Mten kiusaajat jaksaa itsensä kanssa?
Mä vain ihmettelen.
Miten joku jaksaa sellaisten tekojen kanssa?
Kommentit (32)
Olen kyllä sitä mieltä että monille lapsille on ihan terveellistä karaistua koulussa pienen kiusaamisen kanssa, maailma ei ole aina reilu myöhemminkään.
Kaikkien pitää opetella ottamaan vastaan negatiivista palautetta, mutta ei kiusaamalla annettuna.
Usein kiusaajat eivät kestä oman elämänsä normaaleja vastoinkäymisiä ja rikkoutuvat niistä. Sitten he alkaa purkaa omaa paskaa oloaan muihin ihmisiin.
Mun kiusaajan äiti teki itsemurhan. En yhtään ihmettele. Varmaan häpeä oli tosi suuri ja kestämätön.
Entisessä koulussa oli yhdet kiusaajasisarukset, joiden isä oli joku kusimulkkuinen paikallisspurgu ja äiti joi alkoholia koko raskausajan. Ei ihme siis...
Koska hän saa tukea, kun alusta asti joutuisi selittämään kaiken miksi oli semmoinen, toiminta loppuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suhtaudu kiusaamiseen samalla tavalla kuin kiusaamisen uhri. Kiusaajat saavat teoistaan nautintoa, ei se heidän omatuntoa paljoa paina.
Niin. Usein kuulee sanottavan, että kiusaaja on itsekin uhri ja hän kiusaa muita, koska hänellä on paha olla. Mutta ei se kaikkien kohdalla näin mene. Tiedän pari ihmistä, jotka ovat itse tunnustaneet kiusanneensa ihan vain siksi, kun se oli heistä niin hauskaa.
Eikö kiusaaminen ole kaikista kiusaajista hauskaa (jos ei lasketa niitä, jotka eivät vain uskalla toimia pääkiusaajaa vastaan)? Niin että itse miettisin että mikä on se syy, että kokee kiusaamisen hauskaksi. Epäilen, että jos joku sanoo kiusanneensa vain siksi, että se oli hauskaa, niin hän ei oikeasti vain tiedosta kaikkia syitä.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajien ymmärtäjiä valitettavasti riittää.
Toivottavasti tarkoitat kiusaamisen hyväksyjiä.
Ei ne jaksakaan, siksi ne kiusaa. Vähän kuin alkoholisti ei jaksa selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tarkoitat kiusaamisen hyväksyjiä.
Aivan, kiusaamisen hyväksyjiä. Kiusattuja pitää totta kai ymmärtää ja yrittää auttaa, kuitenkin niin etteivät toiset lapset joudu maksamaan hyvinvoinnillaan tätä ymmärtämistä auttamista. Näinhän nykyään valitettavasti näissä integroiduissa luokissa käy.
Vierailija kirjoitti:
Star Wars tarjoaa meille vastauksen moneen asiaan.
Anakin Skywalkerista tuli Darth Vader. Eli ei se Anakin Skywalker jaksanut enää kärsiä. Ei kukaan loputtomiin kärsimystä kestä. Joten se ryhtyi Darth Vaderiksi eli alkoi itse tuottaa kärsimystä muille. Vain tuottamalla kärsimystä muille se kesti omaa tuskaansa, piti sen loitolla.
Kyllä meissä KAIKISSA elää pieni Darth Vader. Joistain vain Darth Vader saa paremmin vallan kuin useimmista muista. Mutta siis, väärissä olosuhteissa, kun meitä tarpeeksi kauan kidutetaan, me kaikki ryhdytään kiusaajiksi.
Varmaan psykologeilla on tuolle ilmiölle jokin aito nimitys. Mä kutsun sitä vain "Anakin Skywalker - Darth Vader" ilmiöksi.
Toisista tuli vain Urpo, Skywalkerista Anakin.