Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tatuointien ym. muiden ihmisten ulkonäkövalintojen "kritisoiminen" joku keski-ikäisten juttu?

Vierailija
23.06.2018 |

Olen itse 25, enkä ole kuullut kenenkään omanikäiseni kritisoivan toisten tatuointeja, lävistyksiä, "liian" kehonmyötäisiä vaatteita, räikeitä hiusvärejä... Edellisen kerran mitään negatiivista sanottavaa muiden ulkonäöstä olen kuullut yläasteella, jolloin kommentointi oli juurikin tasoa "hyiii" ja "en-minä-ainakaan".

Minulla itselläni ei ole tatuoinnin tatuointia eikä enää edes korviksia, en meikkaa enkä värjää hiuksiani, ja pukeutumistyylinikin on sellainen, että jo nilkan "vilahtaminen" olisi harvinaisuus.
Silti minulle on täysin OK, vaikka joku olisi tatuoinut puolet naamastaan mustaksi, halkaissut kielensä ja venyttänyt korvansa olkapäihin asti, meikkaisi tuntitolkulla pelkkää lähikauppareissua varten, vaihtelisi hiusväriä sammaleenvihreästä kirkkaan oranssi-siniseen joka viikko, kulkisi ulkona perskannikat vilkkuen kesät talvet... jne.

En pidä omastani poikkeavaa tyyliä "rumana" tai "nolona", enkä ole koskaan tullut ajatelleeksikaan mitään "mahtaa olla tyytyväinen valintoihinsa sitten vanhana...". Miksi ihmeessä pitäisi? Mitä järkeä minun olisi "hermostua" siitä, että joku tekee elämässään eri valintoja kuin minä?

Otsikkoon palatakseni, olen tosiaan kuullut tällaisia "hyi, miten joku kehtaa" -kommentteja lähinnä äitini ikäisiltä (+/-10 vuotta). Sekä tällaisilla nettipalstoilla, joiden keski-ikä on "vähän" enemmän kuin 25.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kun katsoo Iltalehden kommentteja, niin kyllähän ne aika pitkälti keski-ikäisiä ovat, jotka näistä asioista puhuvat huonoon sävyyn. Mielipiteihän nämä vain ovat. Monilla silti kova tarve haukkua toisten ulkonäköä ja ulkonäöllisiä valintoja. Harmi.

Vierailija
2/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla ihmisillä on jo kehittyneempi estetiikan taju joten voi olla mahdollista. Nuorena ei vielä tajua kuinka järkyttävän rumia suurin osa ihmisistä tatskoineen on kun ei ole vertailupohjaa.

Mutta silti toisaalta juuri monelle keski-ikäisellä on tatskoja.

Mitä nämä vanhat suuressa viisaudessaan saavat siitä, että kommentoivat toisille/toisista törkeyksiä ääneen?

Vaikka tätini ostama taulu olisi mielestäni karsein ilmestys mitä olen koskaan nähnyt, mitä hyvää se saisi aikaan, että sanoisin sen ääneen? Tai avautuisin asiasta jonnekin nettipalstalle? Ja ulkonäkö nyt on vielä henkilökohtaisempi asia. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo, kunhan kasvavat, alkaa itku: Miksei kukaan sanonut, että tatuoinnit ovat rumia, rumenevat iän mukana ja lähes mahdottomia poistaa.

Vierailija
4/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmön näköinen mikä tahansa on hölmön näköinen. Jos kaverisi tulee juhliin asussa joka näyttää siltä että päällä on vanha perunasäkki (eikä tyylikkäästi), jalassa kumisaappaat ja päässä lampunvarjostin niin kyllähän kaveria voisi neuvoa vaatevalinnoissa sen sijaan että hienotunteisesti vaikenee ja antaa kaverin näyttää oudolta. Sama outojen tatuointien kanssa. Jos se näyttää hölmöltä niin ehkä sitä voi peitellä tai korjata mutta ensin pitäisi kaverille kertoa että se näyttää hölmöltä.

En tiedä onko tämä nykyajan ilmiöitä mutta ihmiset imee totaalisesti herneet nokkaan jos niille kertoo että joku asuvalinta ei ole paras mahdollinen tai antaa kritiikkiä työnlaadusta. Sitten uhriudutaan ja pahimmillaan syytetään kommentoijaa törkeästä vainoamisesta. 

Entäpä jos kaveri tunteekin itsensä itsevarmemmaksi kuin koskaan perunasäkissä ja lampunvarjostimessa, ja kokee, että on juuri löytänyt sen oman tyylinsä/juttunsa? Mikäpä minä tai sinä olemme häntä estelemään?

Oikean elämän esimerkit kun eivät ole edes näin rajuja, vaan juurikin tasoa "noh, MINÄ HENKILÖKOHTAISESTI en nyt hirveästi pidä tuosta sinun perhostatuoinnistasi". ap

Vierailija
5/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän, että kyse ei ole iästä, vaan enemmänkin jonkinlaisesta oman paremmuuden korostamisesta. Jotkut ihmiset tykkäävät lytätä muita, jotta tuntisivat oman olonsa paremmaksi. Se on ikävä juttu ja aika lapsellista, mutta sellaisia ihmiset vain ovat.

Tärkeintä on yrittää itse olla mahdollisimman ystävällinen ja muita arvostava.

Vierailija
6/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä se on kaiken ikäisten urpojen harrastus.

Vierailija
7/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on kulttuurisia asioita. Itse olen 29 ja kuullut piilopaheksuntaa omankin ikäisiltä siinä muodossa että pohtivat ääneen jotain täysin idioottimaisia naamatatuointeja ym. jota eivät ole ikinä ottamassa. Vanhammat päivittelee ääneen ja kyselee muilta samanikäisiltä ottaisitko sinä ihan ääneen siinä vieressä. Jotain henkistä paremmuuden osoittamista se minulle usein edustaa, miten nuo asiat on kyseisissä tilanteissa esitetty. Mielestäni tällä hetkellä on kahdenlaisia syitä tatuoida, osa ottaa kun se on muotia ja tuolle luovemmalle taiteelliselle porukalle, joka vaeltaa yhteiskunnan sovinnaisten arvojen rajoilla niitä kyseenalaistaen, se on yksi tapa ilmaista itseään. Aina kumpaan porukkaan kuuluikaan, tatuointi otetaan aina itselle. Vastaisin kysymykseesi että kyllä, keski-ikäiset ovat lähempänä aikaa kun tatuointi kertoi meripalveluksesta tai rikostaustasta, joten heille se edustaa eri asioita kun tälle uudelle sukupolvelle. Miten niihin suhtaudutaan tulevaisuudessa, voidaan vain arvailla.

Vierailija
8/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea ymmärtää, miten kukaan edes kehtaa korottaa itseään ylimmäksi auktoriteetiksi ja väittää että tuo tai se on rumaa! Kyse on makuasioista ja selvästi moni on eri mieltä tatuoinneista yms, niin yleisiä ne ovat.

Vierailija
9/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt aivan samaa. Sitten, kun ulkonäköä haukkuneen tantan todennäköisimmin itseaiheutetun ylipainon esteettisestä vaikutuksesta huomauttaa, onkin tehnyt suurta vääryyttä.

Vierailija
10/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noo, kunhan kasvavat, alkaa itku: Miksei kukaan sanonut, että tatuoinnit ovat rumia, rumenevat iän mukana ja lähes mahdottomia poistaa.

Minä en ole kyllä kovin montaa kohdannut, jotka olisivat tatuointejaan katuneet.

Poislukien ne, jotka ovat ottaneet ex-kumppaneiden nimiä tai jotain muuta vähintään yhtä typerää, mutta tällaiset ihmiset nyt ovat muutenkin täysin tyylitajuttomia, eivätkä osaa ajatella valintojaan kovin pitkälle.

Vierailija
11/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata kommentoimista todellakaan, mutta keski-ikäisenä sitä jo tietää muotivillitysten menevän ohi. Tatuoinnista on vain hankalampi päästä eroon kuin napapaidasta tai ylipolvensaappaista. Joku nyt muodikas tatuointi näyttää myöhemmin yhtä typerältä kuin tribaalit ja tramp samoin nyt.

Vierailija
12/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuoinnit ja lävistykset on rumia. Toki kaikilla on oikeus niitä ottaa.

Vierailija
13/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tramp stamp piti kirjoittaa

Vierailija
14/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kannata kommentoimista todellakaan, mutta keski-ikäisenä sitä jo tietää muotivillitysten menevän ohi. Tatuoinnista on vain hankalampi päästä eroon kuin napapaidasta tai ylipolvensaappaista. Joku nyt muodikas tatuointi näyttää myöhemmin yhtä typerältä kuin tribaalit ja tramp samoin nyt.

Keski-ikäisten todellakin olettaisi jo oppineen käytöstapoja, luultavasti kyse on siis että halutaan tarkoituksella loukata, mikä voi johtua kateudesta. Pahoittelut kateus-kortin käytöstä, mutta mikä muu selittää noin tökeröä käytöstä?

Vierailija
15/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tatuoinnit ja lävistykset on rumia. Toki kaikilla on oikeus niitä ottaa.

Niin olet sinäkin, mutta toki sinulla on oikeus ollakin.

Vierailija
16/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole kyllä kovin montaa kohdannut, jotka olisivat tatuointejaan katuneet.

Poislukien ne, jotka ovat ottaneet ex-kumppaneiden nimiä tai jotain muuta vähintään yhtä typerää, mutta tällaiset ihmiset nyt ovat muutenkin täysin tyylitajuttomia, eivätkä osaa ajatella valintojaan kovin pitkälle.

Muodin vuoksi tatuoidut eivät ole edes vielä mitenkään iäkkäitä, joten ei heitä varmastikaan vielä löydy, ketkä niitä katuisivat...

Vierailija
17/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäisten todellakin olettaisi jo oppineen käytöstapoja, luultavasti kyse on siis että halutaan tarkoituksella loukata, mikä voi johtua kateudesta. Pahoittelut kateus-kortin käytöstä, mutta mikä muu selittää noin tökeröä käytöstä?

Ns nuorison ulkonäkö on aina herättänyt vanhemmissa pahennusta, syystä tai toisesta mutta tuskin kateudesta. Paitsi voihan sitä kadehtia jonkun rohkeutta olla räväkkä (mikä on keski-ikäisiltä kielletty 😁).

Vierailija
18/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on vaikea ymmärtää, miten kukaan edes kehtaa korottaa itseään ylimmäksi auktoriteetiksi ja väittää että tuo tai se on rumaa! Kyse on makuasioista ja selvästi moni on eri mieltä tatuoinneista yms, niin yleisiä ne ovat.

Se on juuri maku ja mielipide kysymys. Ja kun ihmiset kommentoivat, he kertovat juuri sen oman mielipiteen, vaikkei he sitä sanaa aina siihen lauseeseen lisääkään. Nykyisin ihmiset vaan haluavat ilmaista ajatuksensa muille. Sanoin, tekstein, tatuoinnein jne. Kaikki haluavat kertoa muille mitä juuri he ajattelevat. Muita ei aina niin kiinnosta kuulla, mutta se ei haittaa. Tärkeintä nykyisin on tämä itseilmaisu.

Vierailija
19/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla. Sitä kritisoidaan, mitä ei ollut omassa nuoruudessa. Mun nuoruudessa esim. tatskat olivat merkki siitä, että oli ollut vankilassa, kellään muulla niitä ei ollut. Siellä vangit tatuoivat toisiaan. Ehkä myös joillain muilla vähän "epämääräisillä" ihmisillä niitä oli. Ei ollut myöskään kasvolävistyksiä eikä vihreitä tai sinisiä hiuksia. Ei olisi tullut mieleenkään pukeutua näin paljastavasti kuin nykyään pukeudutaan. Oli meillä minihameita kyllä, mutta ei avokaulaisia paitoja, sellaisiin pukeutuivat ns. halvat ja itseään myyvät naiset. 

Samaan tapaan siihen aikaan vanhemmat ihmiset kritisoivat meitä sen ajan nuoria. Esim. meikkaaminen ja korvakorutkin olivat monille arvostelun paikka, samoin pillifarkut ja muut muotivermeet. Luulen, että te nykyiset nuoret kritisoitte aikananne ihan samalla tavalla sen ajan nuorten muotia. Niin se vaan menee.

Kyllä mua vähän huvittaa kun katson näitä revittyjä farkkuja varrettomia sukkia käyttäviä nuoria  naisia talvipakkasessa hytisemässä. Tulee mieleen, että onneksi en ole enää nuori, vaan voin rauhassa kulkea vaikka toppahousuissa ja pipo päässä. Ääneen en kyllä sano koskaan mitään enkä katsokaan pahasti, mielessäni vain ajattelen, että no jopas! Aika monilla keski-ikäisillä on tatuointeja, joten ei niitä läheskään kaikki paheksu enää. Paheksujat taitavat olla todella vanhoja, esim. yli 80-v äitini paheksuu kovasti tatuointeja ja paljastavaa pukeutumista. 

Vierailija
20/40 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen varmaan henkisesti kalkkiintunut kukkahattutäti kun pidän joidenkin tyyliä mauttomana tai rumana.  En kyllä sano mielipidettäni ääneen ellei sitä kysytä. Inhoan rumia tatuointeja, partaviritelmiä ja sellaista junttibensalenkkari tyyliä. Myös kaikki joka trendin perässä juoksevat kanat ja trendipojut ovat usein mauttomia ja typeriä.

N23

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän