Jos irtisanoutuu kesälomalla
Niin, miten se kannattaisi tehdä? Miten pitää tehdä? Mulla alkaa ensi viikolla neljän viikon loma (osa on palkatonta), ja saan mahdollisesti uuden työn sinä aikana ja irtisanoutuisin siis nykyisestä lomani aikana. Myös irtisanomisaika ehtii kulua lomalla.
Pitääkö mennä ollenkaan sinne nykyiselle työpaikalle enää? Voiko irtisanoutua puhelimessa tai sähköpostilla? Entä jos lähiesimies on itse lomalla, kun haluan irtisanoutua?
Onko kenelläkään kokemusta?
Kommentit (10)
Joo, en missään nimessä aio irtisanoutua ennen kuin uusi sopimus on tehty. Mutta voinko esim. ilmoittaa ensi viikolla, että aion irtisanoutua niin, että viimeinen työpäiväni on lomani viimeinen päivä? Eli voiko irtisanoutuminen ilmoittaa etukäteen?
En haluaisi mennä loman jälkeen enää käymään siellä työpaikalla. Onko syitä, miksi siellä pitäisi käydä?
Yleensä jos irtisanoutuu lomalla niin pitää käydä tekemässä yksi työpäivä loman jälkeen
Kyllä irtisanoutumisen yhteydessä on yleensä vielä käytävä työpaikalla: kulkukortin, avaimen jne. palautukset kannattaa tehdä henkilökohtaisesti.
Kannattaa olla korrekti loppuun asti, niin ei polta siltoja takanaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, en missään nimessä aio irtisanoutua ennen kuin uusi sopimus on tehty. Mutta voinko esim. ilmoittaa ensi viikolla, että aion irtisanoutua niin, että viimeinen työpäiväni on lomani viimeinen päivä? Eli voiko irtisanoutuminen ilmoittaa etukäteen?
En haluaisi mennä loman jälkeen enää käymään siellä työpaikalla. Onko syitä, miksi siellä pitäisi käydä?
Menetät lomaltapaluurahan, jos et loman jälkeen palaa töihin, jos itse sanot ennen lomaa tai loman aikana työsuhteen irti.
Kannattaa ottaa huomioon, että jos et palaa lomalta työpaikalle, niin työnantajalla on oikeus jättää osa lomarahoistasi, ”lomaltapaluuraha”, maksamatta. Jos siis työpaikallasi on vielä tämä vanha käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista ei olekaan kuin aikomus irtisanoutua. Kun sanot aikeesi ääneen pomolle todistajien kuullen, olet irtisanoutunut ja 2 vko irtisanomisaika alkaa siitä ellei toisin sovita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menetät lomaltapaluurahan, jos et loman jälkeen palaa töihin, jos itse sanot ennen lomaa tai loman aikana työsuhteen irti.
No, olen saanut lomarahan peräti neljältä päivältä. Jos se pidätetään lopputilistä, ei ole suuri menetys. Mutta tosiaan, pakkohan siellä on käydä avain palauttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, olen saanut lomarahan peräti neljältä päivältä. Jos se pidätetään lopputilistä, ei ole suuri menetys. Mutta tosiaan, pakkohan siellä on käydä avain palauttamassa.
Työsuhde kannattaa päättää korrektisesti, eikä polttaa siltoja takanaan, sillä tulevaisuudessa kun haet uusia työtehtäviä, niin todennäköisesti kysyvät sinusta tietoja ja suosituksia entisiltä työnantajalta.
Jos nyt saat 4pv lomaa, niin jos työsuhde kestänyt kauemmin niin sinulla on lomakertymää sisällä 1.4.2018- viimeiseen työpäivän saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista ei olekaan kuin aikomus irtisanoutua. Kun sanot aikeesi ääneen pomolle todistajien kuullen, olet irtisanoutunut ja 2 vko irtisanomisaika alkaa siitä ellei toisin sovita.
Onko tosiaan noin?
Irtisanominen kannattaa tehdä vasta sitten, kun nimet on uudessa työsopimuksessa. Irtisanominen kannattaa tehdä aina kirjallisesti. Voit soittaa esimiehelle tai hänen sijaiselleen ja sanoa, että irtisanoudut tällä päivämäärällä ja toimitat vielä kirjallisen irtisanomisen. Samalla voit sopia käytännön asioista, ne on työpaikkakohtaisia irtisanomisaikaa lukuunottamatta.