Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies sanoi että olen "vähän sukkela", mitä se tarkoittaa?

Vierailija
28.06.2018 |

Vähän sukkela. Eikä tarkoita siis nopeaa.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sanoo Kielitoimiston sanakirja:

sukkela

1. nopea(liikkeinen), nopsa, vikkelä, ketterä. Sukkela käänteissään. Sukkela kuin kärppä. Antaa jklle sukkela lähtö.

2. vitsikäs, kekseliäs, nokkela, näppärä, terävä-älyinen. Sukkela suustaan. Antaa sukkelia vastauksia.

3. murt. outo, merkillinen, kummallinen. Olipa se sukkela tapaus.

Vierailija
22/29 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olekaan koskaan kuullut että sukkela tarkoittaisi outoa tai omituista. Kaikkea sitä oppii. :D Muut täällä mainitut ovatkin tuttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä olekaan koskaan kuullut että sukkela tarkoittaisi outoa tai omituista. Kaikkea sitä oppii. :D Muut täällä mainitut ovatkin tuttuja.

Samaa tulin kommentoimaan. Olen kuullut sukkelan ainoastaan merkityksessä "nopea" tai "nopeälyinen/sanavalmis/terävä-älyinen" jne. Ap sulki heti pois nopeuden, joten ensimmäinen ajatus oli, ettei mainittu sukkeluus oikein sovi häneen, kun sukkelan ihmisen olisi itsekin olettanut älyävän mitä lauseella tarkoitetaan, joten olisiko merkitys tässä ap:n tapauksessa nyt sitten tuo outo/omituinen/erikoinen?

Vierailija
24/29 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo miehen käyttämä vahvistussana ("vähän" sukkela) viittaisi merkitykseen 3. Eli hän tarkoittaisi ap:n olevan hieman erikoinen, omalaatuinen, outo.

Muinoinen varsinaissuomalainen kaverini käytti sukkela-sanaa vain ja ainoastaan tuossa merkityksessä.

Vierailija
25/29 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkela suustaan, eli sanavalmis.

Vierailija
26/29 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä savossa sukkela on sellainen vitsikäs, hauska haastelija, sukkela sanainen.

Samoin hämeessä. Nopeaälyinen ja hauska, esim. keksii sanaleikin.

Vierailija
27/29 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sukkela ketju

Vierailija
28/29 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on maalainen, sitä se tarkoittaa.

Vierailija
29/29 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-pohjanmaalaisena löydän kaksi merkitystä: sukkela eli nopealiikkeinen, tai sitten supliikki sanaseppo. Mutta kyllä tuo muiden ehdottama "omituinen" kuulostaa passaavan tähän myös, vaikken ole koskaan tuollaista merkitystä kuullutkaan. Vähän sellainen "oletpas sinä vähän höppänä".

Varsinais-suomessa ja Turuuuuus, käytetään sukkelaa tuossa outo, metka, kummallinen - merkityksessä. Vanhanaikainen sana kylläkin ja harvoin kuulee kenenkään alle 70vee käyttävän.

Olen 32v ja käytän tuota sanaa ja sen merkitys on minun murrealueellani hieman erilainen kuin outo, joskin samantapaista asiaa tarkoitetaan. Esimerkiksi sukkela mies on sellainen hieman ketku tapaus, jonka kanssa kannattaa olla varuillaan ja jos minua katsotaan sukkelasti, niin katse ei ole outo, vaan ikään kuin katsoja tietäisi minusta tai tilanteesta jotain, mitä en itse tiedä hänen tietävän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä