Työasioita lomalla - haluaisitko tietää?
Olen esimies ja minulle tuli mahdollisuus vakinaistaa ihana sijainen tiimissäni. Hän on hyvin ansaitulla lomalla ja mä olen pitänyt hyvin tarkasti huolta siitä, et työajan ulkopuolella en työasioilla työntekijöitöni vaivaa. Kun hän palaa lomalta, lomailen minä vielä pari viikkoa eli hän saisi tietää vakinaistamistamisestaan vasta elokuussa. Haluaisitko sinä kuulla tällaisen uutisen lomallasi?
Kommentit (29)
En.
Paljon parempi säästää positiivinen yllätys siihen masentavaan hetkeen, kun loma loppuu.
Kerro toki. Stressi helpottaa kun on varma työ tiedossa eikä määräaikainen sijaisuus. Sen sijaisuuden takia tämä ihana sijainen voi tälläkin hetkellä etsiä uutta työtä koska ei oleta jäävänsä teille töihin.
Hänelle oli luvassa pitkä sijaisuus joka tapauksessa, enkä usko, että hän olisi muualle nyt lähdössä. Mutta ilahtuisi hän varmasti tästä tiedosta. Silti mua arveluttaa lomalle soittaminen. /ap
Totta kai ilouutisen voi soittaa lomallekin - suorastaan pitää, niin henkilö saa lomailla huoletta, eikä miettiä työnhakua.
Sinulle tuli mahdollisuus vakinaistaa joku ihan tuosta vain, ei mitään keskusteluja esimiehen kanssa siitä, kuka sijaisista vakinaistetaan tms.? Ja kaiken lisäksi tuo mahdollisuus tuli sopivasti kesäaikana ja täytetä yllätyksenä?
Ei, en haluaisi saada tuollaista tietoa kesken loman, koska todennäköisesti minulla olisi jo muita suunnitelmia.
Kirjoitit, että sijainen on hyvinansaitulla lomalla. Tiesitkö, että lomaoikeutta kertyy tehtyjen työpäivien/-kuukausien mukaan eikä suinkaan niin, että loman ansainta olisi riippuvainen siitä, miten työnsä tekee. Harvalla sijaisella on täyttä lomaa, joten aika outoa, että sait tämän vakinaistamismahdollisuuden juuri nyt, kun sijainen on juuri aloittanut lomansa.
Soittaisitko kesken loman kertoakseksi, että potkut tuli?
Loma on lomaa, ja sinne ei kuulu työasiat. Olivat ne negatiivisia tai positiivisia. Ammattimaiseen käytökseen kuuluu, että työasiat pidetään työasioina.
Laita viesti työsähköpostiin niin hän lukee sen kun palaa lomalta.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai ilouutisen voi soittaa lomallekin - suorastaan pitää, niin henkilö saa lomailla huoletta, eikä miettiä työnhakua.
Pitääkö suorastaan myös soittaa lomalla olevalle mikäli toimiston faksista loppuu paperi? :D
Miten herkästi täällä ollaan tekemässä johtopäätöksiä tuon lomallaolevan työntekijän puolesta... jauts! Hänellä on ehkä oma käsityksensä mitä "pitää ja ei pidä" tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Täydennys: avaa keskustelu sillä, että pahoittelet soittoa loman aikana, mutta olet positiivisilla asioilla liikkeellä ja arvelit hänen haluavan tiedon lomallakin.
Jos olet vieläkin epävarma, laita hänelle vaikka etukäteen tekstiviesti, jossa kysyt, sopiiko soittaa lyhyesti työhön liittyvällä positiivisella uutisella. Positiivinen on tärkeä sana, sillä muutoin hän saattaa alkaa pelätä täysin päinvastaista uutista ja tunne jää mieleen pidemmäksikin aikaa.
Omassa tiimissäni (jonka esimies olen) 7 haluaisi tietää ja 1 ei. Vähän hassujakin tilanteita on ollut, kun muille on sovitusti tiedotettu jostain ja yksi on ihan kummissaan (mutta ei edelleenkään halua tietää edes positiivisia asioita).
Suuri osa siis haluaisi tietää, mutta joitakin ei. Toi tekstiviesti vois kyllä olla hyvä lähestymistapa, vaikka työajatukset sekin päässä käynnistää. Kiitos pohdinnoista ja tuosta provottelustakin. Kyllä se kesäistä työaamua aina virkistää ;D
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa siis haluaisi tietää, mutta joitakin ei. Toi tekstiviesti vois kyllä olla hyvä lähestymistapa, vaikka työajatukset sekin päässä käynnistää. Kiitos pohdinnoista ja tuosta provottelustakin. Kyllä se kesäistä työaamua aina virkistää ;D
Ei välttämättä ole edes provoa. Tuo paatos kuulostaa ihan työkaveriltani. Esim. kun toivotettiin rentouttavaa lomaa, työkaveri tiuskaisi, että työnantaja ei voi päättää pitääkö hänen rentoutua kesällä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Hänelle oli luvassa pitkä sijaisuus joka tapauksessa, enkä usko, että hän olisi muualle nyt lähdössä. Mutta ilahtuisi hän varmasti tästä tiedosta. Silti mua arveluttaa lomalle soittaminen. /ap
Laita tekstiviesti.
Minä ainakin haluaisin kuulla tuollaisen asian mahdollisimman pian. Voisin lopettaa muiden töiden etsimisen.
Mutta haluaako sijainen, että hän saa vakipestin? Ei meillä ainakaan vakinaisteta ketään keskustelematta ensin hänen kanssaan.
Haluaisin.