Hedelmöityshoitolakia pitäisi muuttaa, että lapsia syntyisi enemmän
Jokainen varmaan tietää Suomen matalat syntyvyystilastot ja naisista 20 % tulee jäämään lapsettomiksi.
Korjaamalla hedelmöityshoitolain tiettyjä kohtia, voisimme lisätä lapsensaantimahdollisuuksia, kun naisella ei esimerkiksi ole kohtua, naisella ei ole puolisoa, mies ei pariskunnasta pysty saamaan lapsia, mutta miehen naimisissa oleva veli/sukulainen/kaveri haluaisi auttaa. Myöskään sellaisessa tilanteessa, jossa pariskunnan hedelmöityshoidot on aloitettu, mutta mies kuolee, ei hoitoja voida naisen osalta jatkaa. Lain mukaan jos hedelmöityshoidossa käytetään luovutettuja sukusoluja, hoitavan lääkärin tulee valita sukusolut, joiden luovuttaja muistuttaa ulkonäöltään syntyvän lapsen asianomaista vanhempaa, jollei hoitoa saavan tahdosta muuta johdu. Miksi tällainen asia on kirjattu lakiin? Miksi ei ole suoraan mainittu, että nainen/pariskunta voi itse valita haluamansa ominaisuudet spermanluovuttajaksi?
Tällä hetkellä hedelmöityshoitolaki esimerkiksi kieltää hoidot, kun
hoitoa saavan parin osapuoli on avioliitossa muun henkilön kanssa
on syytä olettaa, että lapsi aiotaan antaa adoptiolapseksi
Pitäisikö tätä hedelmöityshoitolakia rukata nykypäivään sopivaksi ennenkuin tehdään pysyvä aukko Suomen väestönkasvuun? Hedelmöityshoitolakimme vaikuttaisi olevan raakile. Lapsia pitäisi saada lisää kaikin mahdollisin keinoin.
Kommentit (7)
Miksi pitäisi muuttaa? Meillä on toimiva adoptio. Lapsia on ilman vanhempia liikaa maailmassa, jotka tarvitsevat rakastavan kodin.
Lapselle pitää taata oikeus hyvään lapsuuteen. Onneksi hedelmöitys hoitoja ei kuka tahansa saa...
Itse haluaisin helpomman ulkomaanadoptioprosessin. Ja halvemman. Lapsista on jo muutenkin kuluja joten kamalaa käyttää kymppitonneja pelkästään prosessiin. Meille mahtuisi hyvin oman lapsen lisäksi toinen lapsi jostain sodan runtelemasta maasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi muuttaa? Meillä on toimiva adoptio. Lapsia on ilman vanhempia liikaa maailmassa, jotka tarvitsevat rakastavan kodin.
Adoptio on last season. Ei lapsia enää kuljeteta maailman ääriin pois omasta kulttuuristaan. Jokaisella lapsella on oikeus kasvaa omiensa parissa. Jos on jo menettänyt vanhempansa, on julmaa ottaa pois vielä yhteisö ja kulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adoptio on last season. Ei lapsia enää kuljeteta maailman ääriin pois omasta kulttuuristaan. Jokaisella lapsella on oikeus kasvaa omiensa parissa. Jos on jo menettänyt vanhempansa, on julmaa ottaa pois vielä yhteisö ja kulttuuri.
Eli Suomessakaan et kannata suomalaisen lasten adoptiota, koska last season. Antaa mieluummin olla lastenkodeissa....
Lapsia "pitäisi" saada? Jassoo...en ajattelut itse tehdä yhtäkään. Sukusoluja olen luovuttanut, että muut voivat saada. En halua synnyttää eikä onneks kukaan voi siihen pakottaa. En näe lapsen tekemisessä ja saannissa mitään positiivista kuten ei miehenikään.