Montako omasta halustaan työttömiä tunnette? Montako työhaluista?
Nyt kun puhe käy kuumana aktiivimallin ja työttömyyden ympärillä. Montako ihmistä siis lähipiirissänne on elämäntapatyöttömiä ja montako taas sellaista, jotka oikeasti ovat yrittäneet työllistyä siinä onnistumatta?
Itse tiedän 4 elämäntapatyötöntä ja 0 oikeasti työllistymistä yrittäviä. Yksi näistä on laiska ja saanut suuren perinnön ja sen avulla pitänyt pitkiä työttömyysjaksoja elämässään. Toinen on myös laiska, muttei rahakas. Tämä taas tappelee sossun ja kelan ja ties minkä kanssa samalla haalien läjän eläimiä itselleen. Kolmas on korkeasti koulutettu, muuttanut pienen pienelle paikkakunnalle vuonna x ja perustelee ettei saa töitä kun omaa alaa vastaavaa työtä ei paikkakunnalla ole. Neljäs on jatkuvasti "sairas" parikymppinen joka tykkää myös haalia eläimiä ja maksattaa kulunsa vanhemmillansa ja avomiehellään.
Kommentit (48)
Ei minulla ole sosiaalista elämää. Kaikki ovat töissä tai eläkkeellä. En tunne ketään työtöntä.
200e/kk lisää rahaa ei oikeasti ole paljon. Varsinkin jos tippuu kaikki tuet pois niin se on silloin +-0.
Että käsi ylös moniko olisi valmis tekemään 8h päiviä+työmatkat eikä käteen jää mitään?
Omasta tahdostaan työttömiä halveksuvat eivät taida itse edes tajuta omaa typeryyttään. Suomessa on todella paljon työttömiä ja tulevaisuudessa aina vain enemmän. Olisi syytä osata arvostaa niitä, jotka ovat edelläkävijöitä ja heittäytyvät vapaaehtoisesti työttömiksi elämään pienillä tuilla, eivätkä ole kilpailemassa työhaluisten kanssa vähistä työpaikoista ja pahimmassa tapauksessa viemässä työpaikkoja vastentahtoisesti työhaluisten nenän edestä.
Tällöin olisi yhteiskunnassa vain kaksi tyytymätöntä kansalaista ja sen kun voisi helposti välttääkin, niin herää kysymys miksi näin? Miksi halutaan tyytymättömyyttä yhteiskuntaan ilman mitään hyötyä?
Yhden työttömän olen tuntenut, tai hänkin teki osa-aikaa, muutti työn perässä toiselle paikkakunnalle. Merja, sinulle terkut.
Kaikki muut haluavat töihin, mutta pari on jotka ei halua.
He tosin ovat niin huonostivoivia, että eivät he kyllä mielestäni enää työmarkkinoille kuulukkaan.
Paljonkohan samanlaista väkeä on kortistossa yhteensä?
Tunne, että todella paljon.
Miksi kiusaavat näitä sairaita?
Ei heistä ole töihin ollut enää vuosikausiin.
Vierailija kirjoitti:
200e/kk lisää rahaa ei oikeasti ole paljon. Varsinkin jos tippuu kaikki tuet pois niin se on silloin +-0.
Että käsi ylös moniko olisi valmis tekemään 8h päiviä+työmatkat eikä käteen jää mitään?
Minä olen tehnyt niin, itse asiassa käteen jäi vähemmän kuin olisi työttömänä jäänyt. Useammassa paikassa kun on mahdollisuus urakehitykseenkin. Nykään palkka sellainen että joudun solidaarisuusverostakin kärsimään, samalla työnantajalla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä selkeästi kuvaa että tuet ovat liian korkeat ja kannustaa loisimiseen. Taitaa sittenkin aktiivimallissa olla jotain perääkin.
Tunnen 3 työtöntä. Kaikki omasta halustaan. Yksi lähes 50v mies ei ole koskaan elämänsä aikana ollut palkka töissä! Uskomatonta mutta totta. Toinen on nuori poika joka suunnittelee opintojen jatkamista syksyllä, kolmas korkeasti koulutettu ja erittäin varakas mies. Hänen ei rahan takia tarvitsisi koskaan mennä töihin mutta kuulemma menee jos löytyy mielenkiintoinen omaa osaamista vastaava paikka. No tiedän vielä neljännenkin oikeastaan. Noin 40v nainen joka on ikänsä tehnyt työtä vain lyhyissä pätkissä lasten välillä. Ei kunnollista koulutusta eikä taida suurempaa intoakaan töihin menoa kohtaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että käsi ylös moniko olisi valmis tekemään 8h päiviä+työmatkat eikä käteen jää mitään?Tämä selkeästi kuvaa että tuet ovat liian korkeat ja kannustaa loisimiseen. Taitaa sittenkin aktiivimallissa olla jotain perääkin.
Mun mielestä tämä kertoo, että ihminen on sopeutuvainen, pärjää pienilläkin tuloilla.
Mulle jää alle 500 elämiseen kuukaudessa. Jos palkasta jäisi tuo sama, niin menisitkö töihin? Käyttäisit 8h jonkun hyväksi, tuolla rahalla? Jos multa poistettaisiin kaikki tuet, mun palkan nettona pitäisi olla 1150, eikä työmatkakuluja saisi olla ollenkaan.
Yhden työhaluttoman mutta hän on niin alkoholisti ja heikkokuntoinen, ettei jaksaisikaan työelämää.
Tunnen yhden.
On mukava mies ..mut veikkaan et ei elä tässä todellisuudessa.
Juhannuksena tivasin miks ei mee töihin..nyt hävettää..
Mut käy päälle päin normaalista..ei oo MT- diagnoosia kun vaikuttaa normaalilta.
Kokee olevansa oikeutettu vaan oleilemaan ja valtio on automaatti josta tulee rahaa
Tyyppi on myös r.asisti
Vierailija kirjoitti:
Jäähän, palkka!
Ei kannattaisi niin laskea mitä jää käteen, onko +-0.
Jos nyt ottaa duunin +-0 palkalla, voi jopa käydä niin
että se palkka saattaa jonkun ajan päästä nousta (jos hyvin tekee hommansa)
että saa vakipaikan ja sitä myöten paremmat edut
että nykyisen työn kokemuksella saa uuden duunin, jossa jo jääkin käteen
tai mitä muuta.
Jos ei ota sitä vastaan niin ei koskaan tule mihinkään pääsemäänkään. Uptoyou.
BTW en tunne yhtäkään työtöntä.
Tunnen työttömiä jotka ovat työhaluttomuuden takia työkyvyttömiä. Koitin miettiä, jos tietäisin jonkun joka tosissaan etsii töitä muttei saa. Ei tullut yhtään tapausta mieleen. Kaikki työhaluiset löytävät jotakin alle kuudessa kuukaudessa.
Tämä siis muuttotappiokunnassa. Etelä-suomessa pitää jo varmaan ihan tosissaan vältellä töitä, jos meinaa työttömänä pysyä.
Kaksi tuttua on tälläkin hetkellä työttömänä. Molemmat omasta halustaan. Päivä menee kuulemma pilalle jos pitää herätä töihin eikä ehtisi tekemään mitään muuta.
Lisäksi lähipiirissä on ollut työhalukkaita työttömiä. Näiden työttömyys on kestänyt ehkä 6kk kunnes pääsivät töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minulle jo se että rahat on itse ansaittua, eikä almuja, on tärkeää. Lisäksi kumpi on todennäköisempää, se että palkka nousee vai se että tuet nousevat?
Ja kyllä minä olen ottanut työtä vastaan, vaikka se ei välittömästi taloudellisesti kannattanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi tuttua on tälläkin hetkellä työttömänä. Molemmat omasta halustaan. Päivä menee kuulemma pilalle jos pitää herätä töihin eikä ehtisi tekemään mitään muuta.
Lisäksi lähipiirissä on ollut työhalukkaita työttömiä. Näiden työttömyys on kestänyt ehkä 6kk kunnes pääsivät töihin.
Onko joku palkannut oikein vakituisiin hommiin? Ei lasketa vuokratyöfirmoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku palkannut oikein vakituisiin hommiin? Ei lasketa vuokratyöfirmoja.
<sarcasm>Ei ole. Suomessa ei ole vakituisissa hommissa yhtään henkilöä. </sarcasm> Ja miksi ei lasketa vuokratyöfirmoja?
Yhden elämäntapatyöttömän tiedän. Sairaudet kokivat äkkiparantumisen kun meinasi niiden takia menettää lapsensa huoltajuuden ;) nykyään ilmeisesti opiskelee alalle, jolta on hankala saada töitä...