4-vuotiaallani ei ole pian yhtään kaveria :( NEUVOJA kaivataan
Miten menetellä tälläisen tulisielun kanssa, onko kellään neuvoja vai pitääkö oikeasti pian harkita lapsipsykologia. Lapsella ei ole mitään vieraskoreutta, jos viemme hänet leikkimään, hän uhmaa ja huutaa kaverin vanhemmillekkin joten arvata saattaa, että kutsuja ei ole enää herunut. Naapurin lasten vanhemmat ovat alkaneet kieltää lapsiansa leikkimästä lapsen kanssa. Lapsi muuten "kiltti", siis ei lyö, pure, potki tms kiusaa ja muuten hyvät käytöstavat, ei sotke, riko ja osaa kiittää jne, mutta jos ei asiat mene juuri hänen pillin mukaan leikeissä, saa hirveän raivarin ja huutaa niin, että tienoo raikaa. Olen kuullut kun yksi aikuinen sanoo, että lapsi ei saa mennä heille koska ei vaan jaksa sitä huutoa. Mitä tehdä? Kotona ei huudeta sen enempää kuin muuallakaan, toki tulee joskus ääntä korotettua ja muutenkaan lasta ei ole kasvatettu pumpulissa, rajat ja jäähyt jne löytyy, myös kehut ja tarrat hyvästä käytöksestä, silti lapsi tulistuu tosi herkästi ja tulistuu ihan kaikille. Pikkusiarukset ovat täysin eri puusta veistettyjä. 3-v neuvolassa puhuttiin, että jos ei 4-vuotiaana ala rauhoittua sitten psykologille ja pahalta näyttää...
Kommentit (3)
Normaalia uhmaikää se vaan on,ei sen kummempaa :-)
lapsi ei siis huuda vanhemmille vaan toisille lapsille ja ei ota muidenkaan rauhoitteluja kuuleviin korviinsa
Mun mielestä 4-vuotias on jo niin vanha ja viisas, että osaa kyllä käyttäytyä silloin kun pitää, esim. kaverilla kylässä ollessaan. Ja siksi luulen, että teillä on nyt kyse jostain vakavammasta johon tarviitte oikeasti jonkun asiantuntijan apua, kuten itsekin sen psykologin mainitsitte. Jos oikeasti kotona on rajat ja lasta ei pumpulissa pidetä, älkää syyttäkö itseänne vaan hakekaa apua!