"Ainako teidän lapset tappelee?"
Ollaan miehen siskon mökillä, minun 6v ja 8v lapset ekaa kertaa yhteisessä sukujuhannuksessa. Minun lapseni nauttivat kesästä, juoksevat ja telmivät, miehen siskojen lapset istuu penkillä ja odottaa lupaa mennä uimaan. Ruokapöydässä omat lapset osaavat itse ottaa ruokaa, en ole opettanut passatuiksi. Nämä muut lapset kyllä ojentavat pyydettäessä jonkun salaattikulhon tms., mutta muuten odottavat, että heille annetaan ruokaa. Äitinsä vielä kysyvät, että "otatko tomaattia" ihan kuin lapsi saisi itse päättää.
Meillä lapset on temperamenttisia, riitaa tulee tämän tästä pallopeleissä ja majanrakennuksessa. Ovat oppineet selvittämään välinsä ilman apua, mutta nyt kälyt on tämän tästä sanomassa minulle, että "Teri ja Riko tappelee, menisitkö kieltämään, että pienemmätkin uskaltaa ulos". Kun sanon, että osaavat kyllä sopia, niin käly kohottaa kulmakarvaansa ja siirtyy sitten muiden lasten kanssa tekemään jotain muuta. Kun minun lapseni liittyvät mukaan, niin se kiva tekeminen keskeytetään ja muut lapset siirtyvät sisälle.
Nyt on aamupalan jälkeen kireä tunnelma, koska kälyn miehen mukaan minun lapseni herättivät koko porukan klo 7 kiljuessaan rannalla niin, että aikuiset ryntäsivät apuun. Huudon aiheena oli kuitenkin riita jostain kivestä, ei kenenkään hukkuminen. Kun sanon, että kaikki on hyvin, mitään ei tapahtunut, niin kysytään, että ainako teidän lapset tappelee, eikö niille ole opetettu mitään tapoja.
Istun täällä meidän makuuaitassa ja ihmettelen, että miksi kutsutaan mökille, jos mitään ei saa tehdä ja mennään koko ajan aikuisten aikataulussa. Lapset pelaa kahdestaan palloa, muut lapset ei suostu enää leikkimään kanssaan.
Kommentit (52)
Kun ollaan muiden seurassa, on kohteliasta huolehtia omista lapsista sen verran, ettei muiden tarvitse. Suurimmassa osassa perheistä on jonkinlaisia rajoja, ja silloin vapaammin kasvavien rajut otteet ja riidat oikeasti voivat pelottaa. Aikuisia voi myös ahdistaa ajatus niistä lapsista valvomattomina siellä rannassa - minua ainakin ahdistaisi, vaikka riskinottaja olisitkin sinä.
Oma veljeni tuo vilkkaan 3-vuotiaansa meille isoon taloon ja päästää vapaaksi ilman valvontaa. Olen ylihuolehtiva, jos toivon, että joku aikuinen katsoisi lapsen perään. ”Ei sille mitään satu, tai sittenpähän oppii” -asenteesta seuraa se, että meillä on lattiat märkinä milloin mistäkin syystä, kaikki paikat hyrskynmyrskyn, tavaroita rikottu jne. Ja itse joudun jännittämään lapsen puolesta tai sitten ryhtymään itse lapsenvahdiksi. Oma lapsi imee sienen tavoin isommalta oppia, ja aikaa menee poisopettamiseen.
Ehkä jonkinlaisen viestin antaa tosiaan se, etteivät muut lapset halua leikkiä lastesi kanssa. Rajattomuus ei ole rakkautta. Omatoiminen, reipas ja liikkuvainen voi olla, vaikka samalla ottaisi muut huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minuakin ketuttaisi raskaasti jos heräisin juhannusaamuna kello seitsemän joidenkin saamarin vapaastikasvatettujen villipetojen kiljuntaan! Ja vielä kun se kuuluisi rannasta niin että ei oikeasti voi tietää onko joku ehkä hukkumassa, joten pitäisi mennä tarkistamaan. Kuulostat aika surkealta kasvattajalta. Ei tuo miehen siskojen touhukaan lastensa suhteen ihan tervettä ole, mutta ainakin nuo lapset häiritsevät muita vähemmän kuin sinun tuotoksesi. Voisiko nyt olla aika esim. alkaa opettaa että muitakin ihmisiä on olemassa, ja heidät pitää ottaa huomioon niin että aikaisin aamulla ei huudeta kurkku suorana?
Mikä miehen siskojen systeemissä mättää? Missään ei ole kerrottu näiden lasten ikää ja ainakin meillä 6v on liian pieni päättämään, koska menee uimaan. Aina tarvitaan aikuinen mukaan!
Sun lapset kuulostavat eläimellisiltä. Noin isojen pitäisi jo osata alkeelliset käytöstavat.
Ei meillä lapset juurikaan tappele, ja ihan normaaleja mielestäni ovat. Osaavat itse ottaa ruokaa pöydässä, mutta on opetettu, että aikuiset ottaa ensin, tai ainakin vanhemmat sukulaiset. Äänekkäitä ovat toki välillä esim. juostessaan leikeissä. Tuo tappeleminen ja huutaminen taitaa olla luonnekysymyskin. Meillä on esikoinen yleensä hyvin lempeä pikkusisaruksiaan kohtaan. Nuorimmainen on vasta 3 v., ja hän välillä kiusaa kahta muuta. Me emme periaatteessa anna lasten kiljua klo 7 aamulla, jos joku vielä nukkuu. Lapsille voi opettaa myös käyttäytymissääntöjä, eivät ne siitä rikki mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minuakin ketuttaisi raskaasti jos heräisin juhannusaamuna kello seitsemän joidenkin saamarin vapaastikasvatettujen villipetojen kiljuntaan! Ja vielä kun se kuuluisi rannasta niin että ei oikeasti voi tietää onko joku ehkä hukkumassa, joten pitäisi mennä tarkistamaan. Kuulostat aika surkealta kasvattajalta. Ei tuo miehen siskojen touhukaan lastensa suhteen ihan tervettä ole, mutta ainakin nuo lapset häiritsevät muita vähemmän kuin sinun tuotoksesi. Voisiko nyt olla aika esim. alkaa opettaa että muitakin ihmisiä on olemassa, ja heidät pitää ottaa huomioon niin että aikaisin aamulla ei huudeta kurkku suorana?
Mikä miehen siskojen systeemissä mättää? Missään ei ole kerrottu näiden lasten ikää ja ainakin meillä 6v on liian pieni päättämään, koska menee uimaan. Aina tarvitaan aikuinen mukaan!
No lähinnä tämä kohta tökkäsi: "Kun sanon, että osaavat kyllä sopia, niin käly kohottaa kulmakarvaansa ja siirtyy sitten muiden lasten kanssa tekemään jotain muuta. Kun minun lapseni liittyvät mukaan, niin se kiva tekeminen keskeytetään ja muut lapset siirtyvät sisälle."
Eihän tuo kovin kivalta kuulosta. Toisaalta, jos muut lapset ovat paljon pienempiä, ja nuo AP:n villipedot tosiaan kiljuvat ja tappelevat koko ajan, niin ymmärrän että muut äidit eivät halua lastensa olevan siinä samassa. Joutuvat vielä vahingossa itsekin tönityiksi tai lyödyiksi.
Mistä muiden piti tietää, ettei kukaan hukkunut? Oliko nyt hiukan itsekästä antaa lastesi herättää toiset kun tätä huudon syytähän ei voinut kukaan tietää?
Vierailija kirjoitti:
Mistä muiden piti tietää, ettei kukaan hukkunut? Oliko nyt hiukan itsekästä antaa lastesi herättää toiset kun tätä huudon syytähän ei voinut kukaan tietää?
Lähinnä heitteillejättö päästää 6 ja 8 v. yksinään vieraaseen mökkirantaan, etenkin kun lähinnä koko ajan tappekevat keskenään. Tuolla yhdistelmällä voi sattua ihan mitä vain.
"Ei niille mitään satu". Tää kaveri oli 16, kun loukkasi itsensä vieraassa mökkirannassa: https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201806112200957888_we.shtml
Vierailija kirjoitti:
Ollaan miehen siskon mökillä, minun 6v ja 8v lapset ekaa kertaa yhteisessä sukujuhannuksessa.
"Sinun" lapset, eli lapset eivät ole sinun ja miehesi yhteisiä? Kyseessä vielä varsin tuore suhde? Sekin tuo tilanteeseen oman jännitteensä. Lapset ovat miehesi sisaruksille ventovieraita, joten heidän surkea käytöksensä ja täydellinen piittaamattomuutensa muista herättää vielä enemmän huomiota ja heijastuu sinuun koska sinä olet heidät kasvattanut (tai oikeammin jättänyt kasvattamatta). Joten nyt miehesi siskot vielä surkuttelevat miestäsi ja miettivät miten veliparka on lyönyt kätensä ns. paskoon.
Miehen veljen lapset olivat tukkanuottasilla koko ajan. Normaaleja niistä tuli. Mun lapset eivät tapelleet juuri koskaan, vaan anoppikin kyseli jatkuvasti, että ainako nuo leikkivät noin sopuistasti. Eri mieltä olivat, mutta en muista että olisivat käsiksi toiseen käyneet koskaan. Normaaleja heistäkin tuli.
Lapsilla on erilaisia luonteita. Mutta kasvattaminen ja toisten huomioon ottaminen kuuluu asiaan, vaikka lapsista tulisikin aikuisena normaaleja. Rantoihin on hukkunut aikuisia ja lapsia, valvomatta vieraassa rannassa en antaisi tuon ikäisten olla. En edes omatoimisten. Aikuisiakin hukkuu ja juuri liika luottamus omiin kykyihin on se syy monesti.
Mun lapset ovat myös tuollaisia omatoimisia villipetoja. Mua ahdistaisi, jos olisivat tönköksi passattuja ja odottaisivat koko ajan aikuisen lupaa.
Mutta ei meillä sujukaan kaikkien kanssa aina yksiin - niin se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lähinnä tämä kohta tökkäsi: "Kun sanon, että osaavat kyllä sopia, niin käly kohottaa kulmakarvaansa ja siirtyy sitten muiden lasten kanssa tekemään jotain muuta. Kun minun lapseni liittyvät mukaan, niin se kiva tekeminen keskeytetään ja muut lapset siirtyvät sisälle."
Eihän tuo kovin kivalta kuulosta. Toisaalta, jos muut lapset ovat paljon pienempiä, ja nuo AP:n villipedot tosiaan kiljuvat ja tappelevat koko ajan, niin ymmärrän että muut äidit eivät halua lastensa olevan siinä samassa. Joutuvat vielä vahingossa itsekin tönityiksi tai lyödyiksi.
Miten itse toimit, jos vaikka leikkipuistossa on äiti, joka ei katso omien lastensa perään eikä komenna lainkaan ja nämä lapset tappelevat ja haastavat riitaa muiden kanssa? Kieltäminen ei auta, riidanhaastaminen jatkuu.
Ainakin minä siirrän lapsineni sivummalle ja keksin jonkun uuden jutun, jota yhdessä tehdään. Jos riidanhaastajat tulevat siihenkin mukaan, niin mieluummin poistun paikalta kuin jatkan tehotonta kieltelyä.
No vähän vaikea ottaa kantaa, kun on vain sinun näkemyksesi tilanteista. Toisaalta ymmärrän, että annat lasten itse selvittää välinsä. Toisaalta noissa olosuhteissa olisi hyvä ottaa muut huomioon. Kyllä minuakin häiritsisi herätä seiskalta karjuntaan, kun omat lapset vielä nukkuisivat (ja eikö sinusta ole oikeasti vaarallista päästää lapsesi kahdestaan laiturille kun muut vielä nukkuvat?), ja ärsyttäisi myös jos omat lapset joutuisivat pelkäämään. Vaikka se äänekäs leikki ja nujutus on ihan ok niin teidän kuuluisi hillitä sitä nuo pari päivää, jos se pelottaa pienempiä lapsia.
Ja miksi lapsi ei saisi päättää ottaako tomaattia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi lapsista sellainen, että hän olisi pienenä pelännyt ap:n lasten menoa todella. Vastaavissa tilanteissa vein hänet muualle ja leikin itse hänen kanssaan. Joskus nämä remuajat sitten tulivat perässä ja halusivat yhtyä leikkiin, minkä hyvin ymmärrän - omani vain meni siitä ihan lukkoon, mikä oli hyvin ahdistavaa. Me ei hirveästi missään mökeillä kyläiltykään.
(Nykyään poika on reipas ja remuaa /leikkitappelee mielellään kaveriensa kanssa).
Tuollaiset ap:n hirviölapset pilaavat muiden viihtyvyyden. Ja valitettavasti se ei rajoitu sukulaisten mökeille, vaan riehuvat/kiljuvat lapset pilaavat muiden viihtyvyyttä mm. lentokoneissa, ravintoloissa, kaupoissa ym. KILJUMALLA, sähläämällä potkimalla penkkiä, kaatamalla juomia pitkin poikin jne.
Huonostikayttäytyvät kuvaavat itseään (tai niitä kurittomia kakaroitaan) aina "tempperamenttisiksi", ikäänkuin olisi ihan normaalia kiljua kurkkusuorana aamulla ja riehua heti aamusta, ei ole. Vanhemman pitää kasvattaa lapsensa niin, että hän ymmärtää ottaa muutkin huomioon.
Myös sisarusten välisiä riitoja saa vähennettyä kun ei mene piiloon "tempparementin" taakse, vaan ottaa lapset ns. puhutteluun ja asia käydään läpi, pikkuhiljaa tulevilla kerroilla lapsi oppivat käsittelemään asioita einem,än ja enemmän puhumalla/ottamalla toinen huomioon sen sijaan että revitään kuin mielipiteen sitä lelua toise käsistä tmv.
Ap, miten luulet, että lapsesi osaavat keskittyä koulutyöhön ja harrastuksiin, jos et opeta heille lainkaan itsehillintää?
Ihmisten ilmoilla eli muiden kuin omien lähiperheenjäsenten seurassa on osattava käyttäytyä, pidemmillä lomareissuilla ymmärrän jos tulee jo tappeluja siskosten kanssa vaikka olisi vieraampia mukana seurueessa, viikonloppu olisi sujuttava suht koht ok ja tappelun loputtava heti aikuisen pienestä huomautuksesta.
Ei lasten tappelu ole mikään normaali asia mikä pitää vain antaa tapahtua. Pienet lapset tarvitsevat vielä sosiaalisen elämän kanssa aikuisen ohjausta esim. riitatilanteessa. AP:n olisi tullut mennä kskustelemaan riitelevien lastensa kanssa tilanne auki.
Miehesi siskon lapset kuulostaa hyväkäytöksisiltä ja hyvin kasvatetuilta. Kyllä jos ollaan sukuloimassa niin lasten on ikein hyvä harjoitella käytöstapoja eli oottaa ruuan suhteen omaa vuoroaan ja olla kiljumatta ja säntäilemättä rantaan ilman aikuisen lupaa. Lapsena ne tavat opetellaan että aikuisena osaa toimia erilaisissa tilanteissa hyvien tapojen mukaisesti. Ette olleet ap kotona, et voi antaa lastesi remuta miten sattuu. Opeta heille tapoja.
Seuraavaksi ap opetat miten ollaan kylässä ja miten huomioidaan muut.