Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanotko nimen Palevaara "palevaara" vai "palevvaara"

Vierailija
24.06.2018 |

?

Sanotko nimen Palevaara "palevaara" vai "palevvaara"

Vaihtoehdot

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sanon palevaara, koska tuossa on v-konsonantti.

k,p ja t olisi eri asia, kuten nimenomaan tuo hernekkeitto

Rajakahdennus koskee muitakin äänteitä kuin klusiileja, sanotaan esim. laudelliina, venevvaja.

Vierailija
22/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kanssa noihin tuloksiin usko. Oon kuullut vain Marco Bjuströmin puhuvan tuolla Palevaara-tavalla, toki muitakin tuolla tavalla puhuvia on mutta aika harvassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äännän Palevaaran samalla tavalla kuin Google-kääntäjä (paitsi että loppu kuulostaa siinä vähän oudolta). Jos kirjoitan palevvaara, niin se lausuu tuon keskikohdan ihan eri tavalla kuin itse lausuisin.

Vierailija
24/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toi palevaara voi johtaa äänestyksessä...

Minä veikkaan, että vastaajat eivät ole ymmärtäneet tarkoitettua lausunta-asua ja valitsevat väärän vaihtoehdon, vaikka tarkoittavat toista.

Höpö. Liittyy murteisiin, niiden erilaisiin intonaatioihin. Itselleni ei tulisi mieleen sanoa keskipainotuksella.

Vierailija
25/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin nimessä Anu Palevaara sanon "nopeasti" palevaara, mutta tajusin että jos sanon nimen yksinään, niin voisin sanoa myös "hitaasti" palevvaara. Nyt toi sana alkaa muokkautua mun päässä! - 22

Vierailija
26/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä äännän kyllä kaksoiskonsonantin kuten hernekkeitto, mutta tuo palevaara on ihan palevaara varmaankin siksi, kun sellaista sanaa kuin ”pale” en tunne.

Vierailija
27/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä veikkaan, että vastaajat eivät ole ymmärtäneet tarkoitettua lausunta-asua ja valitsevat väärän vaihtoehdon, vaikka tarkoittavat toista.

Höpö. Liittyy murteisiin, niiden erilaisiin intonaatioihin. Itselleni ei tulisi mieleen sanoa keskipainotuksella.

Intonaatioon tämä asia ei kyllä liity millään tavoin. Et taida tietää, mitä intonaatio tarkoittaa?

Vierailija
28/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti [palevvaara]. Suomen kielessä on harvoja ilmiöitä, joita ortografiassa ei huomioida. Juuri tämänkaltainen loppukahdennus jätetään merkitsemättä. Ylipäänsä kaikki vanhakantaiset e-loppuiset substantiivit saavat loppukahdennuksen, joka on ilmeinen esimerkiksi silloin, kun sana osuu yhdyssanan alkuosaksi. Sen takia siis kirjoitetaan hernekeitto, venevaja ja laudeliina, vaikka äännettyinä sanat ovat [hernekkeitto, venevvaja] ja [laudelliina].

Siksi juuri kysyinkin, kun itse kuitenkin ole aina ollut "palevaara"-mieltä.

Ap

Vierailija
29/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vauva" vai "vauvva"?

Vierailija
30/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajakahdennus koskee muitakin äänteitä kuin klusiileja, sanotaan esim. laudelliina, venevvaja.

joo, olen huomannut, että jotkut ääntävät noin

itse sanon laudeliina ja venevaja, mutta hernekeitto on tosiaan hernekkeitto

ja venepaikka veneppaikka

Vierailija
31/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ajatellut pale-sanan viittaavan palkeeseen (Paljevaara), joten olen painottanut nimen luonnollisesti "Palevvaara". Voi viitata tietysti muuhunkin, mutta en siitä tuota eestiläisen kuuloista lattanaa "Palevaaraa" kyllä saa mitenkään päin.

Vierailija
32/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotko hernekeitto vai hernekkeitto?

ylänuoli = hernekeitto

alanuoli = hernekkeitto

Ärtsoppa

Vierailija
33/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo, olen huomannut, että jotkut ääntävät noin

itse sanon laudeliina ja venevaja, mutta hernekeitto on tosiaan hernekkeitto

ja venepaikka veneppaikka

Ai vain jotkut? Rajakahdennus kuuluu ihan yleiskielen ääntämykseen ja lähes kaikkiin murteisiin. Kaakkoismurteet ovat poikkeus, enkä nyt muista, oliko jokin muukin murrealue, jossa ei rajakahdennusta ole. Suomen kielen opinnoistani on jokunen vuosikymmen aikaa, mutta sen muistan hyvin, kun suomen kielen professori ei aina muistanut käyttää puheessaan rajakahdennusta.

Vierailija
34/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ajatellut pale-sanan viittaavan palkeeseen (Paljevaara), joten olen painottanut nimen luonnollisesti "Palevvaara". Voi viitata tietysti muuhunkin, mutta en siitä tuota eestiläisen kuuloista lattanaa "Palevaaraa" kyllä saa mitenkään päin.

Itse kuulin eka kertaa mokoman sanan, mutta ymmärrän varsin hyvin, että ihmiset ääntävät tuon eri tavoin. Varmaan jos olisin kuullut lapsesta saakka ihmisten höpöttävän Palevvaarasta, sanoisin itsekin noin. Tai sitten en.

Vierailija
35/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai vain jotkut? Rajakahdennus kuuluu ihan yleiskielen ääntämykseen ja lähes kaikkiin murteisiin. Kaakkoismurteet ovat poikkeus, enkä nyt muista, oliko jokin muukin murrealue, jossa ei rajakahdennusta ole. Suomen kielen opinnoistani on jokunen vuosikymmen aikaa, mutta sen muistan hyvin, kun suomen kielen professori ei aina muistanut käyttää puheessaan rajakahdennusta.

No en ole kytännyt intohimoisesti toisten ääntämystä ja siksi toisekseen nuo esimerkkisanasi tulevat harvemmin vastaan. Joskus harvoin kiinnitän huomiota siihen, missä määrin ihminen viljelee svaa-vokaalia. Sen lisäksi panen merkille, onko bisse jonkun mielestä hyvää vai hyvvää... tai onko firma kenties virma.

Suu supussa joka tapauksessa.

Vierailija
36/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen lausuvani tuon Palevaaran yhdellä v:llä koska olen aina kuullut muiden lausuvan sen niin :D

Vierailija
37/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Palander!

Vierailija
38/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla satakuntalaiset sankoin joukoin liikkeellä täällä.

Ainakin minä porilaisena sanon "palevaara" ja "hernekeitto".

Vierailija
39/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kyseoistä sanaa käyttänyt. Kuka tai mikä se on?

Vierailija
40/42 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

persevako vai persevvako?

sadevaroitus vai sadevvaroitus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän