Miten te yksinäiset motivoitte itsenne laittamaan ruokaa?
Mulla on nyt menossa harvinainen juhannus ihan yksin, ja ostin kaikenlaisia aineksia, joista tykkään. Mutta en vain saa ryhdytyksi hommiin, olen puuhaillut kaikkea muuta, jopa avannut vauvapalstan, jolla muutoin vierailen hyvin harvakseltaan. Eilen lämmitin härkistä (valmiiksi maustettua) pannulla, lisäsin tomaatitölkin ja hiukan suolaa ja söin tähteeksi jääneiden perunoiden kanssa. Tänään tein pussikeiton ("lämmin kuppi", valmista minuutissa) ja söin sen sämpylän kanssa. Huomenna en kai viitsi sitäkään vähää, vaan ajelen ABC:lle tai Heseen... tuntuu vain niin hölmöltä laittaa ruokaa vain itselleen.
Tämä saattaa olla vastareaktio siihen, että mies on hyvin tarkka ruuista, kaiken pitäis olla melkein gurmeeta tai ainakin "kunnon kotiruokaa". Vai laiskuuttako tämä nyt vain, en tiedä. Mutta niin.. mistä motivaatio?
Kommentit (34)
Nälkä motivoi ja einekset ovat pääosin kuraa. Kutsun mielellään kavereita ja sukua luokseni, koska silloin jaksaa tehdä vähän pidemmän kaavan mukaan ruokia, joita ei itselleen yksin viitsi tehdä.
Mä elän vaan leivällä pääsääntöisesti.
Koita keksiä helppoja ruokia, uuniruoat, pasta, munakkaat, salaatit, sitten voi tehdä useammaksi päiväksi ruokaa kerralla jne.
Olen 56-vuotias sinkku ja lapseton nainen, enkä tykkää ruuanlaitosta ja vihaan kotitöitä muutenkin.
Olen syönyt koko ikäni voileipiä ja karjalanpiirakoita.
Teen herkullisia voileipiä/karjalanpiirakoita itselleni ja niitä rakastan.
Rievä on ihana leipä.
Rukiinen Imatran riisipiirakka on paras karjalanpiirakka.
Juuri nyt mulla on menossa Snellmanin Voileipä-meetvursti-kausi.
Alle Creme Bonjour -katkarapu-tuorejuustoa.
Atrian Punajuurisalaatti ja Forssan Italiansalaatti ovat parhaita.
Valion Kippari savustettua juustoa.
Tuoretta kurkkua.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä härkistomaattisoosia jäi eliseltä?
Lämminkuppi ei ole mikään ruoka. Etkö syö muuta tänään? Outoa
Jäi, söin loput lounaaksi. Ja sen iltaruoka-kupposen jälkiruuaksi viimevuotisia pakastemansikoita (kohta tulee jo uusia, ja pari pussia on vielä entisiä jäljellä).
Kiitos vastauksista, jospa saisin huomenna itsestäni enemmän irti! Hyvää illanjatkoa kaikille! -ap
Motivaatiota ei erikseen tarvita; koska rahaa on "rajallisesti käytössä" (eli olen pienituloinen) on paljon edullisempaa laittaa itse ruokaa ja samasta ruuasta sitten osa evääksi. Eikä vie aikaa juuri sen kauempaa kuin einesruokien esiinotto, tuoteselosteiden ja lämmitys- ym. ohjeiden lukeminen ja muu häsläys. Lisäksi jätteitä tulee vähemmän. Kaikkein parasta on se, että saan taatusti mieleistä & terveellistä ruokaa helposti ja nopeasti.
En tiedä. Ihailen erään iäkkään leskeksi jääneen vähätuloisen kokkausjaksamista.
Hän valmistaa joka päivä itselleen järkevän lämpimän ruuan. Säästeliäästi ja siten, että oletan siitä riittävän pariksi kolmeksi päiväksi. Siis joku normaali perus lämminruoka, ei mitään erikoisuuksia.
En jaksa tehdä joka päivä ruokaa, teen isoja annoksia kun tulee samalla vaivalla. Einesten syönnin olen lopettanut kun katsoo mitä ne sisältää.
Keitin aattona (toissapäivänä) ison kattilallisen uusia perunoita ja kukkakaalia. Perunat oli valmiiksi pestyjä, eli ei mitään vaivaa. Noita olen nyt syönyt sillin kanssa kaksi päivää + tuoresalaattia. Kananmunia olisi vielä voinut keittää lisäksi mutten ole muistanut.
Tänään laitan (maustamattomat) broilerin rintaleikkeet uuniin. Leikkeen uunivuokaan, päälle murustan aurajuustoa reilusti ja kaadan purkin kermaa päälle, menee n. minuutti kun ruoka on uunissa. 20 min niin se on lautasella ja on muuten hyvää. Siinä välissä ehtii tekemään salaatin tai kypsentämään vihannekset tai keittämään riisiä, pastaa tms. jos haluaa. Siitäkin jää vielä huomiseksi evääksi töihin ja illaksi.
Sitten varmaan jotain soppaa tehdään huomenna illalla valmiiksi ja syödään tiistai-keskiviikko.
Niin, minulla se motivointi on sekä rahakysymys että terveellisyyskysymys (ei lisäaineita).
Minulla oikeastaan ainoa mistä voi säästää on ruoka.
Koitan pitää kauppaostosten loppusumman maks. 250 €/kk.
Töissäkin aina eväät, ruoka maksaa siellä 7 €. Jos söisin joka työpäivä töissä, jo siihen menisi 150/kk ja viikonloppuisinkin on syötävä + illalla kotona.
T.29
Vierailija kirjoitti:
En jaksa tehdä joka päivä ruokaa, teen isoja annoksia kun tulee samalla vaivalla. Einesten syönnin olen lopettanut kun katsoo mitä ne sisältää.
Keitin aattona (toissapäivänä) ison kattilallisen uusia perunoita ja kukkakaalia. Perunat oli valmiiksi pestyjä, eli ei mitään vaivaa. Noita olen nyt syönyt sillin kanssa kaksi päivää + tuoresalaattia. Kananmunia olisi vielä voinut keittää lisäksi mutten ole muistanut.
Tänään laitan (maustamattomat) broilerin rintaleikkeet uuniin. Leikkeen uunivuokaan, päälle murustan aurajuustoa reilusti ja kaadan purkin kermaa päälle, menee n. minuutti kun ruoka on uunissa. 20 min niin se on lautasella ja on muuten hyvää. Siinä välissä ehtii tekemään salaatin tai kypsentämään vihannekset tai keittämään riisiä, pastaa tms. jos haluaa. Siitäkin jää vielä huomiseksi evääksi töihin ja illaksi.
Sitten varmaan jotain soppaa tehdään huomenna illalla valmiiksi ja syödään tiistai-keskiviikko.
Uudet perunat on pahoja lämmitettynä. Paistaa kyllä voi
Broilerin rintaleikkeet on pahoja lämmitettynä. Voi paistaa yhden kerrallaan ja syödä tuoreena. Ei kuulosta oikein ruualta kaataa kermaa ja aurajuustoa päälle
Itselleenhän on kaikista mukavinta tehdä ruokaa. Pienen annoksen teko on helppoa ja halpaa. Voi tehdä juuri sitä mitä itse haluaa.
Mä niin nautin kun lapset olivat pari viikkoa mummolassa ja sain kokata vain itselleni (mies syö töissä ja illalla vain leipää).
Nettikeskustelujen säästövinkit ja muut ovat innostaneet.
Tahdon myös päästä kohtalaisen helpolla, siksi keittoja pakastimeen.
Totta että on hauskempaa kun joku on mukana.
Kiitos vastanneille, kyllähän se motivaatio sitten löytyi suureksi osaksi teidän ansiosta. Palastin kertomaan, että tein tänään spaghetti puttanescaa, joka kuuluu sarjaan maailman helpoimmat ja nopeimmat ruuat - mutta hyvää se on, ja kiva että sain aikaiseksi!
Ihan oikeaan osui se vastaaja, joka arveli vuosien perhearjen sammuttaneen enimmän innon kokkailuun. Tiedän kyllä, että ruokaa voi tehdä useaksi päiväksi kerrallaan, ja että ruokia saa tehtyä nopeastikin - mutta se ryhtyminen tuntui vain niin vaikealta, kun heti keksi monta muuta asiaa, joita olisi kivempi tehdä! -ap
Eli kun sinä syöt vaikka pastasalaatin ja minä leivän, jonka päällä on ne samat rehut ja juustot, sinä syöt terveellisesti ja minä en?
Otan kyllä vitamiinit purkista, mutta niin kannattaisi kaikkien muidenkin tehdä. Ei se, että ruoan jotenkin suurieleisesti ”laittaa”, tarkoita sitä, että siitä saa kaikki ravintoaineet.