Te joilla kokemusta roikkuvasta, häiritsevästä, valittavasta työkaverista? Antakaa vinkkejä.
Olen aina ollut työpaikoillani sellainen henkilö joka tulee kaikkien kanssa hyvin juttuun. Liikkunut suuremmalla porukalla kahvitunnilla, ruokailemassa, suunnitellut isompia tiimijuttuja muiden kanssa yhdessä jne.
Hoidan työni huolellisesti ja kaipaan sen tekemiseen työrauhaa. En ole kuitenkaan työpaikalla hankkimassa kavereita.
Nykyisellä työpaikallani on minua 5+ vuotta vanhempi nainen. Yrittää omia minua, vetää minua syrjään ja kuiskuttelee omiaan, olen myös huomannut että yrittää aikaansaada jotain pieniä ristiriitoja työyhteisössä.
Työpöytämme sijaitsevat eri puolella toimiston käytävää, noin 10 metrin päässä toisistaan. Jos minä pidän messengeriä avoimena ruudulla, niin pommittelee minua jatkuvasti viestein. Saattaa kirjoittaa että "Huomasitko kuka meni käytävällä ohi ja kuulitko mitä se sanoi tuolle toiselle?" Ei. En kiinnitä huomiota tuollaisiin, minulla on töitä. Jos laitan messengerin kiinni tai sellaiseen tilaan ettei minulle voi lähettää viestejä tai kirjoitan että kiire, niin hän alkaa pommittaa minua tekstiviestein tai sähköpostitse, ja jos en vastaa niin hän tulee minun työpöydän ääreen häiriköimään, vaikka minulla olisi kuulokkeet korvilla ja olen parhaillaan nettikokouksessa. Siinä vaiheessa hän saattaa vasta lähteä kahvitilaan etsimään jotain toista "uhria". Käy välillä kurkkimassa että onko minulla edelleen kuulokkeet päässä, ja ilmehtii ärsyttävästi.
Kerran erehdyin kehumaan hänen vaatettaan (kun hän on ensin kehunut minun vaatetta) niin alkoi selittää että "Ostin tämän Pietarista, lähdetäänkö yhdessä Pietariin joku viikonloppu ostoksille?" ja kun sanon että minulla muita suunnitelmia niin hän jatkaa jankuttamista että on kuitenkin itse lähdössä Tallinnaan että jos siellä on tällaisia saman tyylisiä niin jos hän ostaa minulle sieltä ja kun kiitän että ei, niin saan ehkä olla tunnin pari rauhassa kunnes alkaa pommittaa minua jollain muulla asialla, joka ei tietenkään liity töihin.
Koska hänen oma aikansa menee sosiaaliseen pälätykseen, niin avautuu ettei ehdi tehdä töitään ja puhuu vain itsestään ja että miten kiire hänellä on. Vaihtoehtoisesti haukkuu muita ihmisiä.
Jos olen maininnut hänelle että minä en nyt ehdi, että minulla on töitä, niin hän loukkaantuu mutta käy ostamassa karkkia ja sen verukkeella yrittää tarjota minulle että alkaisin jutella. Jos kieltäydyn karkeista niin loukkaantuu siitäkin. Hetkeksi.
Kiinnitti vaan huomioni kun eräs toinen työkavereista sanoi ohimennen että "nytkö se kulkee sun perässä ja sillä on samat mielenkiinnon kohteet ja ajatukset kuin sinulla" eli ilmeisesti tämä työkaveri on rasittanut muita aiemmin. En ehtinyt kysellä tarkempaa tietoa.
Mainitsin esimiehelle työrauhasta ja henkilöstä, hän totesi siihen että "Hän nyt vaan on tuollainen sosiaalinen tyyppi". Eikö esimiestä ja yritystä kiinnosta se että joku on siellä vaan viettämässä sosiaalista elämää ja kaveeraamassa eikä saa töitään hoidettua, ja levittää outoja juoruja? Jotkut muut joutuvat ne työt sitten lopulta hoitamaan hänen puolestaan.
Kokemuksia? Neuvoja tuollaisen pakkomielteisen juoruilijan häätämisestä pois minun kimpustani, kiitos?
Kommentit (7)
Täällä kanssa yksi työkaveri, joka koitti jotenkin eristää muusta työyhteisöstä. Joskus olimme menossa lounaalle ja kun istuin toisten kanssa pöytään alkoi hän osottaa mieltään ja oli ei olekaan nälkä, ei tule lainkaan syömään. Siis todella lapsellista käytöstä. Ala-asteella meininki ollaan kahdestaan, mutta aikuinen ihminen viitsii tällä tavalla alkaa käyttäytyä niin jo on kumma.
Roikkuja-tutut ovat pahimpia! Ne tekstailee viikonloppuisin muka kysyäkseen kuulumisia vaikka heillä on pelkkä oma avautumisen tarve. Korostavat yleensä myös terveyshuoliaan. Jopa siihen pisteeseen että muut saavat fyysisiä oireita kun kuormittuvat heidän negatiivisilla jutuillaan.
Onko jotkut oikeasti niin tyhmiä etteivät tajua häiritsevänsä muita ja että heiltä jää juuri sen vuoksi ne omat työt hoitamatta kun aika menee muuhun? Jokin kehitysvamma päässä vai mistä johtuu?
Sitten jos AP alkaa aukomaan päätään tuollaiselle häirikölle ja sanoo suoraan ja käskee painua muualle niin AP:stä tulee työpaikkakiusaaja. Sitten tuollaiset häiriköt alkaa levittää juttua että miten ilkeitä AP:n kaltaiset (omaa työrauhaa kaipaavat) ihmiset ovat kun sanovat noin rumasti hänelle joka yrittää vaan ´olla mukava ja on tuonut sille oikein makeisiakin´. Tuommoiset päällekäyvät uhriutujatyypit tunnetaan ja tiedetään.
Vihjaise, että esimies kovasti tykkää hänestä ja ihailee hänen sosiaalisuuttaan. Kohta kuuluu kop,kop....
Minun työkaveri haki minut tunti sitten kahvitunnille, ajattelin että jutellaan jotain kivaa ennen lomien alkamista.
Saman tien kuin saimme pehvat penkkiin niin alkoi "minulla on kiire, minulla liikaa tekemistä, minulla liikaa vastuuta, minä en ehdi tehdä kaikkea ennen lomia kun enää 3 vkoa aikaa, minä sitä, minä tätä".
En saanut suunvuoroa, joten nousin ja lähdin kävelemään omalle työpisteelle, ja sanoin että minulla on niin paljon omaa työtä että lähden nyt tekemään niitä ettei tarvitse valittaa niistä muille myöhemmin.
Meni hiljaiseksi :DD
Helpottuu varmaan vasta sitten, kun löytää uuden kohteen.