistoa ajasta kun hän oli pieni. Mutta mitä? Olen säästänyt muutamia ensimmäisiä vaatteita, parilta ekalta vuodelta kaikki kortit, lapsen ensimmäisiä askarteluja, syntymäpäivän sanomalehden, pari lempivauvalelua. Näistäkin tulee aika paljon. Nyt kun lapsia kaksi, niin hankin sellaiset kivat laatikot, jonne laitan nämä muistot, mutta jotain sinne saattaisi vielä mahtua. Mitä siis muut olette säästäneet?

- Reeta

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi on syntymävuoden Suomen rahasarja ja pari postimerkkiä.

Vierailija
2/5 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmille lapsille vauvakirja. Sitten toinen kirja, mihin on kerätty vapaamuotoisemmin hassuja juttuja mitä lapsi on sanonut/tehnyt, muita elämän tärkeitä kohokohtajuttuja kerrottuna, vapaasti olen liimaillut sinne myös valokuvia tärkeimmistä tapahtumista. Molemmille on sitten "arkut", joissa on joitakin vaatteita, vauvapeitot, piirrustuksia, kortteja, askarteluja, lempikirjat molemmilta, lempileluja. Minä olen pitänyt muistopainopisteen lapsessa itsessään ja hänen tekemisissään enkä niinkään ympäröivistä jutuissa esim. mitään rahajuttuja ei ole eikä sanomalehtiä. Tila on niin pieni, että tuntuu, että näinkään ei mahdu kunnolla "lapsen oma kehitys ja tarina".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vauvana pidetyt lempivaatteet (vaatekerta tai pari)

- sairaalasta kotiutumisvaatteet

- ristiäisjuhlissa kastemekon jälkeen laitettu mekko

- ensimmäinen tutti

- sairaalaan mukaan otettu vauvalelu (joka oli sairaalassa siellä vauvasängyn päädyssä myös)

- syntymäpäivän sanomalehti

- syntymäkuukauden Vauva-lehti ja KaksPlus (on sit kiva joskus lukea mitä silloin oli "in" ja mitä juttuja ajankohtaisina)

- synttärikortit 2v synttäreihin asti

Lisäksi on sit vauvakirja johon on merkitty kaikki kehityksen virstanpylväät sekä tietysti kansiollisia kuvia.

Vierailija
4/5 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyy meiltäkin ja niille on oma laatikko:

Vauvakirja, jossa valokuvia ja juttuja

DVD:llä ultrakuvia ja 4D-ultran CD

Ensikengät

Ensimmäinen ruokalappu

Sairaalaan kukkien mukana tulleet kortit ja sairaalasta saatu "todistus", jossa luki kätilön ja synnytyslääkärin nimet ja syntymään liittyvät tiedot (pituus, paino jne.)

Kastepäivän ohjelma ja kastetodistus ja lehdessä ollut kasteilmoitus

Muistoja lomamatkoilta (Muumimaailman kartta, postikortteja, pääsylippuja jne.)

Jokaiselta vuodelta yksi syntymäpäiväkortti ja lapsen kuva sen takana liimattuna

Kun ensimmäisen kerran leikattiin hiuksia, otin kiehkuran talteen ja pistin pieneen pahvirasiaan muovitaskussa

Euroviisujen pahvinen viiri, käyty hakemassa kun Euroviisut oli Helsingissä, myös muita samantapaisia muistoja on talletettu.

Lapsen tekemiä piirrustuksia

Toiselle vauvalle kerään samanlaisen laatikon ja toki näihin molempiin laatikoihin tulee matkan varrella lisää tavaraa. Katselemme laatikon sisältöä aina syntymäpäivinä.

Vierailija
5/5 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jotain listaa esikoiseni (3v) osalta, nähtäväksi jää mitä toiselle tulee säästettyä (6kk).

Vauvauinnissa ollut uimapuku ja muita eniten pidettyjä vaatetta, ehkä myös mummin tekemät kestovaipat (harkitsen vielä).

Kaikki saadut kortit, tekstarit erillisessä vihossa.

Paras ensilelu, auto ja kirja.

Juttuja tapahtumista ja matkoilta joissa on oltu.

Melkein kaikki taideteokset (piirustukset omassa kansiossaan).

Lukuisia valokuvakansioita ja kotiDVDitä.

Liberon sivuilla ylläpitämieni vauva-ajan kotisivujen paperikopiot.

Satunnaisesti kirjoitettu päiväkirja.

Lehdet joissa nimi/kuva.

Lyhyet kuvaukset jokaiselta syntymäpäivältä, mitä touhuaa ja miten on kehittynyt.

Muistokansio, jossa lahjalistat (syntymä, ristiäiset, ekat synttärit), kehitysaskeleet, sairaudet, kirjeet läheisiltä ennen syntymää, netistä tulostettuja tapahtumia syntymäpäiviltä (uutisia, eniten katsotut TV-ohjelmat, musalistoja, ym.), jne.

Lisäksi olen tehnyt pari taulua:

- 1kk iässä ikuistettu jalanjälki, 6kk iässä ikuistettu kädenjälki ja 6kk valokuva

- Ensimmäinen vuoteni -taulu (lähikuva kasvoista jokaiselta synttäripäivältä ekan vuoden ajalta -> näkee hyvin kuinka vauva on kehittynyt kasvoista)

Noiden lisäksi teen sitten joskus taulun, jonka nimeksi tulee Kouluvuoteni ja siihen kaikki 9 (tai monta tuleekaan :)) koulukuvaa.

Mä varmaan hukun kaikkiin muistojuttuihin, kun lapset kasvaa :).

Meille on tullut Kalle Anka ja sen mukana joka (hemmetin) viikko joku lelu. Olen säästänyt nuo lelut ja kaikki ilmaiset puuhakirjat, julisteet, tarrat, ym. mitä ollaan ties mistä saatu. Ajattelin rakentaa noista sellaisen aarrearkun, jota voi käydä kaivelemassa kun on tylsää, kipeenä, tms. Suurinosa kun on tarkoitettu vähän isommille lapsille.

Laittakaan lisää juttuja, joita olette säästäneet, niin saa lisää ideoita!