Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raudasta....(epäluotettava lekuri)

27.04.2006 |

Mulle suositteli lääkäri jo raudan ottamista (15+0) viime viikolla......eivät edes ottaneet hemoglobiinia silloin, ekalla kerralla oli tosi alhainen.

Ihmettelenkin nyt tätä, koska olen joka paikasta lukenut, että ei suositella aloittamista ennen vkoa 20...?

En luota tähän kyseiseen lääkäriin muutenkaan, kyselin Rhesus-tekijöistä, ja selitti minulle että minulla on kaikista yleisin veriryhmä (Ab RH -), ja olen lukenut joka paikasta, että se on kaikista harvinaisin. Minulle sanottiin joskus yhdessä leikkauksessakin että se on harvinainen. Kaiken lisäksi ei osannut edes selittää mitä se rhesus-tekijä oikein tarkoittaa--kyseli vielä paikalla olleelta kandiltakin, muistaako tämä jotain rhesus-tekijästä (ei muistanut)

Että uskallanko luottaa lääkäriin tässä rauta-asiassakaan?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen. Hemppa oli jotain alle 110. Nyt on rv 27 ja hemppa edelleen alle 110 eli ei mitään vaikutusta. Olen jo ehtinyt syödä kahta eri merkkiäkin...

Vierailija
2/22 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa tuohon rautajuttuun vastata, sillä oma hemoglobiini on ollut alimmillaan 120 eikä rautaa ole tarvinnut ottaa.

Mutta veriryhmistä sen verran, että A on Suomessa yleisin ja AB harvinaisin. Suomessa myös suurin osa ihmisistä on Rh-positiivisia, joten AB- on kaikista harvinaisin. Jos raskaana oleva äiti on negatiivinen ja sikiö positiivinen, on mahdollista, että äiti kehittää vasta-aineita joka pahimmillaan voi johtaa sikiön kuolemaan. Tämä pystytään kyllä useimmin estämään. Mm. ystäväni kehitti tätä vasta-ainetta ja raskausta jouduttiin seuraamaan tarkemmin. Lopputulos oli kuitenkin terve tyttö-vauva.

Mauinna ja masu 30+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Rhesus-juttu selitetään jo lukion biologiassa, tosi kummallista jos lääkäristä ja kandista kumpikaan ei tiennyt!!!

Vierailija
4/22 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kun on aina neuvottu ottamaan noita raskausajan vitamiineja, ja niissä kyllä on aikalailla rautaakin. Eli lisätieto kiinnostaisi.

Vierailija
5/22 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärisi muisti viikot väärin, muuten oikein.

Tässä tietoa 2plussan sivuilta:

Suurimmalla osalla ihmisistä on veressään ns. Rhesus-tekijä, eli he ovat Rhesus-positiivisia. Jos Rhesus-tekijää ei ole, henkilö on Rhesus-negatiivinen. Jos sikiö onkin Rhesus-positiivinen, voi äiti alkaa kehittää vasta-aineita Rhesus-tekijää kohtaan. Toisin sanoen äidin elimistö tunnistaa " vieraan" itselleen sopimattoman tekijän, jota elimistö alkaa vastustaa. Tämän estämiseksi sait Anti-D -rokotteen, jonka tarkoituksena on suojata seuraavaa lastasi mahdollisilta ensimmäisen raskauden aikana syntyneiltä vasta-aineilta.Muuta vasta-aineiden ehkäisykeinoa ei ole kuin edellä mainittu rokote, mutta jos myös lapsi on Rhesus-negatiivinen, mitään ongelmaa ei silloin synny.Ääritapauksessa lapsi voi todellakin kuolla, mutta silloin on kyse erittäin vaikeasta äidin immunisaatiosta (= paljon vasta-aineita äidin veressä). Tätä tilaa voidaan kuitenkin hoitaa antamalla sikiölle suoraan napanuoraan punasoluja, joilla pystytään hoitamaan vasta-aineiden aiheuttamaa sikiön anemiaa. Tällöin punasoluja joudutaan antamaan sikiölle useaan kertaan raskauden aikana, joten mikään helppo tilanne se ei ole.

Kirjoittanut Erja Halmesmäki

Vierailija
6/22 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siis rhesus-tekijä-jutussa äidin elimistö alkaa hylkiä vauvaa.

Niitä vitamiiniyhdisteitä joissa on rautaa, kielletään neuvolastakin jo olemaan ottamatta ennen rv 12. (Esim. Lady vita+)

Otin tästä hiljattain selvää kun meinasin rueta ottamaan rautaa, onneksi selvisi tarpeeksi ajoissa.

Kaikkea tätä löytyy internetistä, kehtaa vaan etsiä!

Vierailija
7/22 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikana raudantarve moninkertaistuu. Rautalisää tarvitaan 12. raskausviikon jälkeen, eri suositusten mukaan 50-100 mg vuorokaudessa. Rautaa tarvitaan punasolumassan lisääntymiseen, istukkaan, sikiön rautavarastoihin sekä tulevaan synnytykseen. Raskauden alkuvaiheessa raudanpuutosanemia on liitetty muun muassa ennenaikaiseen synnytykseen ja lapsen alhaiseen syntymäpainoon. Rauta menee lapsen tarpeisiin napanuoran välityksellä sekä myöhemmin äidinmaidon kautta ravintona.

Eli lääkevalmistajakaan ei suosittele valmistetta ennen 12. rv.

Anteeksi kun valtasin keskustelun, olen nyt hiljaa! Metsästän vielä tietoa siitä, mitä tapahtuu jos valmistetta ottaakin alkuraskaudessa ja liitän tänne jos löytyy!

Vierailija
8/22 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sisältää rautaa. Sitähän on mm Multivita 2+:ssa jota nimenomaan suositellaan raskaanaolevalle. Siinä raudanpitoisuus on kuitenkin paljon pienempi kuin varsnaisessa rautalisässä eli pitoisuus ei nouse samalla tavalla. Raudantarvehan kasvaa jo alkuraskaudessa, mutta varsinaista rautalisää suositellaan vasta rv 20 jälkeen jos hemoglobiini on matala.

Vierailija
9/22 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Minä olen syönyt siitä asti kun plussasin noin viikoilla viisi Lady Vita Plussaa ja siinä todellakin rautaa on ja kukaan ei sitä missään vaiheessa ole kieltänyt ja se on ihan neuvolakortissakin lukenut että sitä olen syönyt. Eli nyt jostakin syystä epäilen tämän asian suhteen, tilanne on ehkä toinen jos odottavan Hb valmiiksi jo todella korkea niin silloin tuskin kannattaa lisärautoja sisältäviä valmisteita syödä mutta en usko haittaa olevan todellakaan... Mulla ennen raskautta Hb ollut aina todella korkea 164, 158 ym ym. Mutta heti kun raskaaksi tulin ekalla neuvola käynnillä " ei ollut kuin" 132, eli minun Hb:ksi todella matala.

Vierailija
10/22 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuullut, että alkuraskaudessa ei suositella rautalisää, koska ravinteiden pitää päästä siitä ihan pikkiriikkisestä istukasta vauvaan ja laihemmalla verellä homma luonaa paremmin. Vauvan kasvaessahan äidin verinäärä (tai siis se nestevolyymi) kasvaa ja sitä kautta hemppa laskee ja tähän " vaivaan" käytetään yleensä tuota rautalisää.

Vierailija
11/22 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heltu:

Itse olen kuullut, että alkuraskaudessa ei suositella rautalisää, koska ravinteiden pitää päästä siitä ihan pikkiriikkisestä istukasta vauvaan ja laihemmalla verellä homma luonaa paremmin. Vauvan kasvaessahan äidin verinäärä (tai siis se nestevolyymi) kasvaa ja sitä kautta hemppa laskee ja tähän " vaivaan" käytetään yleensä tuota rautalisää.

Juu saman selityksen sain minä... ei multitabs 2+:aa ennen 12. rv:ta. Mulla oli kanssa alkuhemppa 132. Rautalisää en ole käyttänyt koko aikana ja alimmillaan Hb 118. Nyt oli noussut 134, kun kroppa alkaa valmistautua synnytykseen. Tämä siis ilman rautalisää...

Haginalle rv 37+5

Vierailija
12/22 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei vitamiinia jossa on rautaa ennen viikkoa 12, eikä ollenkaan sellaista jossa A-vitamiinia. (Jossakin odottaville tarkoitetussa oli sitä?)

Katsoin tuota purkin kylkeä ja tosi vähäinen määrähän tuo näyttää olevan tuota rautaa, mutta en halua käyttää vauvaani koekaniinina.

Minä olen muissakin asioissa ylivarovainen joten olen (ylihysteerinen)hössö-äiti, jos teidän neuvoloiden mielestä on ok. ottaa jotain niin kyllä se silloin varmaan on :)

Vierailija
13/22 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea pinoa loppuun, mutta kyllä sitä rautaa kannattaa syödä. Itselläni raudan puute toi väsymyksen mukanaan ja sekään ei ole kiva. Joten aloita ihmeessä sen syöminen, ei siitä ole haittaa.

Vierailija
14/22 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulle sanottiin, että rautaa ei saisi syödä ekalla kolmanneksella. Valitettavasti en nyt muista syytä. Oma terkkarini suositteli rautaa jo viikolla 8+, johon sanoin, että eihän sitä saa syödä. Th ei ollut koskaan kuullut moisesta kiellosta!? No vitkuttelin raudan aloittamista muistaakseni viikoille 18 ja hyvinhän se rauta alkoi sitten nousta. Muutoin lisäsin rautapitoisia valmisteita ruokavaliooni jo sitä ennen.

t. mm

Vierailija
15/22 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

teksti, joka on stakesin sivuilta ja jonka olen täältä joskus lukenut.

Myös tällaisia tutkittu...

Stakesin julkaisun mukaan rautalääkityksen aloittaminen ennen rv 12 saattaa olla haitallista sikiölle lähde:http://www.stakes.fi/verkkojulk/pdf/op34 .pdf, sivu 21)

Rautatablettien käyttö raskauden aikana ei ole kiellettyä. Niitä käytetään joskus ennen hedelmöitystä ja alkuraskaudessakin jos potilas on tiettävästi jo ennalta aneminen. Yleensä meillä suositellaan rautatuen aloittamista ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Usein käytännössä tapahtuukin niin, sillä vasta tuossa vaiheessa saadaan Hb arvo tietoon.

STAKESin oppaassa esitetty suositus ja hieman " kärjistetty" varoitus siitä, että alkuraskaudessa rautasubstituutio voi olla " sikiölle vaarallinen" on lähes teoreettiinen eikä sitä ole kunnolla osoitettu / näytetty toteen missään kliinisessa randomisoidussa tutkimuksessa. Tämä rautalääkityksen teoreettinen haittavaikutus perustuu vapaiden radikaalien tuotantoon, mikä voi häiritä solujen DNA-toimintaa. Toinen mahdollinen haittavaikutus voi olla se, että turhaan aikaisin aloitettu korvaushoito voi estää plasmavolyymin lisääntymisen yhteydessä esiintyvää veren fysiologista " laimentumista" , joka korostuu 20 viikon maastossa. Tuolloin näennäisesti Hb laskee. Rautasubstituutio voi maskeerata tuota ilmiötä aiheuttaen kenties istukan verenkierron huononomista. Tätäkään mahdollista haittavaikutusta ei voitu kliinisesti osoittaa.

Perusajatus on kuitenkin se, että ei mitään turhia lääkkeitä raskauden aikana - ei varsinkaan ensimmäisessä trimesterissa (ainoa selvä poikkeus tästä on foolihapon käyttö keskushermosto-ongelmien välttämiseksi).

Vierailija
16/22 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim Multivita 2+ sisältää rautaa 10mg kun esim Obsidan sisältää 100mg. Eli määrä on kymmenkertainen. Rautalisää (50-100mg) ei tosiaan suositella ennen rv 12 eli ensimmäisellä trimesterillä, mutta monivitamiinitabletissa, joka on suunnattu raskaanaoleville, sen annostus on huomattavasti pienempi.

Minä söin ihan neuvolan luvalla koko alkuraskauden Multivita 2plussaa, enkä usko sen olleen vahingoksi sikiölle, koska pitoisuus kuitenkin noin paljon pienempi. Itse en syö punaista lihaa eli raudanosuus ruokavaliossa ei ole kovin suuri ja raskausaikana tarve kuitenkin kasvaa entisestään.

Vierailija
17/22 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei,

ihan mielenkiintoinen aihe, jokaista en tavannut läpi, mutta kerronpa oman tilanteeni. viikot vasta 7+7, eli juuri tuolla ekalla kolmanneksella kidutaan, lääkärissä kävin jo viikolla 5 ja sain ohjeen aloittaa Matrifolinin samoin tein, ei siinä mitään verikokeita otettu HBstä tms. Ja siinä rautaa 66mg/tbl, annos viikkkoon 24 asti 1/pv sitten 2/pv.

Tosin syön sitä folaatin vuoksi, liekö sitten niin, että kahdesta " pahasta" sen puute " liika" rautaa vakavampi. Täytyypä kysyä vielä neuvolan tätiltä, jos masuasukki pysyy mukana niin että sinne asti pääsemme.

Vappuja kaikille!

Vierailija
18/22 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille viesteistä!!! Niitä olikin tullut tänne kivasti.

Minä en nyt sitten ole uskaltanut sitä rautaa ottaa, kun en ole asiasta varma. Olen syönyt myös multivitaa ihan alkuraskaudesta (ennen raskautta pelkkää B-vitamiinia foolihapon takia), ja laskeskelin että lady vita plussaa vkosta 12 lähtien. En edes huomannut että lady vitassa on rautaa....???!!

Musta tuntuu että nämä suositukset vaihtelevat tosi paljon (paikkakunnasta ja lääkäristä kiinni?), ja muuttuvat myös ajan myötä.

Toivottavasti ei ainakaan ole tulluyt mitään vahinkoa sikiölle. Itse söin näitä vitamiineja alusta saakka, kun tuntui että oikein mikään ei maistu tai " huvita" . Vaikka ei ollut pahoinvointia, ruokavalio ei taatusti ole mikään monipuolinen, ainakaan niillä vkoilla kun teki mieli kaikkea muuta kuin mitän järkevää ruokaa (jäätelöä aamupalaksi, iltapalaksi---:)

Kiitos myös vastauksista koskien veriryhmää. Näin netistä lueskelinkin, että lääkäri puhui ihan puuta heinää. En kyllä halua seuraaviin lääkärintarkastuksiin samaa lääkäriä. Tämä sama lekuri on ollut terveyskeskuksessa iät ja ajat....mitähän ne siellä oikein opiskelee (lääkiksessä) kun ei noin perusasiat kuten veriryhmät ole tiedossa, tai muistissa.....?

Vierailija
19/22 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka hb laski loppuraskaudesta. Ladyvitaa söin kyllä n. viikosta 20, mutta siinä rautaa ei taida olla kovinkaan paljoa.

Minä muuten käytin yksityistä lääkäriä, vaikkakin käytin muuten neuvolaa. Halusin, että minua hoitaa odotusaikana asiantuntija. Tk-yleislääkäri ei mitenkään voi olla yhtä taitava kuin gyne. Toki tk:ssakin on gynejä, mutta ei neuvolan käyttöön.

Niillä alkuraskauden viikoilla muuten, kun mikään järkevä ei tuntunut maistuvan, tai pysyvän sisällä, lääkäri kehotti syömään ihan mitä vain itse halusi. Eli Dirah, sinun jätski-dieettisi on ollut varsin mainio! Ja onhan jäätelössä runsaasti kalkkia.... :)

Dirah:

kaikille viesteistä!!! Niitä olikin tullut tänne kivasti.

Minä en nyt sitten ole uskaltanut sitä rautaa ottaa, kun en ole asiasta varma. Olen syönyt myös multivitaa ihan alkuraskaudesta (ennen raskautta pelkkää B-vitamiinia foolihapon takia), ja laskeskelin että lady vita plussaa vkosta 12 lähtien. En edes huomannut että lady vitassa on rautaa....???!!

Musta tuntuu että nämä suositukset vaihtelevat tosi paljon (paikkakunnasta ja lääkäristä kiinni?), ja muuttuvat myös ajan myötä.

Toivottavasti ei ainakaan ole tulluyt mitään vahinkoa sikiölle. Itse söin näitä vitamiineja alusta saakka, kun tuntui että oikein mikään ei maistu tai " huvita" . Vaikka ei ollut pahoinvointia, ruokavalio ei taatusti ole mikään monipuolinen, ainakaan niillä vkoilla kun teki mieli kaikkea muuta kuin mitän järkevää ruokaa (jäätelöä aamupalaksi, iltapalaksi---:)

Kiitos myös vastauksista koskien veriryhmää. Näin netistä lueskelinkin, että lääkäri puhui ihan puuta heinää. En kyllä halua seuraaviin lääkärintarkastuksiin samaa lääkäriä. Tämä sama lekuri on ollut terveyskeskuksessa iät ja ajat....mitähän ne siellä oikein opiskelee (lääkiksessä) kun ei noin perusasiat kuten veriryhmät ole tiedossa, tai muistissa.....?

Vierailija
20/22 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin lisärautaa koko ekan raskauden (Obsidan), samoin tässä toisessa (nyt rv 28, olen koko ikäni syönyt lisärautaa aika ajoin mystisen anemian takia, hb laskee ajan kanssa tuonne 70 pintaan ellen syö). Lääkäri vaan sanoi raskaudesta kuultuaan että jatka syöntiä kaksi kapselia päivässä - no, olen syönyt ainakin sen yhden/pv. Esikoinen on ainakin ihan terve ja täyspäinen, kuulen vasta nyt ensi kertaa että raudan syönnistä olisi jotakin haittaa?? No, toivotaan tosissaan että tuo on tosiaan jotakin tyypillistä ylivauhkoilua!!