Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi päiväkodista halutaan tulla kotona käymään?

Vierailija
21.06.2018 |

Olemme muuttaneet toiseen kuntaan ja päiväkodista tuli ilmoitus että tulevat kotiin käymään ennen kuin päiväkoti alkaa. Entisessä kotikunnassamme ei tällaista käytäntöä ollut, tutustuttiin vain lapsen kanssa yhdessä siihen päiväkotiin missä lapsi hoidettavana oli. Miksiköhän haluavat nyt tulla kotiin?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa saa henkilökunta juoruttavaa. Tiedetään kyllä jo ennestään kuka on työttömänä ja kenen lapsen hoidon maksaa yhteiskunta.

Vierailija
42/70 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi hoitaja kotona kun lapsi aloitti päiväkodin vuoden vanhana. Itse koin sen ihan mukavana, kyseli lapsen tottumuksista ja muusta lapseen liittyvästä. Ei ollut mikään tupatarkastus. Tämä Helsingissä, noin kymmenen vuotta sitten.

Noh, kyllä se "tupatarkastus" tehdään hienovaraisesti siinä jutustelun lomassa. Tarkoitan että, kyllä ihmisen koti ja ihmisen oleminen kotiympäristössään kertoo paljon perheen tilanteesta, voimavaroista, arvoista, ilmpaiiristä jne. eli yhdellä käynnillä saadaan aika kattavasti informaatiota lapsen kasvu- ja kehitysympäristöstä.

Älkää nyt olko niin yksinkertaisia. Se koti ei kerro mitään muuta kun ehkä jotain taloudellisesta tilanteesta ja jostain huolestuttavasta se kertoo vain silloin kun tai jos koti on jostain syystä jotenkin aivan poikkeuksellisen outo eli vaikka saastaisen likainen tai lapsilla ei sänkyjä ja muuta. Silloin olisikin varmaan jo tupatarkastus paikallaan. Vai meinaatko että päiväkodilla on jotkut tarkat normit minkä mukaan ruksitaan mikä kodissa on tarpeeksi normaalia ja mikä ei? Tai sitten mennään jonkun lto:n mutu tuntumalla ja hän sitten tekee lasun koska mitä... niin mitä: Jotainhan todella poikkeuksellista se sitten pitäisi olla ennenkuinssiitä voi jonkun jutun tehdä.

Miettikää mihin kotiolot kirjataan ja minkätasoisen sosiaaliohjaaja/lto :n kriteereillä kotiolot syynätään (lapsen kasvuympäristönä).

Mitä päiväkodin henkilökunta tekee näillä tiedoilla? Lapsen vointi näkyy ammatti-ihmiselle suoraan lapsesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin sopia tapaamista leikkipuistoon. Hoitaja sanoi, että ei käy, lapseen pitää tutustua lapselle tutussa ympäristössä. Miksi hoitaja oletti, että leikkipuisto ei ole sellainen?

Siksi, että leikkipuistosta käsin on mahdotonta nähdä sinne kotiin sisälle.

Vierailija
44/70 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne tulla katsomaan sitä kotia vaan tapaamaan vanhempia ja lasta. Ihanaa että joissain kunnissa voidaan järjestää tuollaisia kiireettömiä tapaamisia. Kirjauksia ei tule yhtään sen enempää kuin muissakaan paikoissa, joissa perhe tulee päiväkotiin keskusteluun.

Lisäksi se opettaja on poissa ryhmästä myös kun keskustelu on päiväkodissa.

Vierailija
45/70 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa saa henkilökunta juoruttavaa. Tiedetään kyllä jo ennestään kuka on työttömänä ja kenen lapsen hoidon maksaa yhteiskunta.

Eikö näidenkin tietojen pitäisi olla yksityisiä? Tai korkeintaan niin, että päiväkodinjohtajalla on sihteerin lisäksi tieto tällaisesta? Mitä hoitajat tällaisella tiedolla tekee?

Vierailija
46/70 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ekana tästä ketjusta tulee mieleen että mitä ihmeen salattavaa ihmisillä on kotonaan?

P*rseenhajuinen sohvako?

Varmaan sinunkin sohvasi haisee jonkin verran pehvalta?

Haisee haisee, mutta saa meillä silti kyläillä :D

Vierailija
47/70 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsoaako nämä samat äidit neuvolan terveydenhoitajan kotikäynnistä silloin kun vastasyntynyt on juuri päässyt kotiin?

Sehän on nimenomaan "tupatarkastus".

Vai eikö tuotakaan kotikäyntiä tehdä joka kaupungissa?

Vierailija
48/70 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skitsoaako nämä samat äidit neuvolan terveydenhoitajan kotikäynnistä silloin kun vastasyntynyt on juuri päässyt kotiin?

Mutta tätäkään ei neuvolasta myönnetä että kyseessä on tupatarkastus, vaan kerrotaan kauniisti että "teidän parhaaksi, ei sitten tarvitse vauvan kanssa raahautua neuvolaan saakka juuri synnyttäneenä". Vaikka neuvola näkyisi koti-ikkunasta. Meillä syynättiin kaikki huoneet ja ihan omatoimisesti avattiin myös saunan ovi ja katsottiin myös sinne. Parvekkeellekkin kurkittiin ja tarkistettiin joka nurkka. Mitä lie sieltä etsittiin.

Vierailija
49/70 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ekana tästä ketjusta tulee mieleen että mitä ihmeen salattavaa ihmisillä on kotonaan?

P*rseenhajuinen sohvako?

Vai että salattavaa. Päästätkö sinä kotiisi jokaisen, joka itse itsensä sinne kutsuu? Vai onko mitään rajaa? Minä en halua ketään tuntematonta kotiini, meillä nimittäin on pieni kaksio lapsen kanssa, käytännössä kaksi makuuhuonetta sekä keittokomero. En halua tuntematonta ihmistä siihen kummankaan sängyn reunalle istuskelemaan, vain hyvät ystävät ovat tervetulleita makuuhuoneisiimme. 

Vierailija
50/70 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P*rseenhajuinen sohvako?

Vai että salattavaa. Päästätkö sinä kotiisi jokaisen, joka itse itsensä sinne kutsuu? Vai onko mitään rajaa? Minä en halua ketään tuntematonta kotiini, meillä nimittäin on pieni kaksio lapsen kanssa, käytännössä kaksi makuuhuonetta sekä keittokomero. En halua tuntematonta ihmistä siihen kummankaan sängyn reunalle istuskelemaan, vain hyvät ystävät ovat tervetulleita makuuhuoneisiimme. 

Eli sua hävettää?

Vierailija
51/70 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka normaali ihminen säilyttää taxfree viinoja sisätiloissa. Meillä ne viedään suoraan kellarikomeroon, sinne ei kutsumattomat vieraat pääse. Sitä lastia juodaankin sitten vuosi silloin tällöin.

Vierailija
52/70 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P*rseenhajuinen sohvako?

Eli sua hävettää?

Taidat olla lähäri tai lto kun tuollainen tuli mieleen.

Vierailija
53/70 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P*rseenhajuinen sohvako?

Eli sua hävettää?

Taidat olla lähäri tai lto kun tuollainen tuli mieleen.

Eikun mä oon se jolla on Se sohva ja jonka luona saa silti kyläillä.

Kiva kun käy vieraita niin tulee siivottuakin.

Vierailija
54/70 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P*rseenhajuinen sohvako?

Eli sua hävettää?

Omituinen tulkinta, jos olet tosissasi. Koti on yksityisaluetta, etenkin makuuhuone. En haluaisi kyllä kutsumatta kenenkään tulevan, vaikka asuisin kartanossa. Sen kartanon puutarhassa voisin tarjoilla kenties kahvit :D 

Vierailija
55/70 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodista meillä kävi hoitaja kotona. Tiesin tämän hoitajan esikoisen kautta. Ei siis ollut hänellä hoitajana ollut, mutta etäisesti tuttu päiväkodin tapahtumien kautta.

Neuvolan th:t eivät ole ikinä olleet kotiin tulossakaan. Ja jos tämä nykyinen ehdottaa sitä, niin aion itse mennä neuvolaan. En pidä yhtään tästä neuvolan th:sta. Meillä ei kemiat natsaa yhtään. Olen peruskohtelias siellä asioidessamme, mutta en vain pidä hänestä, joten en halua häntä kotiinikaan. En minä kutsu muitakaan epämiellyttäviä ihmisiä kotiimme käymään. Vauvalle edes siitä kotikäynnistä ole mitään hyötyä, toisin kun päiväkodista isomman lapsen luona käymisestä.

Vierailija
56/70 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että lapseen on helpompi tutustua hänen kotonaan. Eikä meillä olisi mitään syytä kieltää ketään tulemasta kotiimme. MUTTA jos meille vaan ilmoitettaisiin, että "tulemme teille silloin ja silloin", niin en suostuisi. Minusta kuuluu kysyä, sopiiko toisen kotiin tulla, ja antaa vaihtoehdoksi joku toinen tapaamispaikka. Koti on jokaisen yksityinen alue, eikä sinne voi kukaan vieras vain ilmoittaa tulevansa.

Vierailija
57/70 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ajattelimme etukäteen, että visiitti olisi positiivinen juttu. Jäi kyllä pitkäksi aikaa kummittelman mieleen kun lto vierailulla kommentoi negatiivisesti lapsen huonetta (aika pieni mutta normaali huone, varakkaiden asuinalue, joten hienompaan varmasti törmää). Tilanne on kuitenkin vähän erikoinen, joten työntekijöiltä toivoisi hienotunteisuutta. Neuvolan ns. vauvavierailut ovat puolestaan sujuneet mukavissa tunnelmissa. 

Vierailija
58/70 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh, no nyt on jo vähän paranoidia ajattelua täällä.

Perheille _vapaaehtoinen_ lto:n kotikäynti on tosiaan käytössä aika monessa kunnassa. Sen hyödyllisyys olikin täällä jo perusteltu useampaan otteeseen.

Ja huom! Käynti on _vapaaehtoinen_! Vanhemmilta kysytään, haluavatko he pitää aloituskeskustelun kotona vai päiväkodilla. Omassa kunnassani lähes kaikki vanhemmat valitsevat kodin keskustelun paikaksi. Jos joku ei halua, keskustelu pidetään päiväkodilla. Case closed.

Vierailija
59/70 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole mitään piiloteltavaa, joten saa kyllä tulla kotiin. Mutta en hirveästi tykkää vieraista, eli harvoin niitä käy meillä, miksi silloin haluaisin, että LTO tulee käymään kotona? Muutenkin koin kaikki VASUT ja keskustelut tosi tyhmältä, kun niitä ei todellakaan noudatettu. Onko tämä taas se juttu, jolla halutaan nostaa LTOn arvoa, nyt pitää käydä kotikäynnille, tai nyt pitää kirjoittaa vasu niin en ehdi hoitamaan lapsia. LTOn ensisijainen tehtävä on olla paikan päällä lasten kanssa. Ei nyt missään kotikäyneillä tarvitse käydä. Miksi lapselle ei voi tehdä tutustumiskäynnin rauhalliseksi juuri päiväkodissa. Lapsi voi olla mukaan keskustelussa ja vanhemman kanssa tutustutaan yhdessä. Jotenkin taas tuntuu siltä, että taas LTOt haluavat keksiä itselleen juuri niitä tehtäviä joka vie LTOn pois lapsista.  Taas pitää tehdä itsensä niin tärkeäksi, että saa oikein poistua työpaikalta kotikäynnille.

Meillä kyllä kävi ihan lastenhoitaja, koska hän oli lapsen omahoitaja.

Vierailija
60/70 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole mitään piiloteltavaa, joten saa kyllä tulla kotiin. Mutta en hirveästi tykkää vieraista, eli harvoin niitä käy meillä, miksi silloin haluaisin, että LTO tulee käymään kotona? Muutenkin koin kaikki VASUT ja keskustelut tosi tyhmältä, kun niitä ei todellakaan noudatettu. Onko tämä taas se juttu, jolla halutaan nostaa LTOn arvoa, nyt pitää käydä kotikäynnille, tai nyt pitää kirjoittaa vasu niin en ehdi hoitamaan lapsia. LTOn ensisijainen tehtävä on olla paikan päällä lasten kanssa. Ei nyt missään kotikäyneillä tarvitse käydä. Miksi lapselle ei voi tehdä tutustumiskäynnin rauhalliseksi juuri päiväkodissa. Lapsi voi olla mukaan keskustelussa ja vanhemman kanssa tutustutaan yhdessä. Jotenkin taas tuntuu siltä, että taas LTOt haluavat keksiä itselleen juuri niitä tehtäviä joka vie LTOn pois lapsista.  Taas pitää tehdä itsensä niin tärkeäksi, että saa oikein poistua työpaikalta kotikäynnille.

Lto tekee juuri ne työtehtävät, jotka hänelle ylemmältä portaalta määrätään. Ei se aina ole sille lto:llekaan kivaa, kun päiväkotien syyskausi koittaa, ja joka päivä pitää navigaattorin kanssa rampata ympäri kaupunkia. Ja jollain tavalla tuntuu aina vähän kiusalliselta mennä toisten koteihin. Mutta perheiltä on kysyttävä, haluavatko he kotikäyntiä, ja suurin osa haluaa. Silloin on mentävä.

Suurin osa lto:ista on hakeutunut alalle siksi, että saisi työskennellä lasten kanssa ruohonjuuritasolla päiväkodissa. Ei siksi, että saisi istua kokouksissa ja rampata päiväkodin ulkopuolella. Valitettavasti lto:n työnkuva muuttuu jatkuvasti, ja ryhmän ulkopuolella toteutettavia velvollisuuksia on lisätty ja lisätään jatkuvasti. Lto:t eivät itse tästä nauti, mutta määrätyt työt on tehtävä, jos haluaa pitää työpaikkansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme