Juhannus ja köyhyys
Miten repiä iloa juhannuksesta, kun työtä ei ole ollut vuosiin, tuet on leikattu minimiin ja ainoa luksus on paketti lenkkimakkaraa ja tölkki Lidlin colaa.
Saavatko Kela ja päättäjät jotain sadistista tyydytystä työttömän kärsimystä katsellessaan? Ilmeisesti, sillä muutenhan meille lyötäisiin aktiivimallileikkauksien sijaan eutanasiapiikki kouraan.
Kommentit (24)
Ikävä homma ettei töitä ole. Kai kuitenkin ymmärrät, että moni työssä käyväkin kituuttaa eikä juhannukset ja joulut ole mitään yltäkylläisiä. Välillä tuntuu, että tiukimmilla ovat matalapalkkaiset perheelliset.
Ymmärtääköhän ne ihmiset joilla asiat on hyvin, esim. perhe, hieno asunto, hyvä työpaikka ym. olla onnellisia elämästään? Toivottavasti ymmärtävät, sillä jos joskus elämän varjopuolet osuvat omalle kohdalle niin varmasti silloin kaipaavat niitä aikoja kun kaikki oli suurinpiirtein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääköhän ne ihmiset joilla asiat on hyvin, esim. perhe, hieno asunto, hyvä työpaikka ym. olla onnellisia elämästään? Toivottavasti ymmärtävät, sillä jos joskus elämän varjopuolet osuvat omalle kohdalle niin varmasti silloin kaipaavat niitä aikoja kun kaikki oli suurinpiirtein hyvin.
No eivät kyllä osu, koska olen paljon parempi, älykkäämpi ja ahkerampi kuin se köyhä, työtä vieroksuva vellihousu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivät kyllä osu, koska olen paljon parempi, älykkäämpi ja ahkerampi kuin se köyhä, työtä vieroksuva vellihousu.
Sitten jos satut sairastumaan niin vakavasti, että sairaus vie työpaikkasi ja perheesi pois sinulta niin tuskin enää tuollaisia kirjoittelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten jos satut sairastumaan niin vakavasti, että sairaus vie työpaikkasi ja perheesi pois sinulta niin tuskin enää tuollaisia kirjoittelet.
Niin tuskin tulee käymään, koska elän tervveellisesti, liikun, syön hyvin ja minulla on muutenkin rahaa pitää huolta omasta terveydestä. Ja heti jos jotain merkkejä ilmenee, niin pääsen helposti yksityiselle.
Mä nauran paskasesti näille köyhyys lässytyksille. Perheineen punikit menisitte töihin
Ei jaksaisi enää kirjoitti:
Miten repiä iloa juhannuksesta, kun työtä ei ole ollut vuosiin, tuet on leikattu minimiin ja ainoa luksus on paketti lenkkimakkaraa ja tölkki Lidlin colaa.
Saavatko Kela ja päättäjät jotain sadistista tyydytystä työttömän kärsimystä katsellessaan? Ilmeisesti, sillä muutenhan meille lyötäisiin aktiivimallileikkauksien sijaan eutanasiapiikki kouraan.
Tottakai saavat tyydytystä kun katselevat kärsimyksiänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuskin tulee käymään, koska elän tervveellisesti, liikun, syön hyvin ja minulla on muutenkin rahaa pitää huolta omasta terveydestä. Ja heti jos jotain merkkejä ilmenee, niin pääsen helposti yksityiselle.
Jepjep, niin vain johtava syöpätutkija Leena Palotie kuoli syöpään huolimatta kaikkein parhaista hoidoista. Et myöskään kasvisten syönnillä estä onnettomuuksia, tapaturmia etkä kyllä sairauksiakaan. Saati sotaa tai terrorihyökkäystä. Parempi vaan hyväksyä, että elämä on arvaamatonta.
Ulkomailla Euroopassa ihmisille annetaan enemmän rahaa, koska ihmisille ei haluta kärsimyksiä. Siellä ajatellaan inhimillisemmin ja ihmisten onnellisuus - ihmisarvoinen elämä jokaiselle - katsotaan ensisijaiseksi. Suomessa raha on tärkein arvo, siksi sitä ei haluta antaa, vaan pitää itsellä, jotta itse saa ostaa enemmän. Suomessa on vääristyneet arvot. Juuri päinvastaiset, kuin esim. muissa pohjoismaissa. Eihän Suomessa mennä auttamaan kadulla makaavaakaan, vaan hänen ajatellaan selviävän itse. Suomalaisista osa on täysin empatiakyvyttömiä autisteja. Empatia tarkoittaa kykyä asettua toisen asemaan.
No kyllä olis Kelan ja sossun sen verran sääliä tuntea, että olisivat jokaiselle jakaneet pari kossupulloa ja mäyräkoiran ainakin! Ja vaikka ihan niitä talouskyljyksiä ettei ihan pelkkää makkaraa tarvitsisi grillata. Ja tietysti tulitikkuaskin, eihän köyhän rahat siihen riitä, ja millä sen grillin sytytät ilman?
Iloa pitää olla vaikka hampaat irvessä!
Mulla on rahaa rutkasti, mutta näin elän juhannuksena: olen kotona, grillaan ja katselen leffoja. Millaista elämän sitten pitäisi olla? En halua omaa mökkiä, suvulla on mutta en ole mökki-ihminen, ulkomaille matkustan talvisin, hotellit ja kylpylät kotimaassa on jo niin nähty. Nuoret aikuiset lapset on festareilla, ei käy kateeksi, oma rauha ja vapaus mulla ja miehellä.
Mä nauran paskasesti näille köyhyys lässytyksille. Perheineen punikit menisitte töihin
Oon kyl äärioikeiston muiduja. Antikommunismi ei vaan ole nykypäivänä muotia eikä hyvää bisnestä.
Kun katsoo nälkäänäkeviä vaikka Afrikassa tai kodittomia Syyriassa ymmärrämme miten hyvin meillä on asiat täällä. Mutta on totta että on paljon hyvin pienituloisia ihmisiä tässä maassa. Joskus tuntuisi että jos pitkään köyhänä ollut saisi lähteä nollasta. Velat pois suostumalla kohtuuhintaiseen asuntoon ja vaikkapa vapaaehtoiseen luottokielto-merkintään tietyksi aikaa. Sitten jäisi se n.500€ kuukaudessa elämiseen jos yksin asuu ja kenties pieneen puhelinlaskuun. Sairaita voitaisiin avustaa lääkkeissä jne. Luulen että moni sovittelisi elämänsä noihin tuloihin kun se raha olisi elämiseen eli siitä ei menisi vippulaskuja jne. Riippuvuudet ovat yksi köyhyyden syy tai seuraus, siihen en löytäisi yhtä yksiselitteistä ratkaisua tässä 'mallissa'.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla Euroopassa ihmisille annetaan enemmän rahaa, koska ihmisille ei haluta kärsimyksiä. Siellä ajatellaan inhimillisemmin ja ihmisten onnellisuus - ihmisarvoinen elämä jokaiselle - katsotaan ensisijaiseksi. Suomessa raha on tärkein arvo, siksi sitä ei haluta antaa, vaan pitää itsellä, jotta itse saa ostaa enemmän. Suomessa on vääristyneet arvot. Juuri päinvastaiset, kuin esim. muissa pohjoismaissa. Eihän Suomessa mennä auttamaan kadulla makaavaakaan, vaan hänen ajatellaan selviävän itse. Suomalaisista osa on täysin empatiakyvyttömiä autisteja. Empatia tarkoittaa kykyä asettua toisen asemaan.
Mitähän ulkomaata Euroopassa tarkoitat? Olen asunut neljässä Euroopan maassa ja asun nytkin. Missään näistä ei ole "annettu ihmisille enemmän rahaa" vaan päinvastoin. Nykyisessä kotimaassani esimerkiksi ei maahantulijoita ole, koska jokaisen pitää hankkia elantonsa itse.
Mulla on lähinnä ongelmana se etten jaksa.
Siis mulla mitään rahaa ole, mutta hyviä ystäviä. Olen sen verran kipeä niin fyysisesti kuin henkisestikin, että pääti olla pilaamatta muiden juhannusta.
Harmittaahan se silti...
No eiii siiinä mitääään. Koko elämääään ilo perustuuuu kemiaaaan.
Eipä ole mullakaan kehumista. Olen tukityöllistetty, aloitin toukokuun lopussa. Verokortti ei ehtinyt ekaan palkanmaksuun, jolloin viikon palkasta meni 60% veroa.
Uskoin pomon puheisiin, että saisin liksan kaksi kertaa kuussa. Ei tullut palkkaa 15.6. Toivotaan nyt että tulisi edes 30.6.
Tyttäreni kävi eilen ja tarjosin ruuat. Tänään söin loput päivällä ja keitin pelkkää spagettia iltaruuaksi. Onneks pakastimessa oli juustoraastetta ja jääkaapissa Paholaisen hilloa. Jäljellä on vielä eilistä suklaakakkua, mutta huomisen ateria koostuu makaronilaatikosta, jota teen todella ison erän. Muutama vanha perunakin löytyy ja pakastimessa on jotain.
Liksa 30.6. ei ole mitenkään varma. Varaudun siihen, että sitä ei tule vieläkään.
Meillä ei ole edes lenkkimakkaraa, mistään Colasta puhumattakaan.
Onneksi kaapissa on vielä vähän uusia perunoita, voita ja juustoa. Pakastimessa mun leipomia sämpylöitä ja suklaakakkua ja kahviakin löytyy. Telkkaria katsellaan kun ulkona on niin per*e keli. Aiemmin imuroin ja pyykkäsin, illalla harrastetaan aviollista pitkän kaavan mukaan. Syvältähän tämä on, mutta minkäs teet. On ainakin katto pään päällä, mulla nimittäin ei ole aina ollut.
Juhannusta kaikille
Kiukkuinen kirjoitti:
Miten voi mennä töihin perheineen? Joku lapsityövoimaleiri?
Minä olen oppinut nauttimaan tästä niukkuudesta. Joo, totta ettei tässä mitään hassun hauskaa elämää vietetä, mutta olen tyytyväinen siihen litukan kolaan ja makkaraan.
Yhteiskunta voi yrittää nujertaa minut, mutta koska olen kovempi niin voitan lopulta. Raha ja mammona on perseestä ihan ilman mitään kettuja ja pihlajanmarjojakin.
En osaa neuvoa mutta tsemppiä!