Lapsemme haudalta viety kivienkeli..
Laskimme esikoisemme ja ainokaisemme, meidän enkelimme, haudan lepoon hiljattain. Hautakiven kulmalle hankimme enkelin suojelemaan enkelityttömme matkaa. Enkeli oli irroitettu hautakivestä ja viety.. samoin kukat. En ole koskaan ollut kovin uskonnollinen tai hengellinen, eikä miehenikään, mutta enkelin hankimme suojelemaan rakkaimpaamme. Veimme uuden enkelin haudalle, mutta muutama viikko myöhemmin sekin vietiin.
Suru on ääretön ja pimeä ja uuvuttava ilman tälläistä raastavaa lisäystä. Haudalla oleva enkeli oli minun tapani viestiä tytöllemme, että hän on rakastettu ja turvassa. Että äiti ja isi ei ikinä hylkää.. Surettaa ja raivostuttaa. Miten kukaan voi tehdä näin? Eikö ihmisillä ole mitään myötätuntoa? Tunnen kun sydän kuristuu pieneksi mustaksi palloksi ja sattuu, itkettää.
Kommentit (56)
Julmia ovat todellakin.. Äidin sydäntä riipii, kuinka kukaan voi noin toimia. Lohtua tuo laulu "maan korvessa kulkevi lapsosen tie"..
Ap ja viesti 22 myös ap
Voisi ehkä ajatella uuden enkelinkuvan kiinnittämistä esim. 'Plastic pudding' ,tai ns, Sikaflex- kiinnitysmassalla (saa esim. rautakaupasta tai autovaraosaliikkeestä )haudan päädyn reunustuskiveen.
Ei taatusti lähtisi enää irti ,kun kuivaan kivipintaan niillä jommalla kummalla kiinnittäisi. Sympatiani ovat puolellasi.
Teko on törkeä, mutta tuskin kuitenkaan mitenkään teitä vastaan henkilökohtaisesti, ja siis juuri teitä (loukkaamismielessä) ajatellen tehty, eli sama kivienkeli olisi tekijälle varmaan kelvannut miltä tahansa muultakin haudalta.
Vierailija kirjoitti:
Jätä haudalle selkeä lappu missä kerrot kenen haudalta hän varastelee enkeleitä. Laita siihen että kyseessä on ainoa vauvanne ja enkeli on häntä suojelemaan tarkoitettu.
Ainakin PITÄISI varasta hävettää.
Ei niitä hävetä. Sillä paikalla, missä ihmisillä on sielu, on noilla olennoilla vain tyhjää pimeyttä. Yksi pahanlapsi tähänkin ketjuun jo tuli oksentamaan, mutta onneksi moderaattorin pyyhekumi vilahti nopsasti.
Ap:lle kaikkea hyvää, toivoa ja voimia.
Ketkä voi olla noin idiootteja??!!!! Ei tippaakaan voi kunnioittaa toisen surua! Osanotot ja tuhat voimahalia teille♡♡♡
Löytyisikö sille ihan luonnollinen selitys, jos enkeli ei ole ollut haudakivessä kiinnitettynä eli voimakas tuuli tai eläimet olisi olisi sen vienyt ja löytäjä olisi sen nakannut lähemmälle haudalle.
Ja mitä tulee kukkiin, rusakot ja oravat kantelvat ja syövöt niitä. Olen ihan omin silmin nähnyt kun rukakko on suussaan kantanut kukkia rauhallisempaan paikkaan.
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/kaviko-haudalla-varkaita-syyllinen-ei-…
Vierailija kirjoitti:
Löytyisikö sille ihan luonnollinen selitys, jos enkeli ei ole ollut haudakivessä kiinnitettynä eli voimakas tuuli tai eläimet olisi olisi sen vienyt ja löytäjä olisi sen nakannut lähemmälle haudalle.
Ja mitä tulee kukkiin, rusakot ja oravat kantelvat ja syövöt niitä. Olen ihan omin silmin nähnyt kun rukakko on suussaan kantanut kukkia rauhallisempaan paikkaan.
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/kaviko-haudalla-varkaita-syyllinen-ei-…
Hei, tuo olisi paljon helpottavampi tapaus. Toivon koko sydämestäni, että näin on käynyt eikä kukaan oikeasti ole hennonnut kajota lapsemme suojelusenkeliin. Viereisiltä haudoilta ei ollut kuitenkaan kukkia kadonnut. Myös muutamien ehdottama enkelin tiukka kiinnitys voisi estää sen katoamisen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille kaikille. Mieli ei vaan kykene käsittämään tällaista pahaa. Tyttäremme tietää onneksi olevansa rakastettu. Kyyneleet eivät lakkaa, mutta olemme kiitollisia siitä hetkestä, silmänräpäyksestä, joka meille rakkaimpamme kanssa suotiin..
Voit lohduttautua sillä, ettei tyttärenne enää tiedä mitään. Hänen tietoisuutensa on kulkenut pienen tiensä alusta loppuun.
Toivottavasti tekijät kuitenkin saadaan kiinni ja jokin rangaistus seuraa. Mikäli kyse ei siis ole ihan luonnon tekosista, kuten yksi edeltävä kirjoittaja linkkasi.
Olethan ollut yhteydessä seurakuntaan tai muuhun hautausmaan omistavaan tahoon? Yleensä ainakin seurakunnat haluavat tietää hautoihin kohdistuvista tihutöistä, jotta voivat tarkkailla tilannetta ja huomata jotain, mitä eivät ehkä huomaisi muuten. Korvauksia he eivät varmaan maksa, mutta muuten yleensä ovat kiinnostuneita tietämään hautausmaansa tapahtumista.
Itse tekisin paikallislehden yleisöosastoon omalla nimellä kirjoituksen, jossa kertoisin asiasta ja laittaisin vielä enkeleiden kuvaukset. Varkaalle se ei vaikuta mitään, ei sellaiset osaa hävetä, mutta joku kyllä ne enkelit näkee jossain.
Meidän lähellä on lasten leikkipuisto, jossa oli avoin arkku, mihin ihmiset toivat yhteiskäyttöön hiekkaleluja. Oli.
Arkku käytiin sittemmin aina tyhjentämässä muutaman viikon välein. Kaikki ehkät tavarat vietiin. Joku siis varasti lasten hiekkalelut ja ilmeisesti myi niitä. Kierros osui meidän lähileikkipuistoon säännöllisesti, mutta sen verran harvoin, että ihmiset ehtivät tuoda uusia leluja lapsille. Tämän on ihan säännöllinen bisnes joillekin, ja sen verran osuin toimintaa näkemäänkin, että arvelen suomenkielisen lapun olevan hyödytön tässä kohtaa. Sama yritteliäs jengi penkoi kierroksella ollessaan myös lähitalojen roskikset myyntikelpoisen tavaran varalta. Ja polkupyörät kannatti pitää sisällä, kun joukko oli liikkeellä.
Ehkä tämä toiminta ulottuu nykyään myös hautausmaille. Kukkiahan voi tuunata uusiksi ja myydä niitäkin. Kannattaa vinkata hautausmaan ylläpitäjille, olisi kyllä hyvä kitkeä nämä bisnekset Suomesta. Valvontakamerat porteilla ehkä auttaisivat? Olisi kyllä mukavaa, jos itse hautausmaalla saisi surra rauhassa ilman, että joka ele tallentuu valvontakameraan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähellä on lasten leikkipuisto, jossa oli avoin arkku, mihin ihmiset toivat yhteiskäyttöön hiekkaleluja. Oli.
Arkku käytiin sittemmin aina tyhjentämässä muutaman viikon välein. Kaikki ehkät tavarat vietiin. Joku siis varasti lasten hiekkalelut ja ilmeisesti myi niitä. Kierros osui meidän lähileikkipuistoon säännöllisesti, mutta sen verran harvoin, että ihmiset ehtivät tuoda uusia leluja lapsille. Tämän on ihan säännöllinen bisnes joillekin, ja sen verran osuin toimintaa näkemäänkin, että arvelen suomenkielisen lapun olevan hyödytön tässä kohtaa. Sama yritteliäs jengi penkoi kierroksella ollessaan myös lähitalojen roskikset myyntikelpoisen tavaran varalta. Ja polkupyörät kannatti pitää sisällä, kun joukko oli liikkeellä.
Ehkä tämä toiminta ulottuu nykyään myös hautausmaille. Kukkiahan voi tuunata uusiksi ja myydä niitäkin. Kannattaa vinkata hautausmaan ylläpitäjille, olisi kyllä hyvä kitkeä nämä bisnekset Suomesta. Valvontakamerat porteilla ehkä auttaisivat? Olisi kyllä mukavaa, jos itse hautausmaalla saisi surra rauhassa ilman, että joka ele tallentuu valvontakameraan.
Kamalaa tuokin.. Maailmassa ollaan liian itsekkäitä. Ja joku kysyikin, että olenko ollut yhteydessä seurakuntaan niin olen kyllä. Mieheni lupasi hankkia uuden enkelin, jonka kiinnitämme näiden keskustelussa tulleiden ehdotusten mukaan hautakiveen.
Ap
Otan osaa. Voin kuvitella miten pahalta tuntuu. Itse sain kunnon raivarin kun mieheni haudalla ollut kukka-asetelma oli hajotettu. Sen oli tuonut hänen sisaruksensa jotka asuvat pidemmän matkan päässä eivätkä käy haudalla jatkuvasti. Vieläkin kiukuttaaa moinen.
Tuli kyyneleet silmiin. Osan otot ja paljon voimia teille.
Lämmin osanottoni tyttärenne mentyetutksestä.
Meidän kaupungin hautausmaalla oli viety todella paljon koristeita kivistä. Sellaisia hyvin kiveen kiinnitettyjä. Joku ryöstöporukka, mikä varmaan yrittää myydä niitä.
Joten kannattaa ilmoittaa tuosta, ja katsoa, että onko järjestelmällisempääkin touhua.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Voin kuvitella miten pahalta tuntuu. Itse sain kunnon raivarin kun mieheni haudalla ollut kukka-asetelma oli hajotettu. Sen oli tuonut hänen sisaruksensa jotka asuvat pidemmän matkan päässä eivätkä käy haudalla jatkuvasti. Vieläkin kiukuttaaa moinen.
Kyllä mekin olemme vihaisia ja raivostuttaa tuollainen toiminta.. Otan osaa menetykseesi, rakkaan poislähtö on pahin tunne.. Muista sinäkin vaalia hyviä hetkiä. Minua ja miestäni kantaa ajatus siitä, että olimme onnekkaita saadaksemme kokea jotain näin suurta rakkautta kuin vanhemmuus.
Otan osaa suruunne ja olen erittäin pahoillani. Lapsenne tietää, kuinka tärkeä hän on teille, vaikka hänen haudallaan ei olisi enkelipatsaita tai kukkasia. Hän oli teille rakas ja hän varmasti rakasti teitä kumpaakin.
Enkelin vieneet ihmiset ovat julmia ja vastenmielisiä.