Miten te autottomat perheelliset käytte kaupassa?
Olen jo vuosia ollut neljän lapsen yksinhuoltaja.
Itselläni ei ole ajokorttia mutta kaupoille olen päässyt äitini kyydillä.
Nyt sitä mahdollisuutta ei enää ole vaan käyn bussilla kaupassa.
En ole tajunnut kuinka pelkkä kaupassa käyminen voi olla niin hankalaa ilman autoa.
Eli miten te muut autottomat yksinhuoltajat/perheelliset hoidatte ostoksilla käynnin?
Itse menen kaupoille kahdella bussilla.
Lähden kotoa bussilla, jään 15min. päästä bussista pois ja jatkan toiselle pysäkille.
Usein ei bussit osu kohdalleen vaan joudun odottamaan toista bussia puolikin tuntia.
Sitten kaupoille ja sama matka ostosten kanssa kotiin.
Tähän kaupparumbaan menee aina useampi tunti ja koska kerralla ei saa kauheasti tuotua (mummokärrystä huolimatta) tarvii kaupassa käydä usein.
Olen ihan kypsä kaupoilla käymiseen. Painavan kärryn raahaaminen esim. loskakelissä ja sen bussiin nostaminen on fyysisestikin raskasta.
Juhannus ollaan nyt tiiviisti kotona koska meiltä ei bussit kulje enää klo. 14 jälkeen.
Huomenna ei liiku bussit ollenkaan.
Onko muillakin autottomilla tälläistä?
Kommentit (29)
Minkä ikäisiä lapsia sinulla on, onko ne kantoapua?
Lastenrattaat tai pulkka oli ostoksilla mukana. Nykyään enää yksi lapsi kotona ja ostari on lähellä. Työpaikan lähellä prisma niin sieltä ostan välillä ja bussilla tulen ostosten kanssa kotiin.
Minkä halvatun takia te muutatte jonnekin hevonkuuseen, josta edes kauppaan ei pääse yhdellä bussilla?
Polkupyörällä käyn läpi vuoden. Lapset on sen verran isoja, että pärjäävät kotona sen aikaa. Kun olivat pienempiä niin kävellen ja sitten pyöräiltiin yhdessä kun vähän kasvoivat. Tunnin verran menee aikaa, kun lähimmässä kaupassa käyn. Joskus menen bussilla suurempaan kauppaan, silloin vaan ei voi kovin suuria määriä ostaa, kun bussissa ahdasta kassien kanssa.
Mä jäin autottomaksi vasta n. vuosi sitten ja lapsetkin on jo isoja, mutta itse hoidan kaupassakäynnit taksilla. Käyn kerran viikossa ja ostan niin paljon että pärjätään se viikko eteenpäin. Prismaan on lyhyt matka, joten kävellen sinne ja taksilla takaisin, maksaa noin kympin se matka.
Eiköhän ne ihmiset asu isomman kaupan lähellä että ei tarvitse bussilla mennä, tai sitten tilaavat kotiin.
Kuulostaa todella hankalalle tuo teidän systeemi, eikö teille mikään kauppa toimita ostoksia kotiin? Kuljetusmaksu on pieni hinta siitä että saa viikon ruoat kotiin kuljetettuna.
Vierailija kirjoitti:
Minkä halvatun takia te muutatte jonnekin hevonkuuseen, josta edes kauppaan ei pääse yhdellä bussilla?
Siinähän se luki aloituksessa, AP on vähävarainen ja luultavasti on muuttanut ko.alueelle halvan vuokran perässä ja sai ennen kyydityksen kauppaan mutta ei enää.
Meillä oli ihan vastaava tilanne joskus. Pitkä matka kauppaan, eikä autoa. Asuimme tosin suurkaupungin laidalla ja kuljetuspalvelut toimivat. Yleensä tilasimme ruokalähetyksen kotiin toimitettuna. Joskus menin bussilla tai kävellen kaupalle ja tulin taksilla kotiin ostosten kanssa. Siellä missä asuimme, taksimatka ei paljoa maksanut. Meillä oli silloin kohtuullisen hyvä taloudellinen tilanne, joten pystyimme käyttämään näitä elämää helpottavia palveluita.
Nyt on auto, mutta käyn silti välillä kaupassa pyörällä. Kaksi sivulaukkua ja reppu selkään, sillä saa kohtuu isot ostokset kaupasta kotiin.
Työkaverini tekevät niin että tuppautuvat autollisen kyytiin, ilmaiseksi, ja käyvät kaupassa matkan varrella.
Ala tuppautua vaan, tulee halvaksi.