Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verotetaanko lomaraha jotenkin isommalla prosentilla?

Vierailija
20.06.2018 |

Siis olen varmaan väärässä, tilitoimisto tuskin tätä mokannut. Normaali veroprosenttini on 3% eli ihan mini. Minulla on vuosituloraja, joka ei todellakaan ole vielä ylittynyt..
Silti oli otettu yli 19% veroja. Miksiköhän?

Kyse on siis normipalkasta + lomarahat. Ei lomalta paluu, eikä mikään loma-ajan palkka, vaan lomaraha.. tietääkö kukaan?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä kuukausitulorajan ylittämiseltä.

Vierailija
2/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minulla verokortissa sellaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi mennä vain tuo 3% jos käytössä vuosituloraja, eikä se ole ylittynyt.

Vierailija
4/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole minulla verokortissa sellaista.

Oletko edes toimittanut verokorttiasi palkanlaskijalle? Meillä menee automaattisesti tiedot verottajalta työnantajalle ja päinvastoin ja automaattisesti otetaan kuukausituloraja ellei sitä erikseen ole verokorttiin ja palkkakonttoriin muuttanut.

Ehkä palkanlaskijasi olisi parempi vastaamaan kysymykseesi kuin me.

Vierailija
5/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis en ole kyllä toimittanut, kun esimies sanoi että menee suoraan. Nyt kävin kyllä vero.fi sivustolla katsomassa sen. Siellä näkyy: Vuosituloraja 15000 ev, kuukausiraja 1250e ja sitten helmikuusta eteenpäin olisin saanut tienata 13800e vuodessa, joka ei todellakaan ole täyttynyt..

Ja sitten vero.fi:n sivuilla luki, että yksi tuloraja. Perusprosentti 3% ja yli menevä 29%

Tästä palkasta on otettu 19%, oikeasti mikä logiikka? -Ap

Vierailija
6/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis en ole kyllä toimittanut, kun esimies sanoi että menee suoraan. Nyt kävin kyllä vero.fi sivustolla katsomassa sen. Siellä näkyy: Vuosituloraja 15000 ev, kuukausiraja 1250e ja sitten helmikuusta eteenpäin olisin saanut tienata 13800e vuodessa, joka ei todellakaan ole täyttynyt..

Ja sitten vero.fi:n sivuilla luki, että yksi tuloraja. Perusprosentti 3% ja yli menevä 29%

Sulla on siis kuukausituloraja käytössä kun et ole erikseen sitä minnekään ilmoittanut. Ongelma on ratkennut. 

Nyt sulla on tuohon 1250 euroon asti otettu 3 % ja sen ylittävältä osuudelta suhteessa laskettuna 29 % eli 19 %.

Vierailija
7/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikä! Nyt selasin tämän vuoden ja viime vuoden palkkakuitteja läpi. Viime vuonna minulla lukee veron kohdalla: 2 porrasta 2,5% ja 29%

Tämän vuoden kuiteissa (jolloin en itse toimittanut verokorttia) palkkakuiteissa lukee että kumulatiivinen/normaali verotus ja ne prosentit.

Ja huomasin että lähes joka tilistä on otettu 3-6% ennakkopidätystä. Ja nyt noin paljon kun tuli isompi määrä rahaa lomarahojen vuoksi..

En olisi todellakaan halunnut mitään kumulatiivista verotusta vai mikä se onkaan! Oletin automaattisesti että tilitoimisto/palkanlaskija laittaa sen samalla tavalla kuin viime vuonnakin. 🙅🙅

Oma moka. Ei helv. - Ap

Vierailija
8/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikä! Nyt selasin tämän vuoden ja viime vuoden palkkakuitteja läpi. Viime vuonna minulla lukee veron kohdalla: 2 porrasta 2,5% ja 29%

Tämän vuoden kuiteissa (jolloin en itse toimittanut verokorttia) palkkakuiteissa lukee että kumulatiivinen/normaali verotus ja ne prosentit.

Ja huomasin että lähes joka tilistä on otettu 3-6% ennakkopidätystä. Ja nyt noin paljon kun tuli isompi määrä rahaa lomarahojen vuoksi..

En olisi todellakaan halunnut mitään kumulatiivista verotusta vai mikä se onkaan! Oletin automaattisesti että tilitoimisto/palkanlaskija laittaa sen samalla tavalla kuin viime vuonnakin. 🙅🙅

Oma moka. Ei helv. - Ap

No tulee ne palautuksena sitten jouluna 2019.

Vierailija
9/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin tuo, kk-raja ylittynyt

Vierailija
10/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tuota muuttaa tämän vuoden aikana.

Jos kk-raja on ylittynyt, niin miksi ei sitten ole mennyt sitä 29%.

Se on tänä vuonna ylittynyt melkein joka kuukausi muutamalla sadalla eurolla, silloin on verotettu 4 tai 6% tms.. - Ap

Vierailija
11/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nuo huomasin vasta nyt kun selasin kaikki palkkalaskelmat läpi. -Ap

Vierailija
12/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi muuttaa ja aina pitää pyytää itse vuosirajalla verotusta, oletus on kuukausimääräinen.

Vierailija
13/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausirajan ylimenevästä osasta peritään isommalla prosentilla.

Jos haluat muuttaa vuositulorajalliseksi, joudut tekemään muutosverokortin. Katso vero.fi.

Ensi vuonna tulee pelkästään vuositulorajallisia verokortteja.

Vierailija
14/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma moka. Ei helv. - Ap

Palkanlaskija ei ole ajatustenlukija, vaan laittaa verokortiksi sellaisen kuin heille toimitetaan, sillä on toimittava verohallinnon ohjeen mukaisesti.

Vierailija
15/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkanlaskijana mua hämmentää se, miten kujalla ihmiset on verotuksen suhteen. Yksikin kysyi että "onks ne rahat nyt sitten menetettyjä" kun meni lisäprosentilla.  Koulussa vois edes vähän sivuta asiaa kun kaikkien vanhemmat ei näköjään opeta näitä peruselämäntaitoja

Vierailija
16/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit käydä ihan itse vero.fi laskemassa loppuvuodeksi uuden prosentin. Siinä on otettu huomioon tuo "liikaa" maksamasi summa.

Vierailija
17/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meni yli kuukausirajan. Kas kun itse pitää palkkikseen ilmoittaa ottaako käyttöön vaihtoehdon A  (kk-raja) vaiko  B (vuosituloraja. Et tainnu  ilmoittaa sitä?

Mä  tein niin että  hain uuden verokortin heti  kun oli  tiedossa paljonko tienaan tänä vuonna ja ilmoitin sen summan lomarahoineen  uuteen verokorttiin. Eipä mene lomarahoistakaan ylimääräistä veroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme