Mies sanoi että olen "vähän sukkela", mitä se tarkoittaa?
Kommentit (29)
Olet hieman outo - ei välttämättä kovinkaan hyvällä tavalla.
SIIS MITÄÄÄÄ?!?!? Jumankauta nyt se mies saa kyllä kuulla kunniansa.
ap
Rauma-Eurajoki -seudulla tarkoittaa kummallista, omintakeista, omituista. Ei välttämättä kuitenkaan kovin kielteisessä sävyssä. Voi esim. sanoa: ”On tää sukkelaa ko mun housu ova kutistunne kaapis vaik ne mahruiva mul viäl viime vuan”. Sana on jo vanhahtava, eikä sitä käytetä enää kovin usein.
Vierailija kirjoitti:
Satakunnassa =omituinen
Ei siis täysin normaali
Esim lauseessa. Anoppi katsoi minua vähän sukkelasti. = katsoi oudosti, ei katsonut hyvällä.
Suit sait sukkelaan. Eli semmonen vähän helppo. Hanakka oraalihommiin.
Jos olet "sukkelan näköinen", niin näytät siltä, että olisit just jäänyt kiinni valheesta ja tajunnut sen itse. Jäänyt ehkä jotain kertomatta? Toi omituinen-luonnehdinta on hyvä myös.
Pohjois-pohjanmaalaisena löydän kaksi merkitystä: sukkela eli nopealiikkeinen, tai sitten supliikki sanaseppo. Mutta kyllä tuo muiden ehdottama "omituinen" kuulostaa passaavan tähän myös, vaikken ole koskaan tuollaista merkitystä kuullutkaan. Vähän sellainen "oletpas sinä vähän höppänä".
Täällä savossa sukkela on sellainen vitsikäs, hauska haastelija, sukkela sanainen.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-pohjanmaalaisena löydän kaksi merkitystä: sukkela eli nopealiikkeinen, tai sitten supliikki sanaseppo. Mutta kyllä tuo muiden ehdottama "omituinen" kuulostaa passaavan tähän myös, vaikken ole koskaan tuollaista merkitystä kuullutkaan. Vähän sellainen "oletpas sinä vähän höppänä".
Varsinais-suomessa ja Turuuuuus, käytetään sukkelaa tuossa outo, metka, kummallinen - merkityksessä. Vanhanaikainen sana kylläkin ja harvoin kuulee kenenkään alle 70vee käyttävän.
Sukkeluus voi olla myös nokkela ajatus tai lause. Jos kehuu toista "Olipa sukkelasti sanottu", "Kylläpä sinä olet sukkela keksimään näitä ideoita".
Silloin se on positiivinen juttu. Terävä-älyinen sukkelasti keksii napakan vastauksen kiperään kysymykseen.
Voihan jonkun asian tekeminenkin käydä sukkelasti. Jos vaikka siivoaa koko keittiön sukkelaan. Nopeasti siis.
Terävä-älyinen, vikkelä ja oivaltava.
Vierailija kirjoitti:
Täällä savossa sukkela on sellainen vitsikäs, hauska haastelija, sukkela sanainen.
On myös nopea.
Sehän lähti sukkelaan: lähti nopeasti, empimättä, suoraviivaisesti. Voidaan käyttää myös ivaten jonkun hitaasti maleksivan taivaanrannamaalarin kohdalla. Esim myös Ferrari lähtee sukkelasti.
Vuan eppäelen vähän että se tarkoittaa kuitenkin sitä omituista, jos mies ei ole Savosta.
Komppaan nokkelaa, sanavalmista.
Tuhannen taalan kysymys: mistäpäin mies on kotoisin?
Kaksi tuntemaani ihmistä on käyttänyt sanaa sukkela. Toinen oli Karjalankannaksella syntynyt mummoni, jonka puheenparressa sukkela tarkoitti nopeaa. Mummo oli rivakka tyyppi, joten asiat piti aina hoitaa sukkelasti.
Toinen oli turkulainen opiskelukaverini 1970-luvulta. Hän tarkoitti sukkelalla hassua, outoa tai omituista. Kyl see oli sukkela, hän tapasi sanoa, kun jotakin ihmeellistä oli tapahtunut.
Tarkoittaa niin eri asioita eri puolilla Suomea, että ei kannata tehdä mitään päätelmiä sen mukaan mitä täällä sanotaan. Kannattaa kysyä mieheltä suoraan. Tai ehkä helpottaa, jos tiedät mistä hän on kotoisin...
Vierailija kirjoitti:
Rauma-Eurajoki -seudulla tarkoittaa kummallista, omintakeista, omituista. Ei välttämättä kuitenkaan kovin kielteisessä sävyssä. Voi esim. sanoa: ”On tää sukkelaa ko mun housu ova kutistunne kaapis vaik ne mahruiva mul viäl viime vuan”. Sana on jo vanhahtava, eikä sitä käytetä enää kovin usein.
Mahruiva :D
Kukaan?