Kuinka ison pääoman tarvitset jotta voit sijoittamisella
elättää itsesi. Osakkeillahan voi tienata kk-palkan verran kunhan osaa.
Kommentit (35)
Huonona vuonna tuotto voi jäädä pariin prosenttiin. Vaikka verotus rankaisee työntekijää ja hellii rehellistäkin koroillaaneläjää, veronkiertäjöstä puhumattakaan, sanoisin että milli riittää jos on mahdollisuutta ja mielenkiintoa tehdä välillä töitä ja kämpät ym on jo maksettu.
5-10 millin potti antaa enemmän liikkumavaraa - on mahdollista pyörittää salkkua niin että kotiuttaa voittoja vero-optimoidusti ja hätätilassa voi vipata vuoden, parin tulot kertyneestä pääomasta ja taas kerryttää pääomia hyvänä vuonna.
Paljon riippuu myös elämäntyylistä. Jet-set elämä, ratsutila, Ferrarikokoelma ja suihkarilla ajelu syö satojenkin miljoonien pääoman muutamassa vuodessa samoin kun huumehöyryinen bilettäminen, pelkkä huvikuunari tai hevonen vie tonneja vuodessa mutta jos vene on vaikkapa vanha 6- metrinen wicksrrömmi ja pikkusitikalla käydään tallilla ratsastelemassa kouluhepalla niin pääomaa ei tarvitse syödä.
Keskimääräinen tuotto-odotus on 5-10% välillä, 10% tuotolla on jo poikkeuksellisen hyvä sijoittaja.
Keskimääräinen palkka on 43000€ vuodessa (brutto). Jotta tämän saisi 10% tuotolla, osakkeita pitäisi olla 430 000€. Jotta siihen pääsisi 5% tuotolla, tuottavaa omaisuutta pitäisi olla 860 000€.
Huomaa kuitenkin, että tästä bruttotuotosta jää kåteen vähemmän kuin samasta palkkatulosta, koska veroprosentti on tällä tasolla pääomatulossa vielä isompi kuin palkkatulossa.
Kuten sanottu, paljon riippuu elämäntyylistä. Miljoona on liioittelua, tai ei silloin jos haluaa tuollaista jetset -elämää viettää.
Mutta jos tykkäät nuukailla, etkä halua kuin sen perusduunarin palkan n.20keur vuodessa. Olet valmis päivystämään koneen edessä 10-12tuntia päivässä(riippuen mihin pörsseihin sijoitat). Päivystäminen sen takia, että Stoplosseja ei kannata käyttää koska niillä tulee helposti takkiin vaikka mitään syytä ei olisikaan.(päivänsisäiset kurssiheilunnat).
Tykkäät seurata mitä kentällä tapahtuu 24/7, eli sun pitää olla kokoajan kiinni tässä hommassa ja sulla pitää olla intohimoa tutkia asioita ja yritysten rapsoja. Silloinkin, kun pörssit ovat kiinni tutkit jo seuraavaa mahdollista nousuehdokasta. Käyt läpi vanhoja kohteita, ja analysoit onko näkymät muuttuneet niissä mahdollisesti väärään suuntaan jne.jne.
Eli kaikenlaisen sosiaalisen elämän voit unohtaa, perhe-elämä hoituu siinä ja tossa kun teet työt kotona niin muksuja ehtii näkemään, mutta heidänkin kanssaan vietetty aika on vähän kortilla. Toi päivystäminen syö miestä varsinkin jos sattuu pidempi laskujakso, nousujaksoina tietenkin nousee aamulla sängystä kuin raketti ja virtaa riittää. Stressi on kova, koska nythän on kyse sun pääasiallisista tuloista, jos ei tule tulosta niin millä maksat laskut? Stressistä tulee sitten ne omat oireensa kullakin ihmisellä. Itsellä pahat närästykset ja jatkuvasta istumisesta johtuvat alaselkäkivut.
Pörssiromahdusalessa riittää satatonnia, kun nousu tulee voitot luokitellaan kymppitonneissa.
Niin unohdin vastata tuohon, miten suuri kassa sitten pitäisi olla, eli riippuu riskitasosta. Ei menestymiseen vaadita satojen tuhansian salkkua. Ei ainakaan minun kohdalla.
Itse olen nakuttanut omalla tyylilläni 90-245% vuosituottoja. Joku tekee varmasti enemmänkin. Itse olen tyytyväinen tähän riskitasoon. Muita summia en kerro, mutta tuollaiset 20-30tuhatta nostan vuodessa, ja elän todella nuukasti. Toistaiseksi.
minä vaan: jatkaa kirjoitti:
Niin unohdin vastata tuohon, miten suuri kassa sitten pitäisi olla, eli riippuu riskitasosta. Ei menestymiseen vaadita satojen tuhansian salkkua. Ei ainakaan minun kohdalla.
Itse olen nakuttanut omalla tyylilläni 90-245% vuosituottoja. Joku tekee varmasti enemmänkin. Itse olen tyytyväinen tähän riskitasoon. Muita summia en kerro, mutta tuollaiset 20-30tuhatta nostan vuodessa, ja elän todella nuukasti. Toistaiseksi.
Kuinka suuri pääoma sulla on jolla sijoitat?
Miljoona on hyvä arvio, jos ei kiinnosta koko ajan tuijottaa kursseja. Melko hyvä nettotuotto osinkoina on ehkä sen 3-4% verojen jälkeen, koska salkussa on hyvä olla kasvuyhtiöitäkin pelkkien osinkolappujen rinnalla. Treidarit polttavat ennemmin tai myöhemmin kassansa, keskimäärin ainakin.
unohdit vielä sen, ettei vkloppua pidempää lomaa juuri ole. ehkä jouluna juuri se 4 päivää, ei sovi perheelliselle joten mene töihin!
Itse aloitin käytännössä nollasta ja olen tienannut muutama satatonnia nyt parissa vuodessa. Kohde on ollut riskialtis, mutta sijoitustapani taas yltiövarovainen. Omaa rahaa en ole sijoittanut suoranaisesti yhtään, mutta alkuun otin kuitenkin 3000e lainan.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin käytännössä nollasta ja olen tienannut muutama satatonnia nyt parissa vuodessa. Kohde on ollut riskialtis, mutta sijoitustapani taas yltiövarovainen. Omaa rahaa en ole sijoittanut suoranaisesti yhtään, mutta alkuun otin kuitenkin 3000e lainan.
Eikö sun viesti ole aika ristiriitainen?
"Kohde on ollut riskialtis, mutta sijoitustapani taas yltiövarovainen".
Ansaitsen käteen 2,8 tonnia kuussa.
Jos haluan saman tulotason, pitäisi noin viiden prosentin tuotolla olla 2,5 miljoonaa.
Jaa miten niin?
No katsokaas, kun samalla pitäisi joka vuosi sijoittaa lisää inflaation verran, koska muutoin (jos hassaat kaiken tuoton elämiseen) sijoitusten reaaliarvo laskee.
Inflaatio on nyt 0,8 prosenttia. Toisin sanoen 2,5 miljoonalla saisi noin 5-0,8 prosentin eli noin neljän prosentin tuoton eli sata tonnia.
Siitä pitää maksaa 34 prosenttia eli kolmasosa veroa, käteen jäisi siten vähän päälle 60 tonnia eli jotakuinkin se, mitä nyt saan lomarahoineen, plus hiukan joustovaraa siltä varalta että inflaatio nousee tai joka vuosi ei saakaan ihan noin hyvin tuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Miljoona on hyvä arvio, jos ei kiinnosta koko ajan tuijottaa kursseja. Melko hyvä nettotuotto osinkoina on ehkä sen 3-4% verojen jälkeen, koska salkussa on hyvä olla kasvuyhtiöitäkin pelkkien osinkolappujen rinnalla. Treidarit polttavat ennemmin tai myöhemmin kassansa, keskimäärin ainakin.
Tai sitten omistaa asuntoja miljoonalla. Eihän ole pakko pörssiin sijoittaa?
12 Sekoilee (sori, katson samalla leffaa), tietenkin käteen saan siis alle 40 tonnia vuodessa, joten riittäisi alle pari milliä. Meni sekaisin brutot ja netot....
Vierailija kirjoitti:
elättää itsesi. Osakkeillahan voi tienata kk-palkan verran kunhan osaa.
Tuo on matemaattinen kysymys.
Siihen on tosin työkaluja... hae netistä tuottolaskuri.
Mietit paljonko haluat ja milloin ja mikä on uskottava elinkustannusten inflaatio.
Sitten samalla työkalulla haet markkinatuotolla ja samalla ajalla ja selvität testaamalla alkupääoman.
Nykyisillä tuotoilla ja kulurakenteella pääomaksi riittäisi 550 000-600 000 euroa kahden hengen tarpeisiin.
Pari miljoonaa on summa jolla tulen hyvin toimeen.
Ette kuitenkaan usko, so what.
Kunhan yhtiövastikkeen saan maksettua (200-300 eur/kk) sekä ruokaa ja välttämättömimmät vaatteet, pesuaineet ym. ostettua, niin sellaisella summalla pärjään. Alle tonnin kuussa siis. Joku varmaan osaa täällä laskea, millainen summa pitäisi sijoittaa, että osingot tuottaisivat tuon verran. Riittäisikö 150 000 eur/kk?
Minä vaan kirjoitti:
Kuten sanottu, paljon riippuu elämäntyylistä. Miljoona on liioittelua, tai ei silloin jos haluaa tuollaista jetset -elämää viettää.
Mutta jos tykkäät nuukailla, etkä halua kuin sen perusduunarin palkan n.20keur vuodessa. Olet valmis päivystämään koneen edessä 10-12tuntia päivässä(riippuen mihin pörsseihin sijoitat). Päivystäminen sen takia, että Stoplosseja ei kannata käyttää koska niillä tulee helposti takkiin vaikka mitään syytä ei olisikaan.(päivänsisäiset kurssiheilunnat).
Tykkäät seurata mitä kentällä tapahtuu 24/7, eli sun pitää olla kokoajan kiinni tässä hommassa ja sulla pitää olla intohimoa tutkia asioita ja yritysten rapsoja. Silloinkin, kun pörssit ovat kiinni tutkit jo seuraavaa mahdollista nousuehdokasta. Käyt läpi vanhoja kohteita, ja analysoit onko näkymät muuttuneet niissä mahdollisesti väärään suuntaan jne.jne.
Eli kaikenlaisen sosiaalisen elämän voit unohtaa, perhe-elämä hoituu siinä ja tossa kun teet työt kotona niin muksuja ehtii näkemään, mutta heidänkin kanssaan vietetty aika on vähän kortilla. Toi päivystäminen syö miestä varsinkin jos sattuu pidempi laskujakso, nousujaksoina tietenkin nousee aamulla sängystä kuin raketti ja virtaa riittää. Stressi on kova, koska nythän on kyse sun pääasiallisista tuloista, jos ei tule tulosta niin millä maksat laskut? Stressistä tulee sitten ne omat oireensa kullakin ihmisellä. Itsellä pahat närästykset ja jatkuvasta istumisesta johtuvat alaselkäkivut.
Riittää kun kuukausi-ja kvartaaliosingot sijoittaa uudelleen hyvää osinkoa maksaviin vakavavaraisiin yirtyksiin. En jaksaisi päiväkauppaa. Ostojen tekemiseen ei monta tuntia kuussa menisi. Harrastukseni on lukea talousuutisia ja pörssitiedotteita sekä seurata megatrendien kehittymistä joten en edes laskisi sitä työksi. Salkkua vois hoitaa myymällä veks osakkeita joiden pitäminen salkussa ei syystä tai toisesta olisi enää järkevää ja ostamalla tilalle osakkeita joiden hankinnan katsoo hyväksi.
MMMMMM3 kirjoitti:
unohdit vielä sen, ettei vkloppua pidempää lomaa juuri ole. ehkä jouluna juuri se 4 päivää, ei sovi perheelliselle joten mene töihin!
Ei mikään estä seuraamasta pörssiä myös palmun alta. Mitä sä sekoilet?
Miljoonan