Katsoin tuossa juuri työpaikkoja ja lamaannuin
Koulutukseni on yo. Omaan työkokemusta siivouksesta, mutta sitä en halu tehdä. Kaikenlaisiin toimistotöihin tai ”sisätöihin” on vaatimuksena kielitaitoa ja it-taitoja ja yleensä korkeakoulutus. En viitsi edes hakea, kun en mihinkään pääse! :(
Kommentit (24)
Ja kaupunki josta töitä haen ei ainakaan ilmoittele vapaista työpaikoista. Kaksi vuotta olen aktiivisesti etsinyt - ei löydy. Kaikki sitten varmaan menevät tutun tutun tutuille.
Yo-tutkinnolla ei kyllä pitkälle pötki, jos ei ole tajunnut verkostoitua kesätöissä tms. Laita avoimia hakemuksia sinua kiinnostaviin paikkoihin, jos vapaita paikkoja ei tunnu olevan. Hätätapauksessa puhelinmyyjäksi pääsee kaikki (mutta pidä huolta, että on tuntipalkkainen homma ja työolot ok).
Vierailija kirjoitti:
Ja kaupunki josta töitä haen ei ainakaan ilmoittele vapaista työpaikoista. Kaksi vuotta olen aktiivisesti etsinyt - ei löydy. Kaikki sitten varmaan menevät tutun tutun tutuille.
Ei, vaan avoinna olevat työpaikat laaditaan niin, että siihen sopii vain juuri joku tietty henkilö, joka tuntee tarpeelliset henkilöt (ja omaa tietysti oikean sosialistisen ideologian). Täytyy muistaa, että suurin osa kaupunkien ja kuntien töistä on organisaation sisäistä toimintaa, jonka ainoa todellinen tarkoitus on työllistää organisaatioon sopivat tekijät.
Aloita käymällä kohdekaupungin sosiaalidemokraattien ja vihreiden paikalliskokouksessa, ja tee itseäsi tykö. Jos myyt itsesi hyvin, kyllä sieltä joku sinullekin pestin laatii.
EM on tosiasia. Mielestäni eräänlaista korruptiota nuo puoluekirjan suosimiset. Eräässä kaupungissa oli koulutoimenjohtajana kloppi jolta oli jäänyt oma lukiokin kesken. Oikeaan porukkaan kuulumalla voi päästä pitkälle ihan vaikka yläastetodistuksella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan avoinna olevat työpaikat laaditaan niin, että siihen sopii vain juuri joku tietty henkilö, joka tuntee tarpeelliset henkilöt (ja omaa tietysti oikean sosialistisen ideologian). Täytyy muistaa, että suurin osa kaupunkien ja kuntien töistä on organisaation sisäistä toimintaa, jonka ainoa todellinen tarkoitus on työllistää organisaatioon sopivat tekijät.
Aloita käymällä kohdekaupungin sosiaalidemokraattien ja vihreiden paikalliskokouksessa, ja tee itseäsi tykö. Jos myyt itsesi hyvin, kyllä sieltä joku sinullekin pestin laatii.
Äh, ilmaisin itseni varmaan huonosti. En tarkoittanut että minun olis välttämättä löydettävä kaupungin virka, vaan että suomesta keskikokoisesta kaupungista olen toimistotöitä etsinyt, mutta kahteen vuoteen 0 tarjolla. Vaikeaa hakea kun ei ole edes mitä hakea. Sitten ihmetellään että kun kaikki työpaikat ja ihmiset änkee helsinkiin.
Maistereita ja tohtoreita on myös työttömänä. Vähitellen rupeaa ihmisille valkenemaan ettei (korkea)koulutus aina auta. Pitäisi myös osata jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Maistereita ja tohtoreita on myös työttömänä. Vähitellen rupeaa ihmisille valkenemaan ettei (korkea)koulutus aina auta. Pitäisi myös osata jotakin.
Joo, meillekin haki ainakin tusina maistereita tehtävään johon oli opistotason vaatimus ja mielellään kokemusta edes jonkin verran kyseisestä työstä. No, maisterihakemukset heitettiin heti syrjään koska esimiehellä ei ollut vastaavaa koulutusta. Miksi se palkaisikaan itseään enemmän kouluttautuneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, meillekin haki ainakin tusina maistereita tehtävään johon oli opistotason vaatimus ja mielellään kokemusta edes jonkin verran kyseisestä työstä. No, maisterihakemukset heitettiin heti syrjään koska esimiehellä ei ollut vastaavaa koulutusta. Miksi se palkaisikaan itseään enemmän kouluttautuneen.
Missä olet töissä, jos hakijalta edellytetään 55v ikää. Opistotaso kun kuopattiin 1980-luvun loppupuolella.
Miksi sinun pitäisi päästä toimistotöihin, jos et niitä osaa?
Tradenomina en pääse pankkiin töihin kun taas eräs pääai lukiopohjalta. Jotkut oppii jo lukiossa tarvittavat taidot näköjään.
Oma kokemus on että ammattikorkeakoulupohjalta työllistyy ainakin hyvin. Kielitaitoa kannattaa pitää yllä, oli se mieluisaa tai ei. Toimistotöissä tarvitaan kielitaitoa. Ei kannata pelätä kehittää itseään. Yo ei ole ammattitutkinto. Työnantajalla on oikeus olettaa että työntekijällä on ammatillinen pätevyys ja edes jotain työkokemusta jos on aikuisesta ihmisestä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä olet töissä, jos hakijalta edellytetään 55v ikää. Opistotaso kun kuopattiin 1980-luvun loppupuolella.
No voi sääli kun minäkin valmistuin opistotason koulusta vasta -90 luvun loppupuolella ja näin ollen yhteiskunta ihan turhaan maksoi ja koulutti minut. Jos kerran sinä tiedät että se oli jo -80 luvulla kuopattu. Tosi harmi.
Vierailija kirjoitti:
Koulutukseni on yo. Omaan työkokemusta siivouksesta, mutta sitä en halu tehdä. Kaikenlaisiin toimistotöihin tai ”sisätöihin” on vaatimuksena kielitaitoa ja it-taitoja ja yleensä korkeakoulutus. En viitsi edes hakea, kun en mihinkään pääse! :(
Älä ole murheissasi, ei sun tilanne ole yhtään huonompi kuin muidenkaan. Eli ei ne korkeakoulutetutkaan töitä saa. Turhaan hakisit töitä ja turhaan menisit opiskelemaan.
Mä onneksi tajusin lopettaa työnhaun jo ajat sitten. Nyt oon viimeset pari vuotta nostanut työttömyystukea tekemättä yhtikäs mitään. Paitsi että itse kyllä ihan mielelläni menisin siivoomaan, mutta en siihen aikoinaan päässyt vaikka hain 100 kertaa. En sitten tiedä mitä sulla on siivoomista vastaan, taidat olla vähän nirso. Kymmenen työttömyysvuoden jälkeen et enää nirsoile, mutta sitten et enää siivoojaksikaan pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikkiin alle 200000 asukkaan kaupunkeihin ja kuntiin eli Tampereesta Lappiin on Kepun jäsenkirja kova sana ja Raamattuvyöhykkeelle lisäksi lestadiolaisuus. Olen kyseistä mafiaa koko lapsuus- ja nuoruusikäni nimittäin seurannut,mitä se pahimmillaan on. Yhdessäkään suurkaupungissa ei Vihreillä eikä Vasureilla ole enemmistöä vaan Kokoomus jyllää Demareiden kanssa. Vihervassarijauhajilka jää aina ne paska-argumentit joka ketjuun, kun ei muuhun aivot pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kaupungissa tällaista on, kysyntäänkö toimistosihteeriltä puoluekirjaa? On tainnut nyt mennä luottamustoimet ja virat/toimet vähän sekaisin. Suurin osa kaupunkien ja kuntien töistä on muuten opetus- ja hoitotöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 47 vuotta ja jos olisin aloittanut opiskelut heti, olisin saanut opistokoulutuksen, mutta päätin käydä armeijan ensin, joten koulutus ehti vaihtu AMK-koulutukseksi. Jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut käydä se opisto, AMK:ssa opetuksen taso laski selvästi. Toisaalta nykyisin monissa töissä edellytetään AMK koulutusta, joten siinä mielessä on hyvä että tuli käytyä AMK.
Pointti oli se että ainakin 47 vuotiailla vielä voi olla opistokoulutus ja voisi olla mutamaa vuotta nuoremmallakin.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ne paperit eivät kerro yhtään mitään. Meillä on ollut paperilla hyvin pärjänneitä hajoittelemassa ja voi jessus niille ei ole voinut antaa vastuuta mistään pienimmästäkään hommasta, kun sitten taas on ollut esim. ap:n tyylinen joka on sisäistänyt homman tosta noin vain ja todellakin siihen on voinut luottaa ja antaa sen tehdä omin nokkineen moniakin hommia. Itse olen sitä mieltä että jonkin koulu peruskoulun jälkeen on käytävä mutta palkkauksessa pitää olla silmää ja näkemystä siitä kuka ja millainen palkataan, eikä tuijoteta vain papereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ne paperit eivät kerro yhtään mitään. Meillä on ollut paperilla hyvin pärjänneitä hajoittelemassa ja voi jessus niille ei ole voinut antaa vastuuta mistään pienimmästäkään hommasta, kun sitten taas on ollut esim. ap:n tyylinen joka on sisäistänyt homman tosta noin vain ja todellakin siihen on voinut luottaa ja antaa sen tehdä omin nokkineen moniakin hommia. Itse olen sitä mieltä että jonkin koulu peruskoulun jälkeen on käytävä mutta palkkauksessa pitää olla silmää ja näkemystä siitä kuka ja millainen palkataan, eikä tuijoteta vain papereita.
Mistä sinä tiedät, minkä tyylinen ap on työntekijänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, minkä tyylinen ap on työntekijänä?
Kannattaisi opetella luetun ymmärtämistä.
Totta, minäkin vaihtaisin työpaikkaa, mutta juuri noihin töihin on liki kaikkiin korkeakoulu vaatimus ja sata vuotta työkokemusta ja sen ohmelmiston ja tän ohmjelmiston osaamista. Satavuotta olen toimistotöitä tehnyt mutta koilutus on merkonomi. Ja sitten pitäisi olla hyvä suullinen ja kirjallinen englanti ja mielellään toinen kotimainen ja muukin kielitaito olis vielä plussaa. Pläääh. Omassa työssäni olen huomannut kyllä sen että kielitaitoa tärkeämpää olisi matemaattinen ajattelu ja sen hallitseminen.