Onko tatuointien ym. muiden ihmisten ulkonäkövalintojen "kritisoiminen" joku keski-ikäisten juttu?
Olen itse 25, enkä ole kuullut kenenkään omanikäiseni kritisoivan toisten tatuointeja, lävistyksiä, "liian" kehonmyötäisiä vaatteita, räikeitä hiusvärejä... Edellisen kerran mitään negatiivista sanottavaa muiden ulkonäöstä olen kuullut yläasteella, jolloin kommentointi oli juurikin tasoa "hyiii" ja "en-minä-ainakaan".
Minulla itselläni ei ole tatuoinnin tatuointia eikä enää edes korviksia, en meikkaa enkä värjää hiuksiani, ja pukeutumistyylinikin on sellainen, että jo nilkan "vilahtaminen" olisi harvinaisuus.
Silti minulle on täysin OK, vaikka joku olisi tatuoinut puolet naamastaan mustaksi, halkaissut kielensä ja venyttänyt korvansa olkapäihin asti, meikkaisi tuntitolkulla pelkkää lähikauppareissua varten, vaihtelisi hiusväriä sammaleenvihreästä kirkkaan oranssi-siniseen joka viikko, kulkisi ulkona perskannikat vilkkuen kesät talvet... jne.
En pidä omastani poikkeavaa tyyliä "rumana" tai "nolona", enkä ole koskaan tullut ajatelleeksikaan mitään "mahtaa olla tyytyväinen valintoihinsa sitten vanhana...". Miksi ihmeessä pitäisi? Mitä järkeä minun olisi "hermostua" siitä, että joku tekee elämässään eri valintoja kuin minä?
Otsikkoon palatakseni, olen tosiaan kuullut tällaisia "hyi, miten joku kehtaa" -kommentteja lähinnä äitini ikäisiltä (+/-10 vuotta). Sekä tällaisilla nettipalstoilla, joiden keski-ikä on "vähän" enemmän kuin 25.
Kommentit (40)
elkää lisääntykö wt-porukka kirjoitti:
Koska suurin osa tatuoineista on ihan järkyttävän ruman näköisiä kantajillaan ja kun niitä tunkee joka paikasta tämän wt-porukan lisääntyessä niin ei voi olla hiljaa.
Kyllä voi. Oletko koskaan kenties kuullut käytöstavoista? Jos ei voi olla kommentoimatta rumaan sävyyn jonkun ulkonäköä, on paljon sivistymättömämpi kuin millään tavalla pukeutunut tai tatuoitu henkilö.
Se johtuu siitä, että kun me neli-viisikymppiset oltiin nuorempia, vain todella onnettomilla ihmisillä (kuten linnakundit, prostituoidut ym) oli tatuointeja. Niihin ei vain millään totu :( En mä silti ihmisille päin naamaa hauku koskaan, mistään asiasta. Mutta selän takana suren ja pöyrin. En vain ymmärrä miksi pitää piirtää tai piirrättää rumia kuvia ihoonsa, tuntuu niin keskenkasvuiselta ja nololta.
Jep, nuoret ei kritisoi tatskoja, mutta kuinka monta kertaa he kritisoivat heitä vanhempien naisten ulkonäköä muuten? Siinä on valkoiset caprit ja kirkkaanväriset silmälasinpokat saaneet huutia, kananpersetukasta ja pirtsakasta tehosteväristä tai huovutetuista asusteista puhumattakaan. Milloin naiset yrittävät näyttää liian nuorilta tai seksikkäiltä, milloin eivät vaivaudu panostamaan tarpeeksi ulkonäköönsä. Tuntuuko tutulta?
—- Vaan onko sillä vaikutusta 😂 ei! Vuosien myötä jokainen on löytänyt oman tyylinsä ja jos nuoremmat ei siitä tykkää, niin se on voi voi.
Tatuoinnit on hassu juttu, kun niitä ei saa arvostella, koska ne on henkilökohtaisia, mutta ne on kuitenkin usein aika provosoivia ja näyttäviä. En ääneen arvostele, mutta joskus vähän ihmettelen itsekseni joitakin kuvia. Joskus olisi kiva kuulla, miksi juuri tietty kuva on haluttu ikuistaa ihoon.
Olen 22v ja tapaan miehelleni kommentoida, jos joku pistää silmään. Aloituksessasi oli hyviä esimerkkejä, ne vain ottavat minulla silmään ja varsinkin, jos joku "oikeasti aikuinen" (30+) värjää hiuksensa vaikka sinisiksi. Totean, että outoa että jotkut tuossa iässä vielä värjäävät tuollaisilla väreillä.
En kauhistele tai ota elämäntehtäväkseni estää ihmisiä tekemästä erilaisia valintoja. Ei se minun elämääni liikuta, totean vain että outoa minusta, itse en tekisi ja jatkan elämääni. Asiaa tunteja vatvovia en ymmärrä.
En kritisoi ääneen, mutta hieman naurattaa kun vielä aikuiset ihmiset ottavat tatuointeja. Jonkun nippa nappa 18-vuotiaan vielä ymmärrän, mutta että lähemmäs kolmekymppisetkin... Kyllä minäkin teininä luulin, että heti täysi-ikäiseksi tultuani tatuoisin suunnilleen käsivarteni täyteen kuvia, mutta eipä ole tullut ainuttakaan otettua. Sama lävistysten kanssa. Siniset hiukset minulla oli silloin teininä, mutta eipä ne 2000-luvun alussa olleet muotia, vaan "erilaisen nuoren" ja "friikin" merkki. Samat ihmiset, jotka minua "smurffitukastani" pilkkasivat, ovat nyt tatuoituja, lävistettyjä ja shokkiväritukkaisia. :D Kovasti on nyt kaikki nuo muotia, niin nyt kyllä kelpaa heille...
Olen varmaankin keski-ikäinen (46), mutta tapoihini ei ole koskaan kuulunut toisten ihmisten ulkonäön ruotiminen, pidän sitä huonona käyttöksenä. Muistan kyllä kun oma äitini oli suunnilleen saman ikäinen kuin minä nyt, niin hän oli tosi kova arvostelemaan toisten ulkonäköä. Ja oikeastaan ihan kaikkea, ja arvostelee vieläkin. Aina välillä saa hävetä silmät päästään, kun liikkuu hänen kanssaan. Mutta jotenkin en koe että se kuuluisi ikään, enemmänkin persoonaan. Jotkut nyt vain ovat omaan elämäänsä perustyytymättömiä ja projisoivat sen valitettavasti ympäristöönsä. Ja siis itsekään en pidä tatuointeja kauniina, mutta en ikinä sanoisi sitä päin naamaa tai edes selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä, että kun me neli-viisikymppiset oltiin nuorempia, vain todella onnettomilla ihmisillä (kuten linnakundit, prostituoidut ym) oli tatuointeja. Niihin ei vain millään totu :( En mä silti ihmisille päin naamaa hauku koskaan, mistään asiasta. Mutta selän takana suren ja pöyrin. En vain ymmärrä miksi pitää piirtää tai piirrättää rumia kuvia ihoonsa, tuntuu niin keskenkasvuiselta ja nololta.
Sinä tässä nolo ja keskenkasvuinen olet.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen varmaan henkisesti kalkkiintunut kukkahattutäti kun pidän joidenkin tyyliä mauttomana tai rumana. En kyllä sano mielipidettäni ääneen ellei sitä kysytä. Inhoan rumia tatuointeja, partaviritelmiä ja sellaista junttibensalenkkari tyyliä. Myös kaikki joka trendin perässä juoksevat kanat ja trendipojut ovat usein mauttomia ja typeriä.
N23
Minusta on mautonta ja rumaa arvostella muiden ulkonäköä. Inhoan sellaista. Olet naurettava.
Vierailija kirjoitti:
Äläpä hupata. 90-luvulla taisi olla eka tatuointien muotivillitysaalto, eli nykyiset nelikymppiset oli silloin parikymppisiä. Osa munkin tutuista otti silloin ah niin gooleja tribaaleja, pieniä delfiinejä, ruusuja yms. Ja siis ihan yliopistoissa opiskelevia ihmisiä. Että ei tuo nyt pidä ollenkaan paikkaansa, että meidän nuoruudessa olisi vain vankilatyypeillä ollut tatuointeja.
Pääasia vain että sitten jo Suomalaiset tunnistaa ulkomailla mihin sielläkin kiinnittää huomiota.
Toisten ulkonäön arvostelu on junttien juttuja. Vaikka kuinka kokeilisi esittää sivistynyttä, niin kyllä toisten ulkonäön arvostelu paljastaa todelliset karvat.
Mun mielestä se on just nuorten juttu! En ole kuullut paheksuntaa ikäisltäni, tosin useiimat heistä ovat tatuoituja:D t. n43
Mulla on yksi tatuointi, melkein kaikki nuoret ihmiset on tykkännyt vaikka ne itse ei ottais tatskoja. Mutta viimeks labrassa verikoen ottaja kommentoi mun tatskaa ja oli aikamoinen irooninen sävy että varmaan kaikilla tatskoilla on joku tarina. Haha. Oli siis ylipainoinen 40+ nainen. Toinen yksi mun asiakas sanoi mulla että ai jaa sulla on tatuointi, tykkäkö sun poikaystävä siitä? Siis WTF?? Oli siis vanha nainen. Eli vastaus on kyllä ap kysymykseen.
En ole tietääkseni kritisoinut kenenkään tatuointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kannata kommentoimista todellakaan, mutta keski-ikäisenä sitä jo tietää muotivillitysten menevän ohi. Tatuoinnista on vain hankalampi päästä eroon kuin napapaidasta tai ylipolvensaappaista. Joku nyt muodikas tatuointi näyttää myöhemmin yhtä typerältä kuin tribaalit ja tramp samoin nyt.
Keski-ikäisten todellakin olettaisi jo oppineen käytöstapoja, luultavasti kyse on siis että halutaan tarkoituksella loukata, mikä voi johtua kateudesta. Pahoittelut kateus-kortin käytöstä, mutta mikä muu selittää noin tökeröä käytöstä?
no en lukenut ihan koko keskustelua, mutta oletan kuuluvani tähän keski-ikäis ryhmään (olen 42), ja ainakin lukemani alun kommentit ovat melkoista yleistämistä koskien meitä "kateellisia " keski-ikäisiä. Jos ajatellaan tässä aiheena olevia tatuointeja, niin en arvostele niitä, enkä lävistyksiäkään, koska ensimmäiset kumpaakin lajia olen ottanut 90-luvun alussa, jolloin ne todella olivat vaan marginaaliryhmien juttu. Nykyään tatuinteja on itselläni paljon, vuosien varrella otettuja eikä nykyään kuukaudessa taottua hihaa... että älkää yleistäkö meitä keski-ikäisiäkään, meitäkin on aika moneen junaan.
Tyhmyys ei ole ikä- vaan persoonakysymys.
t. 51-vee
Koska suurin osa tatuoineista on ihan järkyttävän ruman näköisiä kantajillaan ja kun niitä tunkee joka paikasta tämän wt-porukan lisääntyessä niin ei voi olla hiljaa.