Paniikkikohtauksesta tietävät!
Sain muutama päivä sitten ensimmäistä kertaa paniikkikohtauksen, jossa kädet ja jalat menivät tunnottomiksi. Kädet myös vapisivat kohtauksen aikana ja olo oli sekava. Kohtaus meni ohi muutamassa kymmenessä minuutissa, mutta sen jälkeen minulla on jo monta päivää kädet välillä tärisseet ja sormenpäitä ja jalkoja kihelmöinyt. Saan myös välillä vilunväreitä ja olotila on edelleen huono. Onko tällainen normaalia ja voiko paniikkikohtauksen jälkeinen tila vaikuttaa vielä näin pitkän ajan jälkeen? Lääkärille soitin ja kysyin asiasta, mutta en saanut selkeää vastausta.
Kommentit (10)
Hei!
Tiesitkö että noin kolmannes psykiatreista on jäänyt henkisessä kehityksessä ns. anaali-vaiheeseen. Eli he ovat sivityksellisesti lapsen tasolla, mutta yritävät peittää tämän pseudo-tieteellisen jargonin alle.
Kyllä voi, oireet vaihtelee ihmisillä. Mulla itsellä on jälkeenpäin kuumeinen, väsynyt ja voimaton olo, semmonen oksetus. Tuntuu kuin suonissa virtaisi kylmägeeliä ja ympäri kehoa on sähköiskuja.
Yleensä paniikkikohtaus on "vaan" oire jostain isommasta, yleensä ahdistuneisuushäiriötä tai masennusta. Miten sulla on asiat muuten elämässä? Toivottavasti et joudu kärsimään kohtauksista enempää.
Mistä tiedät sen olleen paniikkikohtaus?
Kuka sen diagnosoi paniikkikohtaukseksi? Ensin pitää sulkea pois somaattisten sairauksien mahdollisuus.
Niin ja diagnoosin asettaa aina vain ja ainoastaan lääkäri.
Mulla se puutuminen johtui ihan hyperventiloinnista johtuvasta hapenpuuttesta. Tuollainen yht'äkkinen kihelmöinti ei kuulosta paniikilta ellet sitten noissa tilanteissa koe kovaa jännitystä. Jokainen kerta olisi siis oma kohtauksensa.
Onko sinulla migreeniä? Kuulostaa mahdollisesti auraoireilta enemmän kuin paniikilta.
Paniikkikohtaus on säikäyttänyt sinut kunnolla ja luulen, että siksi noita lievempiä oireita tullut. Yritä saada itsesi rauhoittumaan ja rentoutumaan niin hyvin kuin pystyt. Ulkoilu tekee hyvää, riittävä uni ja ettet päästä verensokeria liian matalaksi.
Toivottavasti pärjäät omin konstein, mutta jos kohtauksia tulee ja ne tuntuvat liian rankoilta, niin käy lääkärissä pyytämässä lääkitystä. Se yleensä auttaa hyvin.
Tsemppiä!
Sairaanhoitaja teki diagnoosin MINUN mielestä aika hepposin perustein. Mittasi vain verenpaineen ja verensokerin ja teki muutaman neurologisen testin (seuraa katseella kynää jne). Sen jälkeen totesi, että varmaankin paniikkikohtaus ja lähetti kotiin -.-
-ap
Mulla ollut just samanlaista ja riippuen "kohtauksesta" kestänyt tunneista moneen päivään.
Kiitos kaikille vastauksista! Migreeniä ei ole ja elämässä on muutenkin kaikki ok.
-ap
Odota vaikka viikko ja jos ei mene ohi niin lääkäriin.