Sivustakatsojat jotka eivät tee mitään nähdessään esim. tappelun
Korkeintaan soittavat poliisin, mistä ei ole mitään apua: tappelu on ohi jo siinä vaiheessa kun poliisi ehtii paikalle
Ihmiskunnan pohjasakkaa
Kommentit (23)
Ihan kuin tällainen voimaton pienikokoinen nainen pystyisi tappelua lopettamaan. En tietenkään mene väliin itsekin hakattavaksi kun ei se ketään hyödyttäisi.
Mitä siinä voi muuta tehdä?
Naisena olen todistanut muutaman kerran esim. bussissa tappelua ja ei tulisi mieleen mennä väliin (alle 50kg) kun humalaiset isot miehet riehuvat. Sen verran on itsesuojeluvaistoa
Se poliisin soittaminen nyt on niitä harvoja asioita mitä pystyy tekemään fyysisesti heikkona ja yksin.
Mutta jos sivustakatsojia on isompi joukko, he voisivat hyödyntää tätä. Ainakin silloin kun kyse ei ole tasaveroisten tappelusta vaan esim. kiusaamistilanteesta.
Minä en pysty laulamaan tai tappelemaan yleisön edessä. Liikaa suorituspaineita. Se on turhauttavaa mutta elämä on.
Ja sitten on onnettomuus-kyylät. Tänään oli pyöräilijöiden välinen onnettomuus Helsingissä. Kaksi n.25-30vuotiasta (uskoakseni pariskunta) ja kolmas pyöräilijä vanhus. En nähnyt mitä tapahtui, kun tulin paikalle siinä vaiheessa että nämäkaksi muuta pitivät vanhuksesta huolta. Ambulanssi tuli paikalle ja toki porukka jää kyyläämään. Tosi epäkohteliasta.
Pari kaveria tappelee kännissä jonkun pikkujutun takia ja menet väliin rahouttamaan tilannetta. Puolen tunnin päästä ovat sopineet mitättömän riitansa ja siitä parin päivän päästä tulee postiluukkuun poliisilta kirje, jossa lukee, että susta on tehty rikosilmoitus pahoinpitelystä. Molemmat todistavat sua vastaan, mitään et voi jos tekninen tutkinta pystyy todistamaan, että olet ollut fyysisessä yhteydessä rikosilmoituksen tehneisiin.
Ei kannata sekaantua kun voi saada itse nyrkistä jos leikkii sankaria!
Soittamisen lisäksi kuvaisin todistusaineistoa. En ole mikään Conan niin ei ole asiaa mennä väliin.
Kunhan eivät saakeli ottaisi sitä kännykkää esiin kuvatakseen jotain tappelua, hyi h*lvetti, en kestä sitä ihmisryhmää!
Vierailija kirjoitti:
Minä en pysty laulamaan tai tappelemaan yleisön edessä. Liikaa suorituspaineita. Se on turhauttavaa mutta elämä on.
Sama juttu. Vaikka fyysiset valmiudet olisi loistavat niin henkisesti olen aika heikko ja jos menisin johonkin tappeluun väliin niin luultavasti tärisisin adrenaliinin määrästä.
voi tulla syyte hätävarjelun liioittelusta.
En kyllä todennäköisesti uskaltaisi väliin mennä, kaukaa ehkä voi huutaa että mitä tekeillä. Niin teinkin kerran ikkunasta. Sitten soitin poliisit.
Joskus on vaikea hahmottaa kumpi on uhri vai onko tilanne "tasavertainen". Jos joku puuttuu tilanteeseen, osapuolten käytös saattaa muuttua, ehkä toinen yrittää peitellä sitä että on tilanteessa se ns. hyökkäävä osapuoli.
Kannattaa siviilinä olla pirun varovainen mihin puuttuu. Olen nähnyt sitäkin, että riitelevän pariskunnan naispuolisko huutaa "AI SATTUU!" kun mies on selvästi vain hipaissut kättä. Joku kuumapäinen ja päihtynyt ulkopuolinen mies olisi saattanut jo tuosta alkaa nyrkkejään heiluttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Korkeintaan soittavat poliisin, mistä ei ole mitään apua: tappelu on ohi jo siinä vaiheessa kun poliisi ehtii paikalle
Ihmiskunnan pohjasakkaa
Suomessa lainkuuliaiset kansalaiset ovat pohjasakkaa. Lainsäädöntö on tarkasti laadittu suojelemaan rikollisia. Jos puutut muiden tappeluun tai edes puolustat itseäsi jos joudut hyökkäyksen kohteeksi, saat hyvin nopeasti itse syytteen, tuomion ja joudut vielä maksamaan korvauksia.
Monesti oot ap ottanut turpaasi tuntemattomilta?
Entä kun toista hakataan? Ettekö mene puolustamaan heikompaa?
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on onnettomuus-kyylät. Tänään oli pyöräilijöiden välinen onnettomuus Helsingissä. Kaksi n.25-30vuotiasta (uskoakseni pariskunta) ja kolmas pyöräilijä vanhus. En nähnyt mitä tapahtui, kun tulin paikalle siinä vaiheessa että nämäkaksi muuta pitivät vanhuksesta huolta. Ambulanssi tuli paikalle ja toki porukka jää kyyläämään. Tosi epäkohteliasta.
Mun piti kerran opastaa ambulanssi onnettomuuspaikalle jossa yksi ihminen oli vähän loukkaantunut. Parikin ihmistä tuli siinä väliin, ambulanssin eteen, mun eteen,.. hokivat vaan suureen ääneen mulle "ai onko tapahtunut joku onnettomuus? mitä on tapahtunut? miksi tää ambulanssi on täällä?...?...?" Eivät niin yhtään häirinneet!
Mun teki mieli huutaa niille "painukaa v ttuun tai mä ta pan teidät!" En kuitenkaan huutanut. Olin vain hiljaa, en katsonut heitä, en sanonut heille sanaakaan enkä vastannut heille ilmeelläkään tai edes katsekontaktilla. Keskityin vain ambulanssin opastamiseen. Jopas tympi. Joskus pitäis ihmisten tajuta pysyä poissa tieltä.
Ei kai nyt tappeluun kannata mennä väliin, loukkaa itsensä. Ensin soittaa häkeen ja sitten kuvaa todisteet.
Näinhän se Porvoossa toimii.