Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökin omistajat, tuleeko mökkiä käytettyä vai jääkö alkuhuumaan?

Vierailija
21.06.2018 |

Sain taannoin pienen perinnön jonka turvin saisin hankittua pienen edullisen mökin, siten ettei tarvitsisi ottaa lainaa. Perinnön lisäksi siis purkaisin säästöt (rahastot). Mökki saa olla jossain syrjässäkin.
Olen lapsena ollut paljon mökillä ja se oli ihanaa, mutta sittemmin vanhempieni mökki myytiin ja nyt on mennyt 20v ilman mökkiä.

Miten on, tuleeko siellä käytyä kesästä toiseen ja jaksaako sinne lähteä (jos kohtuu ajomatka esim 1h)? Tää on varmaan nyt monen mielestä lapsellinen kysymys, mutta kysyn siksi kun mulla ei ole mitään kokemusta aikuisena mökkeilystä. On vain lapsena mökkeilystä ja lapsen/nuoren näkökulma on vähän eri.

Jos ostan edukkaan mökin niin sitä tuskin saa myytyä pois (mökit taitaa nuorten silmissä olla passee) joten siellä olisi ”pakko” viihtyä. Miten muille on käynyt jos aloititte mökkihommat aikuisena? (Toki koko elämänsä mökkeilleetkin saa vastata).

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee käytyä. Tosin mökkimatka on n.30min. En tiedä miten kävisi jos olisi pidempi matka. Vuokrattu on myös.

Vierailija
2/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lyhyt matka mökille niin kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin tunnin ajomatka on ja on tullut käytyä vuodesta toiseen lähes kaikki liikenevät hetket.

Vierailija
4/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän "mökki" on enemmän jo huvila kun se on melkein 100 m2. Lisäksi erillinen saunarakennus ja pari muuta rakennusta isolla pihalla. Kaikenlaista puuhasteltavaa, kunnosteltavaa ja siivottavaa siis on riittämiin ja jatkuvasti pitäisi olla jotain nikkaroimassa. En ole kätevä käsistäni eli aika usein hommat joutuu teettämään. Rahaa ja aikaa siis palaa. Välillä toivon että olisi vain yksi rakennus (pieni mökki) ja pieni piha, niin jäisi välillä aikaa muuhunkin.

Vierailija
5/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

330 km mökille. On kovassa käytössä. Rakennettiin 12 vuotta sitten.

Vierailija
6/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ostaa lähes parinsadantuhannen puucee mökin??

Vierailija
7/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

683 kirjoitti:

330 km mökille. On kovassa käytössä. Rakennettiin 12 vuotta sitten.

Ajatteko joka vkl mökille? Jaksaako lapsetkin lähteä mukaan? Ap

Vierailija
8/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ostaa lähes parinsadantuhannen puucee mökin??

Kai joku varakas? Itse olen katsellut hintaluokkaa 60000-95000. Ap

Vierailija
9/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pieni perintö"

Vierailija
10/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pieni perintö"

40000 on perintö, ei se ole kovin iso, tutuilla puhutaan sadoista tuhansista. Ap

Vierailija
11/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kesämökkejä osteta. Ne peritään. Yleensä sen saa siinä iässä, jossa on liian vanha moiselle työleirille, joten perijän lapset saavat hoitaa kaikkk kunnostus- ja muut työt.

Vierailija
12/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillani on mökki 3 tunnin ajomatkan päässä. Emme siellä oikeastaan koskaan käyneet, vain kesälomalla. Ja siltä se myös näyttikin. Nyt eläkkeellä ovat alkaneet kunnostaa mökkiä, ja ovat siellä usein.

Monelta ystävältä kuullut, että omakotitalo + mökki eivät sovi yhteen. Hirveästi hoitamista molemmissa. Jos asut kerrostalossa, niin sitten ihan ok.

Vierailija
13/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kesämökkejä osteta. Ne peritään. Yleensä sen saa siinä iässä, jossa on liian vanha moiselle työleirille, joten perijän lapset saavat hoitaa kaikkk kunnostus- ja muut työt.

No näin se yleensä menee mutta nyt suvussa ei ole sitä perittävää mökkiä. Minun pitää siis ostaa se itse. Ap

Vierailija
14/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee käytyä. Meillä on ollut oma mökki noin 10 vuotta ja lähes kaikki vapaa-aika menee siellä. Mökeissä toimii vielä paremmin sääntö: sijainti, sijainti, sijainta. Halvalla saa huonon mökin huonolla sijainnilla ja hyvällä paikalla oleva tyhjä tontti tai homeinen lautakasa maksaa maltaita. Jos olet epävarma, niin osta sellaiselta paikalta, josta saat mökin tarvittaessa myytyä eteenpäin.

Millaista mökkiä kaipaat eli onko mökki sinulle vaatimaton pieni torppa ja puucee vai haluatko kaikki mukavuudet, isot vedet ja oman rauhan? Kaikki noi vaikuttaa siihen, että millaiselle käytölle oma mökkisi tulee jäämään.

Vierailija
15/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin tunnin ajomatka on ja on tullut käytyä vuodesta toiseen lähes kaikki liikenevät hetket.

Tunnin matka menee vielä hyvin, jolloin siellä jaksaisi käydä myös viikonloppuisin. Kaksikin ehkä, mutta kolme tuntia alkaa olemaan jo kipurajoissa. Kannattaa siis katsoa taas sitä sijaintia, kun ap ostat mökin.

Vierailija
16/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu elämäntilanteesta. Minun tekisi kovasti mieli mökkiä ja tiukan paikan tullen rahakin ehkä löytyisi, mutta kun asumme omakotitalossa ja meillä on kissa huollettavana, niin ei liene järkevää hankkia toista ylläpidettävää kohdetta. Kissamme ei pidä autoilusta, vaan huutaa jo lyhyelläkin matkalla koko ajan sekä raapii häkkiään niin että pelkään kynsien irtoavan.

Kannattaa myös miettiä millaisen mökin saa rahoillaan. Jos on esimerkiksi kotoa tuodun juomaveden varassa, niin sinne ei mennä kuin parin päivän reissuille. Neljän viikon kesäloma ei onnistu yhden vesikanisterin varassa, eikä veden varastaminen huoltoasemilta kiehdo kaikkia.

Vaatimaton mökki voi tuntua äkkiseltään riittävältä, mutta jos ei ole sähköä, ei jääkaappia, vessana puusee ja lämmitys polttopuiden varassa eikä puita ole omasta takaa, niin epäilen että nykyajan mukavuuksiin tottuneen mökkeilyinto hiipuu.

Tunnin mökkmatka on kyllä tosi lyhyt, ainakin täältä pääkaupunkiseudulta, yleisempi on tuollainen 2-3 tuntia.

Vierailija
17/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Helsingissä ka mökki on lähellä Tahkoa - ajoaika 5h. Mökki ollut meillä 30 vuotta ja nyt on ensimmäinen kesä eläkkeellä. Ollaan täällä neljä kuukautta. Aiemmin oltiin kesälomat ja melkein joka vkl. Punaisen piipun kievarissa vaihdetaan kuskia.

Vierailija
18/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmilla on mökki 2 tunnin ajomatkan päässä, ja ovat siellä käyneet aina huhtikuusta lokakuuhun kaikki vapaapäivät, joskus lähtevät vain illaksi sinne ja ajavat aamulla töihin. Me lapset mentiin pienenä aina mukaan, isompina jäätiin useasti kotiin. Heillä aika pieni sähköllinen mökki, vedet täytyy kantaa, erillinen sauna ja ulkovessa.

Vierailija
19/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä työleirijutut jaksaa huvittaa vuodesta toiseen :) Mitähän nämä "työleiriihmiset" yleensä tekevät vapaa-aikanaan. Todennäköisesti eivät yhtään mitään.

Minun mökillä ei ainakaan ole koskaan ollut minkään sortin työleiriä. Teen mitä huvittaa ja jos ei huvita niin en tee. Isommat rempathan (toki pienemmätkin) voi teettää ammattilaisilla ihan niin kuin missä tahansa muussakin asunnossa. Ei niitä ole pakko itse tehdä. Toisaalta taas jos peruasiat on mökissä kunnossa (katto ei vuoda), niin eipä siinä juuri mitään isompaa pakollista remppaa olekaan. Itse en ole tehnyt vuosiin mökilleni yhtään mitään ja on edelleen aivan mainiossa kunnossa.

Pihapuuhailuthan on täysin vapaaehtoisia mökillä. Jos haluaa ryytimaalla kykkiä, niin toki se on mahdollista, mutta ei pakollista. Itse laitoin perunaa muutaman vaon, sekä persiljaa, tilliä, hernettä ja ruohosipulia. Se vei kaikenkaikkiaan aikaa muutaman tunnin ja niiden perkaaminen koko kesän aikana vielä muutaman tunnin. Koska itse tykkään nurmikonleikkuusta, sekä nurmikosta muutenkin, niin minulla on mökillä myös nurmikko. Nurmikon leikkuuseen kuluu koko kesässä muutaman tunti. Huhhuh, mikä työleiri!

Eli ei ole pakko tehdä mökillä yhtään mitään, jos ei huvita. Kaikki puuhastelu vain omasta vapaasta tahdosta.

Vierailija
20/23 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä, että millaisen varustelutason mökin haluaa ja millaisessa viettää aikaa! Itse en esim. puucee mökkeihin lähde. Matka on myös tärkeä, miten pitkiä matkoja haluaa kulkea ja kuinka usein.

Jos mökkeilystä on aikaa ja mietit, että onko muistoissa mukana nostalgiaa, niin vuokraa mökki kesäksi ja kokeile, niin voit saada varmistuksen päätöksellesi suuntaan tai toiseen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän