Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Insinöörimies

Vierailija
24.06.2018 |

Olen tapaillut nyt jonkin aikaa miestä joka on insinööri. Viisas kuin mikä mutta käytännönasioissa ei. Hyväpalkkainen ja hemmottelee minua. Mutta joku mättää. Ehkäpä tuo ettei ole käytännöllinen. Voiko tuo muuttua vai kannattaa jo nyt lopettaa suhde?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opistoinsinöörit on rasittavimpia pätemisen tarpeessaan. Ottaa aivoon, kun ei päässyt korkeakouluun, ja siitä saa ympäristö kuulla kyllästymiseen asti.

Rasittavimpia potenssiin 10 ovat lukiota käymättömät insinöörit. He eivät edes tajua oman tietämättömyytensä mittaa ja luulevat olevansa maailman fiksuimpia.

Oikea insinööri luulee tietävänsä kaikesta kaiken eikä koskaa myönnä olevansa väärässä.

Aviopuoliso suoraan 50-luvulta. Ei tämän päivän naiselle.

Yllättäen nainenkin voi olla DI, tuntemani miespuoliset DI:t tekevät osansa kotihommista ja huolehtivat lapsista.

Vierailija
42/48 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedän onko tekuissa ollut aikoinaan yhtä suuria eroja, kuin amk:ssa. Teknikkomatikka ainakin oli kyllä lukion pitkän matikan kertausta, mutta ammattiaineissa tarvittiinkin osaamista enemmän. Mutta kun päivitin tutkintoni amk-tutkinnoksi, oli matikka edelleen helppoa ja 100 % kertausta minulle taustalla, johon kuuluu lukion pitkä matikka ja teknikkokoulutus, ylioppilaspohjaisena. Sen sijaan lapsukaiseni aloitti nyt amk:n isohkossa koulussa ja seurasin hänen matikan tehtäviään käydessäni viikonloppuna tavaroita viemässä. Hän suorittaa vapaaehtoisena jotain matikan peruskurssia, jota on suositeltu amispohjaisille. Tehtävät eivät olleet kyllä itselleni mitenkään vaikeita, mutta kuitenkin haastavampia kuin minun pienehkössä amk:ssani matikkaykkösen ja kakkosen tehtävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opistoinsinöörit on rasittavimpia pätemisen tarpeessaan. Ottaa aivoon, kun ei päässyt korkeakouluun, ja siitä saa ympäristö kuulla kyllästymiseen asti.

Rasittavimpia potenssiin 10 ovat lukiota käymättömät insinöörit. He eivät edes tajua oman tietämättömyytensä mittaa ja luulevat olevansa maailman fiksuimpia.

Oikea insinööri luulee tietävänsä kaikesta kaiken eikä koskaa myönnä olevansa väärässä.

No kyllä opistoinsinööri on käynyt kovan koulun verrattuna nykyiseen AMK insinööriin. Tämän ilmaisi suoraan myös nykyinen tehtaanjohtajani Di

Älä jaksa! Se oli entisajan pellekoulu - samaa tasoa kuin pk-pohjaiset merkonomit!

Aivan eri luokkaa tasoltaan kuin AMK insinöörit. Silloin piti osata jo jotakin enne kouluun pääsemistä. Kouluun ei mentykään samoin kuin nykyään.

Amiksia. Kuten yhä koska vain opistoaste.

Vierailija
44/48 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä opistoinsinööri on käynyt kovan koulun verrattuna nykyiseen AMK insinööriin. Tämän ilmaisi suoraan myös nykyinen tehtaanjohtajani Di

Älä jaksa! Se oli entisajan pellekoulu - samaa tasoa kuin pk-pohjaiset merkonomit!

Aivan eri luokkaa tasoltaan kuin AMK insinöörit. Silloin piti osata jo jotakin enne kouluun pääsemistä. Kouluun ei mentykään samoin kuin nykyään.

No ei kuule pitänyt osata kummoisia. Miten olisi voinut edes omata mitään alan työkokemusta kun ei ollut vielä koulutustakaan? Se että entisaajan sähköinsinööri oli ollut kantamassa keloja jossain tehtaalla ei siitä tehnyt yhtään parempaa materiaalia kuin nykyjan jonnet ovat.

Vierailija
45/48 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juha Sipilä on insinööri

Ei muuten ole, vaan DI.

Mikä luulet että di on?

Insinöörin ja diplomi-insinöörin koulutuksen ero on vastaava kuin sairaanhoitaja vs lääkäri tai tradenomi vs ekonomi 🙄

Ruahahaa. Ollessani AMK-inssi tuöi nyt vaan tehtyä hommia joihin keskimääräinen DI ei vaan pystynyt/osannut. Ja myöhemmim valmistuttuani dipaksi enpä juuri huomannut että osaamiseni olisi yhtään sen enempää noussut kuin olin perusinssinä, muuta kuin paperilla.

No juupajaapa. Et pääse edes työhaastatteluun jos haetaan di-insinööriä. Et tee samoja hommia:D Ai mistä tiedän, esim. siitä että mieheni erotteli juuri sadoista työhakemuksista ensin pois ne joissa hakija ei ole DI. Seuraavaksi nipusta poistuvat ne joilla ei ole kunnollista työkokemusta tai eivät ole olleet töissä viimeisen vuoden aikana. Joka vuosi sama juttu:) Ja ennen kuin mieheni sai tuon nivaskan niin sihteeri oli sieltä jo poistanut satoja hakemuksia. Kun sen hakemuksen laittaa niin vois ainakin katsoa mitä vaatimuksia työnhakijan suhteen työnantajalla on:) 

Heh. Missään firmassa ei käsitellä enää hakemuksia paperilla eikä kukaan edes lähetä mitään papereita hakiessaan töitä. Nykyään nuo käsitellään sähköisesti ja firmoilla on rekrytointi työkalut missä tuo lajittelu tehdään sähköisesti. Tai sitten DI miehesi on jossain nyrkkipajassa töissä.

Mun mies on itseasiassa töissä suuressa kansainvälisessä firmassa täällä Piilaaksossa:) Suuri osa hakemuksista tulee paperisina edelleen ja mielenkiintoiset sähköisesti lähetetyt sihteeri printtaa miehelleni:) Suomesta tulee myös paljon hakemuksia. Yleensä juurikin niitä joilla ei ole oikeanlaista koulutusta edes.

En tiedä kumpi on nolompaa.

Nämä "mun mies on sitä ja tätä " vaimot vai "mun lapsi sai ysin kokeesta" tyypit. 

Niin että sitten kun et muuta keksi niin sitten ollaan noloja:) Okei. On mulla oman alan tietoisuutta myös mutta siitä ei keskusteltu tässä. Otin osaa keskusteluun omien tietojeni mukaan. Vaikka onkin kyse mieheni työstä niin siitä kuitenkin tiedän ja seuraan.

Vierailija
46/48 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on muuten myös tapana kertoa työkavereilleen mun jutuista ja aina ylpeä siitä että pystyy ottamaan osaa keskusteluun tiedoilla mun osaamisalasta:)

Vierailija
47/48 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuosta miehestä muka voisi mitään mielipidettä olla pelkän oppiarvon perustella? Voi olla ihan millainen tyyppi tahansa. Tuo nyt on tietysti aina miinus jos on ihan tumpelo käytännön asioissa. Miehekäs mies osaa lyödä seinään naulan taululle ja vaihtaa auton renkaat. Samalla tapaa kun naisen "pitää olla" sen verran naisellinen, että osaa laittaa ruokaa. Ihan sama sitten kuka näitä oikeasti arjessa tekee. Kuuluu vaan näihin rooleihin. Kyllä te tiedätte.

Vierailija
48/48 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

M -72, DI itsekin kirjoitti:

Kävi tuossa taannoin ilmi yhdellä kurssilla, että kurssin vetäjänä toiminut tekniikan tohtori ei ymmärtänyt miten sähkökiuas kytketään sähköverkkoon, eikä kyllä tiedä vieläkään. Sähköasentaja (yleensä) tietää. Kumpi sitten on lopulta viisaampi?

Ongelma on siinä, että DI-koulutuksessa keskitytään laskemaan vaihtovirtalaskuja, yhtälöitä integroidaan/derivoidaan mutta juuri mitään ei joudu kokeilemaan käytännössä ellei ole omaa harrastuneisuutta. Luulisin, että ennenmuinoin sitä harrastuneisuutta oli enemmän kun kaikkea ei saanut kaupasta valmiina. DI:tkin oli ehkä hitusen fiksumpia (tai käytännöllisempiä). 

Naapurin nuori DI-pariskunta istutti tänä kesänä kaupasta ostamansa kukan takapihalleen siinä muoviruukussa jossa se tuli. Tämmöinen uusavuttomuus jotenkin hämmentää ja säälittää. 

Kyse ei ole siitä mitä osaa vaan siitä mitä pystyy järkevässä ajassa oppimaan. Todennäköisesti TkT oppisi kytkemään kiukaan sähköverkkoon paljon nopeammin kuin sähköasentaja laskemaan vaihtovirtalaskuja